Interview AsiaDirect

Interview met Timmy Knippers
Timmy van AsiaDirect

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?

Mijn naam is Timmy Knippers en ik werk inmiddels alweer anderhalf jaar bij AsiaDirect. Mijn functie omhelst verschillende taken op het gebied van (online) marketing en web ontwikkeling. Zo ben ik bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de inhoud en de techniek van onze website, beheer ik de online marketingkanalen en onderhoud ik contact met onze affiliate partners. Een heel divers pallet aan taken met veel verantwoordelijkheid. Dit maakt mij functie interessant en uitdagend.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Na jarenlang de rondreizen van vele gerenommeerde reisorganisaties te hebben verzorgd merkten van oprichters Roeland Wassink en Rutger Olthoff dat de reiziger van nu behoefte heeft aan persoonlijk contact, deskundig advies en snelle reacties.

Op basis hiervan hebben zij 15 jaar geleden AsiaDirect opgericht. Centraal bij de werkwijze staan: persoonlijke aandacht voor de reiziger, direct contact vanuit de lokale reisorganisatie en op maat aangepaste individuele rondreizen met respect voor lokale bevolking, dier en natuur.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De naam AsiaDirect betekent dat je je reis direct bij de bron boekt, namelijk bij een organisatie die al in Azië aanwezig is en die ook de reis voor jou uitvoert. In tegenstelling tot traditionele reisorganisaties, die een lokale partner gebruiken om de reis uit te voeren, hanteren wij dus een schakel minder. En dat biedt verschillende voordelen voor de klant. Zo kennen wij als geen andere de mooiste plekjes, weten wij wat er ter plekke speelt en kunnen wij de reis goedkoper aanbieden. Onze slogan 'omdat wij er al zijn' heeft hier ook direct toepassing op.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Missie
Klanten hechten bij het boeken van een verre reis steeds meer waarde aan flexibel maatwerk, persoonlijke aandacht en direct contact met de uitvoerende lokale organisatie ter plaatse. AsiaDirect biedt klanten unieke, op maat gemaakte, hoogwaardige rondreizen, georganiseerd met persoonlijke aandacht naar de klanten en respect en duurzaamheid naar mens, cultuur en natuur.

Visie
Omdat AsiaDirect al op de bestemming aanwezig is en ruim 10 jaar ervaring heeft, kent AsiaDirect de mooiste plekjes en routes. Met kundige Nederlandse en Vlaamse reisconsulenten, werkt AsiaDirect samen met de reiziger een unieke en onvergetelijke droomreis uit. Samen met de lokale chauffeurs, gidsen en partners wil AsiaDirect de reiziger het echte Azië laten zien. AsiaDirect heeft duurzaam toerisme hoog in het vaandel.


Wie is de doelgroep?
De doelgroep van AsiaDirect is Nederlandse en Belgische reizigers die een individuele rondreis willen maken naar Zuidoost Azië. AsiaDirect focust zich op stellen en gezinnen in de leeftijdsgroep van 25 t/m 65 jaar.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
AsiaDirect onderscheidt zich van concurrenten, omdat wij niet alleen in Nederland en België aanwezig zijn, maar ook in de landen waar de reizen plaatsvinden. Onze collega’s hebben allen een passie voor reizen en op basis van die passie maken wij samen met iedere klant een op maat gemaakte reis die precies aansluit bij de wensen en het budget van de reiziger. Wij hebben altijd persoonlijk contact met de klanten voor, tijdens en na de reis. Die betrokkenheid maken AsiaDirect tot een organisatie die de klant centraal stelt, zodat die een droomreis kan maken die wellicht maar eens in je leven doet.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Thailand en Vietnam zijn onze meest populaire bestemmingen. Traditioneel is onze vertegenwoordiging in Thailand en Vietnam het sterkst en vandaar dat veel klanten ons als experts van deze landen kennen. De interesse in de andere landen (Indonesië, Maleisië, Sri Lanka, Cambodja en Myanmar) neemt wel erg toe.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Myanmar en Sri Lanka zijn erg in opkomst. Je ziet steeds meer stellen en gezinnen die net iets anders willen en toch een combinatie van natuur, cultuur en strand. Deze 2 landen zijn hiervoor uitermate geschikt. Daarentegen heeft het vakantieland Indonesië het momenteel lastiger vanwege verschillende natuurfenomenen die het land hebben getroffen. Je zou kunnen zeggen dat dat juist een goed moment is om het land te bezoeken, want het is goedkoper, er zijn minder toeristen en je helpt de lokale bevolking een handje om er boven op te komen. Toch zien we dat de meeste reizigers nu voor een andere bestemming kiezen.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Zoals al een paar keer genoemd, is kenmerkend voor AsiaDirect dat de meeste medewerkers in Azië gevestigd zijn, waar Nederlanders, Belgen en lokale mensen samenwerken. Hierdoor hebben we zeer nauw contact met de klant, zijn we altijd bereikbaar en weten we precies wat er op locatie speelt. Wij zijn altijd op zoek naar leuke, nieuwe bestemmingen. De klant is écht koning.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Voor ons is er eigenlijk maar één ding belangrijk en is dat de klant een fantastische reis heeft. Dus als de reiziger een geweldige vakantie heeft gehad, dan zijn wij blij! Secundair is dat de reiziger ons ziet als de betrokken, betrouwbare, lokale expert, die kwaliteit boven kwantiteit stelt.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Wij zijn momenteel bezig om dit te bewerkstelligen en verwachten dit op korte termijn rond te krijgen. We zijn al jarenlang lid van het Thaise ATTA, de Association of Thai Travel Agents. Dit is vergelijkbaar met de ANVR in Nederland.

Heb je nog iets toe te voegen?
We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat Zuidoost-Azië één van de mooiste gebieden is om vakantie te vieren. Het biedt zo’n grote verscheidenheid dat er voor ieder wat wils is. In combinatie met het heerlijke eten, de vriendelijke mensen en veiligheid, zouden wij iedereen aanraden om in ieder geval één keer in je leven dit gebied te bezoeken.