Interview Koning Aap

Interview met Rutger
India is een van de populaire bestemmingen

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik ben bijna 2 jaar werkzaam als Online Media Specialist voor Koning Aap en Shoestring. In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor de promotie van beide reismerken middels adverteren in Google en overige zoekmachines, video-commercials in YouTube, Display banners en affiliate marketing. Ik vind het vooral leuk om de reismerken onder de aandacht te brengen middels meerdere kanalen en daarbij in te spelen op het zoekgedrag en de behoefte van de consument.

Vragen over de organisatie

Wanneer is het bedrijf ontstaan?
Koning Aap is in 1985 opgericht.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Koning Aap is de hoofdfiguur uit de zestiende-eeuwse Chinese klassieke roman ‘De reis naar het Westen’. Hij is een populaire volksheld in China en speelt een belangrijke rol in de naar hem genoemde Peking Opera. Koning Aap symboliseert inventiviteit, doorzettingsvermogen en optimisme. Het zijn de eigenschappen die voor een reiziger waar ook ter wereld onmisbaar zijn.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Koning Aap is een reisorganisatie die haar motto ‘écht op reis’ waarmaakt. Koning Aap is specialist in het organiseren van verre reizen voor mensen die op zoek zijn naar een authentieke en bijzondere reiservaring. Om deze reiservaring mogelijk te maken reis je in kleine groepen met deskundige reisbegeleiding waarbij ruimte is voor individuele vrijheid. Het delen van onze passie voor reizen en unieke reisbestemmingen, persoonlijke aandacht voor onze reizigers en op een duurzame manier omgaan met de wereld zijn daarbij de pijlers onder onze reizen. Met Koning Aap ga je écht op reis!

Wie is de doelgroep?
45-plussers die op zoek zijn naar een bijzondere en authentieke reiservaring.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Deskundige reisbegeleiding, hoge klantenwaardering, kennis & ervaring, veel extra services zoals visumafhandeling en thuisvaccinatie en reizen in kleine groepen.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Koning Aap heeft meerdere verschillende bestemmingen die veel verkocht worden. India en Marokko zijn daarbij ook veel geboekte bestemmingen. Voor alle continenten bieden we reizen aan.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Net als het voorgaande jaar doen de eerdergenoemde landen het opnieuw erg goed.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als de eerste keus voor avontuurlijke reizigers van 45+ers die op zoek zijn naar een bijzondere en authentieke reiservaring.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Wanneer je een reis boekt wil je weten of je geld veilig is bij die reisorganisatie en of er garanties zijn dat de reis goed wordt uitgevoerd, of dat je verhaal kunt halen als er iets onverwachts misgaat. Koning Aap is aangesloten bij SGR, ANVR en het Calimiteitenfonds en voldoet daarmee aan de hoogste Nederlandse eisen die van een reisorganisatie verwacht mogen worden.

Heb je nog iets toe te voegen?
Koning Aap heeft diverse awards gewonnen de afgelopen jaren:
Zoover Award 2013: Beste aanbieder van Verre Reizen
Groene Veer 2014: Meest duurzame initiatief binnen de reisbranche
Kids Vakantieaanbieder van het jaar Awards 2014: Winnaar verre vakanties
Kids Vakantieaanbieder van het jaar Awards 2013: Winnaar verre vakanties.