Vakantiestress op Samos

Bestemming: A. Samos (Griekenland)
Periode: 2015
Accommodatie: Appartement

Hoe ontspannen is vakantie eigenlijk? Wij gingen naar het Griekse eiland Samos. Zon, zee, strand en de Griekse keuken. Wat wil je nog meer?

Het inpakken van de koffers verliep niet vlekkeloos. Onhandig stond ik op de weegschaal samen met mijn koffer tot de conclusie komend dat deze twee kilo te zwaar was. Een nieuwe selectie, waardoor zojuist gewassen en netjes gestreken kleding weer in mijn kast belandde. Maar goed, alles beter dan bijbetalen. De koffers werden op de band gezet en gewogen, oei.. toch iets te zwaar. Gelukkig werd er niets van gezegd. Volgende stap, richting douane, broekriemen af, alles uit je zakken en de handbagage op de band. Had ik even pech, het lampje ging branden. Een flinke dame begon me te fouilleren. Ze betastte mij op allerlei plaatsen en ik dacht: waar haalt ze het lef vandaan! Nog nooit heeft een vreemde vrouw mij op deze plaatsen betast! Voor haar leek het de normaalste zaak van de wereld maar ik had er toch wat moeite mee. “Zeg dan iets, kondig even aan waarom, hoe en wat!”

Geen vertraging, dat was mooi meegenomen. Veel reizigers hadden van te voren ingecheckt en hun rij en stoelnummer al uitgekozen. Wij hadden dat niet gedaan met als gevolg, zes rijen tussen ons in. Ongezellig zat ik naast mensen die hun mond niet opendeden. Mijn partner, zag ik over de hoofden heen, gezellig kletsen met een dame naast hem en had het zo te zien prima naar zijn zin. In het vliegtuig kregen we te horen dat het heerlijk warm was op het eiland, dat maakte weer veel goed. Onze koffers kwamen al snel op de band, helaas gold dit niet voor alle medereizigers. Acht koffers waren niet aangekomen. We konden nog niet naar het appartement, want er moesten heel veel formulieren ingevuld worden. Balen, maar gelukkig waren het onze koffers niet. Uiteindelijk kwamen de kofferloze vakantiegangers met rode wangen teleurgesteld de bus in. De hostess stelde hun gerust en beloofde alles te doen om te zorgen dat de koffers zo snel mogelijk bezorgd zouden worden. De eerste noodzakelijke aankopen mochten ze aanschaffen en declareren. De volgende dag waren alle koffers weer terecht.

Het complex waar we de komende twaalf dagen zouden verblijven zag er aan de buitenkant gezellig uit. Binnen geen luxe, maar alles erop en eraan. Prachtige ligging en een geweldig uitzicht vanaf ons terras. Dat er vanuit het plafond allerlei vuiltjes naar beneden vielen op het nachtkastje en soms op het bed namen we voor lief. De koelkast bromde luid omdat hij overuren moest maken. De airco voor zes euro per dag was geen overbodige luxe. Onder de douche moest je wel een dansje uitvoeren om wat druppels op te vangen, maar ach het was vakantie. Gewoon geduld hebben. De eerste dagen vergaten we steeds het toiletpapier in het afvalbakje te deponeren en ik hoorde mijn man regelmatig “oeps” zeggen. Gelukkig werd het afvalbakje om de dag geleegd.

De beheerster van het appartementencomplex gaf ons een tip waar we een betrouwbare autoverhuurder konden vinden. De man was erg vriendelijk en overtuigde ons ervan dat we nergens goedkoper konden huren. Het contract en een auto met Full-Insurance kregen we mee. Tot ergernis van mijn partner liep ik diverse malen om de auto heen, ieder krasje dat ik zag benoemend.
Na een aantal dagen in de personenauto wilde mijn man nog een jeep huren, dan konden we nog meer van de natuur zien door “off the road” te gaan rijden! Geweldig! Alleen als je de weg kwijt raakt en vervolgens ergens terecht komt, niet weet welke kant je uit moet en je ook nauwelijks kunt keren is het echt niet grappig meer! Kuilen, enorm veel gruis en begroeiing op de paden maakte het soms bijna onmogelijk de weg te vervolgen. Tijdens een van onze ritjes moest ik een keer ontzettend nodig plassen. Nou ja, toch geen sterveling te bekennen dus maar even in de vrije natuur. Ik werd toen aangevallen door enorme grote beesten, wespen, die besloten hadden mij niet meer in de steek te laten. Ik noemde ze zelf “killerbees”. Met mijn broek op de knieën maakte ik dat ik wegkwam. Wat een gedoe, wat een stress, ik vond het helemaal niks. Maar ja, we hadden dat ding eenmaal gehuurd. Het was vakantie en we deden eens gek!

De jeep waarmee we op pad gingen

Na ons spannende jeepavontuur brachten we de avond door in het gezellige dorpje. Tegen middennacht liepen we, geplaagd door brandend maagzuur, via de parkeerplaats richting ons appartement. De jeep stond er niet! Ik schrok me dood: “Shit auto weg, onbegrijpelijk!” Op de voorruit van een andere jeep, zat een papiertje geplakt met daarop geschreven: “Dear Mr. Johannes I have made a mistake, we give you the wrong car……. “

Pfff… nu hebben we een witte jeep in plaats van een groene. Eerder op die avond hadden we de autoverhuurder al op onze parkeerplaats gezien en kregen het vermoeden dat hij de verhuurde auto’s aan het controleren was. Slechte gedachten van ons achteraf. De groene jeep bleek nodig voor de jeepsafari.
Het wandelen was geen succes, te veel insecten! De kleinste insecten beten het hardst. Bulten, van mijn kruin tot mijn tenen. Steekvliegen en “killerbees” zorgden dat we met handdoeken om ons heen sloegen. Zwetend, chagrijnig, achtervolgd, soms zelfs gillend renden we over het mooie eiland. We besloten naar het strand te gaan, om eindelijk te relaxen. Grote, gloeiendhete kiezels maakte de run naar het water op onze blote voeten niet eenvoudig. Bijna jodelend bereikten we dan eindelijk de zee. Alles beter dan die nare insecten!

Eenmaal tot rust op onze handdoeken werd het juist onrustig om ons heen. Daar waar er bomen op het strand stonden waren er toch insecten. Niets vermoedend dacht men een heerlijk plekje gevonden te hebben met een beetje schaduw. Komisch om te zien hoe vakantiegangers waren neergestreken op hun zojuist betaalde strandstoel, om het volgend uur met hun leesboeken of handdoeken in gevecht te zijn met steekvliegen en besloten uiteindelijk nijdig hun boeltje op te pakken. Heerlijk zo’n relaxte vakantie met zon, zee, strand en… insecten.
We maakten foto’s van het prachtige uitzicht, van ons appartement, het zwembad, de kleurrijke natuur en de blauwe zee. Zo konden ze thuis zien hoe geweldig we het hebben gehad. En dat was ook zo, het was geweldig!

Bij het inleveren van de auto kregen we van de man van het verhuurbedrijf een zak met sinaasappels mee. Hij deed niet moeilijk over de auto en liep er niet omheen om te kijken of er iets beschadigd was dus ik vond het allang best. Stress voor niets dus. Had mijn man toch gelijk toen hij zei dat ik me niet aan moest stellen!
Eerlijk is eerlijk een vakantie naar het buitenland gaat nooit gepaard zonder stress. Het is jammer dat we in ons kikkerlandje niet van het weer op aan kunnen, maar soms vraag ik me af waar je nu het meest van uitrust. Lekker thuis blijven of…….

Geschreven door Ria van Halderen

Heb je interesse in een reis naar Griekenland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Griekenland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.