Bijkomen op Kos

Bestemming: A. Kos (Griekenland)
Periode: september 2016
Vervoer: vliegtuig, huurauto, bus
Accommodatie: resort
Organisatie: Sunweb

Ik heb een heel zwaar jaar achter de rug. In september 2015 ben ik voor het eerst naar Curaçao geweest en wilde daar mijn duikbrevet halen. Helaas heb ik tijdens deze duik een bloeding in mijn binnenoor opgelopen omdat ik niet goed kon klaren, na 2 weken oorpijn en met de vliegreis er daarna bovenop, is tinnitus ontstaan. Van de een op de andere dag werd ik wakker met een snerpend geluid van 7000HZ in mijn oor. Dag en nacht hoor ik het sindsdien. Er is aan de buitenkant niets te zien (wat voor veel onbegrip zorgt) maar van binnen is het een strijd die mijn leven op zijn kop heeft gezet.

September 2016 zijn mijn vriend en ik voor het eerst sinds deze heftige gebeurtenis weer gaan vliegen. Van tevoren hebben we ons goed ingelicht over de mogelijke risico’s van het maken van een vliegreis (i.v.m. de luchtdruk en het klaren), maar gelukkig zei de arts dat ik weer mocht vliegen! Blij als een kind ging ik op zoek naar onze droomvakantie voor 2016. We kozen voor een wat kortere vliegreis dan die van het jaar daarvoor en besloten naar Kos in Griekenland (via Sunweb) te gaan.

Na een heel zwaar jaar voor mij, maar ook voor mijn vriend, die mij door dik en dun heeft gesteund, was het dan eindelijk zover. Op 1 september 2016 vlogen we naar Kos, en een zin dat we daarin hadden! Ook al was het erg spannend, zou het goed gaan in dat vliegtuig met mijn oren? Gelukkig, een beetje meer pijn dan normaal, maar we waren goed aangekomen in Griekenland!
We kwamen ’s avonds laat aan in het resort: Het Mitsis Blue Domes Resort. Alle mensen uit ons transferbusje hoorden we praten over hoe mooi dit resort eruitzag en ze keken ons na terwijl wij als enige Nederlanders uitstapten bij dit fantastisch mooie resort. Het was blauw verlicht en we zagen een hoop gezellige appartementjes met koepeltjes: de Blue domes.

Die avond werden warm welkom geheten met een verlaat diner, speciaal voor late aankomers en vermaak in het hoofdgebouw waar, hoe toepasselijk: de Sirtaki werd gespeeld en gedanst. Onze eerste avond was al gelijk geslaagd! Opgelucht van de goed gelopen reis en door het dolle heen van het mooie resort, zijn we nog een rondje gaan wandelen en hebben heerlijk geslapen in onze mooie kamer, met ook van binnen, een mooie blauwe hemel in de koepel!

Resort 's avonds

Na een heerlijke eerste nacht hebben we de volgende dag de tijd genomen om het resort te verkennen. We hebben alle leuke restaurantjes, barretjes, mooie tuinen, de vele mooie zwembaden en het mooie privéstrand bezocht. Het is heerlijk wandelen over het resort, veel trappen en speels opgezette weggetjes langs de witte appartementen met mooie bloeiende bougainville struiken. Wat een paradijsje is het hier! Overdag is het nog mooier! Onze vakantie kon niet meer stuk. De eerste dagen besloten we lekker te genieten op het resort en bij te komen van de spannende reis.
srHet strand en de zee waren heerlijk. De eerste dagen wat fris, omdat het hard waaide, maar daarna super lekker! We hebben heerlijk genoten op het strand en bij de zwembaden. Lekker gezwommen, gelezen, cocktails gedronken en tussendoor geluncht in 1 van de leuke restaurantjes. Er was vrije inloop bij: het buffet in het hoofdgebouw, de pita corner (die favoriet was), sushi, burgers, German food, pannenkoekenroom en de ijszaak. Verder kan je op afspraak lunchen en dineren bij het Italiaanse, Aziatische, Mexicaanse of Griekse restaurant.
Japans eten
Het resort bij daglicht

Na het welkomsgesprekje met onze reisleidster van Sunweb besloten we om 1 groepstrip te maken naar het vulkanische eiland Nisyros en verder 1 of 2 dagen het eiland Kos lekker samen te bekijken met een huurauto.

Op de derde dag van de vakantie besloten we zelf naar het dorpje Kardamena te lopen. Vanaf het strand volgden we de mooie kustroute. Dat was prima te doen, op de laatste dag dat de wind nog stevig was, heerlijk verfrissend die wind door je haren bij 35 graden. Onderweg kwamen we langs gezellige maar ook rustige strandjes. Ook kwamen we veel kleine bunkers tegen die meestal met kunstige graffiti waren beschilderd. Na een uurtje wandelen waren we in Kardamena, een leuk havendorpje met veel leuke maar toeristische winkeltjes. We hebben hier wat souvenirs gekocht en zijn lekker gaan eten in een van de leuke boulevard restaurantjes. Natuurlijk hebben we hier typisch Griekse calamares gegeten! Verser krijg je het niet!
Lekker eten
Kardamena

Met ons volgende uitstapje gingen we mee met de groepstrip naar het eilandje Nisyros. Wel leuk om te weten dat we een super lunchpakketje mee hadden gekregen van ons resort (die we de dag van tevoren hadden besteld), met heerlijke sandwiches, fruit en water. Super fijn voor een dag waarop je erop uit gaat en veel wil zien en doen! We werden al vroeg opgehaald met een bus en naar Kardamena gebracht, waar we kennismaakten met onze reisleidster voor die dag, die ons met haar roze paraplu de weg wees. Met een grotere groep toeristen op de boot, voeren we naar het eilandje. Het was ongeveer een uurtje varen. Eenmaal aangekomen kregen we een rondleiding over de hoofdstad van het eiland: Mandraki. Er werd veel verteld over de geschiedenis, de leuke smalle steegjes, het hart van de stad aan een plein met oude boom en het verhaal achter het kerkje op de berg. Leuk om even te vertellen: het verhaal ging dat er vroeger een icoon op een lijk was aangespoeld in het stadje. Dit icoon hadden de inwoners bij het lijk geplaatst maar de volgende dag was het verdwenen. Het werd teruggevonden op de berg in een grot. De bewoners hadden het icoon teruggehaald naar de begraafplaats, maar de dag daarna was het weer gevonden in diezelfde grot. Ze geloofden dat dit een heilige plek moest zijn en besloten er een kerk omheen te bouwen en dat dat icoon daar hoorde te zijn.
Nisyros

Wij (als reisgroep) konden de trap oplopen en onderweg de treden tellen. Als je het aantal treden naar de kerk goed had, dan mocht je bidden of een wens doen in de kerk met het getal in je hoofd. Het was ook nog een dingetje dat iedereen op een ander aantal uitkwam en niemand dus precies het juiste aantal treden wist. Dus dat was wel grappig. Samen met de groep liepen we de trap op en iedereen was druk aan het tellen. Ik kwam op 128 uit en mijn vriend op 129, mooi dachten we, dan hebben we dubbel zoveel kans haha. Eenmaal in de kerk, hoefden we elkaar niet te vertellen wat we hadden gewenst (om gezondheid en genezing natuurlijk!). Het was een emotioneel momentje, een bewoner van het stadje begon te zingen toen wij voor het icoon stonden en een andere bewoonster achter ons brak, net als wij, in tranen uit. Even slikken maar een heel mooi en dierbaar moment.

We mochten na het kerkje zelf lekker alle leuke straatjes van het stadje bekijken. We hebben heerlijk door de straatjes gewandeld, onderweg geluncht met ons heerlijke lunchpakketje en aan het einde nog een terrasje gepakt en genoten van het uitzicht op de stad.

Halverwege de dag zijn we met de hele groep weer bij elkaar gekomen om met de bus naar de vulkanische krater af te reizen. Een mooie route legden we af naar boven met een mooi uitzicht over het eiland. Gaaf om te zien dat mensen vroeger al veel werk hebben verricht aan het bouwen van muurtjes om de bergen te ondersteunen, het eiland staat er vol mee. Bij de krater aangekomen kregen we uitleg over het ontstaan en de risico’s van het afdalen in de krater. Er waren netjes paden aangegeven waar we op moesten blijven, omdat je anders door de grond kon zakken en in kokend heet water terecht zou kunnen komen. Samen met de groep daalden we af en zijn we de krater van dichtbij gaan bekijken. Heel apart, die lucht van zwavel, de warme temperatuur onder je voeten en de stomende kleine kratertjes. interessant om mee te maken, wat moeder natuur te weeg kan brengen, wauw! Ik was helemaal onder de indruk van deze mooie dag!
De huurauto

Na een paar dagen op het resort zijn we weer op stap gegaan. We hebben 2 dagen een auto gehuurd, op dag 1 zijn we het hele eiland gaan rondtoeren en op dag 2 zijn we naar Kos-stad gegaan. Het eiland is klein en het makkelijk in 1 dag rond te rijden. We hebben veel gezien op onze “rondtoer” dag. We zijn eerst naar het Plaka bos gereden, een opvang voor pauwen en zwerfkatten midden in een mooi bos. Hier hebben we even rondgewandeld en rond gekeken. Leuk om te zien! Daarna zijn we langs Paradise Beach gereden en even uitgestapt om te kijken, want dat scheen het mooiste strand van Kos te zijn. Het was inderdaad mooi, maar ook erg toeristisch. Je kon er in de buurt naar een klein eilandje zwemmen, maar wij besloten dat niet te doen omdat we graag meer wilden zien. We zijn doorgereden naar het zuidwestelijke schiereiland van Kos, waar we langs leuke stadjes en door de bergen zijn gaan “autowandelen”, lekker genieten van al het moois onderweg vanuit de auto. Toen we langs de kust reden, kwamen het voor ons mooiste strandje van Kos tegen. Het staat niet aangegeven op de “toeristen kaart met hotspots” en word aangegeven met borden als “boerderij of dierenopvang” omdat er een ezel en wat kippen staan bij de parkeerplaats, maar het bleek dus meer te zijn, een super mooi strand! Hier hebben we even uitgerust en pootje gebaad, heerlijk!
Plaka bos
Stranden bezoeken
Een ezel
Het mooie strand

We vervolgden onze toer, we zijn weer richting het binnenland gereden, via Paradise Beach terug. Daar zijn we een stukje off road gegaan over de niet geasfalteerde wegen, erg leuk om zo lekker door de natuur te rijden en veel te zien. Daarna zijn we de bergen ingereden op weg naar het dorpje Pyli. Hier is Pyli gescheiden in oud Pyli en nieuw Pyli. In oud Pyli zijn we de overblijfselen van het oude dorpje wezen bekijken, het was een spookdorpje geworden met ruïnes omdat er rond 1800 een cholera epidemie is geweest. De bewoners zijn toen gevlucht en hebben het dorp opnieuw een eindje verderop weer opgebouwd. Blij dat we onze wandelschoenen hadden meegenomen, want het was een flinke klim de berg op. De weg leidde ons langs veel ruïnes van huisjes, kerkjes en een kasteel/fort boven op de berg. Het was even zweten naar de top maar zeker de moeite waard, wat een mooi uitzicht!
Uitzicht vanaf de berg
Oude ruïnes

Bij Tigaki zijn we nog even de stranden gaan bekijken, en wat gaan eten en drinken. Dat hadden we wel verdient na zo’n klim. We hadden nog tijd om het Asklepion te bekijken, de bezienswaardigheid van Kos, dus dat hebben we nog gedaan. Leuk om te zien, maar jammer dat er een hoop half gerestaureerd was. Maar leuk om een idee te krijgen van “het oudste ziekenhuis van de wereld” zoals ze het noemen. We hebben ons verdiept in de geschiedenis van Kos en het is fascinerend om te beseffen hoe “ver” de mensheid al was met de wetenschap en geneeswijzen in de oudheid.

Na het Asklepion zijn we naar het mooiste plekje gegaan om de zonsondergang te kijken. Dat was in het bergdorpje Zia. Toen we hier aankwamen zagen we al veel bussen staan die de toeristen voor 2 uurtjes naar Zia brachten. Zia is een leuk dorpje met veel restaurantjes met terrassen waarop je de zonsondergang kan bekijken. Helaas waren de meeste mooie plekjes al vol van alle toeristen. Jammer, als we dit wisten hadden we er voor de meute willen zijn. Een tip dus voor de mensen die hier met eigen vervoer heen gaan. We hebben even moeten zoeken maar uiteindelijk hebben we nog een leuk plekje gevonden waar we tijdens het diner (heerlijke traditionele Griekse Souvlaki) de zon hebben zien ondergaan. Nadat de zon onder was gingen ook gelijk alle bussen weer terug. Op zich was dat wel fijn, konden we toch wat meer echt romantisch genieten voor mijn gevoel. Daarna hebben we nog even door het dorpje gewandeld en wat winkeltjes bekeken, de sfeer was er erg gezellig!
Griekse Souvlaki

De volgende dag zijn we Kos-stad gaan bezoeken. Het is een leuke stad waar veel te zien is, veel ruïnes uit de Griekse oudheid, een leuke haven, leuke gezellige steegjes, de oude boom van Hippocrates en een oud fort.
Oude ruïnes

Helaas zijn we op de parkeerplaats van Kos-stad bestolen (uit onze huur auto, die wel goed op slot stond). Dus nog een tip voor als je hier ook heen gaat: vertrouw er niet op dat je overige bagage veilig is in de auto. Jammer, maar het mocht onze pret niet drukken. We hebben een fantastische vakantie gehad en zijn samen, vooral door de onbezorgd tijd, weer een stukje dichterbij elkaar gekomen na een hectisch jaar. Verder hebben we natuurlijk ook veel moois gezien en gedaan, zoals te zien en te lezen is. Die ervaringen neemt niemand mij meer af!

Geschreven door Sanne de Bruin

Heb je interesse in een reis naar Griekenland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Griekenland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.