Een reis door de Griekse en Romeinse oudheid

Bestemming: A. Athene (Griekenland) , B. Nafplio , C. Delphi , D. Athene
Periode: oktober 2005
Accommodatie: Hotel

In 2005 ben ik met school van 8 t/m 14 oktober op culturele (rond)reis naar Griekenland geweest. In dat jaar zat ik in de vijfde klas van het Gymnasium en in dat schooljaar was deze culturele reis gepland die gekoppeld was aan het vak KCV (Klassieke Culturele Vorming). We reisden met in totaal 66 personen, 60 leerlingen en 6 begeleiders, af naar Griekenland, maar daar werden we opgesplitst in twee groepen. Ik was ingedeeld in groep 1 en de begeleiders van deze groep waren meneer Borghoms, meneer Sevenich en mevrouw Balendonk. Hieronder een overzicht van het dagelijkse programma van deze schitterende Griekenlandreis.

De grote Griekenlandreis

Om 02.00 uur liep de wekker af: het was tijd om op te staan en aan de grote Griekenlandreis te beginnen. Nog de laatste spullen bij elkaar geraapt en toen met pap en mam richting school, want dat was het verzamelpunt. Om 3.15 uur vertrok de bus bij school en gingen we op weg naar het vliegveld Zaventem-Brussel. Na anderhalf uur rijden, kwamen we daar aan en konden we meteen doorlopen om in te checken. Dat verliep allemaal vlotjes en toen was het wachten geblazen. Voor mij was het extra spannend allemaal, want het was de eerste keer dat ik ging vliegen! Rond half 7 die ochtend vertrok het vliegtuig op tijd en na een goede vlucht landden we rond 11.00 uur veilig in Athene.

Vanaf het vliegveld in Athene werden we met een bus naar ons hotel in het centrum van de Griekse hoofdstad gebracht. Nadat we waren ingecheckt, kon iedereen zich nog even een beetje opfrissen, want voor die middag stond er nog een wandeling in Athene op het programma.

Tijdens de wandeling hebben we eerst een bezoek gebracht aan het Nationaal Archeologisch Museum. Dit is het belangrijkste museum van heel Griekenland en als het gaat om oude Griekse kunst is het zelfs één van de rijkste musea ter wereld. De verzamelingen voorwerpen die het museum tentoonstelt zijn afkomstig van alle culturen die in Griekenland gebloeid hebben of nog steeds bloeien. Je kunt er zowel prehistorische voorwerpen (met Myceense overheersingen), beeldhouwwerken (van de archaïsche tot hellenistische kunst), aardewerk, collecties van bronzen voorwerpen, juwelen en Egyptische kunst zien evenals tentoonstellingen van moderne kunst.

Nationaal Archeologisch Museum

Verder hebben we de Atheense Agora (markt) bezocht. De Agora was in het oude Griekenland het hart van de stad en de plek waar het sociale leven zich afspeelde, dus het marktplein had een sociale en commerciële functie. Vanaf 600 v.Chr. vormde de Agora ook het politieke hart van het oude Athene. Er zijn hier enkele tempels en nog prachtige ruïnes te zien die zijn blootgelegd tijdens opgravingen.

Na deze wandeling hebben we alvast nog even lunchinkopen gedaan voor zondag en daarna zijn we teruggekeerd naar het hotel. Er was genoeg tijd om even lekker te douchen en op te frissen voor we om 20.00 uur gingen dineren in een restaurant in Plaka, de oudste wijk van Athene. Na het eten zijn we op ons gemak terug naar het hotel gelopen, hebben we nog even gekletst en daarna zijn we heerlijk gaan slapen want morgen zouden we weer vroeg op moeten.

Cultuur in Athene

Om 07.00 uur werden we gewekt door de wake-up call en was het tijd om ons klaar te maken voor die dag. Om 07.30 uur was iedereen netjes onder in de hal van het hotel en gingen we eerst nog even ontbijten voor we aan ons programma van die dag zouden beginnen. Om 08.15 uur vertrokken we naar het metrostation, pakten we de metro naar Piraeus en daar checkten we in op de veerboot naar het eiland Aigina.

Rond half 12 kwamen we daar aan en hebben we de tempel van Aigina Afaia bezocht. Deze tempel, gebouwd tussen 510 en 490 v.Chr., behoort tot een van de mooiste bouwwerken uit de archaïsche tijd en is goed bewaard gebleven want er staan nog 20 zuilen overeind. De tempel is gebouwd ter verering van de Griekse godin Afaia, maar vroeger dacht men dat hij gewijd was aan de godin Athena omdat zij op de tempel was afgebeeld. Pas in 1901 werd een inscriptie ontdekt waaruit bleek dat de tempel aan Afaia toebehoorde. Het is een immens prachtige tempel die oorspronkelijk zes zuilen in de breedte en twaalf zuilen in de lengte had.

Na het bezoek aan deze tempel zochten we een leuke plek waar we gezellig met de hele groep hebben gepicknickt. Die middag hadden we verder vrij en een groot deel van de groep besloot die te spenderen aan het nemen van een verfrissende duik. Heerlijk even verkoeling zoeken want de temperatuur was ongeveer 25 graden, dus het was nog best warm voor de tijd van het jaar. Om 16.00 uur hadden we de boot terug naar Piraeus en van daaruit weer met de metro terug naar Athene. In het hotel weer even tijd om op te frissen en rond 20.30 uur vertrokken we weer naar een leuk, gezellig restaurantje om te dineren. Een drietal Grieken zorgden tijdens het eten met typisch Griekse muziek voor een gezellig sfeertje en al snel hadden een aantal mensen de neiging om de Sirtaki te gaan dansen. Als afsluiting van die dag hebben we na het diner nog een wandeling door Athene gemaakt om ook de Akropolis eens bij avondlicht te zien. Dit gaf echt een schitterend plaatje!

De Akropolis van Athene

We werden weer om 07.00 uur gewekt en een klein groepje ging alvast even met één begeleider inkopen doen voor de lunch. Een klein half uurtje later konden we ontbijten en daarna gingen we te voet op pad om de Akropolis van Athene en de Areopaag te bezoeken. De Akropolis is de 156 meter hoge tafelberg in de Griekse hoofdstad en is het hoogtepunt van de klassieke kunst. Op deze berg had de beschermgodin Athena haar belangrijkste heiligdom, de Oude Athenatempel, gebouwd in de 6de eeuw v.Chr. Daarna werd de culturele waarde verder verhoogd met diverse andere bouwwerken en werd de Akropolis werd gezien als het religieuze middelpunt van de stad Athene. Tijdens de Perzische oorlogen werd de hele Akropolis vernield. Na de oorlog werd er in de 5de eeuw v.Chr. op initiatief en onder leiding van Pericles begonnen met de wederopbouw van de tempels. De belangrijkste, nog bestaande, gebouwen die we tijdens ons bezoek op de Akropolis van Athene hebben gezien, zijn de Propylaeën, het Parthenon, het Erechtheion en de Nikè-tempel.

Opgravingen

Het eerste gebouw dat we op onze weg naar boven tegenkwamen, waren de Propylaeën, die de toegangspoort van de Akropolis vormen en met aan weerszijden daarvan een hallencomplex. Daarna was het Parthenon aan de beurt voor een grondige inspectie. Dit is de tempel gewijd aan Athena Parthenos, de beschermgodin van de stad Athene en vormt het hoogtepunt van de Atheense bouwkunst in de klassieke periode van de 5e eeuw v.Chr. Eenmaal verder gelopen, kwamen we uit bij het Erechtheion, een tempel vernoemd naar de legendarische koning Erechtheus. Speciaal aan dit bouwwerk is de kariatidentribune, waarvan de zes zuilen de vorm hebben van 2,3 m hoge vrouwenfiguren. Deze ‘zuilvrouwen’ worden ‘kariatiden’ genoemd. Als laatste gebouw bekeken we de Nikè-tempel, die rechts van de Propylaeën vooruitgeschoven staat. Het is een eenvoudige tempel die is gebouwd als dank voor de overwinning op de Perzen en daarom is de tempel ook gewijd is aan de godin Athene-Nikè, de godin van de overwinning. Het belangrijkste element van het bouwwerk is het doorlopende fries waarop de strijd tussen de Grieken en de Perzen is afgebeeld.

Na het bezoek aan de Akropolis, liepen we richting de Areopaag om daar ook nog even een kijkje te nemen. Dit is een 115 meter hoge heuvel ten noordwesten van de Akropolis, waar de gelijknamige hoogste rechtbank van het oude Athene gevestigd was. Dit bezoek duurde tot ongeveer kwart voor elf, want toen was het alweer tijd om terug naar het hotel te gaan, onze spullen op te halen en in de bus te laden. Rond half 12 vertrokken we namelijk naar Korinthe, de volgende stop op onze reis door Griekenland. In de bus vertelde meneer Borghoms alvast de belangrijkste feiten over Korinthe. We stopten onderweg nog om het Kanaal van Korinthe te bekijken en aansluitend daaraan hadden we een picknick. Rond 14.15 uur bezochten we de opgraving van oud-Korinthe. Het meest imposante bouwwerk hier was de Apollotempel. De fundamenten van de archaïsche tempel, zeven gigantische zuilen en een deel van het architraaf, zijn de restanten die van de tempel zijn overgebleven.

Na daar een paar uur alles te hebben bewonderd, gingen we rond vier uur die middag verder met de reis, dit keer richting Epidauros. In de bus kregen we van meneer Borghoms weer alvast wat uitleg over de plaats. Daar aangekomen, bezochten we eerst het theater van Epidauros. Het best bewaarde theater van de Griekse oudheid ligt als een reusachtige schelp tegen de flank van de heuvel en werd in de 4de eeuw v. Chr. door een architect uit Argos volgens zuiver wiskundige principes gebouwd. In het theater zijn 55 rijen zitplaatsen, die plaats bieden aan 14.000 toeschouwers en de akoestiek is er ronduit fantastisch. We hebben er eerst uitvoerig rondgekeken en daarna deden we een test om te controleren of de akoestiek in het theater echt zo goed was als altijd beschreven wordt. Hierna gingen we ook nog even kijken wat er in het bijbehorende museum allemaal te zien was. Daarna vertrokken we ook weer uit Epidauros en reisden we van daaruit door naar onze eindbestemming van die dag, het kleine kustplaatsje Nafplio. Toen we daar allemaal waren ingecheckt in het hotel, was het alweer tijd om te gaan dineren. Deze avond in een restaurantje in het centrum van Nafplio. Aansluitend hebben we door middel van een wandeling het kustplaatsje nog wat verder verkend en hebben we heerlijk relaxed nog wat over de boulevard gestruind. Daarna terug naar het hotel om lekker te gaan slapen, want morgen zou het weer vroeg dag zijn...

Mykene, centrum van de Griekse beschaving

Ook vandaag was het om 07.00 uur weer tijd om op te staan, want om 07.30 uur moesten we allemaal klaar zijn voor het ontbijt. Een klein groepje ging voor het ontbijt nog even inkopen doen voor de lunch, want we zouden weer gezellig ergens picknicken onderweg. Om half 9 had iedereen zijn/haar koffer in de bus geladen en konden we vertrekken naar Mykene. Vandaag was het weer niet zo goed als de vorige dagen, want het was voor het eerst tijdens onze reis bewolkt en erg fris buiten. In de bus kregen we alvast weer wat uitleg over Mykene, want in de oudheid bevond zich hier het centrum van de Griekse beschaving.

In Mykene brachten we eerst een bezoek aan de burcht van koning Agamemnon. Deze burcht is machtig groot en wordt omringd door een metersdik Cyclopisch muurwerk. Binnen de muren zijn onder andere (pak)huizen, werkplaatsen en natuurlijk het paleis van de koning. De beroemde Leewenpoort geeft toegang tot de burcht en de poort heeft deze naam gekregen omdat op de steen boven de ingang twee rechtopstaande leeuwen tegenover elkaar staan afgebeeld, die met hun voorpoten op een soort altaar steunen. Het is zonder een symbool voor het koningshuis dat waakt over het welzijn van de stad.

Burcht van koning Agamemnon

Buiten de burcht liggen talrijke graven en de grootste daarvan, de zogenaamde ‘tholosgraven’, dateren uit de 13de eeuw v.Chr. Het graf van Atreus behoort tot deze ‘tholosgraven’ en deze koepelgraven vereisten uitstekend vakmanschap en zijn dus een prachtig staaltje bouwkunst. Daarom hebben we het graf van Atreus ook nog even bewonderd. Rond half 11 waren we klaar met het bezoek aan Mykene en vervolgden we onze reis naar Nemea.

Ook over deze plaats legde meneer Borghoms tijdens de busreis al één en ander uit. Na een busreis van een klein half uur, kwamen we om 11.00 uur aan in Nemea. In deze plaats bezochten we de funderingen van een Grieks badhuis, de Zeustempel en namen we natuurlijk een kijkje in de belangrijkste bezienswaardigheid, namelijk het stadion van Nemea waar in de geschiedenis ook Olympische Spelen gehouden werden. Van de Zeustempel, die in de 4de eeuw v.Chr. werd gebouwd, staan alleen nog drie Dorische zuilen overeind. Ter ere van Zeus werden iedere twee jaar de Nemeïsche Spelen gehouden en daarom lag er bij de tempel ook een altaar om de helden van deze spelen te vereren. De Nemeïsche Spelen vonden plaats in het Stadion van Nemea, dat rond 330 v.Chr. gebouwd is. Tot 271 v.Chr. werd het stadion gebruikt en daarna werden de Spelen niet meer gehouden. Het bijzondere aan de Spelen was, dat het ging om het winnen door sporten in plaats van vechten. In het stadion zijn de startdrempels nog goed zichtbaar.

Des te meer reden om het stadion even uit te proberen met een wedstrijdje, waarbij een aantal leerlingen, meneer Borghoms en meneer Sevenich het tegen elkaar opnamen door het stadion één keer op en neer te rennen. Helaas was er voor de winnaar van deze wedstrijd geen prijs, alleen de eer dat hij zijn medereisgenoten én de leraren verslagen had die aan de wedstrijd meededen. Na die grote inspanning, was iedereen hongerig en dus was het een geschikt moment voor de picknick.

Rond een uurtje of twee gingen we weer verder en die middag hadden we een lange busreis voor de boeg: dwars door de Peloponnesos ging de weg naar Olympia. In de bus konden we luisteren naar de uitleg over Olympia terwijl we ondertussen genoten van het prachtige landschap en het schitterende uitzicht. Na de busrit van bijna 3,5 uur kwamen we aan in Olympia en konden we in ons hotel daar inchecken en even een beetje opfrissen. Die avond maakten we eerst een wandeling naar het museum van Olympia en daarna konden we aanschuiven voor het diner. Hierna hadden we nog wat vrije tijd, die we hebben benut om nog een beetje rond te wandelen. Eenmaal terug in het hotel was het heerlijk om te kunnen gaan slapen na deze lange dag.

De opgraving in Olympia

We mochten vandaag een half uurtje langer slapen dan de andere dagen, dus dat betekende pas om 07.30 uur opstaan, daarna ontbijt en toen vertrokken we alweer. Vandaag stond eerst een bezoek aan de opgraving in Olympia op het programma.

Ook hier werd het Olympische stadion weer even uitgetest. Aan het stadion was bijna niet te zien dat dit ouder was dan dat van Nemea. In Olympia werden in 776 v.Chr. voor het eerst Olympische Spelen gehouden. In tegenstelling tot de Spelen van Nemea werden die van Olympia niet iedere twee jaar, maar iedere vier jaar gehouden. In het begin was de stadionrace het enige onderdeel, maar in de loop der jaren werden de onderdelen van de Spelen uitgebreid. En omdat er zoveel nieuwe onderdelen bijkwamen, duurden de Spelen ook steeds langer: eerst duurden ze maar één dag en uiteindelijk duurden ze vijf dagen. Hiervan werden er drie gebruikt voor wedstrijden en de andere twee waren voor religieuze doeleinden bestemd. Iedereen die deelnam aan de Olympische Spelen moest een ode afleggen voor een gigantisch beeld van Zeus in zijn tempel en de winnaar van een bepaald onderdeel kreeg een olijvenkrans, gemaakt van de bladeren van de heilige olijfboom. Na weer een wedstrijdje rennen, gingen we nog een bezoek brengen aan het bijbehorende museum.

Olympisch stadion

Om kwart over twaalf vertrokken we vanuit Olympia met de bus in de richting van Delphi. Het was een lange busrit, 4,5 uur in totaal, maar gelukkig hadden we nog een tussenstop in het mooie havenstadje Nafpaktos. Rond half zes die avond kwamen we in Delphi aan, installeerden we ons in het hotel en gingen we daarna dineren. Na het avondeten was er nog een wandeling door Delphi en uiteindelijk hebben we in een discotheek nog een aantal biertjes gedronken voordat we terug naar het hotel keerden om weer heerlijk te gaan slapen.

Delphi

Ook vandaag hoefden we pas om 07.30 uur ons warme bedje te verlaten. Eerst weer ontbeten en een klein groepje mensen werd bij elkaar gezocht om inkopen voor de lunch te doen. Om negen uur vertrokken we voor een bezoek aan het museum in Delphi. Dit museum beschikt over 12 zalen waarin de talloze sculpturen en schatten te bewonderen zijn die in Delphi zijn gevonden.

Na daar zo’n driekwartier rond te hebben gelopen, ging onze tocht verder naar het opgravingterrein in Delphi. Daar hebben we uitgebreid stilgestaan bij het Orakel van Delhi. Dit orakel, gewijd aan de god Apollo, was zeer belangrijk. Jaarlijks kwamen vanuit alle hoeken van het land duizenden mensen naar Delhpi om het orakel te raadplegen en dan vroegen ze de goden om goede raad bij het nemen van moeilijke en belangrijke besluiten. Apollo was god van het Licht, dus er werd verondersteld dat hij overal kon doordringen en kon ‘zien’ wat aan het blote oog van de ‘normale’ mens ontging. In de tempel bij het Orakel van Delphi was de bijzondere priesteres, genaamd Pythia, de verwoordster van deze raadgevingen. Zij had de gewoonte op bepaalde tijden in religieuze vervoering te zijn doordat ze bedwelmd raakte door dampen uit een rotssleet. Na dit bijzondere spirituele verhaal aangehoord te hebben, hadden we nog tijd om zelf wat rond te kijken.

Rond 12.30 uur verlieten we Delphi en kregen we in de bus uitleg over onze volgende stop Osios Loukas, een klooster dat we op de terugweg naar Athene nog vereerden met een bezoek. Na hier wat mooie uitzichtsfoto’s te hebben gemaakt, brak het moment aan dat we zouden terugkeren naar het beginpunt onze rondreis, namelijk de Griekse hoofdstad Athene.

We verbleven in een ander hotel dan tijdens de eerste twee dagen en eenmaal ingecheckt en gesetteld, gingen we op weg naar het restaurant om voor de laatste keer samen te dineren. Na het eten zijn we nog wat door Athene gewandeld en op tijd weer terug naar het hotel gegaan om heerlijk uit te rusten voor de laatste dag van onze reis, want morgen zouden we weer huiswaarts keren. Meneer Borghoms had het idee geopperd om morgenvroeg de zonsopgang vanaf de Akropolis te gaan bekijken en er waren genoeg mensen die meewilden. Het betekende alleen wel dat de mensen die dat wilden, al om 06.00 uur hun bed uitmoesten. Nouja, dat had iedereen wel over voor een paar schitterende foto’s van een mooie zonsopgang en het bijwonen van de traditie dat bij zonsopgang wordt uitgevoerd, namelijk het hijsen van de Griekse vlag door een aantal soldaten van de Griekse landmacht. Ditzelfde ritueel wordt ook bij zonsondergang uitgevoerd en vindt zeven dagen per week plaats.

Beklimming van de Akropolis

Zoals de vorige avond was afgesproken, stond ik, samen met een aantal andere mensen, al om 06.00 uur naast mijn bed en gingen we onder begeleiding van meneer Borghoms en meneer Sevenich de Akropolis beklimmen om de zonsopgang te zien. Toen we in eerste instantie bij de Akropolis aankwamen, bleek het hek nog dicht te zijn. We moesten wachten tot het open ging en toen we er eindelijk door konden, was het een sprintje trekken naar de top van de Akropolis want anders zouden we het hele spektakel missen en waren we voor niets zo vroeg opgestaan. Maar gelukkig waren we nog op tijd en toen de zon helemaal opgekomen was, keerden we terug naar het hotel om nog even te ontbijten.

Zonsopgang

Hierna konden we voor de laatste keer van Athene genieten tijdens een mooie rondwandeling. Daarbij bezochten we eerst Plaka, de oudste wijk van de Griekse hoofdstad. Daarna was Romeins Athene aan de beurt: in Athene waren namelijk ook een aantal bouwwerken te zien die in de Romeinse tijd zijn gebouwd. Zo namen we een kijkje bij het Olympieion, de tempel van de Olympische Zeus. In 515 v. Chr. begon de bouw van de tempel en uiteindelijk werd het bouwwerk in 131 door Keizer Hadrianus voltooid. Het is de grootste Griekse tempel en van de 104 oorspronkelijke zuilen die de tempel telde, zijn er nog zestien over. Vanaf het tempelterrein van het Olympieion konden we de boog van Hadrianus bekijken. Deze boog, gebouwd ter ere van Keizer Hadrianus, gaf toegang tot het Olypieion en vormde de scheiding tussen de oude stad, gebouwd door Theseus, en de nieuwe stad, gebouwd door Hadrianus.

Daarna liepen we nog langs de Toren der Winden, die zijn naam te danken heeft aan de afbeeldingen op de reliëfs. Elk reliëf stelt namelijk een windrichting voor en bovenop het dak stond een windvaan met een voorstelling van Triton die met een drietand wijzend, boven één van de reliëfs bleef staan en zo de windrichting aangaf. Verder deed het gebouw dienst als zonnewijzer en klok, want de toren had een waterklok waarop de tijd van de dag was af te lezen aan de waterstand in de buizen.

Van hieruit liepen we door naar het Syntagmaplein: een plein in het centrum van Athene dat ook wel het Grondwetplein wordt genoemd. Aan dit plein liggen het Lyceum van Aristoteles en het Griekse Parlement, dat tot 1935 het koninklijk paleis is geweest. In het midden staat een grote, schitterende marmeren fontein met aan de zijkant een grote marmeren trap.

De oorspronkelijke Olympische Spelen werden gehouden in Olympia, maar al gauw werden er meerdere stadions in heel Griekenland gebouwd, dus zo ook in Athene. Een bezoek aan dit stadion was het laatste onderdeel van onze wandeling. Het was volledig uit marmer gebouwd en kreeg daarom de naam Kallimarmaro (‘uit mooi marmer’). De Spelen die hier werden gehouden, waren één van de vier Panhelleense Spelen, wat inhield dat het openbare feesten waren waaraan alle Grieken van de stad mochten deelnemen.

Om 14.00 uur gingen we met beide groepen, als afsluiting van de reis, lunchen in een restaurant in de Plaka. Daarna hadden we nog wat vrije tijd, die benut werd om nog wat souvenirs te kopen. Aan het eind van de middag, rond 17.00 uur, vertrokken we met de bus naar het vliegveld van Athene. Daarna inchecken en wachten tot we terug naar huis konden vliegen. Om 20.30 uur was het zover en vlogen we met een directe lijnvlucht terug naar Brussel-Zaventem. Toen iedereen in Brussel zijn/haar koffer had, konden we nog aan het laatste deel van onze weg terug naar huis beginnen; de busreis naar het Trevianum. Daar kwamen we rond 01.00 uur ’s nachts aan en toen kwam pas bij iedereen het besef dat ons schitterende Griekenlandavontuur er nu echt opzat! Maar wat hebben we genoten en het staat voor altijd in ons geheugen gegrift!

Heb je interesse in een reis naar Griekenland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Griekenland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.