Tot rust komen op het mooie Corfu

Bestemming: A. Paleokastritsa (Griekenland) , B. Sidari , C. Kavos , D. Kerkyra
Periode: juni 2015
Accommodatie: Studio/Appartement
Organisatie: Booking.com

De mooie Griekse eilanden zijn altijd al een populaire vakantiebestemming geweest voor Nederlanders. Van een rustige strandvakantie, watersporten of feesten tot diep in de nacht, er is genoeg te doen op de eilanden. Ondanks dat de eilanden door veel toeristen bezocht worden, zijn er ook genoeg kleine plaatsen waar je de drukte kan vermijden en heerlijk tot rust kan komen. Vooral aan het begin van de zomer, in de maand juni is het eiland Corfu werkelijk een paradijs.

Corfu (of Korfoe) is een van de Ionische eilanden in het noorden van Griekenland. Het groene eiland is zo noordelijk gelegen dat vanuit sommige stranden zelfs de kust van Albanië te zien is. Met de fraaie stranden, de prachtige natuur en de pittoreske dorpen is Corfu het perfecte eiland om tot rust te komen. Maar ook voor vakantiegangers die een passie hebben voor watersporten of de hele nacht willen dansen is Corfu een geschikt eiland. Samen met een vriendin wilde ik graag een weekje weg om op het strand tot rust te komen, maar ook om de mooie plekjes van het eiland te ontdekken. Vanuit Eindhoven stond ik binnen 3 uur op het vliegveld van Kerkyra in de hoofdstad van Corfu. We hadden ervoor gekozen om een auto te huren om een aantal dagen het eiland te verkennen.

Het uitzicht in Paleokastritsa in de avond

Paleokastritsa, het paradijs van Corfu

Met de auto reden we naar onze eerste bestemming, Paleokastritsa, een badplaats gelegen aan de westkust van het eiland. In Paleokastritsa hadden we een studio gehuurd en was daarom ook onze 'basis' waar we de meeste tijd hebben doorgebracht. Zodra we Paleokastritsa binnenreden wisten we dat we de juiste keuze hadden gemaakt, want het uitzicht was prachtig. Paleokastritsa heeft veel mooie stranden en baaien die met trappetjes te bereiken zijn. Ook is er de mogelijkheid om met een bootje de stranden af te gaan. Wat alle stranden met elkaar gemeenschappelijk hebben is het mooie en heldere blauwe water. Er zijn ook genoeg strandtenten met een zwembad en vaak ook een trap waarmee je het strand kan bereiken. Perfect voor wie graag aan het zwembad willen liggen, maar ook af en toe een duik wilt nemen in het koele zeewater. Na een dagje zon en zee zijn er genoeg restaurants waar je een hapje kan eten. De Griekse taverna's zijn vaak tot laat geopend en je kan er voor weinig geld Griekse specialiteiten eten. De Griekse taverna's organiseren vaak ook een Griekse avond met muziek, dans en natuurlijk lekker eten. Combineer dit met een tafel met uitzicht op zee en je hebt een fantastische avond. Er zijn ook veel bezienswaardigheden in Paleokastritsa. Populaire attracties zijn het opvangcentrum waar ezels opgevangen worden en het Theotokos klooster. Het klooster is bovenop een berg gelegen en hoewel het niet meer in gebruik is, is het toch de moeite waard. Hoewel het een van de meest bezochte badplaatsen van Corfu is hadden we in Paleokastritsa het idee dat het hier minder toeristisch was dan in de andere bezochte plaatsen.

Road trip naar het kanaal van de liefde in Sidari

Hoewel er ook regelmatig bussen rijden is een auto toch wel het handigst als je het eiland wilt verkennen. Ben je iets avontuurlijker? Dan is het ook mogelijk om een scooter of quad te huren. We verbleven in het westen van het eiland en wilden ook graag naar het noorden en het zuiden. Met de auto zijn we langs de kust gereden en hebben zo het hele eiland eigenlijk gezien. Met veel enthousiasme en een navigatiesysteem vertrokken we in eerst noordelijke richting. We hielden Sidari aan als eindpunt, maar stopten onderweg ook als we een leuk dorpje tegenkwamen of een mooi strand zagen. Sidari is een populaire badplaats onder Engelsen en dit was ook te merken toen we de hoofdstraat afliepen. Hier waren er namelijk ook veel restaurantjes die een typische Engels ontbijtje aanboden. Daarnaast had Sidari ook meer souvenir-winkeltjes dan Paleokastritsa en vooral meer obers die je een restaurant willen in praten. Ondanks dat het hier erg toeristisch was hebben we toch een rustig strand kunnen vinden. Er zijn namelijk veel baaien in Sidari die vooral in de rustige periodes vaak verlaten zijn. Wat veel toeristen naar Sidari trekt is het 'Canal d'amour' oftewel het kanaal van de liefde. Dit zijn inhammen die tussen de zandsteenrotsen zijn ontstaan. Volgens de legende zal elk stel dat samen door het kanaal zwemt voor altijd gelukkig samen zijn. Ook als je niet geïnteresseerd bent in het kanaal is Sidari een leuk dorp om je vakantie door te brengen. Wat ook leuk was om te zien waren de Griekse jongeren die van de kliffen afsprongen. Wij hebben in Sidari lekker gezwommen en aan het strand gelegen. Vervolgens zijn we verder langs de kust gereden zonder een specifieke bestemming in gedachten. Als je een beetje avontuurlijk bent (en dat waren we) kan je ook via bergweggetjes strandjes ontdekken waar niet veel toeristen komen. Doe dan wel voorzichtig, want met de vele bochten en smalle wegen is het een heel avontuur om van de berg naar beneden te rijden.

Vervolg road trip: Kavos

Na het noorden bezocht te hebben was het de dag daarna tijd om in zuidelijke richting te rijden. We hadden gehoord dat Kavos erg populair was en dat was dan ook onze eindbestemming. Daar aangekomen bleek dat Kavos veel discotheken heeft en daarom ook erg populair is onder jongeren. In de andere dorpen zagen we vaak veel stelletjes of gezinnen, maar Kavos is zeer geschikt voor jongeren die 's nachts uit gaan en overdag willen bijslapen op het strand. Het strand vonden we echter niet mooi vergeleken met de andere stranden die we hadden gezien. Je zou Kavos kunnen vergelijken met de 'Lloret de mar' van Corfu. Wij gaven echter de voorkeur aan het ontdekken van mooie locaties en zijn daarom snel weer verder gereden. Via de kust zijn we weer richting Paleokastritsa gereden en onderweg zijn we ook nog gestopt in het dorp Messonghi. Hoewel ook hier veel hotels te vinden zijn was het hier een stuk rustiger dan in Kavos.

Cultuur snuiven in Kerkyra

Als je op vakantie bent op het eiland Corfu dan is een bezoekje aan de hoofdstad Kerkyra, ook wel Corfu-stad genoemd, een echte 'must'. De stad ligt aan de oostkust en is makkelijk met de bus te bereiken. Wij moesten echter de auto inleveren op het vliegveld en koppelden dit gelijk aan een middag rondstruinen in de stad. Kerkyra is een oude stad met veel bezienswaardigheden. Er zijn veel leuke pleinen met terrassen, winkelstraten, kerken en musea. Vanuit het oude fort heb je een mooi uitzicht en kan je over de hele stad kijken. Kortom, er is genoeg te zien in Kerkyra. Vanwege de hitte besloten wij echter om alleen een rondje te lopen en op het terras te zitten. Wil je echter echt cultuur snuiven dan is Kerkyra waar je moet zijn.

Na een heerlijke week op Corfu zijn we tot de conclusie gekomen dat het een prachtig eiland is en we zouden er graag weer heen gaan.

Heb je interesse in een reis naar Griekenland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Griekenland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.