Meivakantie op Kreta

Bestemming: A. Kreta (Griekenland)
Periode: mei 2016
Vervoer: Vliegtuig en huurauto
Accommodatie: Hotel/Rimondi Grand Resort & Spa
Organisatie: Corendon

Aan het begin van het jaar boek ik samen met mijn ouders een reis naar Kreta via Vakantiediscounter/Corendon. Voor ons allen de eerste keer dat wij op reis gaan naar Griekenland én voor all-inclusive kiezen. Veelal gaan we niet mee op excursie, maar bezoeken zelf altijd heel veel steden en mooie dorpjes. We kunnen dus niet wachten om nieuwe plekjes te ontdekken!

Op weg naar Rethymno, Griekenland!

Goed voorbereid en ingelezen vertrekken we op 14 mei 2016 vanuit Amsterdam op weg naar Heraklion. Na 3,5 uur vliegen komen we dan eindelijk aan op Kreta. De start- en landingsbaan ligt aan de kust, even had ik het idee dat we op het strand zouden landen! We halen onze koffers op en melden ons bij de lokale reisleiding. Met de juiste papieren in de hand halen we onze huurauto op zijn we klaar voor de rit naar het Rimondi Grand Resort & Spa.

Helemaal zoals geplant ging dit natuurlijk niet. Wanneer we onze huurauto hadden gevonden en de Tom Tom wilden instellen, bleken we geen kaart van Griekenland op de Europa kaart te hebben staan! Hoe stom konden we zijn om dit niet te checken. Uiteindelijk met de app maps.me rijden we richting Rethymno en na even zoeken vinden we het resort. Prachtig gelegen tussen twee heuvels met uitzicht op zee. De vakantie is nu echt begonnen!

Het duurt nog even voor we onze kamer in kunnen maar mogen wel alvast aanschuiven voor de lunch. De keuze is reuze dus dat belooft nog wat voor het diner en de komen de dagen! Rond 15:00 uur mogen we onze villa met privé zwembad in. Eenmaal gesetteld besluiten we met de auto alvast wat van de omgeving te verkennen en rijden richting Rethymno.

De oude Venetiaanse haven van Chania

We worden wakker met getik op de ramen van onze Villa. Regen, wie heeft dat besteld? De weersverwachting is ook niet al te best voor de rest van de dag. Maar toch besluiten we om na het ontbijt op pad te gaan. De eerste stad die we bezoeken in Chania, hoofdstad van de gelijknamige regio en vooral bekend vanwege de Venetiaanse haven, islamitische moskee en smalle straatjes.

Na een weg met veel bochten komen we aan en parkeren de auto in een garage. We lopen richting de drukke straatjes en komen uit bij de haven. Omdat het nu toch echt hard begint te regenen, besluiten we op een overdekt terras plaats te nemen en wat te drinken tot de bui over is.

Na een klein uurtje gaan we weer op pad en lopen door de haven en duiken daarna de kleine straatjes in. Omdat de straatjes zo smal zijn en elke winkel een luifel heeft loop je behoorlijk overdekt. In de vele kleine winkels worden vooral lokale spullen verkocht. Van lekkernij tot handgemaakte sieraden en tassen.

Na een paar uurtjes rondlopen we verliefd te worden op elke mooie leren tas besluiten we om weer in de auto te stappen en terug te rijden naar het hotel. Wanneer we aankomen kunnen we aanschuiven voor het diner. Aan het einde van de avond genieten we nog van een drankje aan de bar.

Chania

Aan de Griekse stranden

Wanneer we wakker worden door het geblader van de geiten en schapen zien we dat er een strakblauwe lucht is. Eindelijk, Kreta met een zonnetje! Gister was het natuurlijk bewolkt met buien en daar kwamen we niet voor naar Kreta. Nu de zon dan toch schijnt besluiten we er een dagje strand van te maken.

Na weer een heerlijk ontbijt pak ik nog even mijn laptop om in de ochtendzon de eerste Kreta blog te schijven. Even daarna pakken we onze strandspullen en worden we met de shuttle service van het hotel naar het strand gebracht. Ondanks dat het hotel wel op zee uitkijkt, ligt deze niet aan het strand. De shuttle service biedt uitkomst! Strandbedjes en parasols staan klaar voor gasten van het Rimondi Grand Resort & Spa.

Aan de ene kant de bergen en aan de andere kant de eindeloze zee. Het is optimaal genieten hier! Aan het einde van de middag keren we met een rode gloed op de huid weer terug naar het hotel waar we de rest van de middag genieten van de eerste zonnige dag. Tijdens het diner worden we nog getrakteerd op een fantastische zonsondergang.

Bergketens en de Malediven van Europa

Na het ontbijt in wederom een heerlijke ochtendzon stappen we de auto in op weg naar 'pink beach' Elafonissi. De route door de bergen is werkelijk waanzinnig! Zoveel mooie vergezichten, uitkijkpunten en kloven. Regelmatig vraag ik me af of we nog wel op Kreta zijn. Na een paar uur rijden, vele haarspeldbochten en een inmiddels omgedraaide maag komen we aan in Elafonissi.

Vanaf de parkeerplaats lopen we naar het strand. Het zand is er wit, het water helderblauw en het water dat aanspoelt heeft een roze gloed. Ik snap best waarom ze dit de Malediven van Europa noemen. Wauw! De roze gloed wordt veroorzaakt door algen die mee aanspoelen, vandaar ook de bijnaam 'pink beach'.

Elafonissi

Omdat het nog eb is, ligt de zandbank voor het strand open en kunnen we naar het eilandje voor de kust lopen. De slippers gaan uit, de camera in de hand en lopend door het ondiepe water lopen we naar het eiland. Het zeewater spat hoog op tegen de rotsen, prachtig om te zien. Ik kijk over mijn schouder om en zie het blauwe water, het witte strand en op de achtergrond de bergen. Een droomplek waar je tijdens een vakantie op Kreta écht heen moet!

Op de terugweg drinken we nog wat bij een berg restaurant met wederom een adembenemend uitzicht. We besluiten om een andere route terug te rijden en die blijkt net zo mooi als de heenreis.

Aangekomen in het hotel schuiven we aan voor het diner en genieten aan ons privé zwembad van een zomerse avond.

De grotten van Meladoni en kliffen van Palm Beach Forest

Een nieuwe dag om nieuwe plekjes te ontdekken. Tijdens het ontbijt bekijk ik nog eens de foto's van gisteren. Het strand en de bergen, wat blijft het toch bijzonder. We pakken de kaart erbij die we bij aankomst hebben gekregen en kijken wat er allemaal in de omgeving te doen is. Stiekem wil ik naar Heraklion en Knossos, maar met deze temperaturen in de auto zitten is ook niet ideaal.

We stappen in de auto en rijden op weg naar een heel klein dorpje, Meladoni. Hier brengen we een bezoek aan de druipsteengrotten. Het is voor ons allemaal de eerste keer dat we zulke grotten bezoeken. Vanaf een flinke hoogte kijken we uit over het dal, kopen en kaartje en beginnen aan onze afdaling de grot in. Het is er muisstil en heel gaaf om te zien!

Deze druipsteengrot heeft een rijke geschiedenis. In 1824 werd de grot door Osmaanse soldaten in brand gestoken terwijl 340 Griekse vrouwen en kinderen zich schuilhielden voor de Turken. Iedereen in de grot kwam om wegens zuurstof te kort. In de grot staat een graf waarin de beenderen van deze slachtoffers liggen. Een medewerker vertelt ons dat nog elk jaar de slachtoffers worden herdacht door de inwoners van het dorp.

De grot in Meladoni

Vanuit Meladoni rijden we verder naar de zuidkust van Kreta, op de navigatie voeren we Palm Beach in. We rijden een flink stuk door de bergen wanneer we onze eindbestemming benaderen. Wanneer we een parkeerplaats oprijden merken we meteen dat we niet aan het strand staan, maar op een klif. We besluiten te gaan kijken hoe we toch bij Palm Beach kunnen komen.
We lopen achter de mensen aan die met strandspullen heen en weer lopen. Het kan dus nooit heel ver weg zijn.

Een smalle trap aan de klif daalt af naar beneden. Terwijl ik me af vraag of dit wel een goed idee is, beginnen we aan onze afdaling. Het uitzicht is geweldig, je moet alleen niet de afgrond in kijken. Eén stap verkeerd en je dondert zo meters naar beneden. Bij het eerst uitzichtpunt stoppen we en hebben we een goed zicht op Palm Beach en Palm Forest. De afdaling gaat helemaal door naar het strand. Vanaf daar kan je genieten van een prachtig bos van alleen maar palmbomen. De vraag was alleen “Is het wel slim om helemaal naar beneden te gaan? Wetend dat we ook weer helemaal naar boven moeten, het einde niet kunnen zien én geen strandspullen mee hebben?” Nee dus.

We blijven nog even zitten bij het uitzichtpunt en genieten van het uitzicht. Langzaam klimmen we weer naar boven en lopen in de brandende middagzon naar de auto. We drinken nog wat voordat we onze weg voortzetten. We besluiten naar een ander kustplaatsje te rijden, Plakias.

Ook deze autorit breng ons weer door de bergen voordat we aankomen in Plakias. Het is er behoorlijk uitgestorven en er valt maar weinig te beleven. We schuiven aan in een restaurant en bestellen een heerlijke Griekse maaltijd. De weg terug naar het hotel is ook weer geweldig. Ik krijg geen genoeg van de bergen en de uitzichten die we onderweg hebben! We komen redelijk vroeg weer aan in het hotel en duiken nog even ons privé zwembad in.
Een van de prachtige uitzichten onderweg

Winkelen in Rethymno en Chania

De op één na laatste dag van onze vakantie begint weer met een heerlijk ontbijt aan het zwembad. Meteen daarna stappen we in de auto op weg naar Rethymno en Chania. Omdat ons eerste bezoek nogal regenachtig en bewolkt was, wilde ik nog een keer terug om mooiere foto’s te maken. Daarnaast had ik mezelf beloofd dat ik pas aan het einde van de vakantie mocht gaan winkelen bij Sephora, die toevallig een winkel heeft in Chania!

We rijden weer over de enige hoofdweg naar Rethymno waar we verdwalen in de prachtige straten. We lopen wat rond en bekijken wat winkeltjes. Een kopje koffie op een terras in de zon mag niet ontbreken aan het vakantie ritme. Wanneer ik een aantal mooie foto’s heb voor mijn blog rijden we verder naar Chania. Ook hier is de stad een stuk levendiger dan ons eerste bezoek. Naast de vele toeristen komen we ook veel lokale inwoners tegen. Het is heerlijk om hier weer rond te lopen. We genieten nog even op een terras en eten wat voordat we op zoek gaan naar de Sephora winkel.

Het was nog een hele klus om erachter te komen waar deze winkel was. Op internet stonden namelijk verschillende adressen. Gelukkig hadden we de winkel vrij snel gevonden en kon ik eindelijk wat mooie spullen kopen! Wanneer we naar de auto lopen bezoeken we nog kort de food hal. Hier worden lokale lekkernij en verse producten verkocht. Verser dan hier ga je vlees en kaas niet krijgen!

Terug in het hotel eten we nog wat en duiken we nog een keer ons privé zwembad in én begin ik aan het schrijven van de volgende blog.

Nog even relaxen aan het strand

De afgelopen dagen zijn voorbij gevlogen. En ik had nooit kunnen bedenken dat Kreta zoveel moois te bieden had. Je hoort weleens van vrienden dat het een prachtig eiland is, maar ik kon me er niks bij voorstellen. Nu ik het met eigen ogen heb gezien, kan ik zeker zeggen dat het er prachtig is!

De dag begint weer met een strakblauwe lucht en een zonnetje. Terwijl ik eigenlijk nog naar Heraklion en Knossos wil, besluiten we dat we de laatste dagen wel genoeg in de auto hebben gezeten. Deze plaatsen moet ik dus bewaren voor een volgend bezoek aan Kreta. We kiezen ervoor om de auto te laten staan en lekker naar het strand te gaan.

We genieten een paar uur op het strand tot de wind begint op te zetten. De shuttlebus brengt ons terug naar het hotel waar we aanschuiven voor de lunch. Steeds meer begint het weer ter veranderen. Wolken waaien vanaf zee over en de wind wordt steeds harder. We gaan naar onze villa, we hadden een einde van de vakantie toch anders ingeschat. Het inpakken is begonnen.

Na het diner bewerk ik nog wat foto’s om daarna lekker op tijd naar bed te gaan. We vertrekken morgenochtend alweer vroeg.

Terug naar huis

In alle vroegte vertrekken we vanuit het Rimondi Grand Resort & Spa op weg naar de luchthaven in Heraklion. De storm die vannacht is over getrokken is nog steeds niet afgezakt. Ook onderweg naar de luchthaven (over onverlichte wegen) zien we overal bliksem en flitsen op zee en in de bergen.

Als we aankomen in Heraklion en de auto inleveren stopt het eindelijk met regenen. Na het langen wachten kunnen we eindelijk bij de gate gaan boarden. Door het slechte weer vertrekken we met wat vertraging. We hebben een heerlijke week gehad op een prachtig eiland. Zeker een aanrader voor andere reizigers. En zeker de moeite waard om nog een keer te bezoeken. Want twee van de vier regio’s hebben we nog niet bezocht!

Geschreven door Mandy de Haas

TUI
5,3
op basis van 1386 reviews
Heb je interesse in een reis naar Griekenland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Griekenland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.