Interview Dimsum Reizen

Interview met Christel van Bree
Interview met Christel van Bree van Dimsum Reizen

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik ben Christel van Bree, directeur en mede-eigenaar Dimsum Reizen. Ik heb samen met mijn partner Wim van Ginkel de organisatie opgestart 15 jaar geleden omdat we graag alleen die reizen wilden aanbieden die we zelf hebben ondernomen en waar ons hart echt sneller van ging slaan. Tot op de dag vandaag doen we dat eigenlijk nog steeds maar dan ondersteund door 6 reisspecialisten.

Ons hart gaat sneller slaan van ontmoetingen met lokale bevolking en hun cultuur en dat het liefst (ver) weg van het massatoerisme. Het sociaal duurzame aspect in onze reizen, daar staan we ook echt voor: onze voetafdruk die we achterlaten op de gemeenschap aldaar moet overwegend positief zijn, anders houden we ermee op.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Ik werkte eerst bij een andere touroperator waar ik het Noordoost-Azië product, met name China, beheerde. Ik heb Chinese taal en cultuur gestudeerd en wilde niets liever dan een brug slaan tussen de Chinese en westerse cultuur. Dat deed ik door reizen te organiseren. Dat was eigenlijk niet de bedoeling: ik wilde als student graag museumconservator in Chinese (en Japanse) materiële cultuur worden. Het is wat anders gelopen. Toen deze touroperator steeds groter en in mijn ogen te generalistisch werd ben ik samen met mijn partner voor onszelf begonnen.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Een van de eerste reizen in opdracht was voor een tijdschrift en ging, jawel, over eten. Dimsum is een Chinese snack en betekent ook nog eens 'je hart raken'. Toen was het zo gepiept: Reizen die je hart raken!

Wat is de visie en missie van de organisatie?
We zijn een Azië-reisspecialist met een zeer hoog persoonlijk serviceniveau. Alles wordt persoonlijk doorgesproken en geboekt door de reisspecialist voor onze klant. Ons reisproduct kenmerkt zich door mooie routes en kleinschalige accommodatie, ook graag van de gebaande paden en buiten het massatoerisme om.

Contact met de lokale bevolking op een duurzame manier vinden we erg belangrijk. We organiseren voor elke reiziger die dat wil graag Meet a local – activiteiten: een bezoek bij mensen thuis waar je mee kan koken, eten, wandelen, fietsen of gewoon kletsen.

Dat slaat weer terug op mijn studie: ik wil nog steeds graag een brug vormen tussen de Aziatische en westerse cultuur en volgens mij is dit nog steeds de beste manier: met elkaar iets doen waardoor er een conversatie ontstaat. Verbaal of non-verbaal, dat maakt niet uit. Als je elkaars taal niet verstaat, kun je nog altijd iets samen doen; koken, eten, weven, klimmen, varen, wandelen, fietsen, kalligraferen etc. Het gaat om de herinnering. Die zal blijven zolang de ontmoeting maar persoonlijk is en er uitwisseling van gevoel of wederzijds begrip plaatsvindt. Dat is niet altijd makkelijk maar dat is wel ons streven.

Wat is de doelgroep
Iedere reiziger (gemiddeld 37+) die geïnteresseerd is in andere Aziatische culturen en natuur, het massatoerisme deels wil ontlopen en graag zoveel mogelijk wil halen uit zijn rondreis. Maar dan zelf op internet door de bomen het bos niet meer ziet en persoonlijk geholpen wil worden.

Als deze reiziger op het laatst ook nog even lekker wil uitrusten op een strand of in een heerlijk resort voordat hij of zij weer aan de slag moet, dat begrijpen wij volkomen, dus daar zorgen we dan ook voor.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Onze reisspecialisten kennen de gebieden echt heel goed. Ze zijn er meerdere keren geweest en hun studiereizen zijn hier ook op gefocust. Geen route is dus te gek; we kijken verder dan alleen de hoogtepunten van een bestemming. Elke reisspecialist heeft persoonlijk contact met de klant van offerteaanvraag tot en met de terugkomst.

Onze focus op Meet –a– local activiteiten op elke bestemming zijn uniek in Nederland.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Iran, China, Japan, Sri Lanka, Vietnam en Myanmar.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Elk jaar heeft weer nieuwe reistrends; Japan en Iran schieten in 2016 omhoog!

We zien duidelijk dat comfort steeds belangrijker wordt, alsmede het persoonlijk advies en het boeken van de sociaal duurzame Meet -a- local-activiteiten: men wil meerwaarde uit de vakantie halen: wat laat ik achter, wie heb ik ontmoet, kan ik iets bijdragen, wat heb ik geleerd?

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
We zijn een echte (kleine) specialist op Azië en zijn sterk productgericht. We maken echt alleen maar die reizen waarvan we zelf denken: dit is geweldig! Persoonlijke ontmoetingen met de lokale bevolking is voor ons belangrijk.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Voorloper op het ontwikkelen van individuele reizen geheel op maat buiten de gebaande paden in heel Azië, ook de deelgebieden waar verder (bijna) niemand reizen naar organiseert. Een persoonlijke ontmoeting met de cultuur staat vaak centraal.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds?
Alles: ja.

Heb je nog iets toe te voegen?
We zoeken HBO media en communicatie-stagiaires. Stuur maar een brief!