Roadtrip Florida, USA

Bestemming: A. Orlando (Verenigde Staten) , B. Avenue Ocala , C. St. Augustine , D. Amelia Island , E. Savannah , F. Charleston , G. Great Smoky Mountains , H. Cades Cove , I. Mayakka , J. Sanibel Island , K. Myers Beach , L. Florida Keys , M. Miami , N. Orlando , O. Cocoa Beach , P. Kennedy Space Center
Periode: september 2015
Vervoer: Vliegtuig en auto
Accommodatie: Diversen hotels
Organisatie: Expedia.nl

Yeeh, vandaag is het dan eindelijk zover!

Nadat we een paar maanden geleden onze tickets geboekt hebben bij Ebookers gaat het nu toch echt gebeuren. Over een paar uurtjes vertrekken we met het vliegtuig naar Florida, hier zullen we van 11 september tot 3 oktober een roadtrip gaan maken. Sinds we twee jaar geleden voor het eerst Amerika bezochten, kun je wel zeggen dat we aardig verslaafd zijn geworden aan dit geweldige land. Nadat we New York bezochten en vorig jaar een geweldige roadtrip hebben gemaakt door het zuid–westen van Amerika, staat nu het zuid-oosten op onze bucketlist klaar om af gestreept te worden.

Mark is al een paar maanden bezig geweest met alles uitzoeken en heeft weer een geweldige route voor ons uitgestippeld. Voor de eerste nacht hebben we een hotel geboekt en daarna word alles een groot avontuur. Wij vinden het heerlijk om zo avontuurlijk te reizen, niet wetend waar je de volgende dag zult zijn en wat je mee gaat maken. Daarom kiezen wij ook niet voor een georganiseerde reis wanneer we een roadtrip gaan maken. We regelen zelf de tickets, een huurauto en zoeken de leukste highlights uit. Voor de rest laten we ons verrassen door alle indrukken en momenten die we onderweg gaan mee maken.

Na een vlucht van ongeveer 10 uur komen we aan in Florida waar we meteen onze stoere SUV kunnen ophalen bij de Alamo autoverhuur op de luchthaven. Na een half uur rijden komen we aan bij ons hotel, we droppen onze koffers of de kamers en ploffen in het zwembad. De warmte in Florida voelt heerlijk op onze huid. Omdat het een lange vermoeiende dag geweest is, houden we het na een paar uurtjes voor gezien zodat we de volgende dag weer een beetje fit zijn. Wanneer we wakker worden, gedoucht en aangekleed zijn gaan we naar beneden voor het ontbijt. Daarna besluiten we om naar het Silver Springs State Park te rijden om daar te gaan kanoën. Eenmaal aangekomen bij het Silver Springs State Park wordt ons verteld dat we een bepaalde route kunnen kanoën waarbij we ongeveer twee uur kwijt zijn. Wel verteld hij dat er verschillende alligators in het gebied aanwezig kunnen zijn en hoe we ons daar op aan moeten passen.

Na alle instructies nemen we plaats in de kano en peddelen we over het water omringd door de geweldig mooie natuur van Florida. Het water is kraakhelder en we zien verschillende grote vissen en schildpadden in de zon liggen. Op de takken en boomstronken die in het water zitten zien we mooie zwarte en witte sierlijke vogels zitten. En een stuk verderop zien we hoe een kleine alligator op een stuk van een gezonken boot ligt. We pendelen onze kano er wat dichter naartoe om de alligator goed te kunnen bekijken, gefascineerd bekijken we hem terwijl hij daar heerlijk van de zon ligt te genieten. Wauw, hoe ontzettend gaaf is dat! Het blijft een geweldig mooi gezicht om zo de natuur te mogen aanschouwen.

Silver Spings State Park

Op het brede stuk van de rivier zien we tussen de waterplanten opeens een stuk staart van een alligator. We zien al gelijk dat deze alligator een stuk groter is dan de eerste alligator die we hebben gezien. Wanneer we er langs kanoënde, besluiten we toch om nog even te keren zodat we hem wat beter kunnen bekijken. De stroming is een stuk sterker hier dus het kost best wat moeite om niet te dichtbij te komen. Maar wat een fascinerend gezicht is dit zeg. Zo dichtbij hebben we nog nooit een alligator gezien en het idee dat wij daar gewoon in onze kano vlakbij hem drijven op het water is toch wel heel erg bijzonder.

Uiteindelijk kanoën we verder en merken we dat het weer begint om te slaan. De wind neemt toe en zo nu en dan ontstaan er rukwinden die voor een regen aan kleine blaadjes van de bomen zorgt. Je zou bijna denken dat je in een herfststorm terecht gekomen bent. Ondertussen wordt de lucht ook steeds donkerder. Gelukkig zijn we niet zover meer van het punt waar we begonnen zijn en na een paar minuten kunnen we onze kano op de kant trekken. We leveren onze spullen in en zitten net weer in de auto wanneer het noodweer los barst. We vervolgen onze route en nemen we een hotel in St.Augustine waar we de volgende dag gebruiken om de stad te bekijken.

Na St. Augustine vervolgen we onze route naar Amelia Island waar we vroeg in de middag aankomen. We checken in bij een hotel wat vlak aan het strand ligt en niet veel later lopen we met onze blote voeten in het zand. We maken een heerlijke wandeling langs de kustlijn en gaan uiteindelijk in het zand liggen om van de zon te genieten. Even een relaxmomentje en wat is een betere plek dan het strand om te genieten. De volgende dag vertrekken we richting Savannah een leuke stad waar veel mooie koloniale huizen staan.
We wandelen door de verschillende parkjes tot we uiteindelijk bij de Savannah River uitkomen waar verschillende radarboten in het water liggen. Het is een leuk gezellig deel van de stad met verschillende leuke winkeltjes en restaurantjes.
Amelia Island

Na een tijdje laten we Savannah achter ons en rijden we verder naar Charleston een ander leuk historisch stadje met eveneens veel mooie oude koloniale huizen. Verder bezoeken we een oude plantage uit het slavernij tijdperk wat best indrukwekkend is om te zien. Natuurlijk kennen we de verhalen uit films maar dingen met je eigen ogen zien geeft je toch vaak een betere indruk ervan. Vervolgens rijden we verder in de richting van Great Smoky Mountains waar we in totaal 3 dagen blijven. De Great Smoky Mountains zijn gelegen in de Appalachen, een zeer bosrijk gebied waar veel zwarte beren leven en die willen we natuurlijk heel graag zien. We maken hier verschillende wandelingen door natuurparken. Verder bezoeken we the Clingmans Dome, een 2025 meter hoge uitzichttoren waar we geweldig uitzicht over de Great Smoky Mountains hebben.
Great Smoky Mountains

Op onze laatste dag hier rijden we vroeg in de ochtend naar Cades Cove, omdat we gehoord hebben dat we hier de meeste kans hebben om de zwarte beren te zien. In Cades Cove aangekomen rijden we de route bijna stapvoets over een smal eenbaansweggetje door de bossen en langs de open velden. Nu maar hopen dat we zwarte beren gaan zien. Na een tijdje gereden te hebben zien we opeens allemaal auto’s en mensen in de berm staan te kijken naar de bosrand. Hier moet iets te zien zijn denk ik en gauw stap ik uit de auto om te kijken wat er te zien is. Ik hoor van verschillende mensen dat hier net een zwarte beer met haar jongen te zien was. Maar ondertussen zijn ze al verder het bos in verdwenen. Hmm jammer, net gemist dus.
Langzaam rijden we weer verder in de hoop dat we nog het geluk zullen hebben om een beer in real life te kunnen zien. Na een tijdje zien we weer een drukte van mensen die langs de bosrand staan te kijken. We zetten onze auto in de berm en lopen richting de bosrand. Hier zien we een grote zwarte beer tussen de bomen rond scharrelen.

De parkranger verteld ons dat ze twee jongen bij haar heeft maar dat ze die naar de omliggende bomen heeft gestuurd totdat het veilig is. Gefascineerd bekijken we de zwarte beer, WAUW geweldig om zo met je eigen ogen de natuur te mogen zien. De beer zoekt naar eten en als ze gaat rusten op de grond besluiten wij om verder te gaan. Onze dag kan niet meer stuk na het zien van deze beer en ons geluk kan helemaal niet op wanneer we iets verderop in een ander stuk bos nog een zwarte beer zien. Na een tijdje te hebben gekeken besluiten we verder te rijden naar Crystal River.
Cades Cove Zwarte Beren

De volgende ochtend zijn we alweer vroeg wakker en besluiten we om te gaan kanoën in Kings Bay, een baai waar veel manatees schijnen te leven omdat het een prima plek voor ze is om te overwinteren vanwege het warme klimaat. Na een instructiefilmpje over de manatee gaan we met onze kano het water op in de hoop een manatee te kunnen zien. Het is al tropisch warm ondanks dat het nog vroeg is, de omgeving is wederom prachtig mooi. We zien verschillende mooie vogels maar helaas hebben we na 4 uur kanoën nog geen manatees gezien. Maar goed je kan natuurlijk niet altijd geluk hebben.

We kanoën terug naar het begin punt en besluiten om verder te rijden naar Clearwater Beach een leuk strandplaatsje waar we een paar uur later aankomen. We kijken wat rond maar omdat het zo toeristisch is besluiten we om hier niet te overnachten. We zoeken een hotel vlakbij het Mayakka River State Park waar we de volgende dag met een airboat door het gebied heen willen gaan. Helaas voor ons is in verband met de hevige regenval van de afgelopen periode bijna het hele terrein onder water gelopen dus gaan er geen airboat rides. Gelukkig zijn andere delen wel gewoon te bezoeken en zien we hier ook weer verschillende grote alligators in het water. Ik blijf ze fascinerend vinden om te zien, echt geweldig!
Mayakka River State Park

Na Mayakka hebben we wel weer een relaxmomentje verdiend en dus rijden we naar Sanibel Island.
Daar aangekomen beseffen we ons pas goed wat een geweldig mooie plek dit is. Het is een klein rustig eiland met veel palmbomen en mooie huizen. Wat ik vooral leuk vind is dat het strandthema hier zo terug komt op het eiland. Wat een fijne plek om te zijn. Langs de weg zien we de bekende Amerikaanse brievenbussen, maar dan in de afbeelding van een dolfijn, schildpad of manatee. Ons hotel ligt vlak aan het strand en heeft een geweldige zen uitstraling net als de rest van Sanibel Island.
Wanneer we ingecheckt zijn en even later naar het witte strand lopen zien we de vele schelpen in het witte zand liggen waar Sanibel Island zo bekend om staat.

Tegen zonsondergang maken we een heerlijke avondwandeling waarbij we de meest mooie schelpen verzamelen onder de rode gloed van de ondergaande zon. Op een gegeven moment zie ik in de branding een mooi gekleurd groot slakkenhuis liggen, wauw die is mooi. Maar op het moment dat ik hem oppak komt er opeens een zeediertje uit bungelen. Ik slaak een kreet van de schrik en leg hem gauw weer terug in de branding. Mark komt niet meer bij van het lachen en ik trouwens ook niet, deze laten we dus maar lekker in de zee liggen. We lopen verder en kijken hoe de kleine witte vogeltjes heen en weer drentelen langs de kustlijn en ervaren een oase van rust over ons heen.
Dit is genieten en echt in het moment zijn. Ik besef me weer eens te meer hoe dankbaar ik ben dat we dit mogen doen.

Mijn levensmotto is altijd al ‘collect moments, not things’ omdat dat naar mijn gevoel is, waar het in het leven om gaat. Dit gevoel hier op Sanibel is in geen geld ter wereld om te zetten, een oase van rust in een adembenemend paradijsje.
Sanibel Island

Na 3 heerlijke dagen op Sanibel Island rijden we verder naar Captiva Island een klein kleurrijk eilandje wat vlakbij Sanibel ligt, om vervolgens verder te rijden naar Fort Myers Beach waar we een hotel aan het strand boeken. Na nog een heerlijk dagje relaxen rijden we de volgende dag verder naar de Everglades. We rijden naar Captain Mitch Airboat tours en na een uurtje nemen we plaats in een airboat. We doen onze oordoppen in en niet veel later zoeven we met de airboat door de moerassen en mangrove heen. Het is een geweldige ervaring. De airboat heeft een geweldige snelheid en maakt veel scherpe bochten waardoor hij vaak op een kant uit het water komt. Op sommige stukken verminderd hij vaart en laat de gids ons wat dingen zien, waaronder een alligatornest. We zien een alligator met een uitstekende tand uit zijn bek en wanneer de gids met zijn laars op het water tikt komt hij nieuwsgierig aan zwemmen. De gids verteld dat die tand zo is komen te staan na een gevecht met een andere alligator en dat deze alligator bijna altijd op deze plek te vinden is.
Airboat Everglades

De alligator zwemt wat rondt de airboat en door het heldere water kunnen we hem helemaal bekijken. Je kan merken dat deze alligator mensen gewend is, wat het ook wel weer gevaarlijk voor hem maakt want de gids verteld dat er in dit gebied ook op alligators gejaagd wordt. Wanneer we weer naar het kleine houten gebouwtje lopen verteld hij dat hij nog een baby alligator aan ons wil laten zien. Hij haalt de alligator uit een klein bassin en laat hem aan ons zien. Eigenlijk is het heel zielig omdat dat beestje gewoon in zijn eigen omgeving zou moeten leven. Nadat hij ons verschillende dingen heeft laten zien en verteld, gaan we weer terug naar de auto waar we onze route vervolgen. Uiteindelijk nemen we een hotel in Florida City zodat we dichtbij het begin van de Florida Keys zijn.

De volgende ochtend vertrekken we richting de Florida Keys, een groep kleine eilanden (keys) die door de Overseas Highway met elkaar verbonden zijn. De Overseas Highway is in totaal 205 kilometer lang vanaf Key Largo tot aan Key West. Het is een lange weg die door de zee en kleine eilanden zijn verbonden. Dat maakt hem zo bijzonder mooi om te rijden. Onderweg is het aanzicht al geweldig mooi. En aan beide kanten van de highway zien we de prachtig blauw gekleurde zee. De blauwe lucht aan de hemel is grenzend aan de blauwe kleur van de zee. Dit maakt het een geweldig mooi gezicht, zoals ik nog nooit eerder heb gezien.
Highway Overseas

Wanneer we door de verschillende eilandjes heen rijden zien we vooral veel mooie huisjes aan de rand van de zee, mooie jachten in het water en verschillende jachthaventjes. Het is moeilijk om goed te omschrijven wat mijn ogen zien, maar elk eilandje is adembenemend mooi en uniek op zijn eigen manier. We rijden door naar het eilandje Marathon waar we voor de komende twee dagen een hotel boeken. Dit eilandje ligt een beetje in het midden van de Florida Keys en is dus een mooi uitgangspunt om dingen te bekijken.

Het hotel ziet er mooi uit, we besluiten de rest van de dag bij het zwembad te gaan liggen. ’s Avonds eten we heerlijk buiten onder de sterrenhemel bij het kaarslicht en de vele fakkels die bij het restaurant branden, echt romantisch. De volgende ochtend rijden we naar Bahia Honda State Park om de oude railway bridge te bekijken, deze werd deels verwoest door een orkaan in 1935. Het ziet er allemaal geweldig uit en sommige plekken zouden zo van een ansichtkaart kunnen komen, zó mooi. Na het Bahia Honda State Park rijden we door naar Sombrero Beach, een mooi klein tropisch strandje met wit zand en palmbomen. We zoeken een plekje met wat schaduw van een palmboom en genieten de rest van de middag van de warme zonnestralen op onze huid.
Bahia Honda State Park

De volgende dag rijden we verder naar Key West waar we een leuk hotel vlakbij Duval Street nemen, zodat we in het meest gezellige punt van Key West zijn.
Hier is ook het Southernmost Point vlakbij, een betonnen verankerde boei die het meest zuidelijke punt van Amerika markeert. Nadat we onze koffers gedropt hebben lopen we Duval Street in. Hier zijn talrijke kleine winkeltjes, bars en restaurantjes en het ademt een gezellige levendige sfeer uit. Aangekomen bij Southernmost Point maken we een paar foto's en lopen door de vrolijke straatjes weer in de richting van ons hotel. Op Duval Street lopen we langs de verschillende barretjes waar travestieten staan te zingen.

Het hotel wat we geboekt hebben bestaat uit verschillende oude koloniale gebouwtjes die omgebouwd zijn naar hotelkamers. Wij hebben het geluk dat we een upgrade gekregen hebben naar een mooiere kamer wat inhoud dat we een privé zwembad bij onze kamer hebben. Wanneer ’s avonds weer een tropische regenbui losbarst gaan we samen zwemmen in de regen, daarna douchen we ons af onder de waterpartij die door de regen van het dakje van ons terras afglijd en zo voor een natuurlijke douche zorgt. De volgende dag verlaten we helaas de Florida Keys alweer om onze route te vervolgen naar Fort Lauderdale Beach waar we in de middag aankomen.

De volgende dag vertrekken we na het ontbijt naar Miami Beach, wanneer we ongeveer 3 kwartier rijden zien we de hoge gebouwen van de stad in de verte al opdoemen. Niet veel later rijden we over een hoge brug in de richting van Miami Beach waar we de auto parkeren en we via de Ocean Drive naar het Art Deco District lopen. De gebouwen hier zijn in Art Deco stijl gebouwd, het is een kleurrijk en mooi gezicht om te zien. Verder zijn er veel kleurrijke terrassen voor deze leuke gebouwen gelegen.

Aan de andere kant van de weg loop je naar het strand en is er een openbare gym voor het type bodybuilders wat graag zijn spiermassa laat zien. We zien de meest dure auto’s voorbij komen en het is wel duidelijk dat hier de meeste mensen het financieel niet slecht hebben. We drinken wat op een terrasje en dat we bijna 30 dollar moeten betalen nemen we maar voor lief, dit is natuurlijk wel Ocean Drive. Na een tijdje mensen gekeken te hebben, lopen we naar het strand van Miami Beach.

Miami Beach ziet er geweldig mooi uit, een uitgestrekt mooi breed wit zandstrand. De typische strandhuisjes van de lifeguards, de vele vogels die aan de kustlijn heen en weer lopen en vooral het mooie heldere blauwe zeewater. Op de achtergrond schitteren in de verte de hoge gebouwen van de stad van Miami. Alleen Pamela Anderson en David Haselhoff missen nog. Het is weer heerlijk warm en op onze blote voeten lopen we door de branding over het strand. We genieten van de zon en de relaxte sfeer die dit strand ondanks de drukte uitstraalt. Na een tijdje gewandeld te hebben besluiten we om terug te lopen naar de auto. Het is al laat in de middag en we willen voor de spits uit Miami vertrokken zijn.
Miami Beach

We rijden verder en de lucht word alsmaar donkerder waarna er een flinke tropische regenbui uit de lucht komt vallen. De lichtflitsen en de keiharde onweer knallen zijn een ervaring op zich, al weten we ondertussen wel dat dit ook typisch Florida is. En zoals verwacht schijnt een uurtje later de zon alweer als we bij ons hotel in Orlando aankomen. De volgende dag zijn we alweer vroeg op omdat we naar Universal Studio’s gaan. We hebben gekozen voor het Islands of Adventure park en ik moet zeggen dat ik echt nog nooit zulke gave attracties heb meegemaakt. De 3D effecten zijn echt zo ontzettend goed in de attractie verwerkt, dat je ook echt het idee hebt dat je er middenin zit en echt een deel van uit maakt. Vooral the Amazing Adventures of Spiderman en Harry Potter and the Forbidden Journey zijn onze favoriet. Ook al komen we er de laatste paar keer kotsmisselijk uit. Ze zijn het tenslotte meer dan waard! We genieten volop en het einde van de dag hebben we zere voeten van het heen en weer slenteren door het Islands of Adventure park. Dit park mag je echt niet missen als je in Florida bent!
 Universal Studio’s

De volgende dag rijden we verder naar Cocoa Beach omdat we vanuit daar graag de raketlancering willen bekijken die NASA morgenochtend vroeg doet. We hebben op internet een hotel aan het strand gevonden wat een goede locatie heeft om vanaf het strand de lancering te kunnen bekijken. Bij het inchecken krijgen we een lanceerschema met de tijd en het type raket mee. Er wordt ons verteld dat we vanaf het strand de meeste kans hebben om iets van de lancering te kunnen zien.

We zijn heel benieuwd natuurlijk, dus zetten we vroeg de wekker voor de volgende ochtend. De lancering staat gepland tussen 6:08 en 6:28 uur dus we moeten zorgen dat we om 6:00 uur beneden op het strand staan. Wanneer de wekker gaat zijn we dan ook snel ons bed uit en wanneer we ons aangekleed hebben lopen we in het donker het strand op waar meer mensen op de lancering staan te wachten. Het is nog pikkedonker en alleen het maanlicht en de sterren aan de hemel geven wat verlichting op het strand.
We wachten gespannen af. Maar om kwart over 6 is er nog steeds niks gebeurd. Dan zien we opeens een brede gele gloed die de horizon in de verte verlicht, gevolgd door twee stralen van gele gloed die verticaal omhoog stijgen. Het is jammer dat het bewolkt is want daardoor verdwijnt de raket al vrij snel achter de wolken en is hij voor ons niet meer te zien. Ondanks dat het een kort moment is, blijft het een once in a lifetime ervaring om mee te mogen maken. Wanneer de raket achter de wolken is verdwenen klinkt enkele minuten later het harde doordringende geluid van de raketlancering door de wolken heen. Omdat de raket sneller gaat dan het geluid horen we dit pas later, wat een bijzonder moment. Wanneer het geluid langzaam ook in de duisternis verdwijnt, lopen we terug naar het hotel waar we nog even ons bed in kruipen om verder te slapen. Anderhalf uur later staan we op en gaan we naar Kennedy Space center en besluiten we er meteen een ruimtevaartdagje van te maken.

Bij Kennedy Space Center aangekomen vallen ons meteen de immens grote raketten op die in Rocket Garden staan. Vol bewondering bekijken we alles en na een tijdje nemen we de shuttlebus die ons over het terrein van NASA rijd waarbij we verschillende lanceerplatformen zien en het gebouw van NASA waar raketten in elkaar worden gebouwd. Later zien we ook de spaceshuttle en maken we een simulatievlucht die echte astronauten ook krijgen tijdens hun opleiding. Het zijn ontzettend veel indrukken en het is vooral heel informatief.
Kennedy Space Center

Met deze geweldige dag komt ook een einde aan onze roadtrip door Florida. Met nieuwe mooie herinneringen en geweldige ervaringen rijker, vliegen we morgen terug naar Amsterdam.

Back to the real life.

Geschreven door Cindy Kemper

Heb je interesse in een reis naar Verenigde Staten? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Verenigde Staten, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.