Roadtrip Amerikaanse oostkust

Bestemming: A. Boston (Verenigde Staten) , B. New York , C. Philadelphia , D. Washington D.C. , E. Oak Island , F. Atlanta , G. Birmingham , H. Memphis , I. New Orleans
Periode: juli 2011
Vervoer: Vliegtuig, trein
Accommodatie: Diverse hostels

Eind 2010 begonnen enkele vrienden en ik te grappen over een road trip door de Verenigde Staten. Het land van de onbegrensde mogelijkheden lonkte echter teveel en de grap werd wens en daarna een concreet plan. Van een maanden durende reis door de hele Verenigde Staten, werd het een vijf weken lange (en betaalbaardere) roadtrip die ons langs de Amerikaanse oostkust voerde, van Boston in het noorden naar Houston in het zuiden.

Boston accent
Na uren vliegen, vertraging en het gedwongen achterlaten van één van de leden van ons reisgroepje op het vliegveld van Parijs kwamen we met z'n vieren aan op het Logan International Airport van Boston. Na een korte taxirit stonden we midden in de nacht voor de deur van het Friend Street Hostel in hartje Boston. Gelukkig deed de met zwaar Boston accent sprekende hostelmedewerker open. Doodmoe lieten wij ons neervallen op onze bedden.

Hostel Boston, roadtrip Amerikaanse oostkust

De volgende dag brachten wij, gebukt onder de jetlag, door in het centrum van Boston. Als één van de oudste steden van de Verenigde Staten heeft Boston een heel klein en Europees stadshart. De stad herbergt veel gebouwen en plekken die tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog een belangrijke rol speelde. Dit alles is gemakkelijk te belopen, waardoor Boston één van de weinige grote steden in de Verenigde Staten is waar je op een middag al heel wat kan zien. Voor een langer bedrijf is echter ook genoeg te zien. 's Middags haalden wij onze kompaan op het vliegveld op, die na 19 uur wachten in Parijs gelukkig mee had gemogen op de volgende vlucht naar Boston. Hij had de enorme pech gehad dat zijn ESTA (een soort visum) niet goed aan was gevraagd en dat de mogelijkheden om het in Parijs nog te regelen per toeval ook niet lukten.

Herenigd brachten wij nog anderhalve dag door in Boston, waarvan het bezoek aan de Harvard Universiteit en de gratis tour en proeverij in de Samuel Adams brouwerij de hoogtepunten waren. Aangezien we in noordoosten van de States enkel de grote steden bezochten had het weinig zin om daar een auto te huren dus wij gingen met de trein naar onze volgende bestemming: New York City.

De grote appel
Aangekomen in de Big Apple namen we de metro naar ons hostel in East Harlem, een Puerto Ricaanse buurt in het noorden van Manhattan. De metro is in bijna elke situatie de beste manier om Manhattan te bereizen en als je een weekkaart koopt ben je ook behoorlijk goedkoop uit. Het Central Park Studios hostel waar wij verbleven was goedkoop, maar het elektriciteitsnetwerk kon weinig hebben waardoor we enkele keren opeens in het donker stonden. Het personeel was echter wel heel aardig en behulpzaam.

Uitzicht New York, Verenigde Staten

Onze timing was perfect, want wij kwamen op 3 juli aan. De volgende dag was dus de '4th of July' oftewel Onafhankelijksdag. Dit is misschien wel de belangrijkste feestdag voor de Amerikanen en New York is dan de place to be. Iedereen heeft vrij en gaat dan barbecueën in Central Park en 's avonds naar de oever van de Hudson River om daar het grote vuurwerk te bekijken. Je moet er wel op tijd zijn, anders zijn de goede plekken bezet. 's Avonds is dan in elke kroeg en bar groot feest.

De dag erna begon de sightseeing pas echt. We hadden van tevoren een New York Pass besteld. Hiermee kan je voor iets minder dan $200 een week lang een hele waslijst aan attracties bezoeken, inclusief alle bekende sights zoals het Vrijheidsbeeld en de Empire State Building. Als je geluk hebt kun je hem tijdens een actie voor minder krijgen. Dit is als je langer in New York verblijft en veel verschillende dingen wilt zien een goedkopere optie dan voor elke bezienswaardigheid apart betalen.

Enkele favoriete bezienswaardigheden: de USS Intrepid, een museumschip met tientallen vliegtuigen, het uitzicht vanaf de Empire State Building, de grandeur van Central Park en vooral de drukte van de stad. Over het nachtleven van New York kan ik behoorlijk kort zijn. Per toeval wisten we bij geen enkele leuke club of bar uit te komen. De enige uitzondering hierop was Arthur's Tavern op Christopher Street. Op de laatste avond kwamen we per toeval in het uitgaanscentrum van Greenwich Village, maar toen moesten wij de volgende dag vroeg op dus daar hebben we weinig van mee kunnen krijgen. Iets voor de volgende keer.

Naar het zuiden
We lieten in de vroege ochtend New York achter ons en gingen op weg naar Philadelphia. Het is een leuke stad, maar heeft niet genoeg te bieden om daar lang te blijven. Dus nadat we o.a. de Liberty Bell en de Rocky Steps (de trappen uit de iconische scene in Rocky) hadden gezien stapten wij later op de dag weer op de trein. Onze bestemming was Atlantic City, de gokstad aan de kust van New Jersey. Wij kwamen daar tegen de avond aan en gingen daar zoals iedereen die daar komt een beetje gokken. Tip: bepaal van tevoren hoeveel geld je opmaakt, dan vergok je ook niet teveel. Later op de avond gingen wij de boardwalk op om lekker uit te gaan. De beachclub waar wij uiteindelijk uitkwamen was wel leuk, maar was wel duur. Met weinig tijd om onze roes uit te slapen vertrokken wij de volgende ochtend via Philadelphia naar Washington D.C.

The Capitol
Van alle steden zou Washington mijn favoriet worden, maar dat was op de eerste dag nog niet gelijk duidelijk. Wat gelijk opviel, was dat de stad heel schoon was. Zeker na het smerige New York was dit een verademing. De hitte was dat echter niet. Doordat het in een moerassig gebied is gebouwd, wordt het in D.C. heel warm en heel klam. Met het zweet op onze ruggen gingen wij op zoek naar ons hostel, wat bemoeilijkt werd door de nummering van de straten (die later heel handig bleek te zijn). Toen we het uiteindelijk hadden gevonden, kregen we echter slecht nieuws. We hadden een dag te weinig geboekt. Wij hadden die avond dus geen slaapplek. Na veel gedoe mochten wij echter in een in verbouwing zijnde gedeelte van het hostel slapen. Met een gerust hart konden we toen gelukkig slapen.

De dag erop was druk, maar wel één die ik niet snel zal vergeten. De eerste bestemming was het Pentagon. Er was niet veel aan en je voelt je behoorlijk in de gaten gehouden door alle zichtbare en onzichtbare beveiligingsapparatuur. Daarna gingen wij door na het Arlington War Cemetery. Deze begraafplaats is de laatste rustplaats van o.a. John F. Kennedy. Het is zo groot dat je het niet moet willen belopen, dus kies vooral voor de goedkope tour die je rondleidt. Hierna was het door na het hoogtepunt van D.C. en misschien wel de vakantie: het National Air and Space Museum. Het is zeker niet voor iedereen, maar dit lucht- en ruimtevaart museum stelt unieke voertuigen tentoon: de Wright flyer (het eerste vliegtuig), het eerste supersonische vliegtuig en de commando capsule van de Apollo 11. Voor iemand die zich in zulke dingen interesseert is het net een snoepwinkel.

's Avonds zijn we in Chinatown gaan eten. Daar was op dat moment de Dalai Lama op bezoek en deze werd vergezeld door een klein honderd Tibetanen, die o.a. ook een markt hadden georganiseerd. Toen ik daar water wilde kopen, maar geen kleingeld had kreeg ik het gewoon mee, ik moest de volgende dag maar even langskomen met het geld. Dat vond ik heel mooi, zo'n vertrouwen in een volkomen vreemdeling. De volgende dag ben ik natuurlijk even langsgegaan om te betalen. 's nachts zijn we nog de monumenten op de National Mall gaan bekijken zoals de Washington en Lincoln monumenten. D.C. is misschien nog mooier 's nachts dan overdag.

Washington monument, Verenigde Staten, roadtrip

De dag erop kregen wij een rondleiding door het Capitool. We hebben zelfs een zitting van de Senaat bijgewoond. De rest van de dag hebben we doorgebracht in andere musea (die allemaal gratis zijn). De dag erna vertrokken we met de auto uit Washington, maar niet voordat we een rondleiding door het Witte Huis kregen. Deze kun je regelen door (op tijd) een Amerikaans congreslid aan te schrijven voor toestemming. Met eigen vervoer onder onze kont verlieten we de hoofdstad en gingen we naar onze volgende bestemming: Oak Island.

Naar het zuiden
Ik had via een Amerikaanse vriendin kunnen regelen dat wij aan de kust van North Carolina twee nachtjes in hun beachhouse door konden brengen. Vanwege tijdsproblemen reden we recht door Virginia heen en kwamen midden in de nacht aan op Oak Island. Daar probeerden we zo min mogelijk te doen, wat na dagen door steden rondrennen om maar zoveel mogelijk te zien een mooie afwisseling was.

Na twee dagen op Oak Island reden wij naar onze volgende bestemming: een cabin in de bossen van Tennessee, maar niet voordat we een stuk over de Blue Ridge Parkway hadden gereden. Deze weg loopt door de Blue Ridge Mountains en is een prachtige route, met schitterende uitzichten. Zeker een aanrader. Uiteindelijk kwamen we na veel moeite – het navigatiesysteem kon niet goed overweg met bergweggetjes – aan bij onze cabin in de Smokey Mountains van Tennesee.

Cabin Tennessee, Verenigde Staten

De komende twee dagen brachten we toen door in deze goed uitgeruste cabin. Overdag gingen we rondkijken in het nabijgelegen stadje Gatlinburg en ook een keer wildwaterraften. Dit laatste was één van de hoogtepunten van de vakantie. Heel avontuurlijk en de natuur waar wij doorheen roeiden was prachten. 's Avonds gingen dan we lekker BBQen en ontspanden in de hot tub of met een verhit spelletje tafelvoetbal.

Music City
Op een gegeven moment was het echter weer tijd om te gaan. Onze geïsoleerde cabin was ook niet geschikt voor langere verblijven aangezien je minimaal een uur bezig was om ergens te komen. Als je enkel wil genieten van ongerepte natuur dan is het wel een goede locatie, maar voor vijf jongens die dingen wilden zien was het te ver weg van de bewoonde wereld.

Onze volgende stop was Atlanta. Daar hebben we niet zoveel bezichtigd, aangezien we na het vieren van mijn verjaardag op de eerste avond en de bijbehorende kater de dag erop weinig zin hadden om veel te doen. Wat we wel hebben gedaan was het bezoeken van de Georgia Aquarium. Dit is één van de grootste aquaria ter wereld en een echte aanrader. Vooral de onderwatertunnel moet je echt een keer gezien hebben.

Vervolgens gingen we op weg naar Birmingham, Alabama. Halverwege de trip besloten we die stad over te slaan en gelijk door te gaan naar de Music City: Nashville. Dat had voor ons meer te bieden dan het provinciale Birmingham. Nashville is de hoofdstad van de country muziek en dat is ook wel te merken. De straat waar het te doen is, Broadway, heeft tientallen countrybars en hoewel het best toeristisch is, was het voor ons één van de leukste plekken om uit te gaan. Dat was trouwens wel iets wat we snel merkten: in de zuidelijke staten was het uitgaan goedkoper, gemakkelijker en leuker. Alle kroegen zitten, zoals dat in Nederland ook vaak is, voornamelijk op één straat en de drankprijzen zijn lager. In het noorden zat het, in de ook veel grotere steden, veel verspreider en vroeg men om veel meer fooi.

Kroeg, uitgaan Nashville, oostkust

De eerste twee avonden zaten we in het Music City Hostel, dat een half uur lopen van Broadway is. Dit hostel is zeker aan te raden. De kamers waren van goede kwaliteit en het personeel had een open instelling, die zeer prettig was. De derde avond bleven wij bij een local, die één van ons via via had leren kennen. Hoewel het in Nashville vooral na zonsondergang te doen is, hebben wij ons ook overdag niet verveelt. De Country Music Hall of Fame is daar één van de grootste attracties en heeft wat te vertellen over alle grote en kleine country sterren.

Mardi Gras
Na het voortreffelijke Nashville gingen we weer de weg op, deze keer naar Memphis, de grootste stad van Tennessee. De stad is de geboorteplek van de blues en het thuis van Elvis. Dit zijn dan ook de twee dingen die deze stad domineren. Door de stad heen liggen overal bluescafés, maar het uitgaansleven is gecentreerd op Beale Street. In deze straat mag je ook buiten drinken, wat het één van de weinige plekken in de Verenigde Staten maakt waar dit is toegestaan. In de straat vind je ook A. Schwab, een soort Winkel van Sinkel. Je kunt er allerlei leuke dingen kopen, maar kijk zeker eens naar de $1 zakken. Dit zijn papieren zakken waar je niet van weet wat erin zit en altijd een dollar kost, ook al is de inhoud vier keer zoveel waard. Zeer geschikt als souvenir of cadeautje.

In Memphis vind je Graceland, het landgoed van Elvis en een grote toeristische attractie. Wij zijn daar niet naar toe gegaan en hebben in plaats daarvan een citytour via bus gedaan. Deze viel echter behoorlijk tegen. De interessantste stops liggen in het centrum en kun je met een kaart gemakkelijk vinden en belopen. Dan kun je beter het geld spenderen aan het bezichtigen van Graceland.

Onze volgende stop was New Orleans. We besloten de staat Mississippi geheel over te slaan, nadat ons verteld was dat dit de armste staat was van Amerika en er ook niets te zien was. New Orleans met z'n oude gebouwen, leuke uitgaansmogelijkheden en swamp tours was dan ook een veel aantrekkelijkere bestemming.

Ook het hostel in New Orleans, het India House Hostel, bleek een aanrader te zijn. Zwembad, prima faciliteiten en iedere ochtend voor weinig geld een warm ontbijt. Na ons geïnstalleerd te hebben in het hostel trokken we richting het French Quarter. Dit is het centrum van de stad en is gebouwd in een kenmerkende Franse stijl. Dit kwartier is in zijn geheel een bezienswaardigheid, want overal zie je wel wat leuks. Na een lekker maaltje, waar we als aperitief alligator hadden (het smaakt naar kip), gingen we naar Bourbon Street. Dat is de uitgaansstraat van New Orleans en het is er altijd gezellig druk, zelfs op doordeweekse dagen.

De dag erop gingen we op een rivercruise die ons over de Mississippi rivier naar een nabijgelegen historisch slagveld zou brengen. De cruise viel echter letterlijk in het water doordat stormachtig weer ervoor zorgde dat we niet aan konden meren bij onze bestemming. Let dus goed op de weersvoorspelling als je zoiets wilt gaan doen. 's Avonds brachten we nog een bezoekje aan een leuk jazzcafé aan de rand van de French Quarter.

's Morgens gingen we met de auto diep het moeras in, want we gingen met een airboat de moerassen verkennen. Dit was echt een leuke ervaring. Je vliegt dan met tientallen kilometers per uur over het water, met achter je een oorverdovende propeller (je hebt gehoorbeschermers op) die de boot vooruit duwt. Ook de omgeving is prachtig en was heel anders van wat tot dan toe hadden gezien. Het opmerkelijkste van deze trip was ongetwijfeld toen we een baby kaaiman krokodil mochten vasthouden.

Aan het begin van de avond gingen we ook nog naar een honkbalwedstrijd van de New Orleans Zephyrs. Jammer genoeg was het een saaie wedstrijd, omdat we per toeval de enige wedstrijd van het seizoen uit hadden gekozen waar er niets op het spel stond voor beide teams. De stadionervaring was echter wel de moeite waard.

Honkbal New Orleans, Verenigde Staten, vakantie

All good things must come to an end
Jammer genoeg kwam onze vakantie langzaam tot een einde. Als laatste bestemming hadden we de Texaanse stad Houston. Na afloop bleek het de 300 kilometer lange rit niet waard. Houston is een heel nieuwe stad, die weinig bezienswaardigheden heeft. Ons plan om op de schietbaan wat schoten te lossen viel door tijdgebrek en hoge prijs ook in het water, maar op de laatste dag konden we wel nog een bezoekje brengen aan een leuke diner in de stijl van de jaren '50, maar toen was het ook echt voorbij. We stapten in Houston op het vliegtuig terug naar Atlanta. Uiteindelijk bleek het dus handiger te zijn geweest als we vanuit New Orleans naar Atlanta hadden gereden in plaats van Houston. Als je een soortgelijke reis plant, hou dit dan in het achterhoofd.

Na een korte stop in Atlanta vlogen we terug naar huis en toen was het echt voorbij. Woorden kunnen niet beschrijven hoe fantastisch deze reis was. Ik zal mijn ervaringen daar dan ook nooit vergeten. Een road trip als deze kan ik met heel mijn hart aanraden.

Heb je interesse in een reis naar Verenigde Staten? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Verenigde Staten, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.