De Amerikaanse oostkust; van Chicago tot Miami

Bestemming: A. Chicago (Verenigde Staten) , B. Cleveland , C. Niagara Falls , D. Norwich , E. Boston , F. New York , G. Washington D.C. , H. Asheville , I. Atlanta , J. Orlando , K. Miami
Periode: juli 2015
Vervoer: Nissan Sentra
Accommodatie: Hotels/Red Roof Inn
Organisatie: Hotels.com

Droomreis. Avontuur. Nieuwe Wereld. Ontdekken. Genieten. Roadtrip.

Dit zijn woorden waar mijn vriend (Reinier) en ik (Jolanda), voordat wij aan deze reis begonnen, constant aan dachten. We hebben anderhalf jaar de tijd gehad om deze reis tot in de puntjes te plannen en om er naar toe te leven. De dagen, maanden kropen voorbij. Het leek een eeuwigheid te duren totdat de dag zou aanbreken dat we in het vliegtuig zouden stappen en onze droomreis tegemoet zouden vliegen. Maar op 20 juli 2015 was het dan eindelijk zover. We vertrokken! Naar de start van onze rondreis, de Nieuwe Wereld, oftewel: Amerika! We hadden 32 dagen de tijd om de gehele Amerikaanse oostkust te verkennen. Van Chicago tot Miami. In een Nissan Sentra, hoppend van hotel naar hotel.

De eerste dag... Chicago

Gisteravond zijn we na een lange, maar goed verlopen, reis aangekomen in Chicago! We hebben ZO lang naar deze vakantie toegeleefd, dat we nog niet kunnen bevatten dat we hier dan nu echt daadwerkelijk zijn! ’s Ochtends hebben we eerst de auto opgehaald en zijn we naar het centrum van Chicago gereden. We hebben de auto geparkeerd bij de Navy Pier waar je een mooi uitzicht hebt over de skyline van Chicago. Vervolgens zijn we het centrum ingelopen en hebben de Willis Tower bezocht (ze zeggen dat dit het hoogste gebouw ter wereld is). Je kan hier naar het Skydeck zodat je op verdieping 103 een mooi uitzicht hebt over Chicago en de omgeving. Ook waren er kleine glasplateaus die uitstaken zodat je recht naar beneden kon kijken! Helaas was het erg druk, waardoor we erg lang in de rij hebben moeten staan, maar het was zeker de moeite waard!

Uitzicht over de skyline van Chicago, Amerikaanse oostkust

Start van de 'Roadtrip'

Om wat geld te besparen, hebben we besloten om de tweede dag te beginnen met boodschappen doen. We besloten om naar de Walmart te gaan omdat je daar altijd zoveel van hoort. Na de soms absurd grote verpakkingen te hebben bekeken, zijn we met een kofferbak vol met eten en drinken weer naar het centrum van Chicago gereden om het andere deel van de stad te bezichtigen. Aan het eind van de dag, toen onze voeten onder de blaren zaten en we geen stap meer konden zetten, zijn we weer terug naar het hotel gereden en hebben daar in de buurt gegeten. Wat hier blijkbaar normaal is (en bij ons best wel ondenkbaar) is dat je onbeperkt soep, salade en 'breadsticks' (broodstengels) kan eten. Dit is dus eigenlijk een gratis (en onbeperkt) voorgerecht. De porties waren wederom best groot waardoor we een deel hebben meegenomen.

Op de derde dag begon onze 'roadtrip' officieel omdat we de eerste lange afstand gingen rijden. De rit van Chicago naar Cleveland is ongeveer 6 uur, maar met regelmatige pauzes wat het zeer goed te doen! We kwamen erachter dat de benzine hier inderdaad heel goedkoop is! Denk aan een kleine 20 euro voor een hele tank. Bij aankomst in Cleveland bleek dat er een Baseball game ging beginnen waardoor het een chaos was. Bij alle parkeergelegenheden was het druk en moest je 15-20 dollar betalen. Wij wisten niet beter en hebben een parkeerplek van 15 dollar gezocht omdat dat het goedkoopste was. Bij terugkomst waren alle borden en parkeerwachters verdwenen en kon je gewoon gratis parkeren!! Daarbij was Cleveland best wel stil en verlaten waardoor we dan ook redelijk snel onze auto hebben opgezocht en naar het hotel zijn gereden.

De GROTE watervallen

Gisteren zijn we na een autorit van 3 uur aangekomen bij de Niagara Falls. In één woord: GEWELDIG! Het is echt heel gaaf om ze een keer in het echt te zien! Het is niet zozeer de hoogte die de watervallen zo groot en imponerend maakt, maar de breedte van de watervallen en de grote hoeveelheid water dat naar beneden stort, maakt het erg bijzonder om te zien. We zijn begonnen met een tochtje op de 'Maid of the mist'. Dit is een boot waarmee je langs de watervallen vaart. Gelukkig krijg je een gratis poncho want tijdens de tocht hou je het niet droog! Vanaf de boot zijn de watervallen nog meer imponerend, omdat ze echt rondom je heen zijn, SUPER GAAF!! Na het boottochtje besloten we de 'Cave of the winds' tocht te maken. Dit is een korte klim direct naast de waterval. Ook hier krijg je een gratis poncho voor al het water dat er rondvliegt. Na nog een mooie wandeling langs de rivier te hebben gemaakt, hebben we lekker gegeten in het 'Rainforest cafe' (een tropisch regenwoud restaurant) en zijn we vervolgens weer richting de watervallen gelopen. 's Avonds zijn de watervallen mooi verlicht en is er op vrijdag om 22:00 uur vuurwerk. Het vuurwerk op zich was niet zeer spectaculair maar de locatie maakte het erg leuk.

Stromend water van de Niagara Falls, Amerikaanse oostkust

Vandaag zijn we begonnen met een bezoek aan een museum over het ontstaan van de watervallen. De kwaliteit hiervan was ronduit slecht en het stelde niet veel voor. Vervolgens zijn we naar een aquarium gegaan. Dit was geen aquarium zoals wij dat in Nederland kennen. Het is erg klein opgezet en de 'beleving' is ver te zoeken. Helaas is de kleinschaligheid ook terug te zien in de aquariums en leefruimte van de vissen en pinguins. Het was erg zielig om te zien hoe klein de bakken waren. We zijn daarom ook hier maar snel weggegaan. Na deze twee niet succesvolle bezoeken aan attracties besloten we dat te laten voor wat het was en naar Canada over te steken! Er is een brug over de rivier waar je onder andere lopend naar de overkant kan. Even door de douane en we stonden in Canada! Van deze kant waren de watervallen iets beter te zien en we hebben hier een leuke wandeling gemaakt.

Little house on the prairy en walvissen

Na de Niagara Falls zijn we 's ochtends vroeg vertrokken in de richting van Boston. Omdat de reis anders te lang is, hadden we een overnachting in Norwich. Op de weg naar Norwich zijn we gestopt in het Taughannock falls state park. Hier is een mooi wandelpad langs een rivier die uitkomt bij een waterval die smal is maar wel 10 meter hoger dan de Niagara Falls. Het was jammer dat er zo veel mensen waren, want het was een prachtige wandeling door de vallei. Je kon ook, omdat het water zo laag stond, te voet door de rivier. Dit was echter wel wat glad waardoor Jolanda er een natte broek aan heeft overgehouden. Desondanks hebben we er erg van genoten! Niet alleen de wandeling was mooi, maar ook de paar uur durende autorit was niet vervelend door het mooie berglandschap. We kwamen door 'Little house on the prairy' dorpjes en mooie valleien. Na een overnachting in Norwich zijn we verder gereden naar Boston. In de middag zijn we met de metro naar het centrum gegaan en hebben hier een deel van de Freedom Trail gelopen. Dit is een 4 kilometer lange historische route, aangegeven door een rode lijn op de stoep.

De volgende dag zijn we de dag begonnen met walvissen spotten. Vanuit de haven in Boston gaat er een grote catamaran de oceaan op om walvissen te spotten. Eenmaal op de juiste plek aangekomen hebben we in totaal 10 walvissen gezien waarvan 4 van heel dichtbij. Echt prachtig om deze grote dieren van zo dicht bij te kunnen zien. Vervolgens zijn we de Bibliotheek van Boston gaan bekijken. Deze werd in 1848 opgericht en was de eerste bibliotheek die mensen toestond om boeken mee naar huis te nemen. Vandaag de dag is het de op 1 na grootste bibliotheek van de Verenigde Staten. Het is een zeer mooi gebouw met veel marmer en schilderingen. Vervolgens zijn we naar een park geweest waarvan wordt gezegd dat het 's lands oudste botanische tuin is. Wij vonden er weinig botanisch en tuinachtig aan en voor ons was het gewoon een park. Weliswaar een mooi park maar toch! We hebben hier een tochtje gemaakt met een zwanenboot door de grote vijver.

Walvis vinnen in de open zee

The Big Apple!

Eergisteren hebben we Harvard bezocht. Het is een grote campus met veel oude gebouwen. We kwamen aan en zagen dat er een tour werd gegeven. Het was wel 10 dollar p.p terwijl we hadden gelezen dat de tour gratis zou zijn. Na enige twijfel besloten we het toch maar te doen, omdat het nu eenmaal leuker is overal een verhaal bij te hebben. Toen we even rondliepen zagen we de officiële tour van Harvard die dus wel gratis was!! We voelde ons dus weer opgelicht, maar we hebben de tickets gelukkig terug kunnen brengen. Het was een leuke (gratis) rondleiding over de campus van Harvard en er werden leuke verhalen en anekdotes verteld over de geschiedenis en het studentenleven. De volgende dag zijn we 's ochtends vertrokken richting THE BIG APPLE! Het was 3:30 uur rijden volgens de Tom Tom, maar we hebben er door de grote drukte in en rond New York ongeveer 5 uur over gedaan. We moesten een deel door Manhattan rijden en ik vond het doodeng! Het was gigantisch druk en het kwam ook nog eens met bakken uit de hemel. Reinier bleef echter erg rustig en is op zijn gemakje gewoon Manhattan doorgereden en heeft ons veilig bij het hotel gebracht. Het hotel staat aan de oostkant van Manhattan op Long Island. We hebben vanaf onze kamer dus prachtig zicht op de skyline van Manhattan! We zijn de volgende dag begonnen met een wandeling op 5th avenue, Times Square en Broadway om de stad even in ons op te nemen. Daarnaast wisten we ook niet zo goed waar te beginnen door alle mogelijkheden die er zijn! Na deze wandeling en wat bezichtigingen her en der, hebben we als lunch een gebakje gegeten bij de Cake Boss Bakery. Wie wel eens op TLC naar Cake Boss kijkt die kent het! Zelf ben ik een fan van het programma waardoor ik het onwijs leuk vond om het een keer echt te zien en te proeven! Vervolgens zijn we naar Central Park gegaan en besloten we het gehele park te verkennen. We hebben fietsen gehuurd en zo om en door heel Central Park en een stuk van Manhattan gefietst.

New York, New York

Op de tweede dag van onze 5 dagen in New York, besloten we het zuidelijke deel van Manhattan te verkennen. We zijn begonnen bij het Washington Square Park waar de bekende Triomfboog van New York staat. Vervolgens zijn we verder naar het zuiden gelopen om de Memorial van 9/11 te bekijken. De twee bassins, met de vele namen, vonden we erg indrukwekkend. Het was moeilijk voor te stellen dat de beelden van tv daar daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Je bent uiteraard niet in New York geweest als je het Vrijheidsbeeld niet hebt gezien! We zijn daarom met de ferry gegaan die gratis van Manhattan naar Staten Island vaart. Deze komt langs het Vrijheidsbeeld en je hebt een mooi uitzicht op de skyline van New York. We hebben besloten niet de ferry naar het Vrijheidsbeeld zelf te nemen omdat het erg duur is en je ook nog apart moet betalen om aan de voet van het Vrijheidsbeeld te komen. Dag 3 startte met een wandeling op de Brooklyn Bridge. Vervolgens zijn we naar de andere kant van Manhattan gelopen om zo langs de Hudson weer naar het centrum terug te lopen. Het was een flinke wandeling, maar deze werd zeer leuk onderbroken door het kajakken op de Hudson! We hadden het niet gepland maar het leek ons erg leuk om aan de voet van het World Trade Center, en met het Vrijheidsbeeld in zicht te kajakken op deze rivier! We hebben met een natte broek (er lag veel water in de kajak) onze weg vervolgd langs de kust waarbij we ook een stuk van de Highline hebben gelopen. Dit is een park boven de grond waar vroeger goederentreinen reden. Enkele Nederlandse ontwerpers hebben de spoorlijn omgetoverd tot een park. Het was leuk om te zien maar zo ontzettend druk dat we halverwege de Highline hebben verlaten. We hebben de dag afgesloten met een prachtig uitzicht over heel New York, vanaf het Rockefeller center. We wilden het uitzicht graag met daglicht en in het donker met alle lichtjes, en dat is gelukt! We waren precies half 8 boven om de zonsondergang van 10 over 8 te zien. Een half uurtje later was het donker, zodat we alles ook nog met de lichtjes konden bekijken! De volgende dag stond er een culturele dag op het programma door een bezoek aan het American Museum of Natural History. Het is een zeer groot museum waar we dan ook bijna de hele dag vertoefd hebben. Het gaat van Dinosaurussen tot de onderwaterwereld en van de oude indianencultuur tot zoogdieren en reptielen. Het was een erg leuk en leerzaam museum, met enkele bekende aspecten uit de film 'Night at the Museum' zoals 'Dum Dum' en de T-rex.

Skyline van New York, Amerikaanse oostkust

The White House

Tijdens onze laatste dag in New York hebben we genoten van de rust in Central park en van de drukte op Times Square. In de avond zijn we nog wel naar de Times Square Church geweest. Dit is een christelijke kerk waar een Gospel te zien zou zijn. De 'kerk' was op Times Square in (wat leek op) een theater. Het ging tijdens deze dienst om het gebed van mensen van over de hele wereld. Het was heel bijzonder om te zien hoeveel energie en passie de dominee, het koor maar vooral ook de mensen in het zingen en bidden leggen. We vonden het erg jammer om New York te verlaten, maar onze reis gaat verder naar Washington. Het was ongeveer zes uur rijden, maar we hebben een kleine omweg genomen, zodat we langs enkele dorpjes kwamen waar veel Amish wonen. Het leek ons leuk dit te zien en we hebben in het plaatsje een buggy-ride gemaakt. De man die meeging was Amish en vertelde veel over het ontstaan van de Amish en hun gewoontes. Het was leuk om te doen en ook leuk om nu meer te weten over de beweegredenen van de Amish.

De eerste dag in Washington begon in 'The mall'. Dit is het bekendste stuk van Washington met het Witte Huis, het Capitool en veel Memorials (van onder andere: Abraham Lincoln, George Washington, Roosevelt, de Korean War, de Vietnam War en de Tweede Wereld Oorlog). Op het Capitool na, hebben we alles kunnen bekijken en veel Memorials waren weer erg indrukwekkend om te zien. Uiteraard was het ook erg leuk om het Witte Huis een keer in het echt te zien!

De Appalachen

Op de laatste dag in Washington hebben we het Capitool bezocht. Bij aankomst moesten we nog even wachten en toen hadden we de rondleiding, wat een grote teleurstelling bleek! Er was geen gids en de grote koepel is twee jaar in onderhoud, dus die kon niet bezichtigd worden. Er was een korte film over hoe geweldig de Amerikaanse overheid is en een korte route en toen waren we al klaar! Maar we hadden geluk!! Toen we een beetje lacherig en verbaasd weg wilden gaan, kwam er een vrouw naar ons toe of we nog een andere tour wilde met een gids want ze had nog twee plekken over. Dit hebben we natuurlijk met beide handen aangepakt, want dat is een tour die veel minder makkelijk te krijgen is.

De volgende dag begon onze reis richting Asheville. Deze reis was wederom te lang waardoor we een overnachting hadden in Christiansburg. De reis zette zich voort door het prachtige berglandschap. We hebben de gehele rit door de Appalachen (een gebergte die van noord naar zuid Amerika loopt) gereden en een deel op de Blue Ridge Parkway. Dit is een weg die over de gehele Appalachen loopt en onderdeel is van het National Park. Het is een prachtige route met veel uitzichtpunten en punten waar je kan stoppen om een korte wandeling te maken. We zijn uiteraard een paar keer gestopt om van het super mooie uitzicht te genieten en we hebben een hike gemaakt bij een rivier met wat kleine watervalletjes. Het begon erg hard te regenen maar dit was uiteraard deel van het avontuur tijdens het beklimmen van rotsen. De volgende dag stond in de agenda gepland als rustdag en wasdag. We besloten echter wel iets te willen zien en zijn daarom aan het eind van de middag naar de Cataloochee Valley gereden. Het is een prachtige vallei in de Smoky Mountains, waar in het laatste uur voor de zonsondergang Wapiti's (een soort edelhert) te zien zouden zijn. Daarnaast worden er af en toe ook beren gespot. Wij denken dat het onze geluksdag was, want bij aankomst waren er al enkele wapiti's. Tegen de zonsondergang aan hebben we er nog veel meer kunnen spotten. We waren uiteraard ook alle bosranden aan het afspeuren op zoek naar beren. En we waren ZOOOO blij toen we die zagen! Het was een moederbeer met twee kleine beertjes. Toen we weer terug reden hadden we het geluk een kleine beer van heel dicht bij te zien omdat ie aan de rand van de weg stond! Het was ondertussen donker geworden dus hij verscheen ineens in de koplampen. Hij keek even naar ons en huppelde toen het bos in.

Wapiti's in het nationaal park Appalachen

Toch een beetje pech

Op de tweede dag van onze tijd in Asheville hebben we de Linville Caverns bezocht. Dit zijn één van de weinige toegankelijke grotten in de appalachen. Het was leuk om te doen en zien, vooral omdat de grotten op veel stukken laag en smal waren, maar er waren geen indrukwekkende druipstenen te zien. Onze volgende stop was Crabtree Falls waar we onze eerste 'echte' hiking trip zouden starten. Het was een super leuke en mooie tocht waarbij we op de top van een berg kwamen en weer een prachtige waterval hebben gezien. Wat de tocht zo leuk maakte was het slecht begaanbare pad, waardoor we het echte 'hiking' gevoel kregen! De volgende dag ging de reis weer verder naar Atlanta, maar er stond nog 1 hiking trip gepland naar de Appalachian trail in de Smoky Mountains. Het was een leuke (redelijk zware) tocht die we helaas maar voor een deel hebben kunnen doen, omdat we ook nog 3 uur moesten rijden naar Atlanta. Bij aankomst in Atlanta waren we geschokt door de staat van het hotel. Het hotel is een Red Roof Inn, maar in zeer slechte staat. We hebben al op 2 eerdere locaties in een Red Roof Inn gezeten en die waren super, waardoor onze verbazing groot was! Het was gewoon vies, het stonk en een openbaar toilet was in de meeste gevallen nog schoner en mooier dan het toilet in de kamer. Omdat het al laat was hadden we helaas geen andere keus dan er toch maar te slapen. De volgende dag hebben we contact opgenomen met hotels.com en gevraagd of het mogelijk is een ander hotel te krijgen. Dit was, met toestemming van het hotel, mogelijk! We zijn na het uitchecken Atlanta ingegaan en hebben de World of Coca Cola bezocht. Tegen het einde van de middag hebben we ons nieuwe hotel opgezocht (een super 8 hotel). Het is een stuk beter en het is fijn dat we weer gewoon naar de wc kunnen, kunnen douchen en lekker kunnen slapen.

The Universal Studios

Het was een lange reis naar Orlando, maar alles is goed verlopen! Het was leuk om het landschap langzaam te zien veranderen. Je kon merken dat we steeds zuidelijker kwamen, omdat de eikenbomen veranderde in palmbomen en de weilanden in moerassen. We hebben wel iets minder geluk met het weer. Want ondanks Florida 'The sunny state' wordt genoemd, hebben we volgens het weerbericht elke dag regen en onweer. Desondanks is het erg warm en is de luchtvochtigheid zeer hoog. De volgende dag was het onze eerste dag in de Universal Studio's! Het zijn twee parken dus we hebben elke dag 1 park gedaan. Er zijn veel leuke attracties met leuke thema's ,maar weinig wilde achtbanen. We blijven natuurlijk echte Disney fans, maar de Universal Studio's komen zeker op een goede tweede plek en we hebben zeker geen spijt van onze keuze.

De laatste dagen...... (snik snik)

Na een relatief korte autorit van 3 en half uur, zijn we maandag aangekomen op onze eindbestemming, Miami! Het hotel bleek wederom niet echt wat we ervan verwacht hadden, maar na een keer van kamer te zijn verwisseld (het personeel is gelukkig erg aardig) is het te doen. We zijn, toen alles geregeld was, in de auto gestapt om Miami Beach te verkennen en dan met name het zuidelijke deel hiervan. Dit is het meest bekende en daardoor ook drukke gedeelte waar het strand breed is (en waar de iconische houten strandwacht huisjes staan) en waar de bekende straat 'Ocean drive' langs loopt met alle restaurants. De volgende dag was het DUIKDAG! We vonden het uiteraard wel een beetje spannend, want je weet nooit wat je moet verwachten! Alles bleek echter super goed in orde te zijn. We hadden zeer goede spullen en het was een nette boot. We hebben twee duiken gemaakt bij twee verschillende riffen. We hebben helaas geen speciale dieren gezien (we hoopte op een haai en een schildpad) maar desondanks een mooie en goede duik!

Woensdag hebben we (een stukje) van de Everglades bezocht. Dit is een groot National Park dat een zeer groot deel van Zuid-Florida bestrijkt. De Everglades wordt ook wel eens 'de rivier van gras' genoemd. Dit komt door de grote vlaktes met enkel gras en een klein laagje water. Verder zijn er ook Mangrove te vinden. We hebben een prachtige en super gave tocht gemaakt met een airboat om alligators te spotten. We hebben verschillende alligators kunnen spotten. De gids was erg aardig en nam de tijd om alles uit te leggen. De laatste volle dag hebben we besteed om de Everglades nog verder te bekijken. We zijn met een tram door een groot stuk gereden met een gids die veel vertelde over de natuur. Daarna hebben we een klein deel van het pad nogmaals zelf gelopen. We hebben ontzettend veel grote alligators gezien maar ook baby alligators en veel schildpadden. In één woord: Prachtig.

Alligator Everglades, Amerikaanse oostkust

Vrijdag 21 augustus zullen we vertrekken en onze koffers moeten gaan pakken (dat wordt best spannend want hoe gaat alles er ooit weer inpassen?) en we zullen onze mooie vertrouwde auto moeten gaan inleveren bij Hertz die we heel erg gaan missen! Door alle uurtjes die we in de auto hebben doorgebracht zijn we er erg gehecht aan geraakt. Dit was het reisverslag van onze onbeschrijfelijk mooie vakantie. We zijn er trots op dat onze reis, die we van het begin tot het eind zelf hebben georganiseerd, zo perfect is verlopen. We hebben op deze veelzijdige vakantie zoveel gezien, gedaan en beleefd!! Van de skyline van Chicago, naar het walvissen spotten in Boston. Van de prachtige Niagara Falls, naar het drukke New York. Van het Witte huis naar de imposante bergen en valleien (en beren) in de Appalachen. Van een achtbaan in de Universal Studios, naar de prachtige onderwaterwereld in de Atlantische oceaan bij Miami. 32 dagen, meer dan 6600 kilometer gereden en 14 staten doorkruist. We voelen ons gezegend dat we dit allemaal, en meer, hebben kunnen zien en beleven. We zijn naar Amerika gekomen met ieder 2 koffers en een rugzak en hoewel we fysiek dezelfde spullen mee terug nemen, zit daar nog een ton aan nieuwe ervaringen, herinneringen en belevenissen bij! (gelukkig heeft dat geen extra gewicht, anders hadden we veel moeten bijbetalen aan bagage op het vliegveld!)

Ingezonden door J. van Leeuwestijn

Heb je interesse in een reis naar Verenigde Staten? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Verenigde Staten, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.