Interview: Suzanne voelt zich thuis op Kreta

Laatste update: 2 december 2016 ( Geschreven op 26 oktober 2016 door Nicky )

Suzanne woont en werkt op Kreta

Suzanne Vonk is 30 jaar en woont nu al 7 jaar samen met haar hond Macho in Chersonissos op Kreta. Je moet niet denken dat ze hier hele dagen op strand hangt: 'In de zomer werk ik 6 maanden aan een stuk door, 7 dagen per week en 10 uur per dag. En in de winter? In de winter geniet ik van alles wat Kreta te bieden heeft!'

Reisaanbod Griekenland
  • Halkidiki (67)
  • >> Alle gebieden
  • Kreta

De eerste keer dat Suzanne een voet zette op Kreta was in 2005, tijdens een vakantie. 'Dat beviel zo goed dat ik in de jaren daarna elke zomer terug ben gegaan.' Het afscheid van het eiland viel haar elke keer weer zwaar: 'Elk jaar ging ik huilend terug naar Nederland, gewoon omdat ik me zo thuis voelde op Kreta.' In 2008 kreeg Suzanne van haar toenmalige werkgever onbetaald verlof om een zomer in Chersonissos te gaan werken. 'Dus toen heb ik een vakantie geboekt, ben ik op zoek gegaan naar een baan en ben ik de hele zomer gebleven om te werken.' Het vinden van een baan ging vrij snel, omdat ze inmiddels al veel mensen op het eiland kende.

Suzanne voelt zich thuis op Kreta

Heimwee

In september keerde Suzanne weer terug naar Nederland en werd daar 'behoorlijk ongelukkig' van. De heimwee naar Kreta zorgde ervoor dat ze in het seizoen van 2009 weer terugkeerde en zelfs besloot om ook de winter te blijven. 'De eerste winter was moeilijk, vooral financieel gezien. Griekenland stond aan het begin van de crisis, maar gelukkig had ik wel een baan. Hoewel ik hier niet gigantisch veel mee verdiende, kon ik er net van rondkomen.' Zoals je misschien al aan zag komen besloot Suzanne om in Kreta te blijven. Naar eigen zeggen voelde ze zich hier thuis, ondanks dat haar familie nog in Nederland woonde.

Palatia Village

Het familiebedrijf waar Suzanne terechtkwam heet Palatia Village. Met 46 appartementen hebben ze in het zomerseizoen genoeg te doen. 'Wij werken vooral met onze repeaters: mensen die ieder jaar terugkomen. Dit zijn er een hoop!' Suzanne zelf werkt vooral in de poolbar en af en toe springt ze even bij in de keuken. De variëteit in de leeftijd van de gasten benoemt ze als een van de leuke punten van haar werk: 'In het voor- en naseizoen zijn er vooral 30plussers en in het hoogseizoen komen de jongeren voor het uitgaansleven.' Het doel van het complex is dan ook een familiesfeer te creëren, waar iedereen welkom is en waar iedereen rekening met elkaar probeert te houden. Het leven in Griekenland klinkt mij wel prima in de oren: 'Overdag liggen de meeste gasten lekker te luieren aan het zwembad en 's avonds komen ze een hapje eten in ons restaurant waar we ook eens per week een grote barbecue en een buffet organiseren. Hierna maken we er in de poolbar altijd een mooi feestje van!'

Zwembad Palatia Village

Winter

Ik vraag me af of Kreta in de winter ook een goede vakantiebestemming is en hier hoeft Suzanne niet lang over na te denken: 'Juist in de winter is Kreta een goede vakantiebestemming!' Als reden geeft ze dat er 'best een aantal dingen zijn die veel leuker en beter te doen zijn met 15 tot 20 graden dan met 30 tot 35 graden'. 'Het kan in de winter behoorlijk koud worden, maar dat duurt nooit lang. Zo kan het in februari gewoon 23 graden worden.' Het enige nadeel aan het winterseizoen is volgens Suzanne het feit dat er dan geen rechtstreekse vluchten naar het eiland gaan. 'Dit maakt het duurder en minder aantrekkelijk om hier te komen.'

Suzanne heeft inmiddels helemaal haar draai gevonden: 'De taal blijft moeilijk, maar elke dag leer ik weer wat bij. Eens per jaar ga ik 'op vakantie' naar Nederland, om familie en vrienden te zien. Deze vakanties duren overigens nooit langer dan 12 dagen. Ik vind het dan altijd weer meer dan genoeg en ben altijd blij om weer terug op Griekse bodem te zijn!' Ik vermoed al wat haar antwoord gaat zijn, maar voor de zekerheid vraag ik het toch: 'Of ik nog terug naar Nederland zou verhuizen? Ik denk niet dat dat ooit nog gaat gebeuren.'

Hoewel Suzanne aangeeft dat ze in de zeven jaar die ze nu in Griekenland woont nog lang niet alles van Kreta heeft kunnen zien, kiest ze toch voor Chersonissos als mooiste plaats. 'In de zomer is hier volop leven voor alle leeftijden en in de winter is het er heerlijk rustig om bij te komen en om op te laden voor het nieuwe seizoen.'

Opladen voor het nieuwe seizoen

Mooie plekken

Chersonissos is niet de enige mooie plek op Kreta. 'Aan het einde van het afgelopen seizoen ben ik samen met mijn beste vriendinnetje twee dagen naar de westkust van Kreta geweest. We hebben overnacht in Chania en de volgende dag zijn we doorgereden naar Elafonisi, het roze strand. Hier is het onwijs mooi. Ook 'Preveli' is een echte aanrader. Dit ligt aan de zuidkust en bestaat uit een palmbos waar een zoetwaterbron uitmondt in de zee, in een gebied waar het volstaat met tropische planten.' Suzanne voegt eraan toe dat hier een aantal jaren geleden een bosbrand is geweest, dus dat het niet meer zo mooi is als dat het ooit was. 'Een anders leuk plekje aan de zuidkant van Kreta is Matala, het hippiedorp. Dit was vroeger een hippiegemeenschap en tegenwoordig wordt er nog een keer per jaar een hippiefestival georganiseerd.' Wanneer ik in juni op Kreta ben moet ik volgens Suzanne zeker een kijkje nemen op dit festival. Tot slot noemt ze het Lassithi Plateau als een van haar favoriete plaatsen. 'Dit is een hoogvlakte in het Dikti-gebergte, waar je een heleboel oude dorpjes vindt. Buiten de natuur die daar ontzettend mooi is, is het ook zeker de moeite waard om in een van deze dorpjes een stop te maken en even te proeven van de originele Griekse gastvrijheid.'

Suzanne is zo enthousiast over Kreta dat ze zelfs het antwoord op de vraag wat je absoluut moet overslaan zo weet te draaien dat ze vertelt wat je wèl moet doen. 'Zelfs als je voor een actieve vakantie komt is het een echte aanrader om ook eens een mooi strand op te zoeken of zelfs om eens een nachtje in Chersonissos de barstreet op te gaan! En ook andersom, als je komt voor een feestvakantie of juist lekker wilt luieren is het ook leuk om tussendoor een jeepsafari te doen of een bezoekje aan het Historisch Museum in Heraklion te brengen.'

Tips voor iedereen die overweegt om in het buitenland te gaan wonen heeft Suzanne niet, maar wel weet ze zeker dat je niet te lang moet twijfelen: 'Doen! Probeer het gewoon en als het niet bevalt kun je zo weer terug. Dan zit je later ook nooit achter de geraniums te denken 'had ik maar...'.'

Wil je een persoonlijk reisvoorstel op maat voor een vakantie naar Griekenland? Vraag dan een gratis offerte aan