Het coronavirus: wat is de huidige stand van zaken?

Geschreven op 27 februari 2020 door Gina

Coronavirus nu ook in ItaliŽ
Coronavirus nu ook in ItaliŽ

Het coronavirus is het gespreksonderwerp van de dag, zeker nu er ook vele Nederlanders positief zijn getest. Maar er zijn nog veel vraagtekens met betrekking tot de vakanties. Hoe zit het met de annuleringsvoorwaarden? Valt het virus onder de verzekering? Wie draait er op voor de kosten bij annulering? Wij proberen aan de hand van de berichtgeving van de afgelopen dagen het een en ander voor jullie te verduidelijken.

ANVR-voorman geeft verduidelijking over huidige stand van zaken

Frank Oostdam, voorman van de ANVR, werd vorige week uitgenodigd bij Jinek om meer verduidelijking te geven over de huidige stand van zaken. Het gesprek begint natuurlijk met de 1.000 hotelgasten die twee weken lang in quarantaine moeten zitten in het H10 resort op Tenerife. Vervolgens vraagt Jinek verder naar het protocol in dit soort situaties, waarop Oostdam reageert dat er voor dit soort zaken geen standaard protocol is. "We hebben een aantal regelingen in Nederland. Wanneer mensen op reis gaan met een reisorganisatie dan doet ze dat op basis van voorwaarden en de wet op de reisovereenkomst. Daar vloeien een aantal verplichtingen uit. Op basis daarvan handelen reisorganisaties. Dat zie je nu ook, alle 13 Nederlanders die op Tenerife in quarantaine zitten, hebben contact met de reisorganisatie. maar op dit moment is het vooral aan het hotel, de overheid en de gezondheidsinstanties om daar in te grijpen." aldus de voorman van de ANVR.

De belangrijkste vragen zijn natuurlijk: hoe zit het met de annuleringsvoorwaarden? En wie betaalt er in deze situaties? Annuleren is alleen mogelijk bij een negatief (rood) reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit advies is leidend en bepaalt of je kosteloos kunt annuleren. Maar het ministerie geeft niet zomaar een negatief reisadvies af omdat dit grote gevolgen heeft voor een land, met name economische schade.

Coronavirus uitgesloten van dekking Calamiteitenfonds

Ook Erik Jan Reuver, directeur van het Calamiteitenfonds geeft een verklaring af. Het coronavirus is uitgesloten van de dekking van het Calamiteitenfonds. Met de reden dat het virus niet voldoet aan de criteria waarvoor het Calamiteitenfonds is opgericht. Het fonds is gericht op abnormale en onvoorziene omstandigheden. "Nadat een virus opgekomen is, is het niet meer abnormaal en onvoorzien, het virus verspreidt zich geleidelijk. Dan geldt de dekking van het Calamiteitenfonds niet meer." aldus de directeur van het Calamiteitenfonds.

Wat dekt de reis- en/of annuleringsverzekering?

Het is per verzekeringsmaatschappij afhankelijk of het coronavirus onder de dekking valt of niet. Op de website van Independer staat een overzicht met verzekeringsmaatschappijen en hun protocol. Allianz, ASR, de Europeesche, De Goudse, De Internationale, FBTO, Now Go, Reaal en SNS bijvoorbeeld keren niet uit bij het annuleren of vroegtijdig afbreken van de vakantie. Bij Aegon krijg je de annuleringskosten vergoedt als je een allriskdekking hebt, China of Hong Kong de reisbestemming is en de reis voor maandag 27 januari is geboekt. Centraal Beheer, Interpolis en Klaverblad vergoeden de annuleringskosten bij een negatief reisadvies, mits de verzekering is afgesloten voor het negatief reisadvies is ingegaan. Unigarant vergoedt de kosten als je voor 30 januari de dekking 'extra annuleringsredenen' hebt afgesloten. Unigarant Simpelweg daarentegen vergoedt weer niet. Echter, de meeste verzekeringsmaatschappijen keren wel uit als je tijdens jouw vakantie besmet raakt en hiervoor kosten moet maken. Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw verzekering en de medische dekking.

Dus wat betekent het nu voor jou?

Heb je al een reis geboekt, dan is deze alleen kosteloos te annuleren of te wijzigen bij een negatief (rood) reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar zoals aangegeven wordt er niet zomaar een negatief reisadvies gegeven. Bij een oranje reisadvies wordt er afgeraden naar het desbetreffende gebied te reizen, maar is de reisorganisatie niet verplicht om de reis kosteloos te annuleren of te wijzigen. Wil je toch graag annuleren? Informeer dan bij jouw reisverzekering of de reisorganisatie waar je de reis hebt geboekt naar de mogelijkheden. 

2 bezoekers beoordeelden dit artikel gemiddeld met een

7,5

Gerelateerde artikelen