De reis naar het modebewuste Milaan

Bestemming: A. Milaan (Italië)
Periode: februari 2011
Vervoer: Ryanair
Accommodatie: Bed & Breakfast

Iedere winter staat er een nieuwe Europese stad op de planning. Dit jaar konden wij het niet laten om voor een tweede keer te gaan, na twee maanden eerder een stedentrip te hebben gemaakt naar Venetië. Omdat wij nog steeds in de Italiaanse sfeer zaten, besloten we om een vlucht te boeken naar het modebewuste Milaan!

Regen, regen en nog eens regen

Op weg naar het vliegveld Düsseldorf-Weeze konden wij niet wachten om in het vliegtuig te stappen, wat een akelig weer was het toch in Nederland! Onderweg in de auto konden wij geen hand voor ogen zien door de kletterende regen op de autoruiten. Gelukkig waren we die middag al vroeg vertrokken en kwamen we op tijd aan op het vliegveld.

Helaas zagen wij al vrij snel op de informatieborden dat onze vlucht een uur vertraagd was. Uiteindelijk vertrokken we 1,5 uur later, maar dit was wel te begrijpen met het onstuimige weer. Het weer in Italië was jammer genoeg ook niet echt formidabel, toen wij wild heen en weer werden geschud vlak voor de landing. Het viel net als in Nederland met bakken uit de lucht en de rukwinden en onweer maakten het er ook niet echt prettiger op. Gelukkig konden wij vanaf het vliegveld Malpensa na het aanschaffen van een kaartje gelijk met de busexpress richting Stazione Centrale.

Vanaf het station was het niet ver lopen naar onze accommodatie. We hadden een eenvoudig pension geboekt, vlakbij het station. De kamer was netjes en schoon en de eigenaren waren erg vriendelijk. Het ontbijt was echter wel karig; twee kleine broodjes met jam, koffie en yoghurt. Veel meer dan dit hadden wij eigenlijk ook niet verwacht, het blijft natuurlijk Italië.

Eenvoudig van A naar B

De ligging van het pension maakte het eenvoudig om met het openbaar vervoer naar het centrum af te reizen. Milaan kent een efficiënt vervoerssysteem met trams, bussen en metro's. De kaartjes moeten van te voren worden gekocht. Het voordeel is dat de kosten hiervoor laag zijn, voor slechts een aantal euro reis je de hele dag met de metro door Milaan.

Op de eerste avond in Milaan zijn we nog even de binnenstad in geweest om een hapje te gaan eten. Dat viel overigens niet mee om zo laat nog iets te vinden, maar na een snelle hap zijn we weer teruggekeerd naar het pension. Op de weg terug troffen wij vele bedelaars en zwervers aan met hun hele huisraad inclusief hond, vogels en konijnen. Het was een triest gezicht, zo in de barre kou.

Duomo di Milano

Een hemels (vrouwen)paradijs

Helaas hebben we maar een gedeelte van het winkelcentrum bekeken. Zo zijn we naar “Galleria Vittorio Emanuele ll” gegaan, in één woord: prachtig! Het is een geweldige plek om te winkelen, te eten en te drinken, mits je er het geld voor hebt. Alle winkels zijn genoemd naar grote ontwerpers, je kijkt hier echt je ogen uit. In verband met de regen droegen we parka’s, paraplu’s en regenlaarzen. Wel jammer, want in deze verschijning konden we natuurlijk echt niet naar binnen. De warenhuizen zijn gigantisch met ontelbare flessen parfums, tassen, sieraden en andere accessoires. De enorme glazen koepel van het overdekte winkelcentrum was toch wel het meest overweldigend. Thuis had ik al gelezen dat de architect vlak voor de officiële opening van de steiger was gevallen en gestorven.

Galleria Vittorio Emanuele ll

Vanuit dit centrum loop je naar een groot plein met een gigantische grote witte kerk genaamd “Duomo”. De kerk is van marmer gebouwd en barst van de beelden, spitsen en andere versierselen. Deze kathedraal is 157 meter lang en 92 meter breed. Eenmaal binnen was het kil en koud, maar het was tenminste droog. Een indrukwekkende belevenis.

San Siro of Giuseppe Meazza?

De tweede dag zijn we afgereisd naar San Siro. Al met al toch nog een hele klus om er te komen: met de metro, tram en bus. Daar we niet de exacte route kenden hebben we er wellicht langer over gedaan dan nodig was. Op een gegeven moment stapte mijn vriend uit bij een bushalte maar door de drukte kon ik er niet zo snel uit. Help! De bus reed verder terwijl ik er nog in zat. Met handen en voeten probeerde ik duidelijk te maken dat ik er nog uit moest. De chauffeur was slechtgehumeurd en ik mocht er pas uit bij het volgende stoplicht.

Eenmaal aangekomen bij het stadion, konden we gaan genieten van de rondleiding. Het stadion wordt gebruikt door de twee voetbalverenigingen AC Milan en Inter Milan. Als AC Milan speelt wordt het stadion San Siro genoemd en als de concurrent Inter Milan speelt Giuseppe Meazza. De rondleiding voert je langs de kleedkamers, door de spelerstunnel naar het veld. De talloze prijzen die ze hebben zijn ook te bewonderen tijdens de tour. In het museum is nog veel meer te bekijken en zie je talloze foto’s van Ruud Gullit, Marco van Basten en Frank Rijkaard. Ik heb zelfs nog even op de stoel van Klaas-Jan Huntelaar gezeten in de kleedkamer. Op de één of andere manier vond mijn vriend dit de mooiste dag in Milaan.

San Siro

’s Avonds hebben we nog wat gegeten en gedronken in Milaan. We vonden het gedeelte waar we waren nogal uitgestorven en het duurde wel even voor we wat gevonden hadden. De meeste eetgelegenheden waren gesloten of erg kil ingericht. Hun stijl is blijkbaar een betegeld geheel. Een wijntje kostte er jammer genoeg al gauw 8 euro.

Een goede voorbereiding is het halve werk

De terugreis duurde helaas ook wat langer dan gepland. Het was inmiddels gaan sneeuwen in Nederland waardoor onze vlucht vertraagd was. Aangekomen in Weeze hebben we even moeten zoeken naar onze auto, er lag namelijk een flinke laag sneeuw waardoor de auto vrijwel onherkenbaar werd. Toen de auto eenmaal weer helemaal sneeuw- en ijsvrij was, konden wij weer huiswaarts.

Al met al hebben we een leuk weekend gehad, maar met een betere voorbereiding hadden we meer kunnen zien van de interessante Italiaanse modestad. Tevens vinden we het jammer dat we mede door het slechte weer geen parken en tuinen hebben kunnen bewonderen.

Heb je interesse in een reis naar Italië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Italië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.