Kleurrijk Italië

Bestemming: A. Florence (Italië) , B. Pisa , C. Cinque Terre , D. Venetië , E. Verona
Periode: juni 2015
Vervoer: Vliegtuig en bus
Accommodatie: Hotels
Organisatie: Kras

Op 18 juni 2015 vertrok ik samen met mijn beste vriendin naar La bella Italia. Er stond ons een rondreis langs enkele van de highlights van dit prachtige land te wachten. Naast dat we het heel vervelend vonden om de hele week pizza en pasta te eten en wijn te drinken (NOT!), waren we ook zeer benieuwd wat de verschillende steden ons zouden brengen. En dat hebben we geweten. Van natuur tot cultuur, van rust tot chaos, van toeristen tot Italiaanse mama’s en van adembenemende bergen tot de mooiste gebouwen. Italië, Te amo!

We begonnen onze reis onder leiding van Kras reizen op Schiphol. Van daar uit vertrokken we met onze medereizigers, een gezelschap van zo’n 40 man, naar de luchthaven van Bologna. Het was een georganiseerde rondreis, wat wil zeggen dat de accommodaties vastgelegd waren door Kras, evenals de route en de excursies. Uiteraard was je vrij aan welke excursies je meedeed en bleef er bovendien meer dan genoeg vrije tijd over voor eigen invulling.

De eerste stad die we bezochten was Florence. Na de vele verhalen over deze stad vol kunst, natuurschoon, de mooiste winkels en meest bijzondere mensen, zijn we zeker niet teleurgesteld. Florence is een levendige stad waar altijd wat te doen is. Naast haar prachtige gebouwen en architectuur die stammen uit de Renaissance, is Florence ook ideaal om te shoppen, te genieten van het (veelal) mooie weer op het terras, het heerlijke Italiaanse ijs en voor de liefhebbers het bezoeken van musea en kerken.

Zoals vaak bij een georganiseerde rondreis inbegrepen zit, kregen we een stadstour onder leiding van een Nederlandse gids. Jan, een Nederlander die al tientallen jaren in Florence woonde, wist ons met humor en enthousiasme meer te vertellen over de geschiedenis van deze parel. Het leuke van het feit dat je Nederlanders met veel kennis over Italië rondom je hebt, is dat je allerlei vragen kan stellen en hierdoor je meer in de stad kunt verdiepen. Dit geeft zeker weten een extra beleving.

Na de stadstour brachten we een bezoek aan de grootste en tevens, naar onze mening, mooiste kerk in Florence, de Basilica Santa Croce. Denk je met 30 graden in je hippe hemdje en minirok naar binnen te kunnen, heb je mooi pech gehad. Er staat een niet geheel vrolijk kijkende, gespierde man voor de deur die je vriendelijk verzoekt zo’n beetje alles te bedekken wat bloot is. Sjaal om de benen, vestje aan, hoed af, en gaan! Voor gelovigen, maar zeker ook voor niet-gelovigen, zijn de kerken in Italië, maar in het bijzonder in Florence, zeker een aanrader. Het interieur, de bouwstijl, de prachtige versieringen en de sfeer die er heerst zijn al de moeite waard om even een kijkje te nemen. Vertel alleen die goede mop buiten de deuren, want anders zou je er wel eens door middel van een megafoon heel luid en duidelijk op gewezen kunnen worden dat je binnen beter je mond kunt houden.

Na het bezoek aan de kerk hebben we van het heerlijke weer genoten (zo’n 33 graden). De week ervoor was er een hittegolf geweest, en dan is het voor stadsbezoeken eigenlijk iets te warm. Hoewel je dit niet kunt plannen, is het dus raadzaam om van te voren even de weersomstandigheden te checken! We hebben genoten van de sierlijke gebouwen, de gezellige sfeer, de iets te dure winkels en onze ogen uitgekeken. Tip! Pas op voor zakkenrollers, die zijn niet verlegen hier en weten je moeiteloos te beroven.

Florence

Een goed begin is het halve werk! Als Florence de voorbode was van hoe mooi Italië zou zijn, kon het niet anders dan een geweldige reis worden. En ik kan u alvast verklappen, dat werd het!

Na prima overnachtingen in traditionele Italiaanse hotels, waar de mama’s zo hard schreeuwden dat Pavarotti er niets bij was, en ze er daarnaast ook nog eens vanuit gingen dat ieders Italiaans vast en zeker vloeiend was, reisden we na deze heerlijke ervaring verder richting Pisa. Ook het vroege wakker worden tijdens zo’n reis is trouwens geen straf als onderstaande foto je uitzicht is, maar dat ter zijde!
Het uitzicht

Onderweg naar Pisa genoten we van de mooie uitzichten, en iets minder van de rijkunsten van de Italianen. Ik zou aanraden met hartklachten niet teveel je ogen open te doen, want ze nemen het niet zo nauw! Onze Italiaanse chauffeur Vincenzo maakte gelukkig nogal veel grapjes, zoals ‘als u nu naar rechts kijkt, ziet u een hele grote boom van heel dichtbij’ waardoor het toch ontspannen reizen was.

Pisa stelt op zich qua stad niet zo heel veel voor. Natuurlijk gingen we erheen om een kijkje te nemen bij de scheven toren en omliggende gebouwen. En eerlijk is eerlijk, het is echt leuk om deze ook eens in het echt te zien als van alleen op plaatjes. Ons een weg banend tussen de selfie-nemende japanners, hebben we de toren bewonderd en… natuurlijk ook even een selfie gemaakt. Verder hebben we die dag genoten van het heerlijke eten en drinken op een traditionele wijnboerderij nabij Pisa. Een aanrader! Verschillende wijnen en heerlijke hapjes laten je de sfeer van Italië proeven. Let op! Drink niet teveel van deze heerlijke wijn, anders weet je na 8 dagen Italië niet zo heel veel meer na te vertellen.

Na Pisa bezocht te hebben, bezochten we wat kleine plaatsjes rondom de hotels, zoals Montecatini Therme, Ronta en San Zeno di Montagne. Allen mooie, kleine plaatsjes met genoeg restaurantjes en winkeltjes. San Zeno heeft op ons echter wel het meeste indruk gemaakt, met haar ligging aan het Gardameer waren de uitzichten adembenemend.

We vervolgden onze reis met een boottocht naar Cinque Terre, letterlijk vertaald als vijf eilanden. Dit was voor mij als natuurliefhebber een hoogtepunt van deze reis, en ik had er inderdaad wel een jaar kunnen blijven! Wat een schitterende omgeving was het. Met de mooiste rotsen, de leukste haventjes, de meest prachtige uitzichten over zee en de kleurrijke huisjes zou ik hier zeker weten zo weer naartoe gaan. We hebben met de boot 4 eilanden bezocht en genoten van het wederom heerlijke weer. Zelfs nog op het strand gelegen! Met de uitstraling van Cinque Terre waan je jezelf in een stukje Italië wat je misschien niet direct zou verwachten als je aan dit land denkt. Je zou ook zó in Spanje of Griekenland kunnen zitten, en dat maakt het zo bijzonder. Een fijne bijkomstigheid voor de warmte, en een wat minder fijne voor de weegschaal, was dat er op elke hoek wederom dat heerlijke Italiaanse ijs te koop was. Wij hebben de eilandjes in één dag gedaan in verband met de planning, maar je kan ook gerust een hele dag per eilandje pakken, want er is meer dan genoeg te doen!
Rotsen bij Cinque Terre

Na een heerlijke dag vertoeven op Cinque Terre, kwam alweer het volgende hoogtepunt van de reis! Heerlijk bruingebakken waren we klaar om de show te stelen in Venetië. Samen met nog duizenden anderen mensen, kwamen we later achter.

Venetië is een must om te zien in Italië. Het bijzondere aan Venetië is dat gemotoriseerd vervoer, evenals fietsen, verboden is. Je zal er dus alleen mensen zien lopen, wat het een uitgezonderd stukje Italië maakt. Mocht je niet tevreden zijn met je baan, kijk dan even goed naar de leveranciers van de winkels die alle (soms wel 100) dozen voorraad lopend per kar moeten leveren! Dan valt het allemaal nog wel mee, hè?

Venetië was een sprookje. De gondels, de architectuur, de stijl, de honderden winkeltjes en overal water om je heen maakten het tot een waar stukje paradijs. Op het San Marco plein hebben we genoten van de prachtige kerk, die overigens nog een klein stukje onder constructie was. Evenals de ‘Brug der Zuchten’. Veelal wordt er in Venetië onderhoud gegeven aan deze gebouwen, omdat ze nou eenmaal ook de jongste niet meer zijn. Desalniettemin was het heel bijzonder om het en keer in het echt te zien. We zijn de kerk niet in geweest, omdat er een rij van zo’n anderhalf uur stond. Ben je een dagje in Venetië, wil je natuurlijk niet je tijd daaraan verdoen. Mocht je dit wel graag willen, zou ik aanraden twee dagen te pakken.
Venetië

Wat we na een stadstour wel gedaan hebben, is in de gondels varen. Wat was dat super gaaf! Nadat ik meerdere malen was gewaarschuwd dat ik niet zo hard mocht gillen als de gondel bijna omsloeg, werd ik iets meer ontspannen en konden we van start. En wat wil je nog meer als overal knappe Italiaanse gondelaars, die soms ook nog eens de mooiste liederen zingen, met de pracht van Venetië om je heen. Volop genieten!

Altijd als je zegt dat het weer zo mooi is en de zon zo hard schijnt, komt er meestal regen hè? Zo nu ook. Venetië werd overspoeld door een enorme regenbui, die ongeveer een uur duurde. Hoewel we druipnat waren, was het een hilarisch zicht om alle toeristen met hun teenslippers, korte broekjes en strepless topjes te zien stuntelen. Je hebt zoveel mensen om je heen, dat je jezelf eigenlijk nooit kan vervelen. Zelfs niet als het met bakken uit de lucht komt. Eenmaal opgedroogd hebben we nog wat gedronken en gegeten. Een waarschuwing voor de zuinige reizigers onder ons. Zoek van te voren goed uit waar je een colaatje koopt. Ik kocht hem namelijk op een best wel mooi plekje, voor een best wel belachelijke prijs. 8 euro dames en heren. Maar in kleine restaurantjes zijn ze zeker veel goedkoper te krijgen.
De wateren van Venetië

Venetië wat was je mooi, petje op! Ehh, af.

Na de geweldige dag in Venetië was het helaas alweer tijd voor de zevende en tevens laatste dag. Verona stond vandaag op het programma. Verona, dat bekend staat om zijn Arena, het balkon van Romeo en Julia en de authentieke sfeer, was ook zeker niet minder dan dat het beloofde te zijn!

In Verona werden we verwelkomd met een spelende fanfare naast de Arena. Ik denk niet dat ze die nou speciaal voor ons hadden ingehuurd, maar toch, gezellig! Na een kijkje in de stad met de laatste rondleiding, kwamen we aan bij het balkon van Romeo en Julia. Naar aanleiding van de verhalen zou je heel wat verwachten, maar de enige aanwijzing die je krijgt is een klein bordje en een horde van mensen. Iedereen wil het kleine, oude, vervallen, maar toch wel epische balkonnetje op de foto hebben. Opvallend dat dit eeuwenoude verhaal nog zo’n waarde heeft in deze stad. Er zat zelfs een winkeltje met allerlei souvenirs van het verhaal tegenover. Overigens wel heel leuk om een keer gezien te hebben!
Het balkon van Romeo en Julia

Na het stadsbezoek kon je de Arena van Verona eveneens in, voor een euro of 15 meen ik. Dit had ik zeker weten gedaan, als mijn voeten niet voelde als die van een hardloper na de marathon. Een rondreis is zó de moeite waard, maar ook zó vermoeiend, dat je de laatste dag ook redelijk op je laatste krachten loopt. In plaats hiervan zijn we dus lekker rondom de fontein gaan zitten en hebben we, voor de verandering, een ijsje gegeten. Aan het eind van de middag was het weer tijd om naar de bus te gaan, om vervolgens terug te keren naar het laatste hotel voor de overnachting.

Een kleine voetnoot! Onder weg naar Verona, heb je een berg waar je op kunt rijden met een prachtig uitzicht over de stad. Iets wat je zelf misschien niet zou weten, maar waar een organisatie als Kras dan weer wel van op de hoogte is. Zeker de moeite waard! Zie foto.
Het uitzicht op Verona

Helaas, tijd om terug naar Nederland te gaan. Italië hoe was je?

Je was mooi, bijzonder, leuk, gezellig, verbazingwekkend, knus, warm, prachtig en geweldig!
En dan is dit nog maar een greep uit de steden die dit heerlijke land heeft te bieden. Ik kan u aanraden Italië eens op te zoeken, maar wees erop voorbereid dat het uw hart steelt!

Geschreven door Anke Vroegop

Heb je interesse in een reis naar Italië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Italië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.