Het verrassingsweekend naar Napels

Bestemming: A. Napels (Italië)
Periode: juni 2016
Accommodatie: Bed & Breakfast/Il Paradiso die Dante

Toevallig viel 11 juni dit jaar in het weekend. Perfect om samen een weekendje weg te gaan om onze 5e trouwdag samen te vieren. Niet als papa en mama, want dat zijn we sinds drie jaar al dag en nacht, maar als man en vrouw, dus samen weg zonder onze zoon. ‘En dan wel twee nachten, want anders is het zo kort’, riep ik meteen. Een verrassingsreis, dat leek me wel wat! Ontzettend gaaf om een reis te boeken waarbij je van te voren niet weet waar je naar toe zult gaan. Maar daar was manlief het niet mee eens… ‘Als jij een verrassingsreis wilt, dan regel ik die zelf wel!’.
Diezelfde zin riep hij vijf jaar eerder ook, toen voor onze huwelijksreis. Een geweldig leuke reis waar ik ontzettend van genoten heb, dus ik vond het meteen prima dat hij ook deze reis zou regelen. Zo gezegd, zo gedaan. Ongeveer drie weken voor vertrek kreeg ik van hem een boekje over Friesland, met het verzoek alles over deze schitterende provincie te lezen en hem te laten weten wat ik wel en wat ik niet leuk vind. ‘Dus we gaan naar Friesland, geweldig!’, dacht ik toen. Een bestemming waar je zowel actieve als rustige dagen kunt inplannen, maar altijd middenin de natuur, daar houd ik van. Maar deze reis werd vanaf het begin tot aan het eind een echte verrassingsreis…

Mijn koffer werd voor me ingepakt, de kleding voor de reisdag werd klaar gelegd en een echte vertrektijd werd me niet verteld.. Er werd van alles in de kofferbak geladen; laarzen (voor het wadlopen wellicht?), een goed gevulde backpack, maar ook een koffertje en onze eigen kussens. Je zit ten slotte niet aan een gewichtslimiet als je met de auto in eigen land weg gaat, dus ik vond het helemaal niet gek dat de auto zo volgepakt werd voor slechts een weekendje weg. We reden via Noord-Holland naar Friesland, zodat ik de Afsluitdijk nu eindelijk eens zou kunnen zien, en omdat mijn man daar een speciale stop geregeld had. ‘Raar’, dacht ik nog, maar schonk er niet veel aandacht aan en genoot van het feit dat we eindelijk met z’n tweetjes lekker weg zouden gaan. Toen we de auto parkeerden en met een pendelbusje naar Schiphol werden gebracht was het me duidelijk dat we niet naar Friesland zouden gaan, maar naar welke plek dan? Eenmaal op Schiphol aangekomen kon mijn man het niet meer geheim houden, Napels werd de bestemming voor onze reis!

Na een comfortabele vlucht met de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling en een helse tocht per taxi van de luchthaven naar onze bed and breakfast in de stad konden we meteen inchecken. Een heerlijke, ruime en kleurrijke kamer in Il Paradiso die Dante, gelegen in de straat achter Piazza Dante, met het monument van Dante en het gelijknamige metrostation. Even opfrissen en meteen lekker de stad in. Napels is een leuke en prettige stad, met natuurlijk goede restaurants met heerlijk Italiaans eten, ontzettend vriendelijke mensen en prachtige gebouwen. De gezellige winkelstraat Spaccanapoli met schattige, traditionele winkeltjes. Maar ook pleinen met monumenten, en kerken, heel veel kerken in de aangrenzende straatjes ervan. Eén van die aangrenzende straatjes staat vol met kerststalletjes van San Gregorio Armeno (en kopieën hiervan). Echt een aanrader om doorheen te wandelen en je te verwonderen over de hoeveelheid stalletjes dat hier staat uitgestald. Aan de andere kant van het oude centrum ligt Galleria Umberto I. Wat een schitterende gevels en wat een fantastisch glazen dak met stalen constructie. Dat Galleria Umberto I niet als top 10 highlight van Napels genoemd werd in ons reisgidsje is onbegrijpelijk. Dit is een plek dat geen enkele bezoeker zou moeten missen tijdens een bezoek aan Napels.

Het prachtige Castel dell’Ovo en het Castel Nuovo liggen beiden aan het water met op de achtergrond de indrukwekkende Vesuvius vulkaan, de slapende maar nog altijd actieve vulkaan dat ook wel de slapende majesteit genoemd wordt. Het hoogtepunt van onze reis ligt aan de andere kant van deze vulkaan, een kleine 30 kilometer vanaf de stad; de ruïnestad Pompeï. Al op jonge leeftijd heb ik een boekje hierover gelezen en het is sindsdien een plek op mijn bucketlist geweest, en nu ging ik er naar toe, wat ontzettend gaaf!

Napels met Vesuvius vulkaan

Op een erg warme zaterdag liepen wij al vroeg tussen de zeer indrukwekkende ruïnes door van de stad dat ooit een zeer belangrijke Romeinse handelsstad was. Super gaaf om te zien hoeveel er bewaard is gebleven, terwijl je je beseft dat deze stad jaren lang bedolven en onontdekt onder een dikke laag as gelegen heeft. Om in een korte tijd veel over de stad te weten te komen - ik had tenslotte geen mogelijkheid gehad om me in te lezen - hebben we een rondleiding met een gids gemaakt langs de highlights van de stad. Vervolgens hebben we zelf nog uren rondgewandeld door de ruïnestad, heerlijk! We liepen door luxe villa’s met schitterende muurschilderingen en over ooit drukbezochte pleinen. Aan het belangrijkste plein, het Forum, start de winkelstraat Via dell’Abbondanza, een straat met winkeltjes met daarboven de kleine huizen van degene die ooit de eigenaren waren.
Winkelstraat in Pompeï

Met de camera in de hand wandelde we verder door het prachtige Teatro Grande, door de indrukwekkende overblijfselen van Tempio di Venere en zelfs door de Wallen van Pompeï, we hebben alles gezien en alles gefotografeerd. Wat een heerlijke stad, wat een heerlijke maar ook vermoeiende dag. Moe maar voldaan zaten we laat in de middag in de trein terug naar Napels. Tijd voor heerlijk Italiaans eten, tijd voor echte risotto! Tripadvisor liet ons weten dat je voor de beste risotto van de stad naar Valù moest, dus daar gingen we heen. Lekker buiten zitten en genieten van een overheerlijke risotto, wat een perfect einde van deze mooie dag!
Pompeï Teatro Grande

Ons weekend in Napels hebben we op zeer bijzondere wijze afgesloten. Onder de stad Napels ligt namelijk nog een complete stad. Een ondergrondse stad uitgehakt uit tufsteen. Een doolhof van tunnels inclusief waterreservoirs, overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog, toen deze stad als schuilplek gebruikt werd, maar ook overblijfselen uit de Grieks-Romeinse tijd, zoals een Grieks-Romeins theater dat bij toeval ontdekt is. Heel erg bijzonder om met een kaarsje door smalle tunnels van deze ondergrondse stad te lopen. Vlak voordat de taxi ons weer op zou halen om ons naar de luchthaven te brengen hebben we ons weekend geheel in stijl afgesloten met een echte Pizza Margherita, een klassieker uit Napels. In Nederland vaak gezien als de simpelste pizza op de kaart die meestal door kinderen gegeten wordt, maar de Pizza Margherita uit Napels is overheerlijk, een echte aanrader om een bezoek aan deze stad goed af te sluiten!

Geschreven door Minke Smits

Heb je interesse in een reis naar Italië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Italië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.