Met kleine kinderen naar Gardameer

Bestemming: A. Peschiera (Italië)
Periode: september 2013
Vervoer: Auto
Accommodatie: Mobile Home
Organisatie: Gustocamp

Italië staat al een tijdje op mijn verlanglijstje vooral vanwege het lekkere eten en drinken en natuurlijk het goede klimaat. Vorig jaar zomer was ik zwanger, niet echt een goed moment voor lekkere hapjes en drankjes in Italië dus een andere bestemming gekozen en voorgenomen om over een aantal jaar naar Italië te gaan, als de kinderen er klaar voor zijn. Want om nou met twee baby's een eind te gaan rijden zag ik niet zitten. In januari zijn de kinderen (tweeling) geboren en al snel kregen wij de kriebels om toch met ze op vakantie te gaan in het buitenland. Dus toch maar twee weken Italië geboekt, naar een camping aan het Gardameer.

In september is het eindelijk zo ver, na iets te drukke weken op het werk en privé kunnen we vertrekken. Moet wel eerlijk bekennen dat ik voor de eerste keer een soort van vakantiestress heb gevoeld. Alle spullen pakken voor mijzelf, vriendlief en 2 baby's vergt iets meer planning dan normaal. Omdat ik best een controlfreak ben, heb ik overal over nagedacht en vooral dingen gezocht waarmee we het ons een beetje makkelijk konden maken. Een van de dingen die het ons wat makkelijker maakte was de baby food center van DUUX, een handig apparaat waarmee we het eten voor de kinderen konden stomen, steriliseren en opwarmen.

Overnachting op de heenweg

Zondag 15 september vertrekken we rond 16.30 uur richting Duitsland. We hadden van tevoren al besloten om in Duitsland te overnachten en rond 23.00 uur gaan we op zoek naar een hotel. We gebruiken de app van Booking.com om een hotel te zoeken in de omgeving. We komen in een gehucht terecht waar alle hotels al gesloten zijn. Ik had niet goed naar de sluitingstijden gekeken. Dan maar weer de snelweg op om naar een grote plaats te rijden. We komen uiteindelijk in Offenburg aan en al snel zien we het Mercure hotel. Rond 00.00 uur checken we in en maken we de bedjes klaar voor de meisjes. Die vinden het in eerste instantie maar wat leuk in het hotel, ze kruipen over de bedden en zijn klaarwakker. Als we vervolgens willen gaan slapen, zijn zij het daar niet mee eens. De nacht verloopt erg onrustig en om 7 uur besluiten we op te staan en verder te rijden. We zijn gesloopt en moeten nog 600 km, op dit moment vraag ik me echt af waar we aan begonnen zijn.

De reis verloopt verder goed, alleen zijn we wel aardig moe. Rond 17.30 uur komen we pas aan op de camping omdat we veel gestopt zijn onderweg. We worden verwelkomd door iemand van Gustocamp en nemen snel intrek in onze mobile home. Als alles is uitgepakt, iedereen gegeten heeft en de kindjes op bed liggen duiken wij er ook snel in, even wat slaap inhalen. De volgende ochtend is het nog wat fris buiten en blijkt iedereen verkouden en wat grieperig (toch maar niet de hele weg de airco aan als we terug rijden). Het wordt een pyjama-dagje, prima ook om de kinderen een beetje te laten wennen aan de nieuwe situatie. Ik ga nog wel boodschappen halen, daar had ik me al op verheugd! Heerlijk zo'n grote supermarkt met allemaal producten die je niet kent.

Camping del Garda

Gelukkig klaart het weer snel op en met twee dagen is iedereen weer beter. Nu kunnen we pas echt van onze vakantie gaan genieten! We verblijven op Camping del Garda, aan het Gardameer. Onze mobile home is van alle luxe voorzien, er is zelfs een magnetron aanwezig. De camping ligt direct aan het water en vanuit de achteruitgang kun je langs het water naar het centrum lopen. Als je er aan de voorkant af gaat ben je binnen 1 km bij 2 supermarkten, ideaal! Het is een mooie, schone camping met veel faciliteiten. Er zijn een aantal zwembaden maar omdat wij aan het einde van het seizoen zijn, is er maar één zwembad geopend. Helaas is het water zo koud dat onze meisjes het zwemmen niet zo leuk vinden. Er zijn ook twee restaurants op de camping, waar ze lekker eten hebben. Je kunt het ook afhalen en bij je eigen accommodatie opeten. Als je niet richting het centrum loopt maar de andere kant op gaat, vind je ook nog een heel lekker restaurant, met geweldig uitzicht!

Prachtige zonsondergang vanaf restaurant

Peschiera del Garda

In Peschiera zelf is een grote markt op maandagochtend. De kraampjes zijn overal hetzelfde (kleding, schoenen, tassen, groenten en andere prullaria). In het centrum zijn verschillende winkels en restaurants met leuke terrasjes aan het water. In eerste instantie vind ik het stadje niet heel bijzonder maar als ik goed om me heen kijk, zie ik toch wat mooie, oude gebouwen. Er zijn wel erg goede restaurants en het is er altijd gezellig druk.

Excursies in de omgeving

Vanuit Peschiera del Garda kun je veel uitstapjes maken. Rondom het Gardameer zijn veel leuke plaatsjes en op nog geen 10 km afstand bevinden zich twee grote pretparken. Onze kinderen zijn daar nog te klein voor, maar vanaf dat ze een jaar of 5 zijn lijkt mij dit ook erg leuk om te bezoeken. Van tevoren had ik wat dingen opgeschreven die ik wilde zien of doen, maar wist niet of het allemaal wel zou gaan met twee kleine kinderen. Uiteindelijk heb ik vrijwel alles gezien wat op mijn lijstje stond en vooral Bardolino heeft indruk gemaakt, wat een leuk stadje is dat.
- Lazise ligt op nog geen 10 km rijden en is met het ommuurde centrum een mooi stadje om rond te dwalen. Wij bezoeken er op woensdag de markt. Het is dan wel behoorlijk druk maar we krijgen wel een goede indruk het de stad.
- Bardolino is ongeveer 15 km rijden en dit stadje staat vooral bekend vanwege de goede wijnen die uit dit gebied komen. Je vindt in de omgeving ongeveer 60 wijnboeren waar je wijn kunt proeven en kopen. In oktober wordt er altijd een groot wijnfeest georganiseerd. In het centrum zijn veel winkels en restaurants. Langs de leuke boulevard zitten veel ijswinkels, er wordt dan ook beweerd dat je hier het beste ijs van Italië kunt eten. Wij rijden een stukje van de wijnroute en bezoeken 3 wijnboeren. Een paar dagen laten gaan we weer terug omdat het stadje er zo leuk uitziet. Nu eten we een ijsje en genieten van het uitzicht bij het water.

IJsje eten in Bardolino

- Sirmione is een schiereiland wat iets zuidelijk aan het Gardameer ligt. De historische binnenstad van Sirmione is autovrij en kan alleen worden bereikt via een voetgangersbrug die bij de Scaligeri-burcht ligt. Op het schiereiland vind je Grotte di Catullo, de resten van een Romeinse villa. Het is er erg druk, terwijl het niet eens hoogseizoen is.
- Verona mag natuurlijk niet overgeslagen worden als je rond het Gardameer verblijft. Wat een mooie stad is dit! Het lijkt op Rome, maar dan wat kleiner. Je vindt hier veel bezienswaardigheden zoals het huis van Romeo en Julia, het Romeinse amfitheater, Piazza Brà, veel standbeelden en oude gebouwen. Vanuit de arena (amfitheater) loop je door een chique winkelstraat naar het huis van Julia (Guilietta), bekend van het boek van William Shakespeare. Onderweg staan verschillende levende standbeelden waarvan er één zo onmogelijk in elkaar zit, dat iedereen zich afvraagt hoe dit kan. Wij zijn maar een ochtendje in de stad maar ik had me hier wel een week kunnen vermaken.
Bij het balkon van Romeo en Julia

Gardameer

Het Gardameer zelf is niet echt geschikt met kleine kinderen. Je moet vanaf een steiger het water in en met een baby die nog niet kan zwemmen in mijn arm lijkt mij dit een onmogelijke uitdaging. Daarnaast is het water eind september ook wel erg koud. Italië is wel een geschikt land voor kleine kinderen. In de restaurants staan altijd voldoende kinderstoelen en de Italianen zijn gek op kinderen. In de supermarkt is alles te krijgen voor kinderen van speelgoed tot potjes voeding en kinderkoekjes. De afstand van Nederland naar het Gardameer is ook prima te doen met kinderen.

De terugweg

Na de ervaringen van de heenweg besluiten we om terug in één keer te rijden. We rijden om 9.00 uur weg en stoppen 3 keer een uur onderweg. Tijdens het avondeten zijn we in Duitsland en moeten we nog 500 km, we overwegen heel even om een hotel te zoeken maar besluiten om toch door te rijden. De laatste 500 km gaan heel snel omdat de meisjes heerlijk liggen te slapen achterin. Rond 23.30 uur zijn we thuis en kunnen we allemaal in ons eigen bed slapen vannacht.

Heb je interesse in een reis naar Italië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Italië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.