Tour du Pisa

Bestemming: A. Amsterdam (Nederland) , B. Bonn (Duitsland) , C. Mainz , D. Colmar (Frankrijk) , E. Baden (Zwitserland) , F. Wassen , G. Andermatt , H. Lugano , I. Milaan (Italië) , J. Genua , K. Levante , L. Pisa
Periode: juli 2013
Vervoer: Fiets
Accommodatie: Hostels en hotel

Paul Ram houdt van fietsen en reizen. In 2013 combineerde hij deze twee liefdes en fietste hij de Tour du Pisa. Zijn avontuur begon in Amsterdam en eindigde in Pisa. Paul maakte onderweg naar Pisa heel wat mee. Zijn fietstocht begon op 6 juli en duurde tot en met 24 juli. Hij heeft tijdens zijn reis iedereen op de hoogte gehouden via facebook en twitter en daar hebben wij een verslag van gemaakt.

Bonn
Vandaag aangekomen in Bonn en vanavond slapen in de trein.

Mainz
De dag begon lekker achter de opa van Ullrich. Om 14.00 was ik al bij plek van bestemming. Ik had dus tijd zat om nog even door te knallen naar de volgende plaats. In Mainz was er geen normaal hostel of camping te vinden. Heb uiteindelijk om 19.00 ingecheckt.

Tussenstand van de Tour du Pisa:

1. Opa Ullrich
2. Opa elektrische fiets 2
3. Opa elektrische fiets 3
4. Opa elektrische fiets 4
3. Opa elektrische fiets 5
182. P. Ram

Eerste klim van deze reis
Vandaag om 07.00 het bed uit, ontbijten -lees bunkeren- en om 08.00 de fiets op. Eerste klim gemaakt. Ik had erg veel spierpijn, onder andere aan mijn benen. Na een uurtje kwam ik uiteindelijk op gang. Twee dagen 160+ kilometer gefietst.

Nu even een goede maaltijd scoren, waaronder kwark en pasta. Heeft er iemand nog tips? Ik heb mijn helm maar even opgedaan, op de snelweg moeten motoren dat immers ook.

Sleutels kwijt
Vanmorgen werd ik in het hostel om 07.00 wakker door twee snurkende Duitsers. Heb direct maar even ontbeten. Daarna tas ingepakt, beddengoed opgeruimd en klaar. Tijd om te gaan!

Maar mijn fietssleutel.. Ach, had toch al verwacht dat het een keer zou gebeuren. Rustig aan even zoeken, kan ik mijn sleutel niet vinden. Geen probleem, dan pak ik de betonschaar gewoon even uit mijn tas... Want met wat je verwacht kun je rekening houden! Komt net een van de Duitsers met mijn sleutel aanlopen.

Hierna ben ik met de boot van Duitsland naar Frankrijk gevaren. Het was een mooie route langs riviertjes met veel vissen, bevers en de eerste bergjes doemden al snel op. Lekker rustig mijn tentje opgezet en mijn spieren verzorgd.

De eettips hebben gewerkt, prima benen vandaag! Weer 160+ kilometer gefietst en nu aangekomen in Colmar. Nog maar 75 kilometer naar Basel!

Fietstocht Paul Ram, brug

Zwitserland
Vandaag om 09.00 uur begonnen en best wat klimwerk gehad. Wauw! Moest wel weer eerst op gang komen. Heb het Drielandenpunt gezien. Vlak voorbij Basel ontmoette ik een Nederlandse sportarts, die wat tips over de route gaf en een aantal voedingsadviezen.

Ben inmiddels aangekomen in een hostel in Baden in Zwitserland. Het is een super hostel en de Zwitserse dames wielerploeg verblijft er ook. Morgen waarschijnlijk even een rustdag, schijnt dat ze dat in de Tour ook weleens doen. Een biertje lijkt me nu beter!

Rustdag
Vannacht heb ik geslapen als een baby! Eerst heb ik heerlijk ontbeten en de route besproken met de Zwitserse trainer. Nu hopen dat hij me aardig vond.
Daarna heb ik met een vol buikje op bed gelegen. Rond de lunch ben ik even de stad ingegaan, heb ik wat te eten gescoord voor in het park en ben ik ook nog even langs de kapper geweest. Dit scheelt weer wat gewicht om omhoog te brengen. Net een middagdutje gedaan, nu even de tourgids doornemen en de tour kijken. Zo even avondeten en dan vanavond vroeg naar bed. Morgen richting Andermatt!

Maarten Ducrot bingo
Het doel van vandaag is Altdorf. Ik ben rustig begonnen, want er zaten pittige stukken in het midden van de rit. Ben aan de klim begonnen na de foto met duim bij het meer. Tot Altdorf was de rit pittig, maar wel te doen.

Omdat de rit mee viel, dacht ik dat ik wel al kon beginnen aan het stukje klim naar Andermatt. Ik gebruikte mijn gps om te kijken hoe lang die klim nog duurde en speelde de Maarten Ducrot bingo in het echt: zat achterstevoren op de fiets, reed in het rood, met zijn tong op het asfalt, van top tot teen verzuurd, de man met de hamer. Vanavond kunnen ze hem opvegen, naar zijn kamer tillen en aan het zuurstof leggen. Heb toch Wassen kunnen bereiken en toen:

BINGO!

Morgen is er de 12 kilometer klim naar Andermatt. Ik heb daar een hostel geboekt voor twee dagen om even rustig van de omgeving te genieten.

Ik heb geen praatjes meer, maar wel plaatjes.

Klimmen
Ben zojuist helemaal kapot gegaan op een 12 kilometer klim met een gemiddelde hellingsgraad van 8.8% (als ik het goed berekend heb). Ik probeerde de focus blik van Lance Armstrong en de bij-wind-mee-oren-tactiek van Pantani te gebruiken om de berg op te komen.

Iets links naast het rode bankje tussen de twee bomen zie je een houten huis. Dat huis is mijn basecamp voor de komende twee nachten. Maandag wordt het weer afzien met een 10 kilometer klim van 6%. Nu eerst even genieten op het terras.

Rustdag
Vandaag heb ik lekker uitgeslapen, een ontbijtje gescoord en ben met de kabelbaan naar 3.000 meter hoogte gegaan. Prachtig uitzicht! Heb een paar uurtjes op het dakterras gezeten. Er waren veel Aziaten met te veel camera's, hoedjes, camel bodywarmers en typische Zwitsers met mega snorren. Erg leuk om te bekijken. Nu berg op fietsen, finish van de tour op de iPad en doen alsof ik erbij ben.

Hellingsgraad 7%
Vandaag is de dag van de verrassingen... Ik heb weer heerlijk geslapen in het hostel Basecamp Andermatt. Vervolgens heb ik mijn spullen ingepakt en ben ik naar de Coop gegaan voor het ontbijt en boodschappen: bananen, brood en zoetigheid.

De klim komt er direct aan, en hoe! Ik weet niet of het door de hoogte in de ochtend of door wat anders komt, maar hij sloeg direct in mijn benen. Heb onderaan de klim een bordje gespot: 9 kilometer met 630 meter hoogteverschil. Gemiddeld weer een hellingsgraad van 7% , AU! Halverwege de klim ben ik gelukkig een beetje in het ritme gekomen. 2 kilometer voor de top komt er een verrassing: een kasseienpad. Door koeienbellen aangemoedigd ben ik omhoog gekropen met 8 tot 12 km per uur. Op de top heb ik even uitgerust, ben ik opgedroogd en daarna kon het dalen op de kasseien beginnen. Af en toe waren er wat beesten op de weg, maar dat maakt het extra leuk. Met maximaal 67,3 kilometer fietste ik naar beneden.

Na de haarspeldbochten ging ik ver naar beneden. Allerlei gedachten gingen door mijn hoofd. Helaas hadden de makers van de Tour du Pisa nog een vieze klim in gedachten: een 6 kilometer klim met een gemiddelde hellingsgraad van 5.5 %. Het begin was zo steil, ik denk dat jullie me in Nederland om mijn moeder hebben horen roepen. Gisteren had ik al een camping opgezocht in de buurt van Lugano, dus daar wilde ik wel even heen. Helaas lag deze achter een berg'je', dus kon ik de berg weer op fietsen. Uiteindelijk ben ik op 1/3 maar omgedraaid om er vervolgens omheen te fietsen. Ik kon gewoon niet meer omhoog fietsen. Onderweg dacht ik waar dit mee te vergelijken is... Misschien met het bevallen van een tweeling?

Ps. De Zwitserse koeien dragen allemaal een bel, maar zijn niet paars.
(Dit bericht bevat sluikreclame)

Fietstocht Gothard tunnel

Lugano
Vandaag heb ik welgeteld 15 kilometer afgelegd. Hier zat waarschijnlijk wel het steilste stukje van de Tour du Pisa bij. De hellingsgraad hiervan was 18%, gelukkig was het wel maar een paar honderd meter. Ik heb ingecheckt in het hostel Monterina in Lugano. Heb even aan het zwembad vertoeft en rustig op een bankje op de boulevard mijn ingekochte lunch opgegeten.

Hierna ben ik even heerlijk met mijn lichtgevende voeten de PC hooftstraat van Lugano overgelopen en heb ik mensen bekeken. Morgen maar een waterfiets huren of met het treintje naar boven. Ik denk dat het dat laatste wordt. Zo eerst maar weer eens naar boven lopen. Of zal ik een ticket kopen...

Meer van Lugano
Vandaag heb ik lekker een dagje gepland om dingen te doen. 's Morgens blijft het wat bewolkt en koeler, dus prima. Rond 09.00 uur ben ik met een banaan en een broodje in de hand naar de andere kant van het meer vertrokken. Daar ben ik met het treintje omhoog gegaan en toen via heel veel trapjes en paadjes van de berg naar beneden gewandeld (had graag een mountainbike gehad).

Ik heb veel hagedissen gezien. Heb er één bereid gevonden om te poseren. Ik heb ook geprobeerd om het wereldrecord trapleuning glijden te verbreken, maar mijn pogingen waren niet veel soeps. Na de wandeling ben ik het park ingegaan, heb ik mijn tas als kussen gebruikt en heb ik heerlijk in de schaduw met een koel windje geslapen. Zojuist heb ik in de sportsbar het laatste deel van de tijdrit van de tour bekeken.

Nog een dagje rust
Gisteren ben ik naar het festival geweest met een paar mensen uit het hostel. Er waren leuke artiesten, waaronder een kerel die met loops allerlei nummers maakte. Was erg leuk om te zien! Vanmorgen heb ik uitgeslapen, omdat ik morgen pas weer ga fietsen. Gelukkig, want mijn fiets kan niet tegen regen. Ik ga naar Milaan om daar het weekend te vertoeven. Daarna ga ik richting Genua. Nu even eerst de koninginnenrit in de tour bekijken.

Ps. de €7.99 bergschoenen zijn geen aanrader. #blaren

Ik ben in Italië!
Vanmorgen werd ik om 08.30 uitgezwaaid door Marlies voor circa 80 kilometer naar Milaan. Ik vertrok zo vroeg omdat ik niet tussen 15.00 en 19.00 in kan checken. De weg naar Milaan was niet heel bijzonder. Nadat ik bij de grens met een knikje was doorgelaten, stond ik helaas 500 meter verder alweer aan de kant. In Italië mag je ook niet door rood. Mi scusie, of hoe je het ook schrijft, en weer door!

Omdat het zwaarste gedeelte in het begin van de rit zat, heb ik onderweg rustig aan gedaan en wat plezier gemaakt. Heb nu ingecheckt in vermoedelijk een Aziatische wijk met een hostel dat daar prima bij past. De hostelbaas heeft even wat handige dingen uitgelegd: voor €4.50 kun je 24 uur de hele stad door met het openbaar vervoer. Dus direct even naar het stadion met museum gegaan voor een tour! Tijdens mijn wandeling terug heb ik twee telefoons gevonden. Hierna komt er een nonnetje aanrennen, blijkt dat ze van haar en haar vriendin zijn. Ik ben door haar twee keer gezegend. Er kan niks meer mis gaan!

Milaan
Ik ben inmiddels in het land van pizza en pasta! Gisteren heb ik dus natuurlijk kebab gegeten. Na het ontbijt heb ik op bed even de avondetappe teruggeluisterd. Heerlijk! Ben toen de stad ingegaan om alle bezienswaardigheden in het centrum te "bekijken". In Il Navigli (de uitgaansbuurt) heb ik geluncht. Daarna ben ik de Dom opgeklommen en heb ik wat andere grote gebouwen bekeken. Beetje pootje baden in de fontein, muziek luisteren van straatartiesten, ijs eten en gewoon mensen kijken. Net heb ik op bed even de laatste Alpenetappe gezien. Vanavond ga ik waarschijnlijk terug naar Il Navigli voor wat te eten en te drinken. Hier in Chinatown heb ik nog een leuk cadeautje voor Jorik kunnen scoren, hopen dat ie past!

Weer op de fiets
Gisteren heb ik hier in Chinatown gegeten. Ik heb eerst een bord mie met visachtig iets gegeten en vier loempia's. Ik mistte toch wat echt vlees, dus toen heb ik iets besteld dat op kip leek. Je bent pas echt op vakantie als je niet meer weet welke dag het is, vanaf nu ben ik echt op vakantie. De hostelbaas attendeerde mij er gisteren op dat ik vandaag zou vertrekken... Oja dat is waar ook! Hup, spullen ingepakt en weer de fiets op.

Daarna ging ik richting Genua. Ik wilde hier wat leuks neerzetten, maar had geen puf meer voor in totaal 165 kilometer. Het was een 15 kilometer klim naar 775 meter. Het hostel aan de haven was vol. De 3 kilometer klim met een hellingsgraad van 10% heb ik met drie Engelsen gefietst. Ciao!

Levante
Gisteren heb ik "een paar" biertjes gedaan met de Engelse fietsers en om 02.30 lagen we er in. Vandaag zat ik om 09.00 uur weer op de fiets en om 18.30 was ik in Levante het tentje aan het opzetten. Dacht dat het langs de kust niet zo heuvelig zou zijn. Foutje! In totaal een 15 kilometer klim, maar ook prachtige afdalingen over een Giro parcours. Een van de Engelsen heeft het opgegeven en is per trein naar de volgende aankomstplaats gegaan. Morgen is de laatste serieuze klim. Nu is het tijd voor pizza en bier!

Kustlijn van Italië, fietstocht

DE LAATSTE KLIM!
Vandaag gingen de Engelsen om 06.00 uur weer door, dus ik ben lekker blijven liggen. Om 08.00 uur ben ik begonnen aan het ritueel, heb ik mijn spulletjes ingepakt, uitgecheckt en ging ik boodschapjes doen. BAM, toen kwam er gelijk een 7 kilometer klim, nu echt de laatste, ole! Gelukkig was er op de top een lange koele tunnel en een super mooie afdaling met een breed en goed wegdek. Beneden kon ik aansluiten bij twee echte Italiaanse wielrenners (Pinarello fietsen, in roze pakjes tot overschoentjes aan toe). Ik was redelijk hersteld en achter hun ging het prima.

Het duurde ongeveer vijf minuutjes voordat ze doorhadden dat ik met bepakking en trekkingsfiets achter hun zat. Het eergevoel was waarschijnlijk aangetast en de gaskraan ging open. Ik reed heuveltje op heuveltje af, dorpje in dorpje uit. De winkelruiten fungeerden voor de Italianen als spiegel om te zien of ik er nog aan hing. Bovenop elk heuveltje moest ik een gaatje dichten. Na 12km volle bak moesten ze gelukkig de andere kant op. Ik heb mijn gezicht "even" afgeveegd en ben er naast gaan rijden met een brede glimlach, Grazie! Bij de eerste supermarkt ben ik gestopt om even bij te tanken.

De laatste etappe!
Alle hostels zaten vol, dus heb ik voor een hotel gekozen. Was geen ramp na veertien dagen dorm rooms. Ben even gaan uiteten op de boulevard, heb mijn nek een paar keer goed verdraaid. Ik heb een prima ontbijt gehad en ben rustig op weg gegaan naar Pisa.

Je kon zien dat de tour du Pisa in Italië begon te leven. Langs de weg zaten allemaal opgemaakte vrouwen op klapstoeltjes me aan te moedigen. Eenmaal op het plein bij de toren werd ik gehuldigd met een zee van mensen en twee rondes missen. Na de huldiging op naar de camping waar de champagne knalde en de biertjes goed smaakten!

Fietstocht Paul, Pisa

Iedereen bedankt voor de likes en reacties!! Nu zon, zee en strand!

Wil je meer verhalen van Paul lezen, check dan zijn blog.

Heb je interesse in een reis naar Italië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Italië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.