Het noorden van Italië

Bestemming: A. Cannero (Italië) , B. Luino , C. Cannobio , D. Trinita , E. Milaan , F. Lago di Mergozzo
Periode: juli 2015
Vervoer: Auto
Accommodatie: Appartement/Hapimag Resort Cannero

Wij, mijn man, zoon (16) Joep en ondergetekende, zijn deze zomer twee weken op vakantie geweest naar Italië, naar een Hapimag Resort aan het  te Cannero. Op 10 juli vertrokken we met de auto naar het appartement die we hadden gereserveerd. We wilden de vakantie niet gestressed beginnen. Onderweg hebben we een overnachting gehad in het mooie en rustige stadje Badenweiler, een kuuroord in het Zuiden van Duitsland. We sliepen in hotel Markgrafler Hof. De ruime kamers waren mooi ingericht en het ontbijt was heerlijk. Het restaurant van het hotel was die avond gesloten, maar we konden aan de overkant dineren wat ook prima was.

Na een mooie rit door de bergen, kwamen we aan in Cannero en moesten we bij Hapimag Resort nog even wachten tot ons appartement schoon was. De verrassing was groot toen bleek dat we uitzicht op het meer hadden. Water is altijd rustgevend en daar kwamen we ook grotendeels voor. Mijn zoon was wel blij dat er een tv in het appartement was, zodat hij de ‘Tour de France’ kon volgen aan het einde van de dag. Er was een ruim balkon waar we lekker konden ontbijten en ’s avonds lekker konden zitten met een muziekje, een drankje en een hapje onder het kaarslicht.

Overdag hebben we er diverse excursies gedaan op eigen houtje. We zijn met een bootje naar Luino, een stadje aan de overkant van het meer, gevaren. De boottocht was leuk en daar aangekomen stonden meerdere marktkramen. De kramen verkochten bijna alleen maar kleding, leer en etc. Helaas hadden ze niet de lekkere regionale producten als worst en kazen waar wij op hoopte. Dat was een kleine teleurstelling, maar mijn zoon had gelukkig een portemonnee en een riem nodig en ik een nieuwe waaier. Het was een bloedhete dag, we zijn een aantal keren gestopt voor een drankje op het terras. ´s Middags hebben we in de schaduw een stuk pizza gegeten.

Haven in Lago Maggiore, Italië

Boodschappen deden we altijd in het stadje Verbania, dat een half uurtje rijden van Cannero lag. Een leuke stadje met veel gelateria’s en leuke winkeltjes. Zondag zijn we naar de stad Cannobio gereden. Dat ligt ten Noorden van Cannero, aan de Westkant van het Lago Maggiore. Daar zou ook een markt zijn en in de reisgids stond het beschreven als een leuke bezienswaardigheid. Toen we na veel rondrijden eindelijk een parkeerplaats hadden gevonden, liepen we richting de haven waar de markt zou staan. Gevonden! Maar wat we niet verwacht hadden, was dat de markt precies dezelfde kramen had als die van Luino. We zijn op een terras een koel drankje gaan drinken en hebben door de stad gelopen. Het was er “pizza-dag” dus wij hebben in de tuin van een restaurant pizza gegeten met een paar grote koele biertjes en een icetea. Wat een mooi plaatsje was het weer echt Italiaans!

Na het plaatsen van wat vakantiefoto’s op Facebook kreeg ik een goede tip van een bekende. Hij adviseerde om naar Trinita te gaan. Er zou werelderfgoed zijn en een authentiek Italiaans Restaurant en mooi uitzicht! Wij erheen. Eerst zijn we een stuk gaan wandelen, omdat er ook een wandelroute was. Het was wederom erg heet die dag, dus dat viel nog niet mee. Gelukkig had ik een paar flesjes water mee die net uit de vriezer kwamen voor de dorst. We verdwaalden nog een beetje, maar vonden na bijna twee uur lopen, de weg terug en kwamen uit bij het restaurant. Het restaurant had geen naam, maar er was er maar een dus dit moest hem zijn.
Prachtig uitzicht in de bergen van Italië

Nadat we ons een beetje opgefrist hadden, zijn we daar gaan lunchen. In een schaduwrijke tuin met platanen en tafeltjes met roze kleedjes. Dit was erg romantisch en idyllisch. Het eten was heerlijk en authentiek. We aten verse pasta’s en mijn zoon nam een pizza en een lekker glaasje rosé erbij. Dit hadden we wel verdiend na die lange wandeling vonden we! Er was hele aardige bediening. Een oude man samen zijn dochter, ouderwets beleefd waren ze. Na het eten zijn we bij het Werelderfgoed gaan kijken in Trinita. We bezochten o.a. een mooie kapel. Toen we daar liepen ontdekten we het prachtige uitzicht op het meer!

We zijn ook een dagje naar Milaan gereden. Dit was ongeveer een uur rijden vanaf Cannero. Mijn man en zoon wilden graag het voetbalstadion San Siro bekijken dus daar zijn we eerst heengegaan. We hebben een tour gedaan in het stadion en mochten overal rondkijken. Zelfs in de kleedkamers. Echt een mooie belevenis voor een jongen van zestien die gek op voetbal is. Het was jammer dat het veld niet in goede conditie was. Wel leuk om even op de tribune te zitten en het gevoel te ervaren. Er was ook een museum en een winkel waar van alles te zien was. Mijn zoon ‘scoorde’ hier een mooie AC Milan bal.
De kathedraal van Milaan

Daarna zijn we de stad zelf ingegaan. Aan de rand van de stad parkeerde we de auto en van daaruit zijn we met de metro naar het centrum gegaan. We gingen o.a. naar het Piazza Duomo, ook bekend als de beroemde kathedraal. Hier waren vooral veel fotograferende Japanners. Ook zijn we de beroemde Galleria Vittorio Emanuele ingegaan, een prachtige winkelgalerie met glazen koepels en marmeren vloeren. Hier lagen zeer luxe winkels, zoals Gucci, Mercedes, Louis Vuitton etc. Heel mooi om te zien, maar te duur om iets te kopen. Daarna hebben we lekker gelunched op een schaduwrijk terras.
Een van de dure winkels van Milaan: Louis Vuton

Op een andere zonnige dag zijn we naar het Lago di Mergozzo gereden, wat bekend staat als Europa’s schoonste meer. Weer een schitterend mooi plaatsje met gekleurde huizen, hotels en restaurants tegen de berg gelegen. We hadden natuurlijk onze zwemspullen meegenomen en zijn op zoek gegaan naar een strandje. Daar hebben we lekker gezwommen en genoten van de omgeving. Wat een rust! Ook hebben we er bij een restaurant even wat gedronken want het was weer een bloedhete dag. Mooi uitzicht vanaf het terras.

Uiteraard hebben we ook heerlijk in het Lago Maggiore gezwommen op het strandje dat vlakbij het resort gelegen was. ’s Avonds wandelen we vaak naar het kleine romantische boulevardje van Cannero, waar veel terrasjes waren. Uiteraard smulde we hier van een paar heerlijke Italiaanse ijsjes. We maakten op een avond ook nog een ‘lichtjesdag’ mee, waarbij er in het meer duizenden kaarsjes brandden. Prachtig was dit! Er was een soort van katholieke processie, men liep onder begeleiding van muziek in een soort ‘optocht’ met een groot kruis over de boulevard. Heel apart om te zien en mee te maken. Dit is een bijzondere traditie.
Terrasje in de smalle straatjes van een Italiaans dorpje

Op 24 juli vertrokken we weer richting Nederland aangezien zaterdag een zwarte zaterdag zou zijn. Ook die vrijdag was er al veel drukte rondom de Gottardtunnel. We hebben toen wederom overnacht in het plaatsje Badenweiler, maar dit keer in een ander hotel omdat de andere helaas vol zat. Hotel Morgensonne. Echt een hotel voor wandelaars in het Zwarte Woud. Een hele mooie omgeving daar. Het hotel was ook prima en had een vriendelijke eigenaresse. Wij vonden alleen de bedden te hard. ’s Avonds aten we lekker bij de Ratskeller, op aanraden van de dame van het hotel. Hier hebben we heerlijk buiten gegeten op een groot en druk terras. De volgende ochtend waren we blij verrast met het ontbijtbuffet dat op ons stond te wachten voor ons vertrek om 07.30. Van huisgemaakte jam, tot heerlijke broodjes, verse sappen en kaassoorten uit de streek, yoghurt en muesli..

Zaterdagmiddag 25 juli, tijdens de Nederlandse ‘zomerstorm’ kwamen we na een wat onstuimige rit weer uitgerust en voldaan terug in Nederland. We hadden iets om naar uit te kijken, namelijk het weerzien met onze hond, Donna! Ze is altijd enorm blij als we terugkomen en wij natuurlijk ook om haar weer te zien.

We vonden het erg mooi aan het Lago Maggiore!

Geschreven door Marieke Brouwer

Heb je interesse in een reis naar Italië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Italië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.