Najaar in Center Parcs

Bestemming: A. Chamouille (Frankrijk)
Periode: september 2014
Vervoer: Auto
Accommodatie: Luxe vakantiehuisje
Organisatie: Center Parcs

Op vakantie naar Center Parcs, dat nooit! Of toch?! Na een lange zoektocht voor een vliegvakantie naar de zon in september kwam ik van een koude kermis thuis. Als ik al iets kon vinden wat aan onze wensen voldeed dan kon de reisorganisatie niet twee campingbedjes garanderen. Het lijkt wel of je met een jonge tweeling verplicht bent om naar de camping te gaan. En dan wilde ik nou net niet... Aangezien mijn vriend toch al niet zo veel zin had om te vliegen kwam hij met het idee om naar Center Parcs te gaan... Je weet wel zo'n bungalowpark waar je alle gesprekken van de buren duidelijk kunt volgen, met zo'n mega-zwemparadijs, waar je in een vies, oud huisje terecht komt en waar alleen maar groepen tieners dronken over het park rennen... Oké, dat was mijn (voor)oordeel over de huisjes van Center Parcs. Mede door de ervaring die ik heb opgedaan toen wij nog met de vriendengroep weekendjes weg gingen. Om een lang verhaal kort te maken; wij vertrokken op vrijdag 19 september voor een weekje naar Le Lac d`Ailette, een park van Center Parcs in Aisne, vlakbij de Champagnestreek.

De eerste positieve verrassing kwam toen wij de auto instapte en de navigatie 400 km aangaf. Een stukje korter dan ik had gedacht, fijn! Na 1 tussenstop waren wij precies om 15.00 uur in het park, inchecken gaat makkelijk gelijk bij de slagbomen, dus geen lange rijen voor de incheckbalie. De rit erheen is goed te doen met het laatste stuk over de tolweg in Frankrijk. Als alle spullen in het huisje liggen gaan we op zoek naar een supermarkt om boodschappen te doen. Helaas blijkt dat een niet zo slim om tegen etenstijd te doen met twee hongerige kinderen in de auto. Na een uur zoeken hebben we nog niets gevonden, dus maar naar terug naar het park om in de kleine supermarkt daar wat boodschapjes te doen.

Center Parcs - Le Lac d`Ailette

De volgende ochtend gaan we gelijk weer op zoek naar een grote supermarkt en vinden al vrij snel bordjes van de Carrefour. Na een half uurtje rijden zijn we bij de supermarkt en daar slaan we veel spullen in voor aankomende week. Ik vind het altijd geweldig om daar rond te neuzen, dus ben aardig wat tijd zoet. Als we terug zijn op het park gaan we zwemmen, want dat hebben we onze meisjes al de hele week beloofd. Het is geen supergroot tropisch zwemparadijs maar voor onze tweeling van ruim 1,5 jaar is het helemaal prima. Vooral het rondje buiten en de golven vinden ze geweldig. Als we uit het zwembad komen zien we dat de kinderclub bezig is. In eerste instantie is het heel spannend allemaal maar als de muziek begint staan ze toch al snel te dansen, wel enigszins uit de buurt van de andere (grote) kindjes. Afsluiter van de minidisco is 'Chi chi wa', menig ouder wel bekend denk ik. Er wordt nog met enige regelmaat thuis ook naar het liedje gevraagd.

Het is wel spannend bij Ory

De minidisco is om 18.00 uur afgelopen en helaas gaan de meeste restaurants pas om 19.00 uur open. De enige keuze is het Pannenkoekenrestaurant. Dan doen we maar 1 avond want we vinden de Franse pannenkoeken niet zo heel lekker.

Wat ons opvalt is dat het park erg groen is en dat je veel privacy hebt. Ons huisje heeft een behoorlijke tuin en kijkt uit op bomen en struiken, daar tussendoor zie je het meer. Er zijn ook huisjes die direct aan het meer liggen! Nadeel is dat het park erg langgerekt is en het vanaf de meeste huisjes een behoorlijk eind lopen is naar de plaza. Daar spelen ze handig op in door golfkarretjes te verhuren, maar die zijn wel vrij prijzig.

We brengen de dagen vooral door op de kinderboerderij, in het zwembad, rond het meer en in de minidisco. Er is ook een grote speelhal bij waar kinderen van alle leeftijden kunnen spelen.

Champagnestreek

Het park ligt vlakbij de Champagnestreek en het proeven van champagne in de Champagnestreek staat op mijn bucketlist. Dus vol goede moed vertrekken wij richting Ludes, een stadje in de Champagnestreek. Het huis Canard-Duchene bevindt zich hier maar helaas geven zij geen rondleidingen voor 1 persoon en vind ik het geen optie om mijn dochters mee te nemen naar de koude kelders. Dus op naar Reims. Als we daar aankomen rijden we het centrum in en zoeken we eerst een restaurant om te lunchen. Op het eerste gezicht vind ik Reims een leuk stadje met veel winkels en restaurants. We zitten nog heerlijk in het zonnetje en krijgen een goede lunch voorgeschoteld. Als ik aan de ober vraag waar de Champagnehuizen zich bevinden blijkt het dat deze allemaal buiten het centrum zijn en dat je een afspraak moet maken om de kelders te bezoeken. We lopen nog even door Reims en bezoeken de bekende kathedraal. Enigszins teleurgesteld vertrekken we weer naar Center Parcs. `s Avonds bekijk in op internet de mogelijkheden om een champagnehuis te bezoeken maar blijken alle (Engelstalige) rondleidingen al vol tot het weekend. Aangezien wij vrijdag al naar huis gaan is dit ook geen optie.

De volgende dag heeft mijn vriend een kleine verrassing, hij heeft gebeld naar Pommery en daar blijkt een uur later nog plek, dus in sneltreinvaart naar Reims! Het is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen in de kelders van een Champagnehuis. Pommery blijkt groot te zijn gemaakt door mevrouw Pommery en dat rond het jaar 1900. Zij heeft haar personeel 12 jaar laten bouwen aan de 18 km ondergrondse gangen waar de champagne nu nog ligt. Meer dan 20 miljoen flessen! Tijdens de rondleiding krijgen we veel te horen over mevrouw Pommery, jaren nadat ze is overleden wordt ze nog op handen gedragen. We lopen door de stoffige kelders langs hele oude, bijzondere flessen, verschillende kunstwerken en uiteindelijk belanden we in de supermoderne witte bar waar we de champagne mogen proeven. Bij het kopen van het ticket moet je al aangeven welke champagne je wilt proeven, hoe meer exclusiever hoe duurder het ticket wordt uiteraard. Het bezoek aan Pommery stond terecht op mijn bucketlist!

Proeverij Champagnehuis Pommery

De volgende keer weer naar Center Parcs?!

Mijn vooroordeel over Center Parcs was niet terecht, tenminste niet in Le Lac d`Ailette. Het is een prachtig park met veel groen en ruime, luxe huisjes. We hebben echt een heerlijke week gehad in het noorden van Frankrijk. Ons huisje was goed, we hadden dan ook wel een luxe huisje met sauna en bubbelbad. Nadeel van zo'n ruim park zijn de afstanden van het huisje naar de plaza, maar dit is op te lossen door het huren van een fiets of golfkarretje.

Heb je interesse in een reis naar Frankrijk? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Frankrijk, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.