Kampeervakantie Languedoc-Roussillon

Bestemming: A. Argelès-sur-Mer (Frankrijk)
Periode: juli 2013
Vervoer: Auto
Accommodatie: Tent

Kamperen in Frankrijk. Iets dat ik vroeger met mijn ouders altijd had gedaan, totdat ik zelf op vakantie ging. Toen werden het meestal vliegvakanties met verblijf in een luxe hotel. Toch bleven de leuke herinneringen op de camping, de lange zomeravonden voor de tent en de geur van de croissantjes in de campingwinkel mij bij. Om mijn vriend ook kennis te laten maken met het kamperen, die had dat namelijk nog nooit (echt) gedaan, besloten we eind juli twee weken naar Zuid-Frankrijk te gaan, met de auto natuurlijk!

Voorbereiding

Zo'n kampeervakantie vergde toch meer voorbereiding dan we hadden verwacht. Gelukkig hadden mijn ouders nog een groot deel van hun campinguitrusting, inclusief tent, bewaard. In eerste instantie zouden we op de gok gaan rijden en wel zien waar we uitkwamen, later zijn we toch specifiek opzoek gegaan naar een camping. In het hoogseizoen is het namelijk lastig om nog een campingplaats te krijgen voor een langere tijd. We kwamen uit bij een mooie camping in Argelès-sur-Mer, gelegen aan de Middellandse zee in Languedoc-Roussillon en vlakbij de Spaanse grens.

Autoroute du soleil

Met de auto helemaal volgepakt begonnen we aan het eind van de middag aan onze reis naar het zuiden van Frankrijk. We reden in zo'n vier uur naar Nancy, waar we een overnachting boekten in een lowbudgethotel. De volgende morgen reden we om 06.00 uur weer weg uit Nancy, waarna we onze weg vervolgde richting het zuiden over de Autoroute du soleil. Het rijden in het buitenland blijft leuk. Alles is zo anders dan in ons kleine, platte kikkerlandje. Leuk is vooral dat als je van het noorden naar het zuiden rijdt, je allerlei verschillende landschappen tegenkomt.

Rond drie uur in de middag kwamen we aan op onze camping; Camping Les Marsouins in Argelès-sur-Mer. De camping had vier sterren en dit was ook duidelijk te zien in alles. De campingplaatsen waren mooi groot opgezet, het sanitair was zeer netjes (nooit vies) en er waren genoeg voorzieningen. Zo beschikt de camping over een campingwinkel met iedere ochtend vers afgebakken broodjes, een restaurant, pizzeria/cafetaria, zwembad, jeu-de-boules baan, speeltuinen en een VVV kantoortje.

Nadat de tent was opgezet besloten we boodschappen te gaan doen in het centrum. Daar vonden we een kleine supermarkt met zeer hoge prijzen, omdat we geen zin hadden om verder te zoeken besloten we een simpele pastamaaltijd te maken. 's Avonds was er, zoals iedere avond, entertainment op de camping. Toch zijn we vroeg gaan slapen na de lange rit en het opzetten van de tent die dag.

Argelès-sur-Mer

De volgende dag zijn we Argelès-sur-Mer en de omgeving gaan verkennen. Omdat we maar een klein deel van onze boodschappen hadden gehaald in de kleine supermarkt in het centrum zijn we opzoek gegaan naar een grote, echte Franse supermarkt. Die vonden we net buiten het centrum. We waren bovendien duidelijk niet de enige toeristen die er voor kozen op dat tijdstip boodschappen te gaan doen, ontzettend druk was het! Omdat ik gek ben op supermarkten in het buitenland, en al helemaal van die hypermarches in Frankrijk, zijn we op ons gemak de winkel gaan bekijken en rond gaan snuffelen.

Het strand bezoeken stond ook nog op de planning. Rond de middag zijn we naar het strand van Argelès-sur-Mer gegaan. Het strand is prachtig breed, wit en de watertemperatuur is heerlijk. Ook heb je vanaf het strand een mooi uitzicht op de Pyreneeën. Ga niet op het strand liggen bij het centrum van Argeles, maar kijk een stukje verderop. Daar is het strand bijna helemaal leeg en heb je genoeg plek om te gaan liggen. Na een rustige dag zijn we wat gaan eten in het moderne centrum van Argelès-sur-Mer. Argeles bestaat namelijk uit een klein, oud deel en een nieuwer deel. Het nieuwe deel is echt gericht op de toeristen en daar stikt het er rond etenstijd dan ook van. Je hebt genoeg keus als het gaat om restaurants, al zijn ze niet van top kwaliteit. De winkeltjes in het nieuwe deel zijn ook erg toeristisch, hier en daar zit wel een leuk winkeltje. Handig is dat je het centrum van Argeles altijd kan bereiken met het treintje dat door de plaats rijdt. Dichtbij iedere camping of hotel zit wel een halte voor het treintje, voor een paar euro ga je dan heen en weer naar het centrum.

Strand Argeles sur mer Zuid-Frankrijk

Het oude centrum van Argeles hebben we ook nog even bezocht. Het is een typisch Frans en klein dorpje met slechts een paar restaurantjes en winkels. Als je het massatoerisme even wilt mijden is dit een goede plek.

Collioure

Een zeer leuk plaatsje om te bezoeken is Collioure, zuidelijk gelegen van Argeles. Collioure is echt een schilderachtig vissersdorpje met leuke cafés, restaurants en winkeltjes. Het oude en gezellige centrum is veel leuker dan het centrum van Argeles, wat vooral druk en lawaaierig is. Ook Collioure is populair onder toeristen, maar nog niet zo druk dat je er veel last van hebt.

De straatjes en huisjes van Collioure zijn schilderachtig mooi. Laat je nou ook enorm veel schilders in en rondom het centrum zien, die dit mooie plaatje allemaal vast willen leggen. Aan het eind van de middag bezochten we Collioure. Het kasteel van Collioure, dat eigenlijk vanuit heel de stad te zien is, was helaas al dicht. Maar ook de buitenkant is al erg mooi om te zien. De rest van de middag hebben we de winkeltjes in het centrum bezocht, souvenirs gehaald en wat gedronken op het terras aan het water. 's Avonds zijn we wat gaan eten in het centrum, onder een enorme boom. Keus is er genoeg, het stikt er namelijk van de restaurantjes.

Drie dagen later bezochten we het stadje nog eens. Dit keer zijn we gaan eten in een restaurantje, gelegen op een grote rots en met prachtig uitzicht over Collioure en de zee. Het eten was er heerlijk!

Banyuls-sur-mer

Het strand van Argeles is erg mooi, maar we wilden ook een keer een ander strand zien. Het kleine VVV kantoortje op de camping wist je hier genoeg informatie over te geven. Handig was dat de dame van het kantoor, als een van de weinige, wel Nederlands sprak. Ze wist ons door middel van een kaart goed uit te leggen waar de mooiste stranden waren. Rondom Argeles heb je vooral vlakke stranden. De wat wildere stranden met rotsen lagen iets verderop. Ze raadde ons aan richting Banyuls-sur-mer te gaan.

Na onze navigatie te hebben ingesteld vertrokken we. Eenmaal onderweg kwamen we er al snel achter dat de navigatie niet precies wist waar hij heen ging. We besloten gewoon maar te gaan rijden, de borden te volgen en op die manier een mooi strand te vinden. Dit vonden we, nadat we een weg volgden die nergens naartoe leek te gaan. Het strand lag in een soort baai, met diverse rotsen in het water waardoor je er goed kon snorkelen. Het strandje was niet te druk, het enige nadeel was het formaat van de zandstenen. Die waren namelijk nogal groot, waardoor je wel met je slippers aan moest lopen.

Op het strand waren twee kleine restaurantjes, waar we 's middags wat zijn gaan eten. Mijn vriend natuurlijk aan de Moules-frites, die volgens hem erg lekker waren hier.

De rest van de middag hebben we gezwommen en in de zon gelegen. Toen het echter zo hard begon te waaien dat ons strandtentje weg begon te waaien (strandtentje is zeker een aanrader hier, de wind wil nog wel eens erg hard waaien), zijn we weer terug gereden naar de camping.

Perpignan

Op ongeveer een half uur rijden vanaf Argelès-sur-Mer ligt de plaats Perpignan. Perpignan is de hoofdstad van het departement Pyrénées-Orientales en een erg leuke stad om een dag te bezoeken. Perpignan is een mooie stad met veel oude gebouwen en een echte Catalaanse sfeer. Voor museumliefhebbers is er genoeg te zien en ook voor mensen die van historie houden zijn er diverse historische gebouwen. Palais des rois Majorque en Les Castillet zijn hier goede voorbeelden van. Ook zijn er diverse winkels te vinden, waaronder een aantal duurdere merkwinkels. Aan cafés en restaurantjes weer geen gebrek. Rond de middag hebben we hier goed gebruik van gemaakt en zijn we wat gaan eten bij een klein restaurantje, middenin het centrum.

stad Perpignan, hoofdstad Pyrénées-Orientales

Perpignan is precies genoeg om je een dag te vermaken. Doe dit echter wel op een wat minder hete dag, wij besloten halverwege de middag toch het strand maar op te zoeken omdat het erg warm was. Omdat er niet enorm veel winkels zijn en je een echte liefhebber van musea en historie moet zijn, waren wij ook best snel uitgekeken. Ondanks dat wel leuk om de Catalaanse sfeer in een wat grotere stad te proeven.

Figueres

Omdat in de buurt van de Spaanse grens zaten, moesten we natuurlijk ook een dag een bezoekje brengen aan Spanje. Figueres lag op maar één uur rijden van Argeles, dus zijn we daar een dag geweest. Op internet hadden we al gelezen dat Figueres de stad van Salvador Dalí is. Het beroemde Dalí-museum ligt hier namelijk, maar ook in de rest van de stad zie je veel van hem terug. Leuk is dat de weg naar Figueres toe, door de uitlopers van de Pyreneeën loopt. De route is daarom prachtig, vooral als je de optie 'tolwegen vermijden' aanzet op je navigatiesysteem.

Winkels zitten er genoeg in het toch relatief kleine plaatsje Figueres. Ook grote modeketens als Zara en Bershka hebben hun plekje in het centrum. De winkels gaan bijna allemaal 's middags dicht, hier moet je wel rekening mee houden. De winkeltjes hebben we eerst bezocht, daarna wilden we het Dalímuseum in. Dit hebben we toch maar niet gedaan, omdat er een rij van ongeveer twee uur in de brandende zon voor stond. Kom je dus echt voor het museum, breng dan een bezoekje in de ochtend of juist in de namiddag. Het Dalímuseum werd het dus niet voor die dag helaas. Tapas eten sloegen we natuurlijk niet over. In een smal zijstraatje, waar het in Figueres van stikt, vonden we een klein tapasrestaurantje. Nadat we de Ramblas over hadden gelopen vertrokken we weer uit Figueres en zijn we onderweg nog even gestopt bij een enorm Spaans winkelcentrum, om Sangria en Chorizo te halen.

Waterpark Saint-Cyprien

Dichterbij de camping ligt het waterpark Aqualand in Saint-Cyprien. Voor zowel jong als oud is een waterpark erg leuk. Naast de vele glijbanen zijn er ook diverse (golf)zwembaden en jacuzzi's. Aan het eind van de vakantie hebben we hier ons een dag vermaakt. Er zijn glijbanen waar je met een matje vanaf moet, glijbanen in het donker, een glijbaan waar je met je hoofd naar beneden vanaf gaat en diverse glijbanen waar je met z'n tweeën in een band zit. In het hoogseizoen zijn de rijen voor de glijbanen wel vrij lang, gelukkig is er de fastpass, waarmee je voor 20 euro extra direct de glijbaan op kan.

Het kamperen

Het kamperen is ons beide zeer goed bevallen. Je bent de hele dag buiten, je neemt al je eigen spulletjes mee en 's avonds is het erg gezellig op de camping. Franse wijntjes en kaasjes mochten natuurlijk ook niet ontbreken bij een kampeervakantie in Languedoc-Roussillon, een prachtige en veelzijdige regio. Wij hebben nog lang niet alles gezien hier, daar waren die twee weken eigenlijk te kort voor. Dat je zo dichtbij de Spaanse grens zit trok ons ook erg aan. Bovendien heb je in deze regio een grote kans op mooi weer, iets dat in de rest van Frankrijk nog wel eens anders is.

Heb je interesse in een reis naar Frankrijk? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Frankrijk, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.