Tafelkunst in de Lorraine

Periode: juni 2008
Vervoer: Thalys en TGV Est
Accommodatie: Diverse/hotels/chambre d`hôtes

Op uitnodiging van Maison de la France (verkeersbureau van Frankrijk) ben ik 4 dagen in de Lorraine geweest, deze regio bevindt zich in het noorden Frankrijk. Het thema van de reis is "The art of the table" ofwel Tafelkunst. De streek staat namelijk bekend om haar kristal en aardewerk.

Dag 1

We beginnen de reis met de trein van Rotterdam naar Parijs. Hiervoor maken wij gebruik van de Thalys en zijn we binnen drie uur in Parijs. In Parijs stappen we over op de TGV Est. We zijn in iets meer dan een uur in Metz. Voorheen duurde die reis ongeveer 3 uur. Doordat de TGV Est nu ook naar het oosten rijdt komen er 10% meer toeristen in het gebied. Aangekomen in Metz worden we met de taxi naar het eerste overnachtingshotel gebracht. Hôtel du Théâtre bevindt zich in het centrum van Metz. Het is een mooi hotel met een bubbelbad op de kamer! We hebben heel even de tijd om ons op te frissen want de gids voor de stadstour staat al klaar. De gids leidt ons door het centrum van de stad, met o.a. de kathedraal Saint-Etienne en een overdekte etenswarenmarkt. We eten in Le Magasin aux Vivres. Dit restaurant heeft een Michelin-ster. Het 5-gangendiner is ook echt voortreffelijk. De manager van het Lorraine Tourist Board eet met ons mee en zij vertelt veel over de omgeving.

kathedraal Saint-Etienne in Metz

Na het diner krijgen we een avondtour door de stad. Weer onder begeleiding van dezelfde gids als `s middags. Metz is de tweede lichtstad van Frankrijk en dat is goed te zien aan de bijzondere verlichting die de stad rijk is. Ook staat Metz bekend als groene stad. De stad heeft een aantal prijzen in de wacht gesleept met de mooie bloemenpracht. Op het plein Place St. Jacques is het vaak een drukte van jewelste. Dit is de plaats om mensen te kijken en om gezien te worden. De wijk rond het station geeft een goed beeld van de Germaanse stedenbouw uit het begin van de 20e eeuw. Het postkantoor en het station zijn prachtige gebouwen.

Dag 2

We ontbijten in het hotel. Onze chauffeur staat al klaar om ons naar Saint-Louis-les-Bitche te brengen. Hier gaan we de eerste keer kennismaken met de tafelkunst van de regio. We bezoeken het Musée du Cristal Saint-Louis. De manager van het museum geeft ons een rondleiding en vertelt veel over de kunst van het glasblazen. We sluiten hier af met een bezoek aan de werkplaats waar ze bezig zijn met het zware werk. In de hitte van de oven staan de mannen en vrouwen hier het glas te blazen of te controleren. De lunch is in Hôtel Le Strasbourg in Bitche. Deze overheerlijke 4-gangenlunch bestaat o.a. uit kwartel en lever (foie de gras).

De volgende stop is in Meisenthal. Eerst gaan we naar ons overnachtingshotel om de koffers op de kamer te leggen. Daarna lopen we naar de musea Maison du Verre et du Cristal en Centre International d`Art Verrier. De twee musea liggen naast elkaar en op 300 meter lopen van het hotel. La Maison du Verre et du Cristal laat zien hoe de glasindustrie vanaf de 16e eeuw zich heeft ontwikkeld. Je vindt er machines en apparaten van honderd jaar oud. We hebben hier naar een film gekeken die exact laat zien hoe de dag van een glasblazer eruit ziet.

Meisenthal

Het Centre International d`Art Verrier bevindt zich in het gebouw waar vroeger de fabriek van Meisenthal was. Dit museum staat vooral bekend om de kerstballen die gemaakt worden. De beroemde glazen kerstballen kun je vanaf het laatste weekend van november tot half december bewonderen en bemachtigen. De kerstballen zijn nergens anders te koop omdat men vindt dat je zo`n kerstbal moet 'verdienen' door de reis te maken naar Meisenthal. In de werkplaats is een dame aan het werk die mooie vaasjes maakt. Tijdens het werk vertelt zij wat ze precies doet. We dineren en overnachten in Auberge des Mésanges in Meisenthal.

Dag 3

Vandaag gaan we een stukje fietsen in Sarreguimes. Dit plaatsje is alleen door rivier de Blies afgescheiden van Duitsland. De meeste inwoners spreken daarom goed Duits. Sarreguimes staat bekend om haar aardewerk. We bezoeken de oude fabriek en het museum. Beide staan in verband met het aardewerk. We krijgen een demonstratie over hoe je verschillende mallen gebruikt en hoe de bewerking van het aardewerk in de loop der jaren is veranderd. De lunch van vandaag is weer in een restaurant met een Michelin-ster. Hotel Restaurant Auberge St. Walfrid heeft een schitterende entourage. Het hotel beschikt over 4 sterren. Dat is het maximaal haalbare in Frankrijk.

Sarreguimes

Na de heerlijke 5-gangenlunch vervolgen wij de reis richting Nancy. Deze plaats ligt op zo`n 2,5 uur afstand van Sarreguimes. In Nancy bezoeken we eerst de fabriek van Daum. Daum produceert ook kristal maar maakt daarbij gebruik van moderne machines en niet van glasblazers. We krijgen een rondleiding door de werkplaats. Er werken 16 mensen op deze locatie. De rest van de fabriek is verhuisd naar een gebouw aan de rand van de stad. We overnachten in Maison de Myon. Een prachtige chambre d`hôte in het centrum van Nancy. De eigenaresse heeft dit pand helemaal opgeknapt en het is nu 5 maanden geopend. Naast de diverse kamers die erg modern en sfeervol zijn ingericht heeft ze onder het hele pand een kelder. Nu in dienst als wijnkelder en het kan afgehuurd worden om een feestje te geven. Wij krijgen een kookworkshop van de eigenaresse en dineren daarna in de kelder.

Dag 4

De laatste dag van de reis begint met een fantastisch ontbijt in de tuin van Maison de Myon. Daarna krijgen we een korte rondleiding door Nancy. We beginnen natuurlijke met Place Stanislas en de mooie gebouwen aan het plein. Ook Musée des Beaux Arts bevindt zich aan Place Stanislas. Hier nemen we een kijkje in de kelder waar een grote collectie van Daum herbergt. Hierna lopen we een rondje door het centrum en om half 12 gaan we terug naar Maison de Myon. Om kwart over 12 komt de TGV Est die ons naar Parijs brengt. In Parijs stappen we weer over op de
Thalys en 's avonds om 19.00 uur zijn we weer terug in Rotterdam.

Place Stanislas in Nancy

Heb je interesse in een reis naar Frankrijk? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Frankrijk, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.