Zomervakantie in de Dordogne

Bestemming: A. Dordogne (Frankrijk)
Periode: juli 2015
Vervoer: Auto
Accommodatie: Camping/Chateau la Barge

Na een jaar lang bloed, zweet en tranen (oftewel studeren) is de fijnste tijd van het jaar weer aangebroken: de zomervakantie! Op maandag 27 juli vertrok ik samen met mijn vader en moeder richting zuid-west Frankrijk: de Dordogne. Omdat dit met de auto vanuit Friesland een rit van 10,5 uur is, besloten we om te overnachten in de buurt van Orléans. In de chambre d’hôte van familie Mouton kwamen we terecht in de Franse sferen, aangezien het huis er Frans uit zag, er een zwembad was en er een eigen moestuin was aangelegd. We hebben Orléans bezocht, een stad die het zeker waard is om een dag heen te gaan. Een hele nette stad met mooie bezienswaardigheden, zoals de maagd van Orléans en de grote kathedraal, die lijkt op de Notre Dame in Parijs.

De chambre d’hôte van familie Mouton

De volgende dag reden we het laatste stuk naar Le Bourg D’Oissans, de plek waar camping Chateau la Barge staat en wij 2,5 week hebben gestaan met onze tent. De camping was een kleine, maar fijne camping. De camping van Jan en Pia zag er mooi uit en het huis op het terrein leek op een kasteeltje. Het was de hele vakantie dan ook prachtig wakker worden: rits je de tent open, besef je meteen dat je in ‘la douce France’ bent beland. De schoolstress en dagelijkse bezigheden van thuis waren daarom ook zo vergeten. Op de camping kon je lekker zwemmen en relaxen.
De kleine, maar fijne camping 'Chateau la Barge'

In de omgeving van de camping was genoeg te doen. Zo zijn we verschillende keren naar de stad Perigieux gegaan. De dordogne is opgedeeld in 4 delen, en Perigueux ligt in het deel ‘périgord blanc’. In de eerste week dat wij op de camping waren, was er een festival in Perigueux. Dit festival bracht veel drukte en gezelligheid met zich mee, doordat er door het centrum verschillende straatartiesten stonden. Het centrum van Perigueux is erg mooi, met onder andere een grote kerk die als voorloper dient van de Sacre Coeur in Parijs met de grote koepels. Ook zijn er nauwe straatjes met boetiekjes, afgewisseld met af en toe een plein.

Naast Perigueux is Bergerac ook een leuke plaats om te bezoeken. Dit lag iets verder weg van waar wij zaten, maar was zeker de moeite waard. Het ligt direct aan de rivier La Dordogne en had net zoals Perigueux een knus centrum. Bij het VVV-kantoor hebben we een plattegrond gehaald, waar ook een kleine historie van de handelarenstad op stond. Bergerac staat bekend om Cyrano, één van de drie musketiers.
Rivier La Dordogne waaraan de leuke plaats Bergerac ligt

Brantôme was ook lekker Frans. Een kleine plaats met een binnenstad en een gracht er omheen. Het mooie is dat de oudere elementen bewaard zijn gebleven. In dit plaatsje was vooral één leuke winkelstraat en er was nog een kathedraal waar je een rondleiding kon krijgen. Ook kon je bij de rivier de mensen in kano’s bekijken, die vaak aan het stuntelen waren omdat er een kleine stroomversnelling naar beneden was.
Brantôme is een kleine plaats met een binnenstad en een gracht eromheen

Montignac hebben we ook bezocht. Deze stad was echter minder leuk vergeleken met Bergerac, Brantôme en Perigueux. Het centrum was niet voetgangersvrij, en daardoor voelde de stad ook druk en minder gezellig aan. Gelukkig maakte Sarlat-le-Canéda alles goed. Deze stad hadden we vorig jaar ook bezocht en wilden we graag weer heen. Met een autovrij centrum, veel boetiekjes, pleintjes en gezelligheid is deze stad erg fijn. Je kunt hier heerlijk slenteren en eventueel de architectuur bewonderen.
In Sarlat-le-Canéda kun je heerlijk slenteren en mooie architectuur bewonderen

Maar we hebben niet alleen steden en dorpjes bezocht. Ook de vide greniers kwamen veel aan bod. Langs de weg zagen we vaak felgekleurde posters hangen, waarop een markt of een dorpsfeest was aangekondigd. Wanneer je het Franse leven wilt beleven en wilt gaan onderhandelen of de Franse keuken wilt ondtekken, dan is de vide grenier (uitspreken als ‘vied grunjee’) de uitstekende plek. De weilanden aan de rand van een dorp zijn bij uitstek de ideale plek om dit aan te treffen. Zo hebben we de vide grenier bezocht in Cause de Clérans, Le Change, Excideuill, Perigueux, Thénon en Lanouaille. Steeds vroegen we ons weer af waar we terecht zouden komen, en wanneer je dacht dat er niks in het dorp te beleven was, stonden er opeens allemaal kraampjes en kwam er veel plaatselijke bevolking op af.
Een vide grenier in Cause de Clérans

De toeristische attractie La Roque Saint Cristophe was ook erg interessant. Dit is een rotsspleet waar vroeger grotwoningen waren. Je kon hier de route lopen, waarbij ondertussen de historie werd uitgelegd. Erg bijzonder om je voor te stellen dat ze daar duizenden jaren geleden al een eigen gemeenschap hadden opgericht en ze op dezelfde plek stonden als wij deden.
La Roque Saint Cristophe is een rotsspleet waar vroeger grotwoningen waren

Ook Chateau Hautefort is de moeite waard. Een kasteel boven op de heuvel, en die in de omstreken goed is te zien. Je kon door het hele kasteel lopen en de tuin bekijken. Ook had je een mooi uitzicht.
Chateau Hautefort is een kasteel dat boven op een heuvel staat

Aangezien uit eten gaan ook bij vakantie vieren hoort, hebben we dit twee keer gedaan. De eerste keer was in Tourtoirac. Tourtoirac is een dorpje aan de L’Auvezère. Je kunt hier heerlijk uit eten en wij hadden geluk dat er dorpsfeest was. Een straatartiest vermaakte een uur lang het publiek en daarna stond er vuurwerk op het programma. Om elf uur ’s avonds stonden we in het donker te wachten, toen opeens het spektakel losbarstte. Het was een van de mooiste vuurwerkshows die ik in mijn leven heb gezien. De show duurde ongeveer 20 minuten en was van hoge kwaliteit. Dit dorpsfeest wordt elk jaar gehouden, dus als je in de buurt bent, is dit zeker een aanrader om heen te gaan.

De tweede keer zijn we uit eten geweest op de camping. Dit wordt een table d’hôte genoemd, aangezien de eigenaren samen met de gasten eten. Het voorgerecht was soep en stokbrood. Daarna kwam het hoofdgerecht met eend, gebakken aardappeltjes en een appelverrassing. Het dessert bestond uit frambozenmousse met wat fruit. Tijdens het eten kon je kletsen met de andere gasten. De avond vloog voorbij en was erg gezellig.
Eten bij de camping samen met de eigenaren

Al met al hebben we prachtig weer gehad deze vakantie. Af en toe eens regen, maar vooral veel zonneschijn. De hoogste temperatuur was 41 graden Celsius. Dit was extreem warm en het zwembad was dan ook dé plek om verkoeling te zoeken. ’s Avonds was de temperatuur vaak nog aangenaam en daarom konden we vaak buiten zitten en de prachtige sterrenhemel bewonderen. We waren er rond de sterrenregen, vandaar dat we ook veel en mooie vallende sterren hebben gezien.

Op donderdag 13 augustus kwamen we weer thuis. Het was een prachtige vakantie en we hebben veel gezien van de Dordogne. Het was de tweede keer dat we in dit gebied waren en toch hebben we veel nieuwe dingen gezien. De Dordogne is afwisselend met steden, dorpen, toeristische attracties, rivieren en natuur. En dat maakt de Dordogne zo leuk!

Geschreven door Vera Wolters

Heb je interesse in een reis naar Frankrijk? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Frankrijk, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.