Bijzonder IJsland

Bestemming: A. Blue Lagoon (IJsland) , B. Nesjavellir , C. Geysir , D. Landmannalaugar , E. Thórsmörk , F. Kirkjubaejarklaustur , G. Jökulsargljufur , H. Myvatn , I. Husavik , J. Kirkjufell , K. Reykjavík
Periode: juni 2007
Accommodatie: Diverse/hostels en jeugdherbergen
Organisatie: Djoser

In Nederland regent het, maar na 3 uur vliegen landen we in het zonovergoten IJsland. In het vliegtuig heb ik al kennis gemaakt met een aantal groepsleden en op de luchthaven in IJsland zie ik de rest van de groep en reisleidster Edine van de reisorganisatie Djoser. Met een eigen bus vertrekken we vervolgens op weg naar het 1e hoogtepunt van deze reis: Blue Lagoon.

Blue Lagoon

Blue Lagoon is een meer wat is aangelegd in een lavaveld. Het is gevuld met water uit diepe geothermische bronnen die een temperatuur hebben van 70°C. Het water bevat veel zout, een bepaald soort algen, kiezel en mineralen. Hierdoor krijgen het water en de bodem een wit/blauwe kleur. Ze zeggen dat het water goed is voor de huid. Het was in elk geval heerlijk om hier te baden en te zwemmen. Vervolgens reden we door het unieke landschap op weg naar de eerste accommodatie. Onderweg stopten we o.a. bij het Krysuvikurkirkja, een van de oudste houten kerken van IJsland. Onze overnachting was dichtbij de warmtekrachtcentrale van Nesjavellir. Samen met mijn kamergenoot Fokke ben ik rond middernacht, de zon was nog niet onder, gaan wandelen langs de dampende stroompjes die IJsland het mysterieuze aanzien geven.

Blue Lagoon in IJsland

Thingvallavatn meer

Vanuit Nesjavellir rijden we eerst langs IJslands grootste meer: Thingvallavatn. In dit meer van bijna 84 km2 leeft o.a. veel forel. Het is voorjaar dus er bloeiden overal bloemen, waaronder de lupinen. Die we tijdens de reis vaker tegenkomen. Het Thingvallavatn meer is onderdeel van nationaal park Thingvellir, dat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat. Thingvellir ligt op de Midden-Atlantische rug, waar de continentale platen van Europa en Noord-Amerika aan elkaar grenzen. Dit natuurfenomeen is verantwoordelijk voor het vulkanisme in het land. In het landschap zien we voor de eerste keer iets van de verschijnselen uit de fysische geologie. Dit maakt een bezoek aan IJsland voor mij zo interessant. Waar de platen uit elkaar drijven, daar ligt een verzakking, die een soort kloof vormt. Deze kloof wordt elk jaar ongeveer 1 tot 2 cm groter. Thingvellir is ook van historisch belang omdat hier de Althing, de vroegere volksvertegenwoordiging samen kwam. De wandeling door het natuurschoon duurt meer dan 1 uur.

Nationaal Park Thingvellir

Vanaf Thingvellir is het maar een klein stukje rijden naar Gullfoss en Geysir, onze volgende bestemming. In Geysir ligt de naamgever van alle geisers en de bekendste springbron ter wereld: Geysir.
Geysir

Geysir spuit helaas nog maar soms, terwijl op 100 m Strokkur ligt en deze geiser spuit maar liefst elke 5 tot 10 minuten. Strokkur betekent 'karnton'. Het heeft deze naam vanwege de op- en neergaande beweging van de spuitmond. Vlak voordat Strokkur gaat spuiten komt er telkens een mooie bel op het gat van de geiser.

Na de lunch rijden we verder naar de Gullfoss, een van de bekendste watervallen van IJsland. Van boven heb je een prachtig uitzicht, maar vanaf beneden is de waterval eigenlijk nog indrukwekkender. We kunnen vrij dichtbij komen, maar dan wordt je wel een beetje nat. Vanaf beneden konden we een zwakke regenboog zien. Na Gullfoss hebben we nog 2 watervallen bezocht: de prachtig gelegen Hjalparfoss en de Haifoss, met 122 m is dit een van de hoogste watervallen van het land. Ook bezochten we een turfboerderij, een reconstructie van een boerderij uit ongeveer 1100. Het landschap was weer schitterend en werd opgevrolijkt door vele lupines.

Gullfoss

De Landmannalaugar

Als we wakker worden is het weer helaas behoorlijk omgeslagen. Natuurlijk verhinderde dat ons niet om op stap te gaan. Vandaag is het doel de Landmannalaugar. Op de weg hierheen rijden we door een interessant landschap dat veel lijkt op een woestijn van zwart zand. Deze zwarte kleur komt uiteraard van de lava. We stoppen ook nog bij de Ljotipollur. Alhoewel dit 'lelijke poel' betekent vind ik hem prachtig. De Ljotipollur is gevuld met water en heeft prachtige kleuren. Het meer bevat veel forel! Even verderop zien we nog een explosiekrater, de Hnausapollur. Hier hebben we ook een prachtig uitzicht op dit vulkanisch gevormde gebied.

Ons doel is het dal Landmannalaugar. Dit is een dal vol lavagesteente dat de mooiste kleuren heeft. We maakten hier een wandeling van ruim vier uur om de gele, bruine, rode, groene en blauwe kleuren van de ryolietbergen beter te zien, zoals de Brennisteinsalda. Het Landmannalaugar gebied is een prachtig gebied om te wandelen met bizarre vormen van het lava, nog besneeuwde toppen en naar zwavel ruikende stoom die overal uit de bodem en bergen komt. Met een gedeelte van de groep liepen we naar de top van de Blahnikur. Dit was een mooie wandeling, soms vrij steil, maar met werkelijk schitterend uitzicht. Dat we bovenop te maken kregen met een sneeuwstorm mocht de pret niet drukken, maar deed de warme chocolademelk (met re-fill) na afloop van de wandeling in een restauratiebus nog beter smaken. Beneden was er ook de mogelijkheid in een warme beek te duiken, maar door de regen deden slechts weinigen dat. De dames uit onze groep keken bijvoorbeeld liever naar de bijzondere reisleider van de bus naast ons, die wel in de bron ging zwemmen.

Rit door lava-landschap

Vandaag hebben we de koffers weer ingepakt en zijn we vanuit Hrauneyjar door lava-landschap verder gereden naar de volgende bestemming. Onderweg komen we telkens vulkaan Hekla tegen, de bekendste vulkaan van IJsland. De ongeveer 7000 jaar oude vulkaan is vaak actief geweest, voor het laatst in 1970. De vulkaan dankt zijn naam aan het feit dat men men vroeger dacht dat dit de toegang tot de hel was! Vervolgens rijden we Thórsmörk in, een gebied met veel kloven, dalen, rivieren en stroompjes. We maken een korte wandeling en genieten van het gebied. We lunchen bij Jökullon met zelf meegebrachte broodjes. Jökullon is een gletsjermeer aan een tong van de Gigjökull-gletsjer. Hier moeten we ook weer een stroom oversteken, wat met onze verhoogde bus met vierwielaandrijving geen probleem is, gelukkig.

De eindbestemming vandaag is Skogar. Vanuit het hostel is het een klein stukje lopen naar het volksmuseum, dat heel interessant blijkt te zijn. De bejaarde curator speelt zelfs voor ons in het kerkje van het museum. Na het museum lopen we langs de 60 m hoge Skogafoss. Na het diner loop ik, samen met Fokke, nog naar boven. Hier heb je echt een geweldig uitzicht op de omgeving en we zien zelfs nog meer watervallen. Wat is de natuur van IJsland toch prachtig!

Skogafoss

Papegaaiduikers in IJsland

Als we opstaan is het weer goed met een stralend blauwe lucht! We nemen afscheid van de Skogafoss en hopen dat het weer zo mooi blijft. De 1e stop van vandaag is de rots Dyrhólaey. Het is een prachtige rots met een groot gat en ligt op het zuidelijkste puntje van IJsland. Vanaf boven, waar tevens de vuurtoren staat, heb je een geweldig uitzicht over het zwarte zandstrand.

De rots was tot 20 juni gesloten omdat de papegaaiduikers dan broeden. Aangezien het de 29e is vandaag, is hij net open en zien wij deze leuke vogels in grote aantallen. Vanaf de rots is het maar een klein eindje rijden naar Halsanefshellir. Hier ligt een interessant strand, het enige zwarte strand uit de top 10 van mooiste Europese stranden. Ook zijn er een aantal interessante ondiepe grotten en basaltformaties te vinden. De basaltformaties hebben erg mooie structuren.

Vervolgens rijden we een eind het binnenland in. We rijden over een lange weg door heuvelachtig gebied, waarbij we verschillende rivieren moeten doorsteken. Na een tijdje wordt het weer slechte en halverwege de route, ver weg van de bewoonde wereld, kregen we een lekke band. Buschauffeur Thordur werkt hard om de band te vervangen. Wij zijn wat rond gaan lopen en Fokke ontdekte de Fagrifoss waterval vlakbij de plek waar we gestrand zijn.

Na zo`n 1,5 uur heeft Thordur de band geplakt en kunnen we verder. We rijden naar het gebied rond de spleetvulkaan Laki. In 1783/84 vond hier een gigantische uitbarsting plaats. De aarde scheurde over een lengte van maar liefst 24 km en 120 kraters! De lava overstroomde een gebied van 560 km2. We maken een wandeling aan de voet van de Laki en lopen in deze scheur en het bijzondere landschap dat daardoor gevormd werd.

Op de terugreis gebeurde er iets vreemds in de bus: de stoelen van Joerie en Hester begaven het en we zagen bij het restaurant waar we aten 2 ongelukjes gebeuren, één met een auto en één met een caravan. Gelukkig kwamen wij zonder problemen aan bij de volgende accommodatie. Dit waren mooie huisjes in onze overnachtingsplaats Kirkjubaejarklaustur. Samen met Rob en maar liefst 4 gezellige vrouwen mocht ik een huisje delen.

Gletsjers in IJsland

Al vroeg vertrokken we richting het gletsjergebied, vandaag zou een heel mooie dag worden. Eerst maakten we een korte stop bij het turfkerkje Núpsstadur (om te zingen voor mooi weer) en daarna reden we naar de uitlopers van de op een na grootste gletsjer op aarde (alleen die op Groenland is groter): de Vatnajökull. Deze gletsjer heeft een oppervlakte van maar liefst 8300 km2! Helaas is de gletsjer zich de laatste jaren enorm snel aan het terug trekken door de klimaatveranderingen. Laat dit een waarschuwing zijn voor ons dat we erg voorzichtig moeten zijn met ons handelen en ons vooral bewust moeten zijn van onze invloed op het milieu!

De gletjser Vatnajökull

We zijn vandaag ook naar nationaal park Skaftafel geweest bij Skaftafellsjokull en de Hvannadalshnukur. In het bezoekerscentrum is het mogelijk om een film te zien over de uitbarsting van de vulkaan Bardabunga in 1996. Er is zelfs vanaf onder het ijs van de Vatnajokull gefilmd. De film is enorm fascinerend! Maar ons belangrijkste doel van vandaag is het maken van een wandeling op deze gletsjer. Ongeveer de helft van de groep bond de ijzers onder en samen wandelden we zo`n 2 uur, waarbij de gids ons van alles vertelde. We hebben veel geleerd van hem. Het ijs hier heeft hele mooie zwart en wit-tinten, dat komt door het lavastof wat overal aanwezig is. Ook al was dit voor mij niet de 1e keer, het wandelen op de gletsjer is en blijft een unieke belevenis!

`s Middags rijden we weer verder en op een gegeven moment verdwijnt de bewolking, gaat de zon schijnen, wordt de lucht stralend blauw en komen we terecht in een prachtig decor: het gletsjermeer Jökulsarlon. In het meer drijven verschillende stukken ijs die afgebroken zijn van de gletsjer. De ijsblokken hebben verschillende kleuren blauw, zwart en wit. Met een amfibievoertuig maken we een tocht door het prachtige meer. Tijdens de boottocht blijkt dat we nog meer geluk hebben vandaag: we zien een aantal zeehonden liggend op de ijsschotsen liggen zonnen.

Gletjsermeer Jökulsarlon

Wandelen in Borgarfjördur

Vandaag hebben we een lange maar mooie reisdag voor de boeg. Nadat we in Egelsstadir hebben gegeten, komen we rendieren tegen, wat een geluk! In eerste instantie zien we er maar 1, maar er blijkt een grote groep op een afstandje van de weg te staan. Deze rendieren hebben echt enorme geweien. We rijden verder door een enorm mooi berglandschap om vervolgens in het fjordenlandschap in de buurt van het vissersplaatsje Borgarfjördur te arriveren. Hier gaan we overnachten, maar eerst rijden we door naar de vogelrots Hafnarhólmar. Hier zitten grote hoeveelheden papegaaiduikers en meeuwen. Bovendien kun je hier bij de haven heerlijk in de zon zitten.

In Borgarfjördur maak ik nog 2 wandelingen door de omgeving (voor en na het eten van de overheerlijke IJslandse vleessoep). Ik zie o.a. het turfhuisje Lindarbakkien en het kerkje van Borgarfjördur. Bij de visafslag zie ik hoe de vissenkoppen worden gedroogd voordat het naar Afrika wordt getransporteerd. Vanaf de Elfenburcht (Alfaborg) heb je bij de laagstaande zon een heel mooi uitzicht.

Bestemming Raufarhöfn

Ook vandaag hebben we behoorlijk wat kilometers gemaakt, maar dat hoort erbij als je veel van een land wilt zien. Helaas was zowel het weer als het uitzicht vandaag iets minder dan gisteren. We hebben het allemaal rustig aan gedaan in de bus. Onderweg hebben we nog wel een fotostop gemaakt bij de Glusarfoss en een uitgebreidere stop bij de turfboerderij Bustarfell. Voordat we in het uiterste noorden van IJsland bij Raufarhöfn aankwamen, zijn we nog gestopt bij het oudste kerkje in het oosten van IJsland, dat nog in oorspronkelijke staat is en in Vopnafjördur. De plaats van bestemming, Raufarhöfn, is een bijna uitgestorven plaatsje dat niet eens in een reisgids wordt genoemd. In het hotel was het een keer geen lam, vis of vegetarisch, maar een visbuffet. Door de koude wind tijdens de wandeling die ik had gemaakt smaakte dit uitstekend.

Nationaal Park Jökulsargljufur

Vandaag een druk en vol programma. We vertrekken behoorlijk vroeg om zoveel mogelijk te kunnen genieten. Het 1e doel was Godenburcht (Asbyrgi) in het nationaal park Jökulsargljufur. We stoppen aan het einde van deze canyon, hier eindigt de kloof in een soort van hoefijzer. Dit is ontstaan door vloedgolven ten gevolge van uitbarstingen onder de Vatnajökull gletsjer. De legende zegt overigens dat dit de hoefafdruk is v/h paard van Odin, de vikinggod. Aan het einde van de kloof ligt ook een meertje, Botnstjörn. We wandelden hier ongeveer 1 uur. Vervolgens rijden we verder naar Hljodakletter, ook in nationaal park Jökulsarglufur. In het gebied bij Hljodaklettar zijn erg mooie structuren te zien in het basalt en mooie basaltkernen (kraterpijpen) die zijn overbleven na een enorme vloedgolf.

Ook in Jökulsarglufur ligt meest indrukwekkende waterval van IJsland, de 44 m hoge Dettifoss. Enorme hoeveelheden water van de Jökulsa-rivier storten hier naar beneden. De zon scheen volop wat zorgde voor een prachtige regenboog die het plaatje helemaal compleet maakte. Wat is dit een prachtige plek om te zitten en van het uitzicht te genieten.

De waterval Dettifoss

De waterval wordt echt spectaculair als je helemaal naar beneden loopt en direct bij het bulderende water staat. Geweldig!

Als je aan IJsland denkt, denken de meesten vooral aan geothermische activiteit, hete bronnen, vulkanen, zwarte lava en zwavel. Vanmiddag hebben we dit alles gezien toen we aankwamen in het prachtige Krafla gebied. Dit was voor mij echt een v/d hoogtepunten van deze geweldige vakantie. Krafla is de centrale en nog steeds actieve vulkaan. De spleetzone is in totaal 100 km lang! De laatste keer dat het vulkanische systeem actief was, was van 1975 tot 1984. En nog steeds is de lava op een aantal plaatsen warm en zie je tijdens een wandeling de de dampen van zwavelbronnen en stoom omhoog komen. Het is een vreemde belevenis over de grillige, warme lava te lopen!

De 1e stop was bij de explosiekrater Viti. Vervolgens maakten we een wandeling bij de Krafla-caldera en de berg Leirhnujukur. Leirhnujukur heeft mooie kleuren, dat komt door de mineralen uit het binnenste van de aarde. Dichtbij de berg ligt een rijk aan kleuren soltarenveld, hier komt de zwavel uit de bodem borrelen. De Krafla-caldera is een hoogvlakte die eigenlijk het dak van een magma-kamer vormt. Lopen over het zwarte lavaveld is een onvergetelijke gebeurtenis, zeker gezien de prachtige contrasten met het lichte zand en de blauwe lucht. Na een wandeling van ongeveer twee uur, bezochten we het nabij gelegen soltarenveld Hverir (of Namaskard).

Paardrijden op IJslanders

Vandaag is het tijd voor een actie. Ik begin eerst met paardrijden. Met een gedeelte van de groep gaan we rijden op een echte IJslanders. De IJslandse paarden zijn over de hele wereld beroemd. Het is voor mij de eerste keer dat ik ga paardrijden dus het is wel een beetje vreemd. We maken een tocht van zo`n 2 uur door een merengebied. Myvatn is een v/d grootste meren van het land. Het gebied is beschermd natuurgebied vanwege de vele verschillende eenden die er leven. Te paard verkennen we dit mooie gebied met prachtige begroeiing en aparte lavaformaties. Het paardrijden vond ik erg leuk en toen de groep werd gesplitst in een langzamere en snellere groep heb ik zelfs in draf en töld gereden. Töld is de speciale draf van IJslandse paarden.

Paardrijden op IJslanders in IJsland

Elvenbos Höfdi

Na de lunch zijn we naar het elvenbos Höfdi geweest. Höfdi is een klein schiereiland met redelijk wat bos, veel fauna en mooie uitzichten over het meer. We maakten hier een wandeling van 1 uur en zijn daarna naar Dimmuborgir gegaan. De flora is hier erg mooi en sommige hebben zelf een giervalk gezien. Het was een prachtige wandeling van meer dan 1,5 uur. Na de heb ik de Krafla geothermische krachtcentrale bezocht. Om deze dag goed af te sluiten, heb ik een bad genomen in het warme zwavelhoudende water van Nature Bath Jarbadsholar.

Walvisspotten!

Voor veel groepsleden kwam vandaag het hoogtepunt van de vakantie: walvisspotten bij Husavik. Om 10 uur vertrok de boot voor een tocht van ongeveer 2,5 uur. We gaan op zoek naar walvissen! Na ongeveer 45 min. zagen we de eerste en vanaf toen was het van de ene naar de andere kant van de boot rennen. Voor de zoveelste keer deze vakantie hadden we weer ontzettend veel geluk. Hoewel het voor mij de 3e keer was dat ik walvissen zag, was ook deze keer weer een belevenis.

In Husavik heb ik het Walvismuseum nog bezocht. Het museum gaat over het leven van de walvis, maar ook over de jacht die helaas nog steeds op hen gemaakt wordt. Vanuit Husavik reden we verder en onderweg maakten we nog een stop bij de Godafoss. Het is geen grote, door zijn mooie ligging wel een van de bekendste watervallen van IJsland.

Walvis gespot!

Aangezien het flink begon te regenen zijn we in een keer doorgereden naar onze bestemming Osar, op het schiereiland Vatnsnes. De reisleidster Edine liet ons kennis maken met een typische IJslandse lekkernij: Hákarl (in de grond gefermenteerd haaienvlees), dit moet je weg spoelen met een Brennivin, een traditionele IJslandse borrel. Het viel eigenlijk nog best mee.

Nog meer pracht in IJsland

Rond een uur of 7 `s ochtends was het al prachtig weer, aangezien mijn kamergenoot ook wakker was, wandelde ik met hem naar het strand. Het uitzicht was echt geweldig en we zagen grote groepen zeehonden liggend op de zandbanken. Langs de kust zaten vele Noordse sternen te broeden, als we te dichtbij kwamen vielen ze ons aan... Het was een prachtige wandeling en pas na 1 uur waren we weer terug bij de jeugdherberg. We aten de overheerlijke wafels op die de moeder v/d eigenaar v/d jeugdherberg voor ons had gebakken, wat een heerlijk ontbijt! Vervolgens liepen we met de hele groep naar Hvitserkur, een 15 m hoge rotsformatie in zee.

Vanaf Hvitserkur reden we verder naar de eerste stop; Stykkisholmur, een kleine visserplaats. Vanaf de vuurtoren heb je een prachtig uitzicht over de haven en het plaatsje. In de moderne nieuwe kerk liet reisgenoot Chris horen dat hij aardig overweg kan met een piano. Eindbestemming van vandaag is Grundarfjördur, ook een vissersplaats. Met een klein groepje hebben we een korte wandeling gemaakt, o.a. naar de kust met de karakteristieke berg Kirkjufell. Al snel belandden we op een leuk terrasje, waar de eigenaar ons trakteerde op een aantal glaasjes Brennivin's. Daarbij speelde natuurlijk wel mee dat we hier een reservering hadden om `s avonds te gaan eten met de hele groep. Maar buiten dat was het in ieder geval erg gezellig en ook het avondeten was uitstekend!

Een landschap van lava en sneeuw

We reden van Grundarfjördur naar Olafsvik over de ringweg. Het was een afwisselende rit door een landschap van lava en veel sneeuw. Bij Hellnar hebben we een wandeling gemaakt. Het gebied bestaat voor een groot gedeelte uit lavavelden. We kwamen langs vogelrotsen met krijsende meeuwen en zagen prachtige basaltrotsen. Vanaf Hellnar zijn we over een mooi voetpad gelopen, via het lavaveld Hellnahraun naar Arnarstapi. Dit was één van de mooiste wandelingen van de vakantie.

Vanaf Arnarstapi reden we per bus verder naar het eindpunt, de hoofdstad van IJsland, Reykjavík. Na een reis van totaal 3120 km kwamen we op de laatste bestemming. We overnachten in het, voor ons, vrij luxe hotel Cabin. Onze handdoek en slaapzak konden ingepakt blijven. We vertrokken gelijk richting het oude centrum. Reykjavík is geen stad waar je uren door kunt brengen. Het centrum bestaat eigenlijk uit 2 grote winkelstraten en daar omheen enkele bezienswaardigheden. Ik heb de stad alleen verkend. Als eerste ben ik naar de haven gewandeld, hier lagen een aantal boten voor de walvisjacht en er was een vissershaven. Vanaf de haven ben ik naar de katholieke kathedraal gelopen. Lopend door het centrum, kijkend in souvenirswinkels en boekhandels, zag ik verder het hele centrum. In de bekende Hallgrims-kerk mocht ik in de 73 m hoge toren om van het prachtige uitzicht over de stad te genieten. Dichtbij de kerk was de Listasafn Einars Jónsonnar beeldentuin met erg interessante beelden.

hallgrimskirkja, Reykjavík

Reykjavík bij nacht

's Avonds ben ik alleen met Fokke nog naar de binnenstad gegaan om wat te drinken en om het laatste geld op te maken. Op zaterdagavond gaat de IJslandse jeugd ook uit en geeft het centrum een compleet ander beeld dan overdag met alle toeristen. Aangezien alcohol behoorlijk duur is in IJsland, drinkt men thuis al in, en dat was te zien. Bijna iedereen op straat was al aardig aangeschoten, wat heel vermakelijk was om te zien. Omdat we een vroege vlucht hadden waren we rond 01.30 uur terug in het hotel. Achteraf was dat alleen niet nodig geweest.

Meer tijd in Reykjavík

Na een paar uurtjes te hebben geslapen vertrokken we om 5 uur met de bus naar het vliegveld. Onze vlucht stond gepland om 07.00 uur. Maar bij het inchecken bleek al snel dat er iets niet goed was. Iceland Air zei dat we de vorige dag al hadden moeten vertrekken! Na een hoop geregel konden we gelukkig nog met de middagvlucht van 17.00 uur mee. Dat betekende dat we nog een hele dag in IJsland hadden. Onze reisleidster Edine regelde op deze zondagmorgen (!) een bus en bracht ons weer terug naar Reykjavík. De ene helft van de groep ging naar The Volcano show, een serie amateurfilms over de vulkaanuitbarstingen van IJsland. Dit was absoluut de moeite waard. De andere helft van de groep ging naar het Nationaal Museum. Hier zijn wij uiteindelijk ook heen gegaan. Deze dag was dus zeker niet verloren en eerlijk gezegd vond ik het helemaal niet zo erg dat we nog wat extra tijd hadden.

's Avonds vlogen we uiteindelijk wel terug naar Amsterdam en zat deze vakantie er helaas echt op. Het was een fantastische vakantie in een geweldig mooi land met schitterende natuur en fascinerende natuurverschijnselen, met mooi weer en met een hele leuke groep!

Meer informatie en foto`s vind je op de website van Gerard

PANGEA Travel

op basis van 124 reviews

1 consumenten award

Sawadee Reizen won in 2014 de Reisgraag award
Heb je interesse in een reis naar IJsland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar IJsland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.