Groepsreis in IJsland

Bestemming: A. Hveragerdi (IJsland) , B. Skaftafell National Park , C. Stafafell , D. Blue Lagoon , E. Reykjavík
Periode: februari 2011
Accommodatie: Hotels
Organisatie: Sawadee

In februari 2011 ging ik met de reisorganisatie Sawadee naar IJsland. Normaal kies ik ervoor om individueel te reizen, maar deze vorm van reizen vind ik in het winterse IJsland niet handig. Omdat ik ook graag naar het oosten van het land wil, kies ik een reis van Sawadee. Dit is een succes; een leuke groep, een gids die erg veel informatie over de geschiedenis van het land weet, een mooie natuur, literatuur, geologie en noem maar op. Mijn reis start in de Gouden Driehoek, voert dan naar het oosten en via de Blue Lagoon beland ik uiteindelijk in de hoofdstad Reykjavik.

Met de gebruikelijke tegenzin sta ik te wachten op Schiphol, druk is het gelukkig dit keer niet. De reisleider en gids van de reisorganisatie zal ik pas in IJsland ontmoeten. Aan het eind van de middag kom ik aan in IJsland, waar het niet erg koud is en minder sneeuw ligt dan ik had verwacht en gehoopt. De zon schijnt zelfs en het zicht is prachtig. Vlak na aankomst zien we al de eerste stoomwolken uit de grond omhoogkomen, we hebben een schitterend uitzicht over een aantal vulkanen, waaronder de Eyjafjallajokull. We krijgen hier informatie over het land van onze gids Trausti.

Landschap

De eerste nacht verblijven we in de plaats Hveragerdi. Dit is een klein stadje dat ongeveer een uur rijden van de hoofdstad Reykjavik afligt. IJslands vulkanische activiteit wordt nuttig gebruikt, het wordt onder andere ingezet als warmwatervoorziening en stadsverwarming. De thermische activiteit wordt door veel mensen ook gebruikt voor het vullen van hottops, wat een soort jacuzzi is. Het hotel beschikt over een aantal van deze badjes, dus maak ik hier in de avond gebruik van.

De volgende ochtend bezoeken we de Gouden Driehoek van IJsland. Hieronder vallen het Thingvellir Nationale Park, de Gulfoss waterval en de geisers.

Thingvellir Nationale Park

In dit nationale park stoppen we op een historische en unieke geologische plaats. De aarde is uit verscheidene tektonische platen opgebouwd en op IJsland schuiven de Europese en Amerikaanse plaat naast elkaar. In de bodem leidt dit tot een hoop activiteit, waardoor er op IJsland vele vulkanen en warme bronnen aanwezig zijn. Elk jaar wordt de kloof iets breder, wat ervoor zorgt dat het westen en oosten van het land elk jaar 2 centimeter verder uit elkaar komen te liggen. Tussen de platen ligt een meertje, waar verschillende kloven en scheuren in de aarde zitten. Door deze scheuren lopen wandelpaden die door het ijs hartstikke glad zijn, dus besluit ik (tot vermaak van anderen) te gaan zitten en glij ik op deze manier verder.

In het nationale park is het landschap erg fraai om te zien. Het meer, de vulkanen, de kerken en kleine houten huisjes met de grillige formaties van de zwarte rotsen, het is allemaal even mooi. We rijden door naar het gebied waar de actieve geisers liggen, en bezoeken de Stokur en de Geysir, wat de 2 indrukwekkendste geisers van IJsland zijn. De Geysir is nog niet erg actief en we zien deze dan ook niet spuiten, maar het schijnt dat deze geiser tot wel 60 meter kokend water in de lucht kan spuiten. De andere geiser, de Stokur, spuit elke 10 minuten. Het is erg fascinerend om te zien dat een gat in de grond waar water borrelt, verandert in een soort bolletje op het water en dan plotseling omhoog spuit.

Gullfloss

Nadat we geluncht hebben, gaan we naar de Gulffoss, wat een van de bekendste watervallen van het land is. Hier stort het water van de Hyítá rivier in verschillende stappen zo'n 30 centimeter naar beneden, door de basaltlagen. In deze waterval ontstaan prachtige regenbogen wanneer de zon schijnt. Naar de waterval loopt een pad, dat helaas in deze tijd van het jaar gesloten is.

Skalholti

Bij Skalholti stoppen we, bij de Skálholtdómkirkja. Dit was de laatste 8 eeuwen een van de belangrijkste plekken van IJsland. In 1056 is hier de eerste officiële IJslandse school gebouwd. Daarnaast was het van 1056 tot 1785 een belangrijk politiek en cultureel centrum en is de kerk hier opgericht. De school en het oude klooster staan niet meer op deze plek, maar wel is er nog een kerk te bezichtigen. Naast de kerk liggen nog resten van het oude klooster, waar ze bezig zijn deze te reconstrueren.

Kerið

De laatste stop die we deze dag maken is bij een vulkanisch kratermeer in Grimnes, Kerið, wat in het zuiden van het land ligt. Diep in de vulkaan ligt het kratermeer, wat voor een groot deel nog is bevroren.

Bevroren meer

Onze gids vertelt dat Björk, een bekende IJslandse zangeres, hier ooit heeft opgetreden en dat haar podium midden in het meer dobberde. De toeschouwers zaten hierbij op de randen van de krater. Na ons bezoek aan dit kratermeer, rijden we terug naar Hveragerdi.

We ontbijten en gaan vervolgens naar klein kerkje wat in Oddi ligt, ergens in de middle-of-nowhere. Ik betwijfel het of hier ooit nog iemand komt, maar volgens de gids was het in het verleden erg druk bij deze kerk. Voor de kerk liggen een paar keien met gaten waar mensen hun paarden vroeger aan vastmaakten. Verder stond er tot 1924 een klooster waar een van de belangrijkste literaire werken van de IJslandse geschiedenis is geschreven.

Na ons bezoek aan de kerk rijden we verder naar de Eyjafjallajokull vulkaan, welke uitgebreid in het nieuws kwam in 2010, doordat een eruptie van deze vulkaan het vliegverkeer in Europa bijna een week plat heeft gelegd. Aan de rand van deze vulkaan liggen verscheidene watervallen. Bij Seljalandsfoss maken we een stop, waar kleinere watervallen liggen. Het is mogelijk om achter de waterval langs te klimmen, maar aangezien er op het pad nog ijsresten liggen, vind ik dit niet erg veilig.

De weg naar de watervallen heeft al door een vlakte met veel vulkanisch gesteente geleid en het vervolg loopt door een soort maanlandschap. Er is nog helemaal geen begroeiing, overal liggen alleen maar stenen. In Skogar maken we een snelle stop om een regenboog in een andere waterval, de Skogafoss, te zien. Helaas kunnen we hier niet zo lang van genieten, want we moeten op tijd zijn voor de gletsjer-wandeling. In de auto begint het helaas weer te regenen. We krijgen voor de wandeling ijsschoenen met pinnen aan, een pick-houweel, een tuigje voor noodgevallen en een bouwhelm.
Gletsjerwandeling met regenboog

Als we aan de rand van de Solheimajokull gletsjer zijn, stopt het met regenen en blijft het de hele tocht droog. De zon breekt door en er ontstaat een mooie dubbele regenboog. Met onze groep van 2 gidsen en 14 personen lopen we over de gletsjer. Ondanks dat we aardig stijgen, is het geen moeilijke tocht. We hebben prachtige uitzichten over het ijs, wat allerlei kleuren blauw en wit is. Na deze wandeling over de gletsjer rijden we door naar de kust, naar Halsenef Hellir. Langs de weg ligt niet veel sneeuw, wat jammer is. Langs de kust zijn schitterende kliffen te zien waar verschillende vogelsoorten in wonen. Op het strand liggen enorme keien en uit de zee toornen fraai gevormde rotsformaties omhoog. Onze gids besluit onderweg naar het hotel een stop bij een aantal velden met 'sqeezy mosses' te maken. Deze mossen zijn de eerste planten die op vulkanische stenen groeien en pas hierna vind er begroeiing plaats van andere planten. 's Avonds slapen we in een hotel bij Kirkjubaejarklauster en het Skaftafell National Park.

Pseudo kraters

In de ochtend slapen we uit. We vertrekken iets later, omdat de weersvoorspelling niet echt goed is voor deze ochtend. Daarnaast heeft de auto ook nog eens een lekke band. Na een poos vertrekken we naar de Fjardrargljufur kloof om een wandeling te maken door de lava, maar deze weg is helaas weggeslagen. Omdat er geen alternatieve route is, wordt dit onderdeel noodgedwongen van het programma geschrapt. In plaats daarvan rijden we naar de Pseudo kraters die rondom Vik liggen. De kraters zijn door gasbellen ontstaan die via het ijs van een gletsjer zijn ontsnapt, met het gevolg dat een heuvelachtig landschap ontstaat met een soort kraters erin. Erg vreemd om te zien.

Vervolgens rijden we naar het oosten, waar we bij een waterval stoppen en weer doorrijden. Onze volgende stop is bij een van de gletsjers van Skaftafell National Park. Deze gletsjer stort zich in een meer waar grote ijsschotsen in drijven. Door de recente regen en het licht van de zon geeft de gletsjer een prachtige blauwe kleur af. We lunchen en rijden verder door naar het oosten waar we bij nog een ander gletsjermeer stoppen. Aan het eind van de middag komen we bij de beroemde Jokulsarlon aan, dit is een lagune waar enorme ijsschotsen van de Vatnajokull gletsjer in zee storten.

Enorme ijsschotsen

Hierna rijden we verder door het oosten in, naar de plek die Stafafell heet. Hier zullen we aankomende nacht verblijven, in een hotel in de middle-of-nowhere. Met een paar anderen stap ik nog een keer terug de bus in, in de hoop een paar rendieren te spotten. In de verte zien we uiteindelijk een aantal herten, alvorens we terug naar het hotel gaan.

Het verste punt van de reis hebben we nu bereikt, en verder naar het oosten zullen we niet meer rijden. We zullen zeer langzaam terugkeren in westelijke richting, naar de hoofdstad Reykjavik. Omdat IJsland geen uitgebreid wegennetwerk heeft, moeten we voornamelijk dezelfde weg vervolgen. Dit is niet heel erg, want er is genoeg te zien. Wel is de weg van het hotel naar de lagune redelijk saai, want er zijn geen dorpen, bergen, begroeiingen enzovoort. Sinds de jaren '70 is er ook pas een weg van dit deel van het land naar Reykjavik.

Skaftafell National Park

In het Skaftafell National Park kunnen we uit een aantal wandelingen van verschillende lengtes kiezen. We kiezen er allemaal voor om een wandeling te maken naar de Syartifoss waterval en verscheidene traditionele veenhuizen. De weg die naar de waterval loopt is vrij steil, maar het is echter goed te doen. De waterval die we bezoeken is adembenemend mooi, het water stort zich in een soort van kommetje van basalten pilaren naar beneden. Aan de voet van de waterval is de brug over het riviertje weggespoeld, dus is het niet mogelijk om droog aan de overkant te komen. We lopen er daarom omheen om bij de veenhuizen te komen.

Veenhuizen

We mogen ook in de huizen een kijkje nemen wat erg leuk is om te doen. Verschillende oude attributen, zoals een wasplaat, een oud fornuis enzovoort zijn hier te vinden. We lopen erna via een kronkelend pad en een kleine waterval weer terug naar de bus. Na de lunch rijden we nog even terug naar het National Park, om te kijken naar een tentoonstelling in het visitor center en de film over de vulkaanuitbarsting te zien die in 1996 plaatsvond. Hierna gaan we naar het plaatsje Klojster, waar verschillende bergen met basalt liggen. Na ons bezoek aan deze plaats gaan we naar een waterval net buiten het dorp, die de Sisterfall genoemd wordt. We klimmen het kleine glibberige pad op die naar Sisters Lake leidt. Als we boven aan de berg staan, kunnen we weinig van de omgeving zien, aangezien het erg mistig is.

Blue Lagoon

Vandaag bezoeken we de Blue Lagoon in Reykjavik, wat voor velen het hoogtepunt van een bezoek aan IJsland is. Dit is een groot thermisch bad met water dat uit de grond komt. Dit water bevat allerlei mineralen en zouten die goed voor de huid zijn. Doordat de zouten in het water ronddrijven, is het niet erg helder en lijkt het een beetje melkachtig. Het water wordt op verschillende plekken het bad ingepompt en je kunt goed voelen hoe de temperatuur varieert. Ook is er een stoombad, sauna en een groot restaurant aanwezig. Het is een ontspannen afsluiter van de rondreis door IJsland.

Vandaag is de laatste dag aangebroken. Bij aankomst in de stad gisteren, heeft de gids ons rondgeleid vanuit de bus en aangegeven wat waar te beleven is. Dit mogen we vandaag op eigen gelegenheid overdoen. Het sneeuwt ook nog, eindelijk een wit IJsland!

De ochtend beginnen we in de oude haven, waar we naar de vismarkt gaan. Er is niet veel markt, maar wel is het leuk om een bezoek te brengen aan de haven. Plotseling begint het wel erg hard te sneeuwen, dus gaan we naar de fleamarket, die overdekt is. IJslanders zijn blijkbaar geen vroege vogels, want de markt schijnt pas om 11 uur open te gaan.

We besluiten daarom om naar het raadhuis te gaan, wat gelegen is aan een vijver. Het duurt niet erg lang om hierheen te wandelen, want Reykjavik is geen grote stad. Bij de vijver voeren we de eentjes, zwanen en ganzen.

Onder het raadhuis ligt een grote maquette. Deze kunnen we ook al niet bezichtigen omdat het nog te vroeg is. We kijken even door het raam, maar besluiten dat het niet de moeite waard is om er later voor terug te komen. We komen nog langs een kerk waar een koor aan het repeteren is en gaan vervolgens weer verder naar de National Art Galary die er langs ligt. Deze is voor de verandering wel open, althans een deel van het museum. Het is hier erg gevarieerd, met verschillende schilderijen in uiteenlopende stijlen.

Na een bezoek aan het museum te hebben gebracht, lopen we terug naar de Fleamarket, die ondertussen open is. Het is een grappige markt waar allerhande producten te koop zijn. Een klein deel van de markt is gewijd aan eten en in het grootste deel worden boeken, kleren en sieraden verkocht. Als we uitgekeken zijn, lunchen we met broodjes die we bij een kraampje kopen.

Als we geluncht hebben, gaan we naar het fotografie museum van Reykjavik. Het is een klein museum, maar het is de moeite waard. De fotograaf heeft de afgelopen 20 jaar een aantal boerderijen van IJsland bezocht en deze in beeld gebracht. Op de 6e etage van de bibliotheek is dit museum gevestigd, met nog een ruime collectie aan foto's in het trappenhuis naar beneden. Er zijn mooie afbeeldingen te zien van het IJsland van vroeger.

Nadat we het museum hebben bezocht is het tijd om te gaan winkelen. Reykjavik is een stad waar leuke winkeltjes en kleine boetiekjes te vinden zijn. Vaak zijn prijzen hoog, maar ook betaalbare dingen zijn te vinden voor een goede kwaliteit.

Reykjavik

Na alle gekochte spullen naar het hotel te hebben gebracht, gaan we naar Hallgrimskirkja. Dit is een van de meest prominente kerken die in Reykjavik staat. De kerk straalt met zijn minimalistische inrichting rust uit. Met een lift kun je naar de toren van de kerk, waar je een waanzinnig uitzicht over de wit besneeuwde stad hebt.

Weer beneden, loop ik naar de waterlinie. Ik stuit tot mijn grote verrassing op het sunship, een monument wat ik op veel ansichtkaarten in de stad heb gezien. Het is een grappig beeld om te zien, vooral door de sneeuw die eromheen ligt met de bergen op de achtergrond. Dan vind ik het weer genoeg geweest voor vandaag en keer ik terug naar mijn hotel. We eten in de avond voor de laatste keer met de groep en vertrekken de volgende dag erg vroeg naar het vliegveld.

Lees meer informatie en andere vakantieverhalen op de website van Jenny

Heb je interesse in een reis naar IJsland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar IJsland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.