De oude stad Trier in Duitsland

Bestemming: A. Trier (Duitsland)
Periode: augustus 2008
Vervoer: Auto
Accommodatie: NH Hotel Trier

Het is weer tijd voor vakantie. We hadden al lang het vakantiegevoel, maar hadden nog niet geboekt. Voor nu wilden we vooral rust en ontspanning en toch redelijk wat zien. Hier is de keuze voor Trier van gekomen. Trier is gelegen in Duitsland, nabij België en Luxemburg. Eens zien of het NH Hotel Trier ook zo fijn is als wordt beloofd.

Om 09.00 uur vertrekken we van huis. Het zonnetje schijnt uitbundig aan een blauwe hemel en al snel loopt de temperatuur buiten op. Onze eerste tankstop is in de stad Maastricht, waar de benzine goedkoper is dan langs de grote weg. Na het passeren van de Belgische grens, voel je je direct in een ander land. De huizen zijn anders gebouwd, de straten zien er anders uit. Er wordt in België flink doorgereden. Omdat we deze dag genoeg tijd hebben om in Trier aan te komen, besluiten we het stadje Spa te gaan bezoeken. Spa is een intiem en gezellig plaatsje. Genoeg te wandelen, leuke restaurantjes, bosrijke omgeving, mooie gebouwen, historie.

Na een poosje besluiten we om weer verder te rijden. Maar goed dat we de afslag Spa hebben genomen, want nu zijn we ook eindelijk even van de grote weg af. We rijden binnendoor richting Luxemburg en komen later op de dag weer op de grote weg naar Trier aan. Het lijkt hier wel een racebaan, er wordt snoeihard gereden. Na een korte tijd passeren we het plaatsje Bitburg (daar waar bier wordt gebrouwen). Vlakbij de stad Trier versmalt de weg zich en zitten we direct opgepropt in een ellenlange file die maar zeer langzaam de grote stad al dalend in gaat. Trier is een grote stad met ongeveer 100.000 inwoners en het is erg druk, veel zakelijk verkeer. Na enige moeite, ondanks dat het navigatiesysteem goed is ingesteld, komen we bij ons hotel aan, gelegen aan de Moezel. Wat niet werd aangegeven is dat het hotel pal aan de autosnelweg is gelegen en het romantische gevoel dat de term “Moezel” oproept, wordt niet waargemaakt, verre van dat. In werkelijkheid ligt het hotel aan het einde van een soort van industrie aanvoelend gebied, op slechts enkele tientallen meters afstand gelegen van de snelweg, alwaar dag en nacht flink over heen wordt gereden en behoorlijk geluidsoverlast produceert. Gezellige eettentjes, wandelboulevards, leuke muziek, intieme winkeltjes, etc. die een leuk gevoel aan vakanties geven, die zijn er niet te vinden. Een rondvaartboot vaart er sporadisch langs. De meeste schepen zijn commerciële schepen met goederen.

NH Hotel Trier

Er zijn veel Nederlanders in het hotel. Busladingen vol met Chinezen zijn de volgende groep van klanten, maar blijven slechts één nacht. Een Turks raceteam verblijft ook kort in dit hotel. De hotelkamer (nummer 802) is groot, de bedden zijn “king size” dus genoeg ruimte. De badkamer is zakelijk en compleet. Om 18.00 uur begint het buffetdiner, zakelijk en gewoon. Geen culinaire hoogstandjes, niet voor fijnproevers. Rond 18.30 uur is de etenszaal praktisch vol. Het is geen overvloedig buffet en wanneer je a la carte wenst te eten, moet je daarvoor extra betalen. Het terras heeft veel te weinig ruimte om meer gasten te plaatsen. Het is er ook niet gezellig. Wel zijn er op enkele honderden meters afstand van het hotel enige grote winkels (Lidl, Aldi, etc.) en wel een mooi park met een vijver, ganzen en een rosarium met 120 verschillende rozensoorten en een theetuin bij een luxe hotel-restaurant. Zoals ik eerder schreef, het was gedurende de tijd dat wij er waren 04/08 tot en met 08/08 lekker zonnig en daarvan konden we heerlijk genieten. Het hotel bleek echter niet te zijn voorzien van enige koeling, ook niet in je kamer. Je kon natuurlijk de ramen van je kamer open zetten, maar het dag en nacht voorbijrazend snelweg verkeer, die vlak langs het hotel voorbijrijdt, doet je weer besluiten om toch maar, dit in verband met geluidsoverlast, de ramen gesloten te houden, wat zorgt voor een zeer warme kamer.

De oude stad Trier

Trier is een van de oudste steden van Europa. In het dal van Trier waren er in het derde millennium voor Christus, menselijke nederzettingen. Het latere Trier werd door de Romeinen in de buurt van een stamheiligdom der Kelten gesticht. Trier kent dus een belangrijke geschiedenis. Nu is Trier een bisschopszetel, centrum van cultuur, universiteitsstad, etc. en gelegen aan de rivier de Moezel, standplaats voor bekende industriële bedrijven. Centrum van de wijnbouw en wijnhandel. Er zijn Roemer express rondritten door de stad te maken tegen betaling. Diverse (met en zonder gids) andere soorten van andere rondreizen zijn te voet te maken. Men kan theaters en musea bezoeken, wandelen in tuinen en parken, naar wijnlokalen en wijnproeverijen gaan, etc.
Historische bouwwerken zijn o.a.: Porto Nicra , Simeonstift, Drie Koningenhuis, Frankentoren, de Dom, Lievevrouwenkerk, Paleis Kesselstatt, Romeinse Paleisaula, Kerkvorstelijk paleis, Thermen aan het Forum, Keizersthermen, Amfitheater, Jezuïeten kerk, Sint George bronnen, Barbara Thermen, de Havenkranen, Sint Matthias abdij, Sint Paulien kerk, de Zomerresidentie van de Romeinse keizers Pfazel, Slot Quint, Slot Monaise, etc.

De Moezel rondom Trier

Na het ontbijtbuffet vertrekken we eerst naar het levendige en drukke centrum van de stad Trier. De oude binnenstad heeft heel wat aan oude cultuur te bieden. De Romeinen hebben zich heel veel jaren geleden gevestigd en hebben onder meer de Porta Nicra als monument achtergelaten. Om vanuit het Hotel naar het centrum van Trier te komen, rijd je in ongeveer 10 minuten door het behoorlijk drukke verkeer naar de stad. Er zijn heel wat parkeergarages, die niet echt duur zijn. We parkeren de auto bijna direct in het centrum op zo’n 300 meter van het Marktplein, waar het barst van de drukte. Er is een kleine markt, heel veel restaurants, een Kaufhof, eettentjes, straattheater en je moet in de rij staan bij de Tourist Information om informatie te verkrijgen. Toeristentreintjes maken rondgangen (tegen betaling) door het oude centrum. Wie van (gezellige) drukte houdt moet beslist een paar uur hier doorbrengen. Bezoekjes brengen aan bezienswaardigheden zoals bijvoorbeeld hierboven gemeld. Kortom, na een paar uurtjes, zijn we weer teruggelopen naar onze auto. Deze intense drukte van de stad wilden we niet hebben. We verlangden naar iets meer rustig, typisch Duitse dorpjes, wijndruiven langs de rivier, leuke doorkijkjes, gezellige terrasjes en een boottochtje.

Wittlich

Buiten de drukte van de stad Trier wordt het rustiger. De eerste plaats die we willen bezoeken is Wittlich. Via een landelijke route dalen we richting de Moezel af, naar het heerlijk intiem gelegen dorpje Wittlich, een echt toeristisch plaatsje. Een plaatsje in de zon, diverse kleine winkeltjes, gezellige terrasjes, wat wil je nog meer. Veel meer sfeer aan de Moezel dan in Trier vinden we. We parkeren onze auto op een van de vele gratis parkeerplaatsen en wandelen rustig naar het oude centrum van dit stadje waar - cultuur en beleven – in een hoog vaandel staan. Kleine intieme winkeltjes, autovrije straten, gezellige restaurantjes, bankjes met ijs etende mensen, kerkjes, een oud stadhuis, jonge artiesten die al zittend op de grond een tekening van het plein en het stadhuis maken, rondzoemende bijen, bloembakken die over de rivier hangen. Het ultieme vakantiegevoel.

Cochem

We besloten dat Cochem ons volgende plaatsje om te bezoeken werd. Eenmaal in Cochem aangekomen besluiten we niet het zeer drukke toeristische Cochem in te gaan maar de gehele rivier de Moezel vanuit Cochem tot aan Trier te gaan volgen. De Moezelrit lijkt op een groot wijndruiven aanplant. Hier wordt lekker rustig gereden, het is een groot verschil met Trier. De dag bestond uit veel kilometers, veel zien en beleven, veel foto’s maken en na het dinerbuffet wordt het tijd om te gaan wandelen. We bezoeken weer het rustgevende Rosarium park, genieten nog even van het park en wandelen rustig terug naar ons hotel. Hier gaan we slapen in onze bloedhete slaapkamer.

Luxemburg

Na ontbeten te hebben staat voor vandaag het land Luxemburg in de planning. De eerste plaats die we aandoen, direct aan de grens is gelegen, is Echternach. Wat mij direct weer opvalt is, dat ik zeer veel campingplaatsen zie, waar waarschijnlijk de meeste bezoekers Duitsers en de Nederlanders zijn. De dorpjes die we bezochten hebben ieder hun eigen kenmerken, maar wat je bijna overal vindt is midden in het plaatsje is een kerk of kerkje. In één van de plaatsjes besluiten we een pauze te houden. In de dorpsstraat zijn diverse bakkerijtjes, ijszaken, drankzaken (drank is in vergelijk met Nederland erg goedkoop hier). Na een poosje genoten te hebben, wordt het tijd om nu via de grote weg richting de stad Luxemburg te gaan. Tegen de avondspits komen we in de stad Luxemburg aan. Het is een drukte van belang en het is moeilijk door het verkeer heen te komen. Om nu nog de bezienswaardigheden te gaan bezoeken, die we via eerdere reizen al een keer gezien hebben, is nu praktisch onmogelijk. We besluiten onze route te vinden, niet over de grote autobaan richting Duitsland – Trier, maar onze route moet ons via de Moezel weer terugbrengen naar Trier. Eenmaal de Moezelroute weer gevonden te hebben, komen we uiteindelijk circa 14 kilometer voor Trier, een Luxemburgs plaatsje tegen. Het prijsverschil voor benzine in Trier en hier in Luxemburg is ook voor mij zo groot, en dus tank ik ook nog wat benzine bij in mijn auto.

Dagje Luxemburg vanuit Trier

De laatste dag van onze minivakantie rijden we naar Monschau, wat we een leuke afsluiting vinden van onze vakantie. Hier zijn we al enkele keren geweest. Na een dag wandelen rijden we weer de file in, terug naar Nederland. Of dit nu de vakantie was die wij in gedachten hadden? Als we ooit een volgende maal zouden besluiten om weer naar Trier te gaan, boeken we beslist een ander hotel. Er zijn daarvoor vele mogelijkheden zowel in de stad als er buiten.

Geschreven door Fred Vorstenbosch

Heb je interesse in een reis naar Duitsland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Duitsland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.