Tour du Germany

Bestemming: A. Amsterdam (Nederland) , B. Berlijn (Duitsland) , C. Bremen , D. Amsterdam (Nederland)
Periode: juli 2014
Vervoer: Fiets
Accommodatie: Airbnb, hostels

Paul Ram is een fietsfanaat en gaat regelmatig op fietsvakantie. In de zomer van 2014 fietste Paul de Tour du Germany. Hierbij fietste hij van Amsterdam naar Berlijn en weer terug. Zijn avontuur begon op maandag 4 augustus. Op donderdag 21 augustus kwam hij na een toch wel pittige slotetappe voldaan weer aan in Amsterdam. Gedurende zijn Tour du Germany hield hij zijn volgers o.a. via sociale media op de hoogte van zijn avontuur.

Extra kilometers

Het was de bedoeling om vandaag 160 kilometer naar Paderborn te fietsen. Dit werd alleen wat meer, omdat de trein niet verder ging dan Almelo. Uiteindelijk heb ik 211 kilometer gefietst. Ik heb in een studentenkamertje van iemand op de universiteit geslapen voor maar €11. Voor de volgende dag heb ik een retro "Wohnwagen" gehuurd uit de jaren '70 geboekt mét kampvuur.

Na een nacht geslapen te hebben als een baby, stond me weer een nieuwe fietsdag te wachten. Na een onvrijwillig rondje door stad te hebben gefietst, heb ik eindelijk de weg die me de stad uit leidde gevonden. De heuvels waren als mijn ontbijt; met de mountainbike de paden op en af. Het weer was prima om te fietsen en uiteindelijk heeft de zon zich ook nog laten zien. In totaal heb ik een mooie route van 190 kilometer gemaakt. Voldaan stapte ik de jaren '70 caravan in, waar ik heerlijk kon ontspannen met mijn voeten omhoog.

Een pittige etappe

De etappe van vandaag was heftig. Als ik de etappe van vandaag moet omschrijven was het een zes en half uur durende spinningles, gegeven door de verschrikkelijk steile Duitse heuvels. In de dorpjes die ik passeerde waren kasseistroken die niet onderdeden voor die van Parijs Roubaix. Dit vroeg later op de dag om een extra laagje Nivea. Vandaag was hij er dan ook voor het eerst met die kasseistroken; de lekke band. Na deze indrukwekkende etappe heb ik weer een mooi kamertje kunnen regelen, namelijk een met eigen tuin inclusief schommelbank van waaruit ik van de avondzon kon genieten. In het gasthuis heb ik nog goed kunnen eten.

Voor straf taart

Op 7 augustus was mijn zus Annemiek jarig, ze werd dertig. Hier kon ik niet bij zijn en daarom heb ik voor straf voor elke tien jaar een taartje gegeten. Ik vroeg me af wie er nog meer jarig is de volgende week. Daarnaast heb ik vandaag nog gefietst. Ik heb een prima etappe van 126 kilometer gefietst door een mooie omgeving. Tijdens de etappe heb ik veel op moeten passen voor de bramenstruiken op en boven de weg. Zoals men wel eens zegt: elk nadeel heeft zijn voordeel. Nog maar 35 kilometer en ik zou op het Alexanderplatz in Berlijn staan.

De nacht van 7 op 8 augustus heb ik heerlijk geslapen in de schatkamer van een omaatje. Op 8 augustus had ik een makkelijke rit van 50 kilometer gemaakt met klein selfietourtje door Berlijn. Deze dag waren Marieke en Jessica ook nog eens jarig dus heb ik maar voor elke tien volle jaren een biertje genuttigd. Dit leek met niet moeilijk te regelen in Berlijn.

Skyline Berlijn, Duitsland

Full Moon rit

Ik heb meegedaan aan een georganiseerde full moon rit. Dit is mij echter erg tegengevallen. Het is te gevaarlijk voor de renners. Muizen, ratten, eekhoorns, herten, wezels, kikkers en vleermuizen hadden de neiging om zomaar over te steken. Daarnaast zag je de kuilen in de weg van een halve band diep een stuk later dan gepland. De introductie van de rondemissen waren daarentegen prima naar mijn mening.

Regen en weer omfietsen

De afgelopen nacht heb ik heerlijk geslapen in een "van", een busje. Ik heb zelfs uitgeslapen tot 9.45 uur, wat een record was deze fietsvakantie. De eerste twee uur van de fietsroute had ik waarschijnlijk sneller afgelegd met een duikbril en waterfiets, maar ik was in ieder geval wel wakker door het vele water. Dit dacht ik tenminste, want eenmaal bij het adres van mijn hostel aangekomen, stond ik midden in een natuurgebied. Ik moest blijkbaar net de andere Rohlsdorf hebben, oftewel ik heb 50 kilometer om moeten fietsen. Toen ben ik wel “heerlijk” zwaar droog gewaaid door de tegenwind, maar ook door het zonnetje.

Achtpersoonsbed

Toen ik uiteindelijk op het juiste adres was, heb ik heerlijk gegeten en lekker lang gedoucht. Vervolgens ben ik mijn eigen achtpersoonsbed ingedoken. Het was apart wakker worden in je achtpersoonsbed; je hoort schapen, geiten, kippen, vogels en ruikt hooi en ziet een boerderijdak. De route van die dag zat me enigszins tegen; wat een wegen en wat een tegenwind. Uiteindelijk de eindbestemming van de dag weer gehaald. Van de gastvrouw heb ik een rondleiding door de stad in de auto gekregen.

Happen en trappen

De etappe van vandaag was 'happen en trappen'. De vorige dag had ik namelijk eten gehaald voordat ik wist dat ik uit eten zou gaan. De inkopen lagen dus nog in de koelkast. Na een stevig ontbijt van een bak kwark, twee bananen en een broodje ben ik op de fiets gestapt. Voor de middag had ik nog vier broodjes kalkoenfilet en een banaan, maar ik zag onderweg een bijzondere McDonald's aan de Reeperbahnn die ik niet kon overslaan. De vismarkt kon ik natuurlijk ook niet zomaar aan voorbij rijden. Als toetje heb ik nog een ijsje genomen. Daarna ben ik weer op de fiets gestapt. Ik heb de Alter Elbtunnel gebruikt om onder de Elbe door te gaan. De tunnel maakt gebruik van een lift, waarmee je naar beneden en omhoog gaat. Ook auto's gaan met de lift omhoog en naar beneden. De lift kan alleen maar één auto per keer verplaatsen.

Bremen en Worpswede

De nacht van 14 op 15 augustus heb ik een lekkere lange nacht gemaakt. Ik werd alleen wel wakker met muizen op mijn nachtkastje! De etappe die ik vandaag heb gemaakt was best saai met wind tegen. Aan het einde van de dag kwam ik aan in Bremen. Ik had nog geen gehoor gehad van mijn airbnb host dus ben ik nog even door het park gefietst op zoek naar overdekte bankjes. Later op de dag heb ik nog bericht gehad. In het hostel deelde ik een zespersoonskamer met een Rus. Ik heb nog wat gezellig met hem gesproken en kreeg nog een Russische houten lepel van hem.

Mijn Russische kamergenoot ging al om 6.00 uur op zoek naar een zwembad. Ik heb de ochtend nog wat van Bremen gezien. Van de dame bij de receptie moest ik echt naar Worpswede, vanwege de kunst en de mooie oude gebouwen. Ik ben dus naar Worpswede gegaan, want in Bremen had ik alles wel gezien. Worpswede was echt heel mooi. Eenmaal in Worpswede zag ik niets meer dan een supermarkt, een seksclub en een Chinees restaurant. Ik begon een beetje te twijfelen, maar iets verder op de Bergstrasse stonden drie bussen bejaarden uit te laten. Er bleek een kunstroute te zijn. Dit is niet echt mijn ding dus ben ik doorgefietst en heb een rondje gedaan in Bremerhaven. Vandaag heb ik een kleine 95 kilometer gefietst. De volgende dag zou mij 150 kilometer te wachten staan met windkracht zes tegen en regen, maar dat had ik liever dan een kunstroute.

Bremen

De “waaier” etappe

Op 17 augustus was ik al vroeg vertrokken voor een mooie "waaier" etappe inclusief een stukje met de boot, welke ik in eerste instantie op één minuut had gemist. Normaal gesproken ben ik al blij met windkracht 1 en een paar drupjes regen. Vandaag kreeg ik windkracht 7 tegen en heel veel drupjes regen. Ik was dus heel erg blij natuurlijk. Deze avond sliep ik in een bijzonder huis bij, zoals ze zichzelf noemt, een "intellectuele grootmoeder". Sloffen waren er verplicht. Het bed is gemaakt van dik hout en het matras bestaat uit twee delen, het onderste deel is gemaakt van paardenhaar. Ik heb hier ook heerlijk elf uren op geslapen.

Supporters

Om 9 uur stapte ik weer op de fiets. Ik had een windje tegen en het regende, maar toch waren er wat dames die me stonden aan te moedigen. Ik ben even met ze op de foto gegaan. Na het nodige klim, klauter en loopwerk ben ik de rivier overgestoken via een brug die eruit zag alsof hij zou instorten. Het was toen net weer even droog en heb ik even afdakje gepakt en pauze genomen. Volgens mij ben ik meer gemaakt voor het zuid Europese rondewerk.

Terug in Nederland

Op 19 augustus ben ik Nederland weer binnen gefietst met een klein beetje regen. Ik heb dan ook gelijk een maar familiebezoek gedaan, waarbij ik de hele familie weer heb gezien. De ochtend van 20 augustus ben ik met perfect weer opgestaan, maar ik heb met slecht weer moeten fietsen. Toeval of niet, bij Staphorst brak de hemel open en ging het echt los. Gelukkig had ik Punica, een Duitse fruitdrank, in mijn bidon gedaan dus het was nog een beetje zomer. Ik ben gestopt in Zwolle, waar ik het gezelligste huiscafé van Zwolle heb bezocht. Hier vierden we dat er een vestiging in Nijkerk geopend zal worden. Ik ben nog goed verzorgd door de gastvrouw en haar man met een ijsje, filmpje en een biertje.

De slotetappe

Om 7.00 uur pakte ik deze laatste dag de fiets voor de slotetappe naar Amsterdam. Ik fietste langs de Ijssel, door Friesland en over de Afsluitdijk weer terug naar Amsterdam. Op de afsluitdijk heb ik even gedoucht in een stormpje. Vandaag ben ik uiteindelijk uitgekomen op 227 kilometer, wat de langste etappe was van mijn Tour du Germany.

Ik heb weer genoten van mijn fietsvakantie. Iedereen bedankt voor de likes en reacties!

Heb je interesse in een reis naar Duitsland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Duitsland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.