Met mijn dochter naar Berlijn

Bestemming: A. Berlijn (Duitsland)
Periode: oktober 2016
Vervoer: bus
Accommodatie: hotel
Organisatie: Bolderman Excursiereizen

Donderdag 20 oktober 2016 was een datum die bij ons met neon op de kalender stond. De dag waarop ik met m’n oudste dochter Hadassah (5 jaar) naar Berlijn zou gaan met Bolderman Reizen, voor 4 dagen. Ik was al eens in Berlijn geweest, m’n dochter nog nooit. Er waren wel wat twijfels bij mij, of dit wel iets voor m’n dochter zou zijn. Het is namelijk geen Disneyland en je bent snel 12 uur onderweg met de bus.

De busreis was geweldig. Aardig mensen, goede chauffeur en geweldige stops. Hadassah kon zich helemaal uitleven tijdens deze stops. In Duitsland was bij elke restaurant wel een speelgedeelte. Er was ook een extra fotostop bij de Grensovergang Helmstedt-Marienborn. De vakantie begon echt al op het moment dat we de bus instapten, wat hebben we genoten!

Speelplekken onderweg

Voor 18:00 waren we al op onze hotelkamer in Berlijn. Dit heb ik wel eens anders meegemaakt, zoals met EffeWeg.nl. Met Bolderman beviel het mij veel beter. We verbleven in Hotel Havel Lodge. Aan de overkant van de straat zit het bijbehorende Restaurant Eagle Lodge, waar wij ons ontbijt hadden. Een prachtige locatie aan het water. Als enige minpuntje van het hotel, was de temperatuur. Deze was niet te stellen kwam ik achter. Dit heb ik nagevraagd bij de receptie. Ze regelen het centraal en helaas was de temperatuur op de hotelkamer en in de hallen erg warm (in een t-shirt had je het nog te warm).
Berlin WelcomeCard

Op onze tweede dag begonnen we vroeg. Ik had in de stadsbus, die praktisch voor ons hotel stopte, een Berlin WelcomeCard gekocht. Voor slechts 19,50 euro kun je 48 uur onbeperkt gebruikmaken van het openbaar vervoer in Berlijn. Mocht je ook naar Potsdam willen, net buiten het centrum, dan betaal je 2 euro extra. Na de bus namen we een paar metro’s om uiteindelijk uit te stappen bij het Sony Center, ofwel de Potsdamer Platz. In de grote CineStar IMAX bioscoop was er een rode loper première. Dit keer ging de nieuwe van Tom Cruise in première, “Jack Reacher”. Maar ons doel was LegoLand Discovery Centre. Het grote voordeel van de Berlin WelcomeCard, is dat je op oneindig veel dingen korting krijgt. Zo ook op Legoland, het scheelt je ruim 10 euro voor 2 personen op de entree. We waren nog geen 5 minuten binnen of het hele pand moest geëvacueerd worden. Brandweer kwam er aan te pas en wij moesten op een paar honderd meter afstand wachten tot alles weer toegankelijk was. Eindelijk weer terug in LegoLand ging Hadassah helemaal los! Wat hebben we genoten van de attracties. Sommige dingen waren een beetje spannend, zoals de 4D bioscoop en de Dragon Ride. Maar het is echt een aanrader om met je kind naartoe te gaan!
LegoLand

Na LegoLand loop je heel makkelijk naar Checkpoint Charlie, de controlepost op de grens van de Amerikaanse en de Russische sector. Onderweg heb ik Hadassah een eerste stukje van de Berlijnse Muur laten zien en de acht kilometer lange markering in de vorm van een dubbele rij kinderkopjes . Checkpoint Charlie vond ik zelf niet bijzonder, meer een toneelstukje. Maar voor een kind was het een hele belevenis. Zeker om met de acteurs in soldatenuniform op de foto te gaan. Let op, dit kost wel een paar euro maar ze doen het erg leuk. Vanaf Checkpoint Charlie, loop je in een paar minuten naar “Weltballon Berlin”. Waarschijnlijk de grootste helium gevulde ballon ter wereld. Op 150 meter hoogte heb je een geweldig uitzicht over de stad. Het was echt prachtig. Sommige medevaarders waren doodsbang, want de bak ging soms flink heen en weer. Maar Hadassah vond het prachtig… en ook hierbij krijg je korting met de Berlin WelcomeCard.
Checkpoint Charlie

Voor kinderen zijn de stoplichten in Berlijn ook erg leuk, de zogenaamde Ampelmann. Dit mannetje is zo populair dat er vele shops zijn, waar je puur en alleen maar merchandise van deze Ampelmann kunt kopen. Van snoepjes tot lampen en van kleding tot tassen, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het er kopen.

Als toetje van een mooie dag, zijn we met de bus naar de Brandenburger Tor gegaan. Hadassah was helemaal onder de indruk van de sfeer. Die mega monumentale poort, de fonteinen, paard en wagen…’s Avonds is het allemaal nog iets mooier. Moe, maar voldoen, gingen we terug naar ons hotel.
Brandenburger Tor

Op onze derde dag begonnen we na ons ontbijt aan onze trip naar Bahnhof Zoologischer Garten. Daar ligt namelijk de meest soortrijke dierentuin ter wereld, Zoo Berlin. We kopen een combi kaart, zodat we ook nog naar het naastgelegen Aquarium Berlin kunnen. Uiteraard kun je ook hierbij korting krijgen met je Berlin WelcomeCard. Hadassah was helemaal enthousiast toen ze alle dieren zag. Alles wou ze filmen en vastleggen. Ze had ook Duitse fans, die met haar op de foto wilden. Een vrolijk meisje met blond haar en blauwe ogen zien ze blijkbaar niet zo vaak. Het is een aanrader om bij het voederen en de shows te kijken. Vergeet met kinderen ook zeker niet om naar de speeltuin in de dierentuin te gaan. Die is echt geweldig! Het overdekte Aquarium Berlin draait vooral om vissen, slangen en de krokodillen. Van die laatste twee is Hadassah geen fan. Daar zijn we dus ook niet lang geweest.
In de dierentuin
Het aquarium

Onze volgende stop op deze zaterdagmiddag was bij een van de grootste warenhuizen van Europa, de KaDeWe. Dit warenhuis ligt op een paar minuten lopen van de Kurfürstendam. Aangezien er meer dan 380.000 verschillende artikelen aangeboden worden, kun je bijna niet met lege handen het pand verlaten. Zeker niet als je met je kind naar de speelgoedafdeling gaat.
KaDeWe

In Berlijn kun je bijna niet om de Buddy Bears heen. De 2 meter hoge beren zijn allemaal anders beschilderd en zijn op wegen en pleinen verspreid door de stad. Het heeft ook een doel: tolerantie en begrip tussen de volken, culturen en religies. Buiten dat het er erg vrolijk uit ziet en je ze op bijna elke straathoek kunt kopen in een kleinere versie.

Na de nodige inkopen namen we de metro naar de East Side Gallery. Deze stop mag zeker niet ontbreken tijdens een citytrip naar Berlijn. Het langste nog in tact zijnde stuk Berlijnse Muur, dat vanaf december 1989 door 118 kunstenaars werd beschilderd. Prachtig om langs te lopen. Helaas staat bijna overal een hek voor. Dit komt door de krabbels en tekeningen die de toeristen achter lieten op de muur. Zeg maar het bekladden van kunst. Als je bij de East Side Gallery bent, dan moet je ook zeker even naar de Oberbaumbrücke, een brug over de Spree. Hadassah vond deze brug net een prinsessen kasteel.
East Side Gallery

Deze dag sloten we ’s avonds af bij de Berliner Fernsehturm op Alexanderplatz. De 368 meter hoge televisietoren is het hoogste bouwwerk van Duitsland. Hadassah heeft heerlijk zitten spelen op de trampolines en speeltoestellen van Alexanderplatz. Als je van je dochter hoort: “dit was de mooiste dag van m’n leven, was het voor jou ook fijn pap?” Dan weet je dat Berlijn ZEKER een aanrader is voor kinderen. Vergeet een keer dat massale Disneyland. Berlijn heeft voldoende te bieden voor kinderen (en volwassenen uiteraard). Hadassah deed nog een voorstel om de bus maar gewoon terug naar Nederland te laten gaan zonder ons. Ze was nog lang niet klaar met Berlijn… en ik ook niet.
De Fernsehturm

De terugreis, op de vierde dag, was net zo fijn als de heenreis. Al waren we liever langer in Berlijn gebleven. Het is een herinnering geworden die ik niet snel zal vergeten en Hadassah ook niet. Zulke dingen zijn onbetaalbaar en blijvend. Ga dingen als dit doen, nu het nog kan. Geniet voor het te laat is. En ga zeker een keer naar Berlijn, je bent meteen verliefd op deze prachtige stad!

Geschreven door Mark Sleurink

Oad
7,1
op basis van 247 reviews

2 consumenten awards

Oad won in 2012 de Reisgraag award
Heb je interesse in een reis naar Duitsland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Duitsland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.