Reizen door Oost-Duitsland

Bestemming: A. Thüringen (Duitsland) , B. Fischbach , C. Weimar , D. Erfurt , E. Gotha , F. Eisenach , G. Wartburg , H. Bad Salzungen , I. Dresden , J. Potsdam , K. Berlijn
Periode: augustus 2015
Vervoer: Auto
Accommodatie: Appartementen en hotels

Kort van tevoren hadden mijn vriend en ik besloten dat we eind augustus 2015 een reis door Oost-Duitsland wilden maken. Op het programma zouden plaatsen in Thüringen en Berlijn komen te staan. We gingen met de auto en hadden daarom verschillende appartementen en hotelletjes geboekt waar we tussendoor konden overnachten.

THÜRINGEN

Fishbach

Het dorpje Fischbach ligt aan de voet van de Inselsberg, een 916 meter hoge berg, die je tegenwoordig met de auto op mag rijden. In de periode vóór de Wende was deze top verboden terrein voor iedereen, omdat er vanaf de uitzichttoren gespioneerd werd.
De eigenaar van het appartement vertelde ons waar de meest bijzondere locaties in de buurt waren. Zo kwamen we op leuke plekken terecht, waar we anders nooit gekomen waren.
Thüringer Wald is een zeer geschikte plek voor wandelaars. Hier loopt de Rennsteig, het beroemdste en oudste wandelpad van Duitsland. De weg loopt over een lengte van bijna 170 km over de kammen van het Thüringer Wald gebergte, van Eisenach tot de Tsjechische grens. Daarnaast telt het gebied vele oude kastelen en middeleeuwse dorpjes. Zo kwamen we op de eerste zondag in Schmalkalden terecht, waar het in het middeleeuwse centrum erg druk was vanwege de markt. De markt had op elke straathoek een groepje muzikanten. Het meest opvallende waren de ellenlange rijen voor de stalletjes met de Thüringer Bratwurst, deze Bratwurst werd op houtskool bereid.

Uitzicht vanaf Inselsberg

Weimar

Weimar ademt vooral Goethe en Schiller. Niet alleen zijn de schrijvers nog als standbeeld te bewonderen, maar ook hun woonhuizen zijn intact gebleven en tegenwoordig als museum ingericht. Als je wilt winkelen kun je hier goed terecht in de Schillerstrasse en de Wielandstrasse.

Erfurt

Erfurt is de hoofdstad van Thüringen, de statige winkelstraat Anger is hier een mooie bezienswaardigheid. In deze straat staan prachtige renaissancehuizen. En verder heb je veel gezellige terrasjes in Erfurt.

Domberg

Een indrukwekkend gezicht was de St. Mariëndom met enorm grote klokken. Verder zagen we in het stadje veel gerestaureerde renaissance- en vakwerkhuizen, naast talrijke kerken en kloosters. Het indrukwekkendste vonden we de Krämerbrücke, dit is de langste bebouwde brug van Europa. In Domberg waande we ons heel even terug in de tijd. Ook zeker niet te vergeten als je in Domberg bent, is de Oude Synagoge, dit is de oudst bewaard gebleven synagoge van Europa.

Gotha en Eisenach

In Gotha en Eisenach hebben we wederom genoten van historische gebouwen. Zo bekeken we in Gotha Schloss Friendenstein. Een erg mooi slot uit de vroege Baroktijd.

Wartburg

Hier zijn we langs het Bachhaus en het Lutherhaus gereden, in dat huis heeft Luther zich ooit schuilgehouden. We zijn helaas niet naar binnen geweest, want het was erg druk.

Bad Salzungen

Verder maakten we een tripje naar het niet ver van Fischbach gelegen Bad Salzungen aan de Burgsee, waar het zogenaamde Gradierwerk te zien is. De stad heeft een ruim duizendjarige kuurtraditie door zijn geneeskrachtige zoutwaterbronnen voor de behandeling van onder andere ademhalingsziekten. Wij vonden het een heel apart gezicht de kuurgasten in hun witte gewaden langs het gradeerwerk te zien wandelen.

Kuurgasten bij het Gradierwerk

Dresden

Het weer was helaas omgeslagen van rond de 30 graden naar maar 18 graden. Dit weerhield ons er niet van om te stoppen, we gingen gewoon door. Ons volgende doel was dan ook Dresden. In Dresden liepen we een stukje langs het water tot een poort in de muur, gingen er doorheen en via een gezellig straatje met terrasjes kwamen we aan de Neumarkt bij de Frauenkirche terecht. Deze barokke kerk, een kopie van zijn voorganger uit de 18e eeuw, is sinds 2005 weer in gebruik.
Dat gebouwen zijn herbouwd in oude stijl, geldt voor een groot deel van de stad Dresden, die meerdere keren gebombardeerd is. Vele historische gebouwen en beeldhouwwerken zijn gerestaureerd of nagemaakt en zelfs zwart gemaakt om ze ouder te doen lijken. Zo is de Zwinger, een voormalig paleis van het Dresden Fort uit de 18e eeuw, nu een gerenommeerd museum met een overweldigend binnenpark, omringd door muren waarop talrijke nagemaakte beelden staan.
Bijna alle bezienswaardigheden, zoals de barokke Semperoper, het Residensschloss met binnenplaatsen overdekt met glas en de Katholische Hofkirche liggen op loopafstand, zodat we deze eerste dag al een goed overzicht van de Altstad van Dresden kregen. We eindigden met een wandeling over het Brühlische Terrasse, oftewel 'Het balkon van Europa', met uitzicht over de Elbe met haar vele rondvaartboten.

BERLIJN

Potsdam

Potsdam ligt als een eiland ingebed in het rivierenlandschap van de Havel, aan de westkant van Berlijn. De stad is in de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd en na de oorlog zijn de ruïnes van de DDR er geruimd; ook hier zien we weer vele oude herstelde bezienswaardigheden.
Je kunt de stad ook te water, met bijvoorbeeld de paleizenrondvaart bekijken. Daarbij vaar je onder andere langs slot Cecilienhof, het Filmpark Babelsberg en kom je bij de Glienicker Brücke, waar tijdens de Koude Oorlog op de grens tussen de DDR en West-Duitsland spionnen werden uitgewisseld.
We hadden in Berlijn ook een tweede bezoek gebracht aan de Gedächtniskirche. Deze kerk, waarvan de ramen turquoise blauw zijn, straalt zoveel rust uit als je daar binnen bent. Het is haast een magisch gevoel daar met zoveel anderen te zitten, terwijl de stilte overheerst. Ook wilden we nog een keer naar het Sony-Center, met zijn geweldige architectuur. Dit centrum ligt vlakbij de Potsdamerplatz. Rond de Potsdamerplatz was het nu helemaal volgebouwd, terwijl het bij ons vorig bezoek nog één grote bouwput was.
Nieuw voor ons was het in 2005 onthulde Holocaust-Denkmal tussen de Brandenburger Tor en de Potsdamerplatz. Het bestaat uit een groot aantal betonnen blokken van verschillende grootte en is gelegen op een golvende ondergrond. Het geeft je het gevoel dat je niet weet waar je aan toe bent als je tussen deze enorme grijze blokken doorloopt; het is werkelijk indrukwekkend.

Holocaust-Denkmal in Postdam

Het viel ons op dat Berlijn wordt overspoeld door toeristen; het zijn er eigenlijk teveel als je het ons vraagt. De vorige keer konden we de Berlijnse Brandenburger Tor niet fotograferen omdat hij in de steigers stond, maar nu was de mensenmassa een hinderpaal. De Brandenburger Tor, vroeger de westelijke toegangspoort naar de stad, is nog de enig overgebleven poort van de in totaal 18 stuks die Berlijn ooit omringden en nu hét symbool van de hereniging. Hier vlakbij ligt de Reichstag, het parlementsgebouw dat we ook nog snel een bezoekje brengen. Aan de andere kant van de Brandenburger Tor begint Unter den Linden, een brede boulevard met vele ambassades. We liepen deze boulevard af in oostelijke richting, waar zich talrijke historische gebouwen bevinden; niet alleen de straat was dit keer opgebroken, maar ook vele oude gebouwen stonden in de steigers. In Berlijn lijkt het wel of men aan het bouwen blijft!
Berlijn heeft als hoofdstad van de nazistische terreur en als centrale stad tijdens de Koude Oorlog een bewogen geschiedenis. Vele zaken herinneren hier nog aan, zoals Checkpoint Charlie aan de Friedrichstrasse, het belangrijkste oversteekpunt van de Berlijnse Muur. Deze bezienswaardigheden lieten bij ons zeker een indruk achter. Wij zijn op zoek gegaan naar de laatste overblijfselen van de Muur. De Muur die nog overeind stond was bespoten met mooie graffiti boodschappen.
Graffiti op de Berlijnse Muur

Oost-Duitsland, erg indrukwekkend! We hebben veel mooie historische dingen kunnen zien, Oost-Duitsland is zeker een aanrader!

Geschreven door Else Bruinink

Heb je interesse in een reis naar Duitsland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Duitsland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.