Weekend weg in het Ruhrgebied

Bestemming: A. Schermbeck (Duitsland)
Periode: april 2012
Vervoer: Auto
Accommodatie: Hotel

Eind april ben ik samen met mijn vriend drie dagen een weekendje weg geweest naar Schermbeck. Dit is een klein plaatsje in Rijnland (het Ruhrgebied) op zo'n 2 uur rijden van Utrecht.

Het dorpje Schermbeck (in de buurt van Oberhausen) staat vooral bekend om de mooie ligging (in het Hohe Mark natuurpark) en de toeristische toppers die in de omgeving liggen. Zo ligt het op 35 kilometer van Essen, 65 kilometer van Düsseldorf, 15 kilometer van MoviePark Germany en op 25 kilometer van CentrO Oberhausen. Ook zijn er in het Rurhgebied veel verschillende musea, kastelen (Raesfeld en Lembeck) en culturele evenementen.

Aankomst in Schermbeck

We vertrokken zondagochtend rond 11.30 uur richting de Duitse grens. Doordat het erg rustig was op de weg waren we al snel in Schermbeck (met behulp van de navigatie). We verbleven twee nachten in het ECCO Hotel Schermbeck. Ondanks dat we te vroeg waren konden we al wel op onze kamer. We hadden het hotel geboekt via een aanbieding, hier was gelukkig niets van terug te zien. Het was een erg mooi hotel, alles schoon en ook de kamer en de badkamer zag er erg netjes uit voor een driesterrenhotel. Na wat informatie te hebben opgevraagd over de omgeving bij de receptie zijn we het dorpje zelf gaan verkennen. Doordat het zondag was was er helaas niets open, al was er die dag wel een soort rommelmarkt. Naast tweedehands spullen verkochten ze hier ook een aantal nieuwe dingen en stonden er veel bratwurstkraampjes. Ook die hebben we natuurlijk even geproefd. Schermbeck is een heel klein dorpje, maar wel gezellig en erg mooi gelegen. Naast de winkelstraat ligt een mooi park, als je daar doorheen loopt ben je direct in de natuur. In het centrum zelf zijn een aantal terrasjes waar je wat kunt gaan drinken. Dit hebben we dan ook gedaan omdat het weer erg mee zat.

Eenmaal weer bij het hotel hebben we onze fietsen opgehaald, die hadden we er namelijk bij gehuurd. In de omgeving kun je erg goed fietsen en wandelen en er zijn ook veel routes die je kunt volgen. Wij kozen ervoor om geen route te volgen en gewoon rond te gaan fietsen door het bos en de omgeving. De natuur is hier echt heel erg mooi en ideaal voor mensen die de rust op willen zoeken. Na ongeveer een uur te hebben gefietst zijn we weer terug gereden richting het hotel. Hier konden we de fietsen in de garage plaatsen. Het was inmiddels ook alweer etenstijd, we zijn ons dus gaan optutten om vervolgens een restaurantje in het centrum op te zoeken. Daar vonden we een klein café/restaurant waar je zeer goedkoop iets kon eten. We bestelden natuurlijk een schnitzel en een folienkartoffel. Dit is een grote aardappel met schil, omwikkelt met aluminiumfolie. In de aardappel zit een soort kruidenkaas, erg lekker! Na het eten zijn we doorgelopen naar een ijssalon waar ze heerlijk ijs verkochten.

Vijver in het Ruhrgebied

Winkelen in Oberhausen

De tweede dag zouden we gaan winkelen in CentrO in Oberhausen. Dit is een reusachtig winkelcentrum met meer dan 200 winkels. Ook heb je er veel restaurants waar je iets kunt eten. CentrO is een erg mooi winkelcentrum met grote lichtkoepels en palmen. Door de vele lichtkoepels komt er veel licht binnen, als het erg warm is zoals toen wij er waren, is dat wat minder. In het winkelcentrum vind je vooral veel kledingwinkels maar er zijn ook verschillende winkels met sieraden, parfum, accessoires en elektronica. Hier is Saturn een goed voorbeeld van, een winkel van 4.000m² waar je alles dat met elektronica te maken heeft kunt vinden. Dit winkelcentrum is bij veel Nederlanders ook populair omdat je er ten eerste veel winkels bij elkaar hebt zitten en omdat er verschillende winkels zijn die wij in Nederland niet hebben. Een aantal voorbeelden zijn Kiko (make-up uit Milaan), Hollister en Gilly Hicks (Amerikaanse kledingmerken), Galeria Kaufhof (groot warenhuis) en nog veel meer. Wij hebben ons hier de hele middag kunnen vermaken. Ook buiten het winkelcentrum kan je nog leuk iets drinken op het terras. Naast het centrum zit tevens een grote bioscoop.

Rond een uur of vijf vonden we het wel weer genoeg geweest en zijn we weer terug gereden naar het hotel. Die avond zijn we weer gaan eten in het dorp, dit keer bij een ander eettentje. Heel veel eettentjes zitter er niet, je zult dus buiten het dorp moeten gaan kijken wil je wat meer keus hebben. Wij hebben daarentegen wel weer erg lekker gegeten bij een lokaal restaurantje.

MoviePark Germany

De laatste dag was alweer aangebroken, na het ontbijt zijn we gaan uitchecken. Met de auto zijn we vervolgens naar MoviePark Germany in Bottrop-Kirchhellen gereden. Dit lag op ongeveer 20 minuten rijden van het hotel. Het park staat geheel in het thema van films en televisieseries. Er zijn meer dan 40 attracties en shows, die in vijf verschillende delen liggen. We hadden verschillende meningen over het park gehoord. De een vond het een saai park waarbij je lang moest wachten en andere mensen vonden het weer erg leuk. Ook wij vonden het park gelukkig leuk. Het is inderdaad niet zo groot als de Efteling maar je kunt je er prima een dag vermaken. Ook vielen de wachtrijen mee (meestal 15-20 minuten). Je hebt in het park erg veel attracties die voor veel verschillende leeftijden geschikt zijn. Zo heb je een deel voor de kleinere kinderen met allerlei attracties die zijn afgestemd op jonge kinderen maar is er ook een deel met allerlei achtbanen en spannende attracties. Vooral de achtbanen en de nieuwe attractie Van Helsing's Factory (gebaseerd op de film Van Helsing) waren erg leuk. Ook hier zijn natuurlijk weer veel eettentjes waar je iets kunt eten of drinken. Dit is echter wel erg duur, je kunt beter zelf een lunchpakketje van thuis meenemen. Ook deze dag hebben wij ons weer erg vermaakt in het park.

Moviepark Germany

Conclusie

Het Ruhrgebied is een goede uitvalsbasis als je een paar dagen weg wilt, maar niet te ver wilt rijden. Je vindt in dit gebied heel veel toeristische attracties met voor ieder wat wils. Ook het dorpje Schermbeck is aan te raden. Als je een wat grotere plaats zoekt is Oberhausen beter.

Heb je interesse in een reis naar Duitsland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Duitsland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.