De verborgen parels van Gran Canaria

Bestemming: A. Gran Canaria (Spanje)
Periode: juni 2016
Accommodatie: Hotel

Wuivende palmbonen, ambachtelijke tapas en heerlijke temperaturen, dat klinkt toch wel als muziek in mijn oren. Ik kijk nog eens naar de duizenden advertenties, scrol nog één keer langs de ellenlange pagina’s met verschillende, aanlokkelijke aanbiedingen, maar sla dan mijn laptop met een klap dicht. Ik weet het zeker, mijn keuze is gevallen op het prachtige eiland Gran Canaria. De betoverende vulkanische landschappen en afwisselende flora en fauna leiden tot een prachtig plaatje, die ik maar al te graag met eigen ogen wil bekijken.

Gran Canaria is onderdeel van de eilandengroep de Canarische eilanden en ligt in de Atlantische Oceaan. De prachtige stranden en helderblauwe zee maken dit eiland tot een uiteraard geschikte bestemming voor een ontspannen zonvakantie. Ik zie al helemaal voor me hoe ik straks met een kokosnoot lig weg te dromen op mijn strandstoel. Voor de echte ontdekkingsreizigers biedt Gran Canaria ook een aantal avontuurlijke uitstapjes. Naast de mooie stranden en drukke boulevards heeft het eiland namelijk een paar verborgen parels, die mij erg fascineren. Ontroerende bezoekjes, historische gebouwen en bijzondere bezienswaardigheden. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat de eerste bewoners van het eiland, de Guanchen, leefden in grotwoningen. Ook hedendaags zijn sommige van deze grotten nog steeds bewoond! Als je geluk hebt mag je zelfs even een kijkje nemen in de woning van een lokale grotbewoonster. In Gran Canaria bevindt zich ook een prachtige tuin met maar liefst 500 verschillende, endemische planten. De sfeervolle bijzonderheden en authentieke dorpjes hebben mijn interesse zeker gewekt, een goede keuze neem ik aan!

Daar sta ik dan, samen mijn moeder Janna en mijn vader Pier, te wachten bij Gate D17. Een tikkeltjes nerveus, maar vooral erg enthousiast laat ik mijn ticket scannen door de medewerker. Ik kan niet wachten om alles wat ik op foto’s heb gezien en in verhalen heb gelezen, eindelijk in het echt te gaan beleven!

Eenmaal aangekomen op Gran Canaria voel ik gelijk de warme zomerzon branden op mijn huid. Niet op een vervelende, prikkende manier, maar juist op een prettige en aangename manier. Alsof de warme zonnestralen mij welkom heten op het mooie Gran Canaria. We verblijven in een appartementencomplex in het plaatsje Puerto de Mogán. Puerto de Mogán is een gebied waar toeristen en de lokale bevolking samenkomen. Het staat bekend als een, tot nu toe, rustig vakantiegebied. In tegenstelling tot het nabije Puerto Rico, waar het juist erg toeristisch is. Gelijk de eerste dag gaan we het dorpje verkennen. Al snel komen we erachter dat vlakbij ons appartement het kleine, lokale dorpje Puerto de Mogán Marina te vinden is.

Puerto de Mogán Marina is werkelijk prachtig. Het plaatsje wordt ook wel “Little Venice” genoemd, omdat de romantische sfeer van Venetië hier sterk aanwezig is. We kijken om ons heen en het lijkt net alsof we kijken naar een ansichtkaart. Het doet me een beetje denken aan het Griekse eiland Santorini. Tegen een hoge berg zijn allemaal kleine, authentieke huisjes opgebouwd. Er zijn geen liften aanwezig, overal lopen kleine weggetjes met trapjes richting woningen. De huizen zijn zacht gekleurd en op de grond lopen kanaaltjes met witte bruggetjes, versierd met vrolijke bloemen.

We lopen verder en verder naar boven en daar treffen we een uitkijkpunt aan, hier kunnen we kijken over de zee, het strand, de haven en een groot deel van Puerto de Mogán, het uitzicht is werkelijk prachtig. Ik heb altijd al iets gehad met alle lichtjes die in de nacht oplichten en een prachtig geheel van een stad maken, dit uitzicht was voor mij net een sprookje!

De volgende ochtend ben ik klaarwakker, waar ik normaal gesproken nog wel wat moeite mee heb. De fijne en kalme sfeer van het eiland zorgen ervoor dat mijn zorgen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het lijkt wel alsof we in slow motion leven vergeleken met Nederland. Soms realiseren we ons niet hoeveel we eigenlijk ondernemen op een dag, op zo’n heerlijke vakantie sta je daar echt even bij stil en geniet je van de rust om je heen.
De eerste twee dagen gaan we naar het mooie strand, vlakbij ons appartement. In de avond gaan we uiteten bij de lekkerste restaurantjes op de sfeervolle en gezellige boulevard aan het strand. Ik geniet met volle teugen en mijn ouders ook, wat een fijne ambiance.

Op dag drie is het dan eindelijk zover, we nemen deel aan een eilandtour! Deze dag zal me nog lang bijblijven, ik heb zoveel bijzondere en ontroerende dingen gezien, waar ik met alle plezier over schrijf en natuurlijk aan terugdenk.

Het prachtige Gran Canaria

De eerste stop met de bus, is gelijk één van de meest indrukwekkende uitstapjes. We stoppen bij een groot ravijn genaamd “Barranco de Quayadeque”. Langs dit dal bevindt zich het grotdorpje Cuevas Bermejas. Dit gebied is een belangrijk overblijfsel van de Guanchen, de oorspronkelijke bewoners van het Gran Canaria. Wat ook fascinerend is om te weten is dat niemand zeker weet hoe deze mensen op het eiland zijn gekomen. De oorspronkelijke Guanchen hadden blauwe ogen hadden en waren lang en blond, met dit uiterlijk weken zij veel af van de lokal Spaanse bevolking, zij waren namelijk getint en niet erg lang. Er werd in die tijd veel gespeculeerd over de afkomst van de Guanchen. Zo dacht een bepaalde groep mensen vroeger dat de Guanchen afstammelingen waren van Vikingen die verdwaald waren. Dat de ze van de Berbers af zouden stammen, de originele bewoners van Noord-Afrika, werd ook weer gedacht door een andere groep. Dit blijft echter een raadsel. Zeker is wel dat ze hun leven veel in grotten doorbrachten en er woonden.

Eerst lopen we een heel klein grotrestaurantje binnen, hier mogen we lokale kaas, en voor de niet-vegetariërs onder ons, lokale worst proeven. Naast het restaurantje zit een oude kerk, dichtgetimmerd. Op de deur staat een Spaanse mededeling en het ziet er uitgestorven uit. Onze gids vertelt ons later dat er vaak diefstal werd gepleegd en de kerk daarom na een lange tijd is gesloten. We lopen verder en beklimmen de berg. Hier bevindt zich een oude mevrouw in Cuevas Bermejas, deze vrouw woont al haar hele leven in een grot! Haar naam is Isabel en ze is ongeveer 90 jaar oud. Ze heeft alle faciliteiten die ze nodig heeft, waaronder water en stroom. De gids vertelt ons dat als we geluk hebben we even mogen rondkijken in haar huis! Isabel heet ons welkom en gebaart naar ons dat we verder mogen komen. Het is fascinerend om te bekijken hoe anders een persoon kan leven, in Nederland zijn we wel wat anders gewend. Overal waar ik kijk hangt wel weer een andere foto. Het is er gezellig en ze heeft zelfs televisie in haar kleine woonkamer. Best modern, maar toch ook ouderwets. Zeer indrukwekkend om te zien en vooral bijzonder hoe gastvrij Isabel is tegenover haar bezoekers.
De grotwoning

Na dit indrukwekkende bezoekje gaan we weer verder met de bus. Mijn ouders en ik kijken onze ogen uit. We rijden langs oude kraters, palmboomvalleien en in elk gebied staan andere bomen en planten. Onze volgende stop is de botanische tuin met de lange, ingewikkelde naam “Jardín Botánico Canario Viera y Clavijo”. Ik had wel verwacht dat deze tuin indrukwekkend zou zijn, maar dat er zoveel verschillende flora en fauna was, had ik zeker niet verwacht.

Deze tuin ligt ten zuidwesten van de hoofdstad Las Palmas, dichtbij Santa Brídga, het plaatsje heet Tafira. Eric Sventenuis, een man geboren en getogen in Zweden, kwam met een geniaal idee, een botanische tuin met alle soorten verschillende flora en fauna van Gran Canaria. Zo gezegd, zo gedaan. Er bevinden zich meer dan 500 soorten bomen, bloemen en planten in de tuin. De Canarische bevolking is zeer trots op de botanische tuin.

Naar mijn mening is de boom “Ficus socotrana” een boom die iedereen gezien moet hebben, het is net een sprookjesboom. Alle wortels groeien door elkaar. Verder kwamen we allerlei verschillende palmbomen, vetplantjes en cactussen tegen, we zagen zelfs salamanders en hagedissen.

Als we de reisgidsen moeten geloven,zou Teror een van de mooiste dorpen van Gran Canaria zijn. Sfeervol en authentiek omschrijven het stadje. Het mooie aan Teror is dat, ondanks het grote toerisme, haar schoonheid niet wordt aangetast.

De gekleurde huisjes en balkons vallen op in het dorp. Op het Plaza Nuestra Senõra del Pino staat een basiliek uit het jaar 1767. In de basiliek staat een standbeeld van de heilige maagd Maria, die elk jaar wordt bezocht door bedevaartgangers op 8 september. Er zijn een aantal kleine terrasjes en winkeltjes aanwezig waar toeristen, maar ook zeker de lokale bevolking, gezellig iets kunnen eten of drinken.

Zodra we richting het kerkje lopen zien we een vrouw gekleed in een lange, prachtige witte jurk en een man in pak, een bruiloft! Vlak voor de deur staat een oude auto met een open dak, waarin twee kleine bruidsmeisjes de bezoekers uitzwaaien, een aandoenlijk gezicht.

Ik zal vast nog vaak terug denken aan deze bijzondere bezienswaardigheden. Gran Canaria is een magisch eiland met allerlei mooie dingen, ik ben blij dat ik deze reis heb mogen beleven met twee zeer belangrijke mensen in mijn leven, het was een erg fijne tijd en zeker een aanrader!

Geschreven door Jamilla Post

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.