Cala d'Or, Mallorca

Bestemming: A. Cala dOr (Spanje)
Periode: mei 2004
Vervoer: Vliegtuig en huurauto
Accommodatie: Appartement/Playa Ferrera
Organisatie: Oad

Vandaag gaan we naar Mallorca. Het reisje is geboekt als cadeau voor mijn moeder die dit jaar 70 wordt. Ze wilde heel graag nog een keer met het vliegtuig op vakantie en ze is jaren geleden al eens op Mallorca geweest met mijn inmiddels overleden vader. We gaan terug naar dezelfde plaats als waar zij toen zijn geweest.

Iets meer dan een week voor we zouden vertrekken werden we gebeld door OAD dat ze het contract met het appartementencomplex waar we zouden verblijven per direct beëindigd hadden. Er waren meerdere problemen en het appartementencomplex voldeed niet meer aan de eisen van OAD. Het alternatief was een appartement wat er ook wel aardig uitzag, met 3 kamers, naast de woonkamer 2 aparte slaapkamers en met 1 badkamer. De ligging is alleen iets minder centraal en de appartementen zijn verspreid over verschillende gebouwen. Aangezien mijn moeder reuma heeft kan zij niet gemakkelijk traplopen en de appartementen hebben 3 verdiepingen en er is geen lift. We wilden het alleen accepteren als ze ons konden garanderen dat we een appartement op de begane grond kregen. Toen dat werd beloofd hebben we het aanbod geaccepteerd. Uiteindelijke toeslag 108,- euro p.p.

Rotterdam - Mallorca

We vertrekken rond half 4 vanuit Zoetermeer naar Rijswijk om moeders op te halen. Het vliegtuig vertrekt vanaf Rotterdam Airport maar helaas wel pas erg laat. De eerste dag is eigenlijk al voorbij als we aankomen op Mallorca. Op Rotterdam Airport eten we wat dus in het vliegtuig we nemen alleen een drankje. Transavia heeft tijdens deze vlucht de 'à la carte service', bij deze cateringservice komt cabinepersoneel langs komt met (fris)dranken en snacks die je kunt kopen.

Iets na 21.00 uur landen we, om half 10 uur hebben we de koffers en kunnen we vervolgens langs de douane. De hostess van OAD en een chauffeur stonden al op ons te wachten. We liepen met z'n 3en mee en kwamen tot onze verrassing bij een luxe taxi terecht. Om half 11 waren we bij de receptie van onze appartementen. Na het inchecken, werden we naar ons appartement toe gereden. We waren allen best moe en het hele verhaal van de mensen bij de receptie is niet echt doorgedrongen. Moesten we dit appartement weer uit of konden we hier de rest van de vakantie blijven?! We dachten iets te hebben gehoord van 'other appartment because there is something with the water in yours' of iets dergelijks.

Toen we binnenkwamen hadden we gelijk een tegenvaller, het licht was kapot en die man die ons had gebracht was al weer weg! Gelukkig vond Willem uiteindelijk een groepenkast en na wat geschakel, ging het licht gelukkig aan. Als je moe bent is dit niet leuk! Gelukkig zag ons appartement er verder wel goed uit, eenvoudig ingericht maar het leek allemaal vrij nieuw.

Het water uit de kraan was niet echt lekker, zelfs niet nadat we het gekookt hadden. Dus gingen Willem en ik nog maar even op 'waterjacht'. We gingen eerst op weg naar de receptie, konden we gelijk vragen of we nu wel of niet in dit appartement zouden blijven. Ze zeiden dat we er gewoon in konden blijven. Water hadden ze niet maar ze verwezen ons door naar een barretje een eindje verderop. Wij daarheen gelopen maar we konden het niet vinden. Uiteindelijk bij een automaat een aantal flesjes water gekocht. Moeten we morgen eerst maar boodschappen doen. Rond 01.00 uur zijn we gaan slapen.

Rondrijden met de huurauto

Rond 8.00 uur werden ma en ik wakker. Willem had toen al broodjes en water gehaald. Na het ontbijt zijn we naar de receptie gegaan om onze huurauto te halen. Die moest om 10 uur klaar staan maar om half 11 waren ze er nog niet. Na een aantal telefoontjes van de receptioniste kwamen we erachter dat ze bij het verkeerde appartementencomplex stonden. Om 10.50 uur waren ze er eindelijk met een Renault Clio, onze auto voor de aankomende week.

Na een bak koffie zijn we om half 1 een tochtje gaan maken. We bleven in de buurt, wilden alleen een indruk krijgen waar we zaten en wat er allemaal te doen was. We reden langs prachtige baaien en de mooie zee met alle verschillende tinten blauw! Af en toe stopten we om foto's te maken en om op een terras wat te drinken en/of te eten.

Bij een grote supermarkt hebben we nog een aantal boodschappen gedaan en om half 7 waren we weer terug in het appartement. Ma was erg moe, waarschijnlijk ook nog van de reis gisteren. Ze had geen zin meer om mee te gaan naar het centrum en is op tijd haar bed ingekropen. Willem en ik zijn samen nog naar Cala d'Or gereden. We hebben een patatje en broodje hamburger gehaald en zijn een heerlijk stuk gaan wandelen door de winkelstraten. Op een gegeven moment kwamen we in een straatje terecht met alleen maar restaurantjes en barretjes, dat zag er erg gezellig uit. Bij een Ierse Pub hebben we nog wat gedronken en daarna zijn we terug gegaan naar het appartement. Om 0.30 uur zijn wij ook gaan slapen.

De oostkust van Mallorca

Vandaag hebben we een beetje uitgeslapen en waren pas om 09.30 uur wakker. We hebben eerst rustig ontbeten en om half 1 zijn we met de auto op pad gegaan. We maken een mooie rit langs de oostkust van Mallorca. Via Felanitx naar Manacor, verder naar Arta waar een gigantische middeleeuwse burcht te zien is. Na zo`n 8 kilometer komen we aan bij Capdepera waar het grootste en best bewaarde vestingwerk van het eiland staan, Castillo de Capdepera. We kunnen er echter niet in omdat het alleen te bereiken is via een steile trap. We rijden verder en zien bordjes naar een andere vesting en besluiten deze te bezoeken. Het is de Torre de Canyamel, de grootste verdedigingstoren van Mallorca.

Het vierkante bouwwerk is niet erg mooi. De plakvogels waren wel leuk om te zien, wat voor een vogels het waren weten we niet, maar ze kwamen aanvliegen en plakten zo tegen de muur! Ook zagen we mooie bomen en prachtige bloemen.
 Castillo de Capdepera

Vervolgens zijn we richting Cala Rajada gereden. Hier hebben we heerlijk op een terras gezeten met uitzicht over het haventje. We hebben hier lekker wat gegeten en gedronken. Nou ja......lekker! Willem kreeg garnalen ipv champignons in knoflooksaus die hij had besteld. We hebben het wel geproefd maar vonden het niet lekker. Willem kreeg later toch nog de champignons maar door de smaak van de garnalen smaakte dat niet echt lekker meer. Willem heeft hier nog een eind om het haventje heen gelopen terwijl Ma en ik heerlijk in de zon zaten te genieten.

We rijden verder richting Cala Millor via een pas in het middelgebergte, de Coll des Vidries. Een erg mooie weg met prachtige uitzichten en veel groen. We komen aan bij Portocristo, hier liggen Cuevas del Drach, de grootste druipsteengrotten van het eiland. Helaas waren we te laat en hebben we besloten om dit later nog eens te bezoeken. De weg langs de boomgaarden wordt steeds mooier om te zien en gaat dicht langs de steile helling van de Sierra de Levante, die op deze plek 350 m hoog is. Na zo`n 10 kilometer komen we bij Portocolom met zijn wijdvertakte natuurlijke haven, de grootste baai v/d oostkust van Mallorca. En weer zien we die mooie kleuren v/d zee, ik blijf het echt prachtig vinden om dat te zien!
Om ongeveer 19.00 uur waren we terug in ons appartement en hebben ons snel opgefrist. Daarna naar het centrum om wat te gaan eten. We werden aangehouden bij het restaurant van een Nederlandse, ze runde dit restaurant al 4 jaar. Normaal zou dit niet onze keus zijn maar we werden overgehaald omdat ze voor Ma halve porties wilden serveren. Aangezien mijn moeder niet zo veel, was dit erg handig. Het was erg gezellig en we hebben heerlijk gegeten. Om 23.00 uur waren we weer terug in het appartement.
Portocolom

Druipsteengrotten, Cuevas del Drach, bij Portocristo

Rond 9 uur zijn we opgestaan. Het was vandaag helaas niet zo mooi weer, veel bewolking. We besluiten om terug te gaan naar de druipsteengrotten, Cuevas del Drach, bij Portocristo. In 1896 zijn de grotten door de Fransman Edouard Alfred Martel wetenschappelijk onderzocht. Je hebt hier het Lago Martel dat waarschijnlijk het grootste onderaardse meer ter wereld is (177 m lang, 40 m breed en 9 m diep). Aangezien het overdekt is kunnen we dat mooi vandaag doen. Om 12 uur waren we er en we konden direct de grotten in. We kregen gigantische stalactieten en stalagmieten, onwerkelijke decors en erg mooie bandera's te zien. Op het eind van de rit kwamen we een bij een groot ondergronds meer, hier mosten we gaan zitten en vrijwel direct gingen de lichten uit. We hoorden heel in de verte muziek. Dit werd steeds luider en toen zagen we 3 bootjes aankomen die verlicht waren. Op de bootjes zaten muzikanten die erg mooie klassieke muziek speelden. Wat een mooi, sprookjesachtig tafereel!

Vervolgens gingen we weer terug naar boven. We liepen in totaal 2 km door een labyrint van paadjes en tunnels, onder de grond. Het was een behoorlijk eind maar echt de moeite waard. Ma hield het ook wonderbaarlijk goed vol. Maar zoals ze zelf zei, "als je echt iets wilt, dan kun je het". Het weer was ondertussen aardig opgeklaart en we konden op het terras nog even buiten een bakkie doen. Daarna zijn we weer terug naar ons appartement gereden en onderweg hebben we nog een aantal baaien (cala's) bekeken. Rond 17.00 uur waren we terug in het appartement. We hebben onszelf even opgefrist en zijn toen naar het centrum gegaan om een hapje te eten. We kwamen in hetzelfde restaurant terecht als gister en hebben hier weer heerlijk gegeten en wat gedronken. Daarna terug naar het appartement en om ongeveer 0.30 uur zijn we naar bed gegaan.

Mooie stranden

Vandaag zijn we weer rond 9 uur opgestaan. Het weer was gelukkig een stuk beter dan gister en we besloten om eerst even bij het zwembad te gaan liggen. Ma zou op ons eigen terrasje van de zon genieten. Aangezien wij het nooit lang volhouden, waren we na zo`n 1,5 uur alweer terug.

Rond 13.00 uur zijn we richting Santanyl gereden en toen via Salines naar de Platja des Trenc. We hadden gehoord dat hier een heel mooi strand was en wilden dit weleens bekijken. Het strand hebben we uiteindelijk niet gevonden maar wel kwamen we terecht bij een heel groot zoutmeer. Hier hebben we een hele tijd staan genieten van de steltvogels, 3 flamingo's en verder van de rust. Rond half 6 waren we terug in het appartement. Ma was aardig moe en had geen puf meer om ergens naar toe te gaan. Ze wilde vroeg gaan slapen. Na een grote kop thee en een lichte maaltijd, is ze ook onder de wol gekropen. Willem en ik zijn toen met z`n 2en naar het centrum gegaan om te eten. We waren hier om half 9 en hebben weer in hetzelfde restaurant gegeten als de afgelopen dagen. Vervolgens hebben we wat gedronken bij een hele leuke bar. Het was helemaal hawaiaans ingericht en ze hadden een hele mooie blauw/gele ara. We kregen cocktails met rietjes van wel een meter lang. Aangezien we dit ook aan Ma willen laten zien, gaan we nog een keer terug. Om 0.30 uur waren we terug in het appartement.

Blauwe wateren bij Platja des Trenc

Palma de Mallorca

Laat op vandaag, het was al 09.45 uur. Na het ontbijt zijn we rond half 12 naar de hoofdstad, Palma de Mallorca gereden. Palma de Mallorca is een drukke stad en het was even zoeken naar een parkeergarage. We zijn eerst richting La Seu Catedral gelopen, enorm grote kathedraal en echt prachtig. Rondom de kathedraal stonden verschillende vreemd uitgedoste figuren, tot een viking aan toe. Toen we rond de kathedraal liepen hoorden we mensen zingen. Het was ontzettend mooi om te horen, wel klassiek maar toch! Ik vond het echt heel zonde dat deze man en vrouw op straat stonden te zingen voor een fooi, volgens mij konden ze wel wat beters met die stemmen!

Vlakbij de kathedraal in een klein zaakje hebben we wat gedronken en gegeten. Het was de eerste keer deze vakantie dat we echt lekkere koffie hadden en we hebben dan ook gelijk 2 koppen gedronken. Vervolgens zijn we nog een beetje door de smalle winkelstraatjes gelopen, hier hebben ze hele mooie en luxe winkels.

Tja... en toen moesten we op zoek naar de auto in de parkeergarage. We hebben het uiteindelijk aan een politieagent gevraagd want we konden het echt niet vinden! Uiteindelijk hebben we het met hulp van de agent gevonden. Rond half 6 waren we weer terug in ons appartement. Een uurtje later zijn we naar het centrum gegaan en hebben we weer gegeten bij ons vaste stekkie. Daarna hebben we bij die leuke cocktailbar nog wat gedronken. Ma had een hele vrolijke cocktail die bestond uit verschillende vruchtensappen, wij kregen met z'n 2en een groot glas met een mix van vruchtensappen en drank. Ma heeft genoten van de cocktail en de ara die met de lange rietjes aan het spelen was. En wij vonden het ook weer erg gezellig. Rond 0.00 uur waren we terug in het appartement en even daarna zijn we gaan slapen.

Palma de Mallorca

Rondtoeren op het eiland

Vandaag waren we weer rond 9.00 uur op. Het is alweer de een na laatste dag en helaas is het geen mooi weer vandaag. We zijn rond 11 uur weggereden en hebben een beetje rondgetourd. Tussen de middag hebben we een heerlijke tosti gegeten en koffie gedronken. Onderweg veel mooie baaien gezien en we zijn op zoek gegaan naar het hotel waar ma jaren terug met pa was geweest. We dachten dat we het niet gevonden hadden maar eenmaal thuis bleek dat we er toch geweest waren. Ma herkende het alleen niet omdat er zoveel veranderd was.

Toen Willem een eindje vooruit was werden ma en ik aangehouden door 2 vrouwen die ons een anjer wilden verkopen. Ze vroegen hier 1 eurocent voor. Eerst wilde ik het niet, maar toen ik toch mijn portemonnee pakte werden ze erg brutaal en probeerden in mijn portemonnee te graaien. Ik sloeg gelijk haar hand weg, gaf de anjer terug en we liepen snel door. Mijn moeder was behoorlijk geschrokken. Maar helaas, overal waar toeristen komen, gebeuren dit soort dingen.

Om 17 uur moest de auto terug zijn bij het verhuurbedrijf. We zijn maar tijdig op zoek gegaan naar de plek waar we de auto in moesten leveren. Dus we waren er ruim op tijd. De vrouw van het verhuurbedrijf heeft ons weer teruggebracht naar het appartement.

`s Avonds wilden we graag weer naar het centrum om te eten en besloten dit lekker toeristisch te doen. Er reed een treintje rond en wij dachten dat die naar het centrum zou gaan, dat bleek helaas niet zo maar we konden wel mee en zouden dan afgezet worden bij een ander treintje die wel naar het centrum ging. Wat een belevenis, we hebben er 1 uur over gedaan en zijn wel 3x langs ons appartement gekomen. Maar goed, uiteindelijk waren we er. Voor de laatste keer bij het zelfde restaurant gegeten. We besluiten om terug een taxi te nemen en waren om 23.30 uur terug in het appartement. Ik heb de koffers nog snel ingepakt en rond 0.50 uur zijn we gaan slapen.

Regen op Mallorca

Laatste dag alweer. We zijn heerlijk rustig opgestaan en hebben lekker ontbeten. Toen we naar de receptie moesten lopen met de koffers regende het echt heel hard. Willem heeft snel bij de Spar 2 paraplu's gekocht. We hadden namelijk niet veel zin om als een stel verzopen katten naar de luchthaven te gaan. Rond 12 uur we richting het vliegveld. Hier hebben we eerst wat gegeten en gedronken (en natuurlijk een sigaretje gerookt) en vervolgens konden we om 14.15 uur door de douane. Om 14.35 uur zouden we aan boord moeten maar toen was het vliegtuig er nog niet. Door het slechte weer moesten ze een tijdje boven Mallorca rondcirkelen en daardoor ontstond er een grote achterstand. Uiteindelijk gingen we pas om 16.00 uur aan boord en rond 18.15 uur landden we op het vliegveld van Groningen en rond 19.20 uur eindelijk op Rotterdam Airport. Het was een rare terugvlucht omdat we al over Rotterdam heen vlogen maar doorgingen naar Groningen en daarna weer terug, niet logisch!

Rond 20.00 uur waren we buiten met de koffers. We hebben eerst Ma naar huis gebracht en toen gelijk door naar ons eigen huis, naar de poesjes. We waren gaar en wilden douchen, dat hadden we namelijk niet zo vaak kunnen doen deze vakantie omdat we bijna niet 1 dag warm water hadden. Maar al met al was het een heerlijk weekje, het weer viel alleen een beetje tegen, maar het was erg gezellig! We weten dat Ma ook ontzettend heeft genoten en daar was het ook om te doen, het was haar weekje Mallorca, Spanje! We hopen dat ze nog lang kan nagenieten als ze aan deze reis denkt.

Roze bloemen

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.