Heerlijk ontspannen op Gran Canaria

Bestemming: A. Playa del Ingles (Spanje)
Periode: mei 2009
Vervoer: Vliegtuig LTU
Accommodatie: Hotel

Voor het 25-jarige huwelijk van mijn ouders zijn we met het hele gezin op vakantie gegaan. De reis ging naar het zomerse eiland Gran Canaria, Spanje, en het was onze allereerste vliegvakantie ooit. Op dit stukje paradijs hebben we 8 dagen lang genoten van zon, zee, strand, uitgaan, cultuur en natuur.

Vlucht naar Las Palmas, Spanje

Na een paar uurtjes rijden arriveerden we op de immens grote luchthaven van Düsseldorf. Daar moesten we een tijdje zoeken naar de juiste parkeerplaats. Toen we eenmaal een plek hadden gevonden, stapten we in het kleine treintje naar het hoofdgebouw. Ook op de luchthaven zelf was het ook weer zoeken, het was er zo groot en druk dat het lastig was om de juiste balie te vinden. Gelukkig waren we ruim op tijd vertrokken en konden we rustig rondkijken. Niet lang voor vertrek zagen wij vanuit het raam ons vliegtuig dat werd klaargemaakt. We verbaasden ons over de grootte van het toestel, na een aantal kleine vliegtuigen te hebben gezien. Na een aantal foto’s te hebben gemaakt van ons vliegtuig, konden we instappen.

Het toestel was zo groot en luxe van binnen, dat het leek alsof we in niet een vliegtuig zaten. Er was veel beenruimte en op de achterzijde van de stoel voor ons was een televisieschermpje bevestigd. Op deze schermen konden we gedurende de vliegreis leuke films kijken. Interessant was ook dat er een gigantisch scherm voorin het vliegtuig was, die tijdens de vliegreis nuttige informatie gaf over onder andere de temperatuur binnen en buiten, de hoogte en het aantal kilometers dat wij nog moesten afleggen voor wij op het eiland zouden landen. Voor we er erg in hadden was de vlucht alweer voorbij. We hebben ontspannen achterover kunnen leunen en hadden geen last gehad van turbulentie. Heerlijk!

Eenmaal aangekomen op de luchthaven van Las Palmas waren we geschokt: wat een bewolking! Het beeld van een zon, zee en strand vakantie verdween als sneeuw voor de zon. Het was donker en grauw en je kon zien dat het zojuist had geregend. Een beetje teleurgesteld liepen wij richting onze bus, die ons zou vervoeren naar het hotel. De buschauffeur merkte gelijk onze betreurde gezichten op en troostte ons door te zeggen dat het weer in Las Palmas altijd slechter is dan in Playa del Ingles, waar wij onze vakantie 8 dagen lang zouden gaan doorbrengen.

Toen wij aankwamen bij het hotel werden wij niet alleen positief verrast door het zonnige weer, maar ook door de gastvrijheid. 2 vriendelijke Spanjaarden hadden ons opgewacht en leidden ons naar de receptie. Hier sprak het personeel perfect Duits. Zij legden niet alleen de gebruikelijke gang van zaken uit, maar gaven ook gelijk tips voor leuke bezienswaardigheden en tours. De hotelkamers waren schoon en in een typische Spaanse sfeer. Tijdens ons verblijf zijn we maar één kakkerlak op de kamer tegengekomen en toen wij dit meldden, werd deze gelijk verwijderd. Verder was het eetbuffet prima geregeld en was de bediening die er rondliep erg vriendelijk.

Wat ons wel opviel was dat we als gezin een beetje buiten de boot vielen toen wij een kijkje namen bij het zwembad. Er waren vrijwel alleen halfnaakte gepensioneerden die aan hun huidskleur te zien al een tijdje in het hotel verbleven. Vanaf dat moment realiseerden wij ons dat het tijd werd om te zonnebaden. En dat deden wij dan ook!

Playa del Ingles

In ons leven hadden wij nooit eerder zo’n lang strand gezien als die van Playa del Ingles. Ondanks dat er veel toeristen rondliepen op het eiland en het strand, was het er nog lang niet vol. Er was altijd wel een plekje vrij voor een bedje of een handdoek. Niet alleen zonaanbidders, maar ook de echte waterratten konden zich vermaken op dit strand. Je kon ver doorlopen in de zee voordat je moest zwemmen en vanaf daar was er een groot plateau te vinden waar glijbanen en duikplanken op waren gevestigd. Doordat dit plateau een stukje verderop lag, konden ook mensen op luchtbedden heerlijk ontspannen ronddobberen.

Strand van Gran Canaria, Spanje

Langs het strand lag een levendige boulevard. Het personeel van de winkeltjes, restaurants en cafés trok met veel enthousiasme toeristen naar binnen of op de terrassen door ze te bombarderen met complimentjes. Vrouwen werden vergeleken met Angelina Jolie, dochters met Jennifer Lopez, mannen met Rambo en zoons met profvoetballer Kaka. Ondanks de ongeloofwaardigheid waren de Spanjaarden bijzonder aardig. De cocktails waren heerlijk en leuk versierd en ook het eten was vrijwel overal goed te doen. Doordat de restaurants erg internationaal georiënteerd waren, was er voor ieder wel wat wils. Er liepen tussen de terrassen door veel donkere mannen met verschillende producten van nepmerken. Deze mannen waren erg opdringerig, maar zodra er een politieagent de straat in kwam lopen pakten ze als een gek hun spullen en renden ze als een speer weg. ’s Middags kon je langs de boulevard leuk winkelen en ’s avonds was het heerlijk vertoeven met een cocktail op het terras. Elke avond reden er ook bussen naar de stad, waar je erg goed kon uitgaan.

Georganiseerde tours

Omdat wij naast zonnebaden, eten en drinken meer wilden zien van het eiland, besloten wij om deel te nemen aan een georganiseerde tour. De trip ging richting de westkust en cultuur en natuur stonden centraal. De tour werd begeleid door een zeer enthousiaste Spaanse vrouw. Allereerst reden wij naar de haven van de stad. Wat ons gelijk opviel was dat het water zo kraakhelder was, je kon alle visjes letterlijk zien zwemmen. De boten en schepen op de achtergrond gaven een prachtig beeld en dit moest natuurlijk gefotografeerd worden.

Haven van Gran Canaria, Spanje

De tweede stop was bij de cactustuin. Onderweg hiernaartoe was de natuur zeer gevarieerd. Het ene moment reden wij langs prachtige groene velden met excentrieke boomsoorten en het andere moment reden we langs een soort woestijn met hier en daar een cactus. Bij de cactustuin hebben we ontelbaar veel cactussen gezien. Bij elke soort was een informatiebordje te vinden. Wij vonden het wel een keer wat anders dan een ‘gewoon’ nationaal park.
Cactustuin op Gran Canaria, Spanje

Na de cactustuin vertrokken we richting een vrij verlaten gebied. Net voor wij op de bestemming aankwamen, begon het even te regenen. De reisleidster wist niet wat ze zag en vertelde dat het meer dan een half jaar geleden was dat het hier voor het laatst had geregend. In dit gebied regent het hooguit 2 à 3 keer in het jaar. Ondanks regen voor ons niet bepaald een onbekend begrip was, vonden wij dit toch wel een eer. Toen wij uitstapten maakten wij een wandeling. Deze wandeling bracht ons naar een kleine grot. Het bijzondere was dat er een klein huisje in de grot was gebouwd. Hier woonde een oude mevrouw samen met haar dochter. Omstebeurt mochten we een kijkje nemen in het huisje. De mevrouw vertelde ons dat het er in de winter erg koud is en in de zomer erg warm. In de winter ging ze terug naar de rest van de familie, die woonachtig is in Las Palmas. In de zomer waren de opbrengsten te laag om voor het hele gezin te zorgen, waardoor slechts een deel van de familie in het huisje kon wonen. Er moest geleefd worden van de tomatenkwekerij. De mevrouw vertelde ons ook dat vrijwel alles wordt geïmporteerd op het eiland, zelfs het warme water voor de hotels. Het is dan ook niet gek dat er in elk hotel maar een beperkte hoeveelheid warm water is. Een stukje van het huis af, was een klein kerkje te vinden. Hier was plaats voor een klein aantal gelovigen. Dagelijks kwam de vrouw hier samen met haar dochter om te bidden.

Gran Canaria, aanrader

Gran Canaria is een zeer geschikte vakantiebestemming voor de zonaanbidders, waterratten en uitgaansliefhebbers. Met name Playa del Ingles met zijn ellenlange strand en levendige boulevard. Toch is het eiland meer dan dat. Het eiland kent een ongekend mooie en gevarieerde natuur en de inwoners zijn er zeer gastvrij. Ook cultuurliefhebbers kunnen hun hart ophalen, maar zij zullen wel verder moeten kijken dan alleen Playa del Ingles. Er worden veel tours georganiseerd door vriendelijke Spanjaarden die je maar al te graag kennis laten maken met de inwoners en culturele bezienswaardigheden.

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.