Wandelweek op Gran Canaria

Bestemming: A. Las Palmas de Gran Canaria (Spanje) , B. Arucas , C. Teror , D. Bandama , E. Aguiimes , F. Cruz de Tejeda , G. Artenara , H. Maspalomas
Periode: november 2013
Vervoer: auto, bus, vliegtuig
Accommodatie: hotel/Rural Las Calas, Los Longueras, Fonda de la The

Met Ryanair vloog ik in oktober naar Gran Canaria, omdat ik was uitgenodigd door de organisatie van Gran Canaria Natural, een toeristische organisatie die het verblijf in landelijke hotels en guesthouses bevordert. Nadat ik was geland werd ik keurig opgehaald door een chauffeur die me naar het 1e hotel bracht. Dit was een landelijk gelegen accommodatie in prachtige oude stijl en op 3 kwartier rijden van Las Palmas. Het Rural Las Calas wordt gerund door een aardige dame en het heeft een goed restaurant met lokale producten. Het enigste nadeel is dat het hoog is gelegen waardoor het er frisser is dan aan de kust en er is weinig te beleven in het dorpje.

Wandeldag 1|Vulkanen op het schiereiland La Isleta

De 1e wandeldag gaat naar het kleine schiereiland La Isleta, hier gaan we drie vulkanen beklimmen. Deze drie vulkanen zijn ongeveer 180 meter hoog en liggen in een militaire zone, dus moet er speciale toestemming gegeven worden om hier te mogen wandelen. Je moet daarom ook je paspoort meenemen. Wel liggen de vulkanen dicht bij Las Palmas, je kunt de vulkanen vanuit de stad zien liggen. Er waren dan ook veel lokale mensen die de vulkanen wilden beklimmen. Op zich is het een dorre vlakte rondom de vulkanen met een oefenterrein en een nagebouwd Afghaans dorpje zodat de militairen kunnen oefenen. Het uitzicht vanaf de vulkanen, waarvan de hoogste 240 meter is, is adembenemend en je kunt Las Palmas en de haven goed zien liggen. Het was wel vermoeiend omdat het losse stenen zijn en vooral de tocht naar boven op de laatste vulkaan is erg steil. Vervolgens hadden we nog een kennismaking met Las Palmas, de hoofdstad van dit eiland. Veel oude straatjes en huizen zijn bewaard gebleven, wat een typische Spaanse sfeer geeft. We hebben nog wat tapas gegeten bij de Mercado (de markt), en zijn rond de kathedraal gelopen die erg indrukwekkend is. Leuk detail is dat de naam Gran Canaria niet komt van de kanarie, maar van honden, cana betekend namelijk in het Latijn hond. Latijnen waren vroeger namelijk ruimschoots aanwezig in Gran Canaria voor de Romeinen er aankwamen. Vandaar dat er voor de kathedraal een aantal standbeelden van honden zijn.

Het uitzicht vanaf een van de vulkanen

Wandeldag 2|Het ravijn van Barranco del Anden

Vroeg vertrek voor een prachtige wandeling door de Barranco del Anden, een ravijn dat is uitgesleten in de oertijd door water. De start van de wandeltocht was een half uur van het hotel, wij hoefden dan ook niet eerst naar Las Palmas te reizen. Je begint bij een parkeerterrein op 1230 meter en daalt af naar ongeveer 650 meter. Je loopt door naaldbossen en later loofbossen met ook eucalyptus- en kastanjebomen. Tevens is de subtropische begroeiing zoals grote Aloë Vera planten en cactussen veelvuldig aanwezig. Het uitzicht over het met mist hangende dal is prachtig. Het eerst stuk van de wandeling is heuvel op tot zo´n 250 meter, maar dan is het allemaal heuvelafwaarts zo´n 920 meter. Door de begroeiing is het handig om een lange broek/afritsbroek aan te hebben. Je krijgt overigens elke dag een picknick tasje met 2 kleine flesjes water, 2 sandwiches met vlees, fruit en een chocoladewafel. Aan het einde van de wandelingen is er vaak ook nog de mogelijkheid iets te drinken of te eten in een lokaal restaurantje of café. Na afloop van deze wandeldag hebben we de stadjes Arucas en Teror bezocht met een minibus, dit was georganiseerd door de host. Arucas is een voorname stad die rijk geworden is door de eigenaren van bananenplantages en die hebben ervoor gezorgd dat er een imposante kathedraal is gebouwd. We hebben hier ook La Hacienda bezocht, een hotel dat een voormalig plantagelandhuis was, schitterend gelegen tussen de plantage. Daarna het plaatsje Teror dat een voormalig bisschopspaleis heeft en vroeger een religieus centrum was. Veel landeigenaren en eigenaren van industriëlen ondernemingen hadden hier hun zomerhuis.

Het ravijn van Barranco del Anden

Wandeldag 3|De krater van Bandama

Vandaag stond de krater (Caldera) van Bandama op het programma. Válerie, een Française, die veel van geologie en botanie afweet was de gids. Eerst zijn we de krater van 576 meter hoog afgedaald tot helemaal op de grond waar nog een alleenstaande, oude man woont met een paar geiten. Vervolgens hebben we daar onze picknick gegeten en zijn weer naar boven geklauterd wat een hele zware klim was van ongeveer 200 meter. De lagen van de krater zijn bijzonder om te zien, uitgesleten door het water. De eerste mensen hebben zich hier in grotten gevestigd en het was vanaf de 16e eeuw eigendom van een Belg, genaamd van Damme, vandaar de naam. Hij heeft hier wijnranken neergezet en ook werd er tarwe en fruit geteeld. In de 20e eeuw is het een beschermd natuurgebied geworden en sinds dien komen toeristen en geologen uit de hele wereld om dit fenomeen te aanschouwen. Vervolgens hebben we een rondwandeling gemaakt rondom de krater wat op sommige stukken heel nauw en steil was, zowel naar beneden als naar boven. Het waaide er ook flink dus een jack of vest is wel aan te raden om mee te nemen. Daarna zijn we heerlijke wijn en tapas gaan proeven in een bodega met restaurantje. Dit restaurantje was eigenaar van de Volcan wijn, deze wijn was heerlijk!

Dag 4| Autotour op het eiland

Vandaag hebben we een tour gehad per auto en met een gids. We zijn eerst naar het hoogste punt van het eiland gereden, Pico de las Nieves, de sneeuwtop. Vanaf hier heb je prachtig uitzicht over de valleien en de rots Nublo (wolkenrots) van 1803 meter hoog. Vervolgens hebben we Aguiimes bezocht, een authentiek dorpje met gerestaureerde huizen en een hotel van Canaria rural dat genaamd was ‘het Casa de los Camellos (het kameelhuis)’. We hebben een heerlijke lunch gehad in een grottenrestaurant, Tagoror, waar ook grottenwoningen worden verhuurd aan toeristen. Als laatste hebben we de vallei van Agaete bezocht die tot de mooiste valleien van het eiland behoort. Hier ligt ook ons hotel, Los Longueras, een uit 1895 gebouwde imponerende Finca op een landgoed van sinasappelbomen met tevens een cactustuin. Het hotel heeft een zwembad en het hele landhuis is prachtig ingericht met oud meubilair en foto´s van de vorige bewoners. Mijn Engelse deelneemster aan de studiereis zei al: ‘het spookt in mijn kamer’!

Wandeldag 4|De zwaarste dag

Vandaag was het een vroege start omdat we eerst helemaal naar Las Palmas werden gereden en vervolgens naar de start van de wandeltocht werden gebracht. Dit is hetzelfde punt als de Barranco del Anden op 1230 meter hoogte. Vanaf hier loopt de route ongeveer 3 kwartier naar boven voordat je op een afsplitspunt komt vanwaar we de vorige wandeltocht rechts zijn gegaan en nu naar links lopen. Deze wandeltocht neemt je van Cruz de Tejeda naar Artenara via de rand van de caldera en vervolgens van Artenara zijn we per bus naar Acusa Seca gereden vanwaar we hebben gelopen naar Acusa Verde, deze tocht is 3,5 kilometer en de moeilijkste in verband met losse stenen en steile stukken omhoog en omlaag. De tocht langs de hele caldera is prachtig, zeker toen het weer op ging klaren en de wolken verdwenen door de steeds sterker wordende zon. Het was de mooiste tocht mede door de uitzichten en de afwisseling van wouden en je bezoekt ook een aantal grotten die door de eerste bewoners van het eiland zijn gemaakt. Tegenwoordig wonen er nog steeds mensen in de grotten, maar ze hebben het nu aangepast naar moderne tijden, het wordt namelijk nu ook als opslag gebruikt.

Wandelen door de prachtige landschappen van Gran Canaria

Dag 7|Hotels bezoeken

Vanmorgen zijn we eerst weer teruggereden naar Cruz de Tejeda voor een hotelbezoek aan de Paradores, een staatshotel dat in een authentiek gebouw is gevestigd op de parkeerplaats van de start van de wandeltochten. Er was hier een lekkere koffietafel voor ons klaargezet. Vervolgens hebben we een charmant wandelhotel bezocht, het Fonda de la The, wat er prima uitzag voor een verblijf voor wandelaars. Ze hebben 11 kamers en nog een paar appartementen vlakbij. Het stadje Tejeda is ook leuk, er zijn een paar kleine winkels en restaurantjes. De rit werd vervolgd naar het zuiden via St. Barthelomeo en Fataga kwamen we uit bij Maspalomas aan de kust. Dit is samengegroeid met Playa de las Ingles, de badplaatsen voor veel vakantiegangers. In het restaurant
 hebben we een overheerlijke lunch gekregen met verse vis en salade. Dit is een hotel met vijf sterren en veel faciliteiten, gelegen bij het strand. Vervolgens hebben we het Dunas Suites & Villas bezocht, dit hotel heeft leuke bungalows met 1 of meerdere slaapkamers en is ook vlakbij het strand gelegen. Na een duik in de zee reden we weer terug naar ons hotel en hebben we onszelf verwend met paella en vis, het was een prachtige studiereis en ik heb veel van Gran Canaria ontdekt, als het prachtige binnenland en de wandelmogelijkheden!

Hartelijk dank aan Gran Canaria Walking Festival en Gran Canaria Natural!

Geschreven door Priscilla Friesen

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.