Op avontuur naar Gran Canaria

Vervoer: vliegtuig, auto
Accommodatie: Huis

Hoe het begon

Dit wordt een vakantieverhaal over een ongelooflijke reis, naar de beste plaats op aarde: Gran Canaria. Ik ben een meid van 23 jaar en woon bij mijn ouders op een kamertje in Bodegraven. Ik heb een goed leven, waarin ik verzorgd word en mijn ouders mij liefhebben. Vroeger gingen wij met het gezinnetje eens per jaar een weekje op vakantie. Het was een hele happening, maar ook een heel gedoe. Mijn moeder is invalide en moet behalve een rolstoel ook een matras, krukken en andere voorzieningen meenemen. Daarnaast zijn wij echte Nederlanders en gaan er altijd blokken kaas en pindakaas mee in onze hutkoffers.

Gran Canaria

Toen ik 15 jaar was, mocht mijn zus kiezen waar we heen zouden gaan. Ze koos voor Gran Canaria. Dit was voor mij de eerste zon-, zee-, strandvakantie en voor het eerst met het vliegtuig! Wauw! Ik had nog nooit gevlogen en nu mocht ik gelijk naar zo’n prachtig eiland. Het is nu 7 jaar geleden, ondertussen is er van alles gebeurd en is mijn leven heel erg veranderd. Ik kijk tot op de dag van vandaag terug op die ervaring op Gran Canaria en vandaar dat ik vorig jaar na het (bijna) afronden van mijn HBO studie het Erasmus Entrepreneurs Programma ging volgen in Gran Canaria. Ik wilde dit prachtige land in mijn eentje gaan verkennen.

Mijn reiservaring

Het Erasmus Entrepreneurs Programma zou eigenlijk 2 maanden duren. Helaas kon en mocht ik om gezondheidsredenen de tweede periode niet terug. Ik ben nog steeds van plan deze periode een keer in te halen. Ik zal jullie vertellen over mijn ervaringen van een jaar geleden.

Vertrek

Nadat mijn voorstel goedgekeurd was vertrok ik naar Gran Canaria. Midden in de nacht van dinsdag op woensdag hebben mijn ouders mij naar Schiphol gebracht. In de ochtend rond 9.00 uur kwam ik aan. Ik werd direct opgevangen door twee enthousiaste vrouwen, Ana en Carolina, die mij van het vliegveld haalden en naar mijn appartement in Las Palmas hebben gebracht. Hier heb ik mijn huisgenoot Dani ontmoet. Ik had in mijn appartement een eigen slaapkamer met een tweepersoonsbed, een eigen balkon en een eigen kantoor met bank. Daarnaast deelde ik de keuken en woonkamer met mijn huisgenoot. Dani was 32 jaar en ontzettend aardig en behulpzaam.

Strand Gran Canaria waar ik veel tijd heb doorgebracht

De eerste dagen

Die dag heb ik wat van de stad gezien en ben ik bijgekomen, want in Nederland had ik nog geen tijd gehad om te rusten (na de hele stress van mijn scriptie).
De dag erna werd ik om 7.30 uur opgehaald met de auto door Ana om naar het werk te gaan: Digital Art & Designers. Ontzettend leuke en lieve collega's (team van 8 personen). Ik heb een eigen bureau met computer en ze hebben mij de ins- en outs van het bedrijf uitgelegd. De dag erna was er iemand van het werk jarig en hadden we een verjaardagsontbijt (het is gebruikelijk in Gran Canaria om dan een uitgebreid ontbijt als verrassing te geven). De dag erna was het zaterdag en ben ik zelf naar Playa de las Canteras gegaan. Ik heb hier even heerlijk op het strand gezeten (zelfs één tel in het water geweest), heerlijk over de boulevard gelopen en daarna ook nog het winkelcentrum in geweest. Waar ze zoals in elk land in de wereld de grote winkels als H&M, Primark e.d. hadden. Daarnaast zag ik een surfwedstrijd! Dat was zooooo ontzettend tof, hoopte ook nog te kunnen surfen!

Daarna pakte ik de bus (even uitvogelen hoor) naar huis en heb ik mij snel omgekleed voor de barbecue met mijn collega's en aanhang. Ontzettend leuk! Sommigen kwamen speciaal van een ander eiland overgevlogen voor de barbecue!

BBQ met collega's

Digital Art & Designers

De dag erna heb ik wat uitgerust en maandag t/m woensdag heb ik weer gewerkt. Elke dag om 7.30 uur stond Ana me ergens buiten met de auto op te wachten en om 16.00 uur was ik klaar (nog wel een half uurtje rijden minimaal naar het plaatsje Telde, waar de organisatie Digital Art & Designers is gevestigd). Het is een ontzettend interessante en leerzame organisatie. Ik werd erg goed begeleid en leerde alles van wat ze doen en hoe ze het doen. Ze maken ontzettend mooie websites en bieden daarnaast op het gebied van Refree ontzettend veel technische mogelijkheden aan. Het zou gaaf zijn als ik hen kan vertegenwoordigen in Nederland en een aantal cursussen kan geven in Nederland (meer informatie: www.digitalartdesigners.com). Daarnaast wilde ik ook ontzettend graag de Spaanse taal leren en hierin een certificaat behalen.

Tegenslagen

Het leven op Gran Canaria was voor mij erg zwaar, omdat ik het leven, het klimaat en de taal nog niet kende en nog erg moest wennen aan alles. Donderdag was de warmste dag van het jaar en dat voelde ik. Ik was letterlijk gebroken, gesloopt en kon niks meer.. Heb de hele dag geslapen en uitgerust. Ik merkte dat ik erg moest wennen aan het harde werk en dat ik in mijn eigen valkuil trapte, doordat ik mij weer voor meer dan 100% wilde inzetten, wat gewoon op dat moment niet verstandig was en ook niet nodig. Voor het eerst in mijn leven heb ik me echt ziek gemeld. Ana vertelde mij dat ik beter ook vrijdag thuis kon blijven, zodat ik maandag weer fris en fruitig aan de slag kon. Dus dat heb ik gedaan (dat is beter voor mijn lichaam) en ik hoopte dat ik de volgende dag een surfles kon nemen.

Verder ben ik nog in Casa de Colon geweest (museum van Colombus), heb ik Parque de dormaras gezien en ben ik nog een keer naar Playa de las Canteras geweest. Bovendien heb ik heerlijk uitgerust!

Playa de las Canteras

De tweede week op Gran Canaria

In de tweede week op Gran Canaria gaf ik voor het eerst echt toe aan mijn moeheid. Ik kon ook niet anders helaas, want ik was de hele week ziek en moe. Ik had gelukkig wel mijn werk bij Digital Art & Designers dat me heerlijk op de been hield, net zoals het prachtige weer en een heleboel ervaringen. Ik leerde veel van mezelf en leerde ook steeds beter te begrijpen wat ik echt wilde. Ik was erg benieuwd wat ze van mijn projecten vonden.

Surfen

Ik genoot ook lekker. Ik heb toch op een surfplank gestaan: wat een topervaring! Dit wil je toch iedere dag kunnen doen? Ik had prachtig weer en kon min dikke kleding in de kast laten. Het weer in Nederland zou ook zo mooi moeten zijn, daar wordt iedereen vrolijk van!

Halloween

Ik heb ook Halloween meegemaakt op Gran Canaria. Lekker griezelen en gek doen. Het werd uitgebreid gevierd en iedereen had op het kantoor weer wat te eten klaargemaakt voor een feestelijk ontbijt en lunch.

Goed nieuws

Hierna had ik nog een weekje en daarna vloog ik alweer terug naar Nederland. Ik heb deze week goed nieuws gehad en te horen gekregen dat ik mijn advies van mijn scriptie mag verdedigen eind november. Kortom: ik zal de Rabobank en mijn beoordelaars even vertellen wat ze het beste moet doen met het Rabobank ZHM probleem!

In Nederland werd het weer een drukke periode en moest ik me weer voorbereiden op nog een ruime maand in december en januari bij Digital Art & Designers in Gran Canaria. Ik besloot er een leuke periode van te maken. Lekker overwinteren en kerst vieren onder een palmboom op het strand!

Back in Holland

Op dit moment ben ik weer terug in Nederland. Wat een ervaring. Ik heb ontzettend veel geleerd. Ik ben mezelf tegengekomen: letterlijk en figuurlijk. Ik weet veel beter wat ik wil. Digital Art & Designers is een toffe organisatie, maar is niet de plek waar ik nu mijn tijd moet verslijten tijdens de feestdagen. Ik ben en blijf lekker in Nederland en ga voor de kerst nog heerlijk een weekje naar Gran Canaria om het project bij de organisatie af te ronden. Nog even tussendoor het heerlijke weer opzoeken en dan vooruit naar een prachtige toekomst! Niks hoeft en alles mag, ik leef waar ik wil zijn en ben wie ik ben.

Toekomstplannen

Ik wil mijn reiservaring van vorig jaar nog eens overdoen, maar dan nog veel beter. Om al mijn ervaringen en mijn leven compleet te maken is mijn wens om nog eens terug te keren naar Gran Canaria! Ik wil daar mijn leven beginnen en vooral doorzetten en gelukkig zijn. Kortom: de gelukkige tijd van toen overdoen. Sterker nog, ik hoop dat ik die tijd nog veel beter kan herbeleven.

Ik ben in de war, maar dat is ook terecht na wat ik allemaal heb meegemaakt en bereikt. Ik kan kijken naar alle negatieve ervaringen uit mijn leven of mij focussen op de toekomst!

Terug naar Gran Canaria

Mijn ouders zijn zo lief. Ze hebben mij voor mijn afstuderen een cadeau gegeven. Een cadeau om weer ouderwets met het gezinnetje naar Tenerife te gaan. Dit hebben we afgelopen zomer (2015) gedaan. Het was heel fijn om sinds 7 jaar geleden ook weer met het gezin (mijn zus en vriend) op een Canarisch eiland te zitten. De sfeer van toen proberen over te doen. Maar toch is er wat veranderd. Ik ben anders en volwassen geworden.

Geschreven door Joëlle Burger

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.