Verliefd op Ibiza

Bestemming: A. Eivissa (Spanje) , B. Ses Salines () , C. Es Vedra , D. Sa Caleta , E. Cala de Sant Vicent , F. Santa Eularia , G. Eivissa
Periode: september 2016
Vervoer: vliegtuig, huurauto
Accommodatie: hotel
Organisatie: Booking.com

Mijn partner en ik hebben ons hart verloren aan Ibiza. Ik denk dat je ons serieus nergens zo blij mee kan maken als met het "Ibiza gevoel". Wij komen al wat jaartjes op Ibiza inmiddels en kunnen wel zeggen dat al onze vakantie ideetjes of inspiratie naar dit mooie eiland gaat. Er gaat in ons huis geen dag voorbij zonder Ibiza. In ons huis vertellen de spulletjes, vergaard van diverse bezoeken, hun eigen Ibiza verhaal. Het ademt het gevoel uit dat we daar mee hebben genomen en een plaats in ons huis gegeven hebben. Verliefd op Ibiza? Ja, tot over onze oren!

Afgelopen jaar was het best bijzonder, want dit jaar zijn we tweemaal naar het eiland geweest. In mei en in september, twee totaal andere maanden op Ibiza. En nu zou je denken: 'maar dat is toch allemaal hetzelfde' maar niets is minder waar. Ibiza is elke maand anders, elke maand heeft zijn eigen sfeer en dat is op Ibiza duidelijk merkbaar.
September is onze favoriete maand bij uitstek. Het eiland is dan op haar mooist, kenners zullen dit beamen. Ibiza heeft het seizoen bijna erop zitten en de mensen zijn duidelijk wat meer relaxed, de eilandbezoekers zitten allemaal in dezelfde flow en zijn bijna allemaal wel gelijkgestemd. Dit gevoel verbroedert. Eén familie: een Ibiza familie.

Wij hadden in juli een mooi appartement geboekt via Booking.com. Via Transavia hebben we de vluchten geboekt, omdat we graag met deze luchtvaartmaatschappij vliegen. En zo zaten we in september in Ibiza-stad heerlijk op vakantie. We huurden een auto voor alle dagen, dit geeft extra vrijheid aan de reis. Het geeft je de mogelijkheid Ibiza te ontdekken, aangezien het verblijf anders heel beperkt is.

Na de ochtendvlucht en goed aan te zijn gekomen in ons appartement met uitzicht op zee kon de vakantie beginnen. We zijn met de auto dezelfde ochtend naar Ses Salines gereden, een natuurgebied op Ibiza. Hier bevinden zich de zoutmeren waar het minerale zout van Ibiza wordt gewonnen, beter bekend als Sal de Ibiza. Het gebied is bebost en groen en heeft een prachtige baai 'Salinas' met een mooi, gelijknamig strand. Aan dit strand zijn leuke beachclubs te vinden, elk met de eigen “Ibiza sfeer”. Wij houden zelf van een wat alternatievere sfeer en een sociale iedereen-is-welkom sfeer waar de beachclub Sa Trinxa een goed voorbeeld van is. Elke zondag is er muziek en een dj die naarmate het later wordt de muziek steeds iets harder gaat draaien. De prijzen zijn er normaal te noemen en de sfeer is hippieachtig. Vaak is het er enorm druk en lig je er met de kleedjes tegen elkaar maar dat is echt alleen maar gezellig. Wij genieten erg van een dagje bij Sa Trinxa en zo heb je meteen het gevoel te pakken. De baai is trouwens ontzettend helder en mooi. Hele dag liggen de mooiste jachten voor anker en je zwemt er in kraakhelder water tussen de vissen. Heerlijk!

Tijdens ons bezoekje bezochten we ook de Es Vedra, dit magische stuk rots wat uit de zee rijst is te vinden ten zuidwesten van het eiland. We reden er in alle vroegte met de auto heen, we wilden het graag bezoeken als het er rustig was, en kwamen als een van de eerste via een zandweggetje aan. Een hippie die de boel een beetje in de gaten hield met zijn hond groette ons vriendelijk, waarna we de auto parkeerden en zo aan onze hike konden beginnen. Een werkelijk prachtig uitzicht over het zuidwesten met de zee voor je doemde op tussen de pijnbomen. Dit is an sich al adembenemend. Tot we op de mirador kwamen, ofwel de uitkijkplaats. Ineens sta je daar nietig te zijn voor deze mooie rots. Alle clichés van de plek zijn waar: de plek slokt je op, maakt je stil en doet je even tot rust komen. Je zou er uren kunnen zitten en alle antwoorden die je wil hebben kunnen krijgen, de plek is magisch.

Es Vedra

Ook gingen we op deze plek op zoek naar 'de grot van Lippy'. We hebben natuurlijk naar het programma van Laura Verster op Ibiza gekeken en ontdekten dat er een mooie grot zat tegenover de Es Vedra... Maar waar? Alles is zo steil en moeilijk begaanbaar, maar we liepen een eind van de mirador omlaag en toen vonden we daar ineens de grot. Hier hebben we in gezeten en wat van onszelf achter gelaten, dat doet iedereen namelijk met kleinigheidjes en wensen. Je zou kunnen zeggen dat het een soort altaar is voor iedereen op Ibiza die de magie van het eiland begrijpt. Zeker een uur hebben we van het uitzicht genoten en niets gezegd. We waren er stil van, mijn partner, mijn zus en ik. Het was adembenemend en een geweldige ervaring hier te zijn!
Iets achterlaten in de grot

Hierna reisden we met de auto af naar het zuidoosten van het eiland, op de slingerende wegen zuidwaarts vind je allerlei akkertjes en soms een huisje. Vaak staat er langs de weg een bewegwijzering en zo vonden we de baai "ES BOL NOU" aan dit kleine baaitje zit een geschiedenis in het ontstaan van Ibiza-stad door de Feniciërs. Es Bol Nou wordt ook wel Sa Caleta genoemd. Het pittoreske strandje is slechts 100 meter breed. De omgeving hier is echt heel erg mooi, de rust die het uitstraalt doet een mens altijd goed, de rode kliffen om het strand maken het tot een uitgesproken plek die je nergens anders op Ibiza vindt. Veel locals bevonden zich op het strand. Aan de zijkant bevindt zich uit de tijd van de Feniciërs nog een ruïne.

Tijdens onze vakantie bezoeken we steeds andere plaatsen, zo blijft onze vakantie gevarieerd en zien we elke keer dingen die we niet eerder gezien hebben. Bij Ibiza horen ook feestjes, het staat bekend als partyeiland dus dit mag zeker niet ontbreken aan een bezoek. Of je nu jong of oud bent. Precies dat is ook de reden dat Ibiza zo populair maakt: hier heb je geen leeftijd, doet het er niet toe wat je geaardheid is en maakt het niet uit of je arm of rijk bent. Natuurlijk heerst er tegenwoordig wel meer een VIP-cultuur, maar zal dit nooit geen verschil maken in de omgang met elkaar.

We bezochten Flower Power, een geweldig feest in de Pacha. We versierden ons met bloemenkransjes en gingen rond een uur of twaalf. De Pacha en Ibiza-stad is heel erg leuk versierd met kenmerken uit de Flower Power tijd. Binnen draaiden ze muziek: echte klassiekers van John Lennon en de Beatles kwamen voorbij. Iedereen danste, iedereen zong. De sfeer was te gek! Wij hebben hier een geweldige avond mogen beleven en weer een beetje meer van Ibiza mee kunnen nemen in onze ervaringen.
Gezellige straten

Dezelfde week bezochten wij het mooie noorden van het eiland. Prachtige baaien en prachtige natuur. Het noorden is in dat opzicht compleet anders. Dit is echt zo genieten!
Het water was er superhelder en het uitzicht adembenemend. We bezochten o.a. Cala Vicente. Een schitterende baai waar je prachtig uitzicht hebt. Het heeft iets heel rustigs, bijna ongewoon te noemen. We besloten hier onze middag te vertoeven. Wat kan je toch gelukkig met de natuur zijn, ze zeggen wel eens dat geluk in kleine dingen zit, maar eenmaal dat besef voel je je toch heel erg compleet. Het prachtige groen, de bergen, de kalme zeer heldere turquoise zee, het witte strand, de zon op je snoet en het geluid van krekels: wat is er meer nodig om je een gelukkig mens te prijzen? Na een heerlijke dag besloten we terug naar ons appartement af te reizen.
Zwemmen in het heldere water

Een vakantie naar Ibiza mag niet voorbij gaan zonder een bezoek aan Eivissa, ook bekend als Ibiza-stad. D'alt Vila met de kathedraal is een bekend aangezicht en herkenbaar als Ibiza-stad. Met de SeaBus, een soort zeetaxi, kwamen we aan in de haven van de stad. Prachtige panden en lantaars, veel terrassen en mensen langs de paseo. Een 'straatje' waar allerlei luxueuze jachten aangemeerd liggen. Zeker de moeite om te gaan kijken. We waren op zoek naar souvenirs, maar besloten bij een restaurant nog even wat te eten en sangria de cava te drinken. Dit is sangria met prosecco, heerlijk! Zeker bestellen als je op het eiland bent, want nergens zo lekker als op Ibiza. In een leuk winkeltje vonden we allerlei potjes Sal de Ibiza, waar we dan ook flink ingeslagen hebben op dit minerale zout/kruidenzout om zelfs de smaak van het eiland mee naar huis te kunnen nemen. De straatjes in de stad zijn bij uitstek geschikt om door heen te slenteren, 's avonds is tot 2 uur alles geopend. Vermoeid van het winkelen en van de hele dag zijn we naar huis gegaan, maar voldaan met een tas vol souvenirs rijker!

Wij zijn 's avonds afgereisd naar Santa Eularia om te dineren en het plaatsje te bezoeken. We waren er tenslotte nog niet eerder geweest. We zetten onze auto neer en kwamen zo aan een haventje uit, een gezellig boulevardje met visrestaurants, karaoketerrassen en andere gezellige plaatsen bevonden zich rondom deze haven. De volle maan maakte er een schitterend geheel van. De haven verliep over in een promenade waar veel kleine kraampjes met snuisterijtjes stonden. Met zonsondergang hebben we er een prachtig zicht op het water gehad. Op zoek naar gezellige eetgelegenheden liepen we verder de boulevard af, waarbij we uitkwamen op een mooi plein met een statig gebouw, fonteinen en palmbomen. In een zijstraatje vonden we een gezellige strip aan restaurants waar we bij een bistro heerlijk hebben gegeten. Een ontzettend gezellige sfeer met straatmuzikanten, vriendelijke mensen en heerlijk eten maakte de avond compleet.
Mooie zonsondergang bij het water

We hebben 12 dagen op het eiland vertoefd, elke dag er op uitgetrokken met de huurauto en ontzettend veel plaatsen bezocht op de landkaart die we bij hadden die we niet eerder bezocht hadden, op Ibiza ontmoet je tevens veel mensen. In september lijkt het alsof iedereen wat openhartiger is, contacten zijn zo gelegd, mensen levellen goed met elkaar. Opvallend dat ik het contrast met de meimaand hier uit kon vinden. Je ontmoet mensen met ieder hun eigen verhaal, uit verschillende landen, maar allemaal met dezelfde liefde voor Ibiza en een bepaalde vrijheid. Wat Ibiza zo mooi maakt is dat je, buiten de prachtige baaien, omgevingen en het heerlijke eten, bijzondere mensen ontmoet en een heel fijn gevoel overhoudy aan de reis.

Op Ibiza vind je rust. En vinden wij onze rust en een stukje geluk in onszelf, we voelen ons er meer dan thuis. Volmaakt!

Geschreven door NK

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.