Gratis reisvoorstel aanvragen

Tien metro's die je gezien moet hebben

De metro is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van elke wereldstad. Sommige zijn echter wat opmerkelijker dan andere. Dit zijn de tien metro's die je gezien moet hebben.

London Underground

De in de volksmond als 'The Tube' bekendstaande London Underground is 's werelds oudste metro: de eerste ondergrondse lijn, de Metropolitan Railway, werd in 1863 geopend. Met 270 stations, 402 km aan spoor en 3,22 miljoen passagiers is het ook een van de grootste. De Underground is niet 's werelds modernste – van airconditioning voorziene treinen werden pas twintig jaar geleden geïntroduceerd – of mooiste, maar het is wel een van de meest iconische. Mind the gap!

London Underground
London Underground

Shanghai Metro

Met 423 km aan spoor, is de Shanghai Metro de langste metro ter wereld en hij blijft groeien (877 km gepland voor 2020). Per dag verwerkt het netwerk 6,5 miljoen passagiers. Net als het moderne centrum is de Shanghai metro nog heel jong: het werd pas in 1995 geopend. Het netwerk gebruikt moderne technologie en voor westerlingen is het handig om te weten dat de stations ook in het Engels staan aangegeven. Hoewel niet officieel onderdeel van de Shanghai Metro is de Bund Sightseeing Tunnel,  een ondergrondse treinritje onder de Huangpu-rivier door, een vermelding waard.

New York City Subway

Samen met de Londense 'Tube' vormt de New York City Subway het beeld dat wij hebben van metro's. We hebben hem wel duizend keer gezien in films en Tv-series, maar dat is niet de enige reden waarom de Subway speciaal is. Zo is het de enige metro waar elke lijn, het hele jaar door, 24 uur per dag loopt. Niet verwonderlijk bij een stad die bekend staat als de 'city that never sleeps'.

Het is een van de oudste metro's, heeft 337 km aan spoor en bedient per dag 4,5 miljoen passagiers. De Subway staat bekend om de vele artiesten, van dichters tot muzikanten, die hun kunst delen met het reizend publiek. Het mooiste metrostation is ongetwijfeld het oude City Hall station. Jammer genoeg is haar prachtige architectuur, die afsteekt tegen de vaak vieze en bedompte stations van de NYC Subway, moeilijk in levende lijve te bewonderen. Er is namelijk pas een openbare bezichtiging geweest sinds de sluiting van het station in 1945.

NYC subway
NYC subway

Chicago 'L'

De Chicago 'L' is na New York de langste metro in de Verenigde Staten en de op twee na drukste. Het heeft 361 km aan spoor, 145 stations en 788.000 passagiers per dag. Het opmerkelijkste aan de 'L' zijn de bovengrondse verhoogde metrosporen. Deze zijn voornamelijk in het centrum te vinden en lopen boven de straten.

El Train
El Train

Tokyo Metro

De spits is nooit leuk, maar voor de metroreizigers in Tokio is het een nachtmerrie. De Tokyo Metro is namelijk met afstand het drukste metronetwerk ter wereld. Het vervoerd per jaar namelijk 3,1 miljard passagiers. Als je naar al het metroverkeer in de metropool Groot-Tokio kijkt, dan ligt dat ligt dat aantal zelfs op 14,6 miljard. Tijdens de piekuren zijn de treinen zo vol dat speciale werknemers, zogenaamde oshiya, mensen in de trein moeten duwen om de deuren dicht te laten gaan. Het netwerk is 329 km lang en heeft 274 stations.

Oshiyu
Oshiyu

Moscow Metro

Met gemiddeld 6,5 miljoen reizigers per dag is de metro van Moskou een van de drukste metro's ter wereld. Wat dit 309 km lange netwerk echter zo speciaal maakt is de magistrale architectuur van de metrostations die tijdens de jaren '30, '40 en '50 werden gebouwd. De zogenaamde Stalinistische bouwstijl van deze stations moest de wereld en de eigen burgers overtuigen van de grootsheid van dictator Stalin en zijn communistische Sovjet-Unie. Na de dood van Stalin in de jaren '50 werd teruggegaan naar een meer sobere en functionele bouwstijl, maar de oude stations zijn er nog en zien er nog even prachtig uit als vroeger. Het bekendste Stalinistisch station is
Komsomolskaya. Als reiziger kun je dit niet missen, want het is het centrale trein- en metrostation van Moskou.

Moskou metro
Moskou metro

Paris Métro

De metro van Parijs is een van de dichtste metronetwerken ter wereld. Je hoeft nooit meer dan 400 meter te lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation. Na Moskou is Parijs de drukste metro van Europa met dagelijks 4,5 miljoen passagiers. Op het 214 km ondergrondse spoornetwerk vind je maar liefst 301 stations. De sierlijke, groene metro-ingangen in Art-nouveaustijl zijn een icoon van Parijs geworden.

Parijs metro
Parijs metro

Stockholm Metro

Waar de meeste metro's met hun strakke lijnen en afgewerkte oppervlakken je willen laten vergeten dat je ondergronds bent, omarmen ze in Stockholm het ondergrondse. De stations, die uit harde rots zijn uitgehouwen hebben, grotachtige plafonds en wanden. Deze ook nog eens prachtige beschilderd, met allerlei prachtige kleuren. Op bijna elk station vind je ook galerijen met kunstwerken, waardoor de Stockholm Metro ook wel eens “'s werelds langste kunstgalerij” wordt genoemd. Het netwerk is 106 km lang, heeft 100 stations en 1,1 miljoen passagiers per dag.

Stockholm metro
Stockholm metro

Dubai Metro

De in 2011 gebouwde metro van Dubai is niet alleen van de jongste metro's ter wereld, maar ook een van de modernste. Alle treinen op het 75 km lange netwerk zijn geautomatiseerd. Verder vind je in alle stations en treinen gratis wifi. De metrotreinen staan ook bekend om hun comfortabele stoelen en ruimte. Elk station heeft een bepaald thema. Aangezien Dubai streng islamitisch is, zijn er aparte wagons voor vrouwen.

Dubai metro
Dubai metro

Pyongyang Metro

De metro van het Noord-Koreaanse Pyongyang is met 22 km niet alleen het kleinste, het is ook het meest mysterieuze. Het totalitaire regime van het Aziatische land laat immers niet graag in zijn kaarten kijken. Wat we wel weten is dat het het diepste metronetwerk ter wereld is. Om te beschermen tegen (nucleaire) aanvallen ligt het spoor op een diepte van 110 m onder de grond. Net als de Stalin willen de communistische heersers met hun metro indruk maken op de buitenwereld en de eigen burgers. De Pyongyang Metro is ook een van de goedkoopste ter wereld. Een kaartje kost 5 won, wat omgerekend €0,004 is.

Pyongyang metro
Pyongyang metro

Vertel ons uw vakantie wensen. Onze reisexperts geven u gratis en vrijblijvend reisadvies op maat.

 Ontvang gratis een reischeque
 Flexibele voorwaarden
 ANVR,SGR, Calamiteitenfonds

Uw gegevens

* = verplicht. Privacy beleid is van toepassing

23 bezoekers beoordeelden dit artikel gemiddeld met een

8,3